Hehe tychto tem je tu uz milion ale tak preco nezalozit milionprvu, vacsie blbosti sa tu ludia vypytuju :)
Chcem si kupit svoj prvy horsky (ak neratam ocelovu demu s pevnou vidlou ked som mal 14 rokov), avsak neviem aky :) Ale na zaciatok par info...
Doteraz som jazdil viac rokov na ceste a na jesen cyklokrosy. Cyklokrosku pouzivam aj na take strkove a hlinene cesty, v lesoch a podobne, samozrejem zjazdy v terene na tom moc nejdu, takisto vydupat prudke lestne stupania je casto mission impossible a racej bike na plece a utekat... Na cestaku a cyklokroske sem tam aj nejake preteky, ale len pre zabavu (ale CX preteky su kua velka zabava hehe).
V poslednej dobe sa mi ale cestak nejak zunovava, uz to proste nie je ono, pretekat na nom ma nebavi a len sa vozit stale po tych istych cestach po okoli.. A na vykonnost a systematicky trening na ceste uz viacmenej kaslem, sutazit ked tak cyklokros, kde staci mat dobru techniku a vediet 30-40 minut potit krv (a netreba mat pri tom 60kg ako pri cestnych maratonoch s viac ako 3000 nastupanymi metrami :) ). Ale samozrejme si cestak nechavam na vyjazdy s kamosmi, vylety na horske passy atd...
Ale zaroven si chcem uzit troska viac zabavy a pobehat tie hory co tu na okolo mam aj na hrubsich gumach a s nejakym odpruzenim... Moja predstava je batoh so spekackami na chrbat, vyjst nejaky kopec, pobehat co to po hrebeni, plus si uzit zjazd dole :) nechcem chodit na vyslovene downhillove traily, ale zas troska pustit dole kopcom nech stupne adrenalin :) skakat mi pritom ale netreba hehe. Kopcov tu mame dost paradnych, aj na poobedne jazdenie aj na vikendove vylety nad 2000 metrov nad morom...

Neriesim teraz az tak konkretne modely, to uz si nejak vyberiem, ale skor typ bajku. Pripominam ze MTB technika je u mna nulova, viem co to zist s cyklokrosom ale to je predsalen nieco uplne ine :)
1. Hardtail 29" - moj prvotny favorit, jednoduchy bajk s co najmensou udrzbou (servis je tu drahy :) ), plus je aj nizsia cena predsalen a je to asi najblizsie CX bajku, kedze treba sa naucit dobre techniku, co potom mozem vyuzit prave v CX sutaziach. Plus by som mohol sem tam nahodit CX plaste pre pocit rychlosti :)
2. XC full 27.5" - nevyhoda vyssia cena a vaha, nutnost udrzby aj zadneho tlmica (treba casto alebo ani nie? nemam zial predstavu...) na druhu stranu vacsi komfort ako HT, teda zvladne to aj bez dobrej techniky (ktora mi urcite na zaciatok chyba) aj narocnejsi trail (nie je to vsak skor nevyhoda?). Plus predpokladam ze ten bike pojde do kopca len o trosicku horsie ako HTcko...
3. AM 27.5" so 150mm vidlou - pre mna total neznama, v zivote som na takom bajku nesedel... moja predstava je v sak ze by to mal byt bajk ktory je asi najuniverzalnejsi zo vsetkych typov a dokazem na nom vyjst dlhe stupanie, ale zaroven sa aj pustit trebars rovno po nakej luke mimo normalnych bike chodnickov dole kopcom bez nutnosti nasledneho liecenia chrbticovych platniciek (kvoli hrkotaniu po nerovnostiach hehe). Avsak nevyhoda je vyssia vaha, predpokladam troska lenivost bajku (da sa s nim stihat kolegom co maju XC bajky na lesnej ceste do kopca?!), a samozrejme vyssia cena (ale to nie je az take dolezite)

Este dodam ze silno preferujem hlinikovy bajk voci karbonu (uz som si uzil dost "srandy" s karbonovym CX ramom... karbon mam momentalne chut tolerovat akurat tak na cestaku :) ) a BSA stredom hehe (BB30 je zlo :) ). To by teoreticky mohlo zvyhodnovat HT, kde je ten hlinik asi najakceptovatelnejsi, ci? Ale tak nie je to uplne podmienka samozrejme, necham sa presvedcit na padne argumenty :) Ale napr na ceste a cyklokrose skoro nepoznam rozdiel medzi hlinikovym a karbonovym ramom (co sa tyka nejakeho komfortu jazdy a tlmenia nerovnosti - nepohodlne su obe :) ), takze si neviem predstavit ako by ten rozdiel mohol byt poznat na hrubych plastoch a s tlmenim..
Cenovo planujem tak od 1600e do 3500e (za tych 1600e samozrejme len HTcko, predbezne som vybral toto
http://www.bike24.com/p2137910.html - vysiel by ma vdaka rozdielu v DPH presne 1600e)

Vdaka za rady a postrehy :) Sorry za dlhsi prispevok hehe
19.11.2015 - 22:42:48
00
moja idea na pohodove jazdenie po velkych kopcoch a tazsich terenoch - zdvih okolo 130-140 a vpredu uhol okolo 67 stupnov, samozrejme full - mozno na zvazenie aj 29" ked sa clovek nechce hrat s terenom a kazdou skalkou v zjazde :) ak sa ti teren zapaci tak v Alpach sa to bez problemov uzivi...hlinik je fajn :)

typicki zastupcovia napr. Giant Trance, Canyon Spectral atd
20.11.2015 - 00:03:36
02
No ono je to tak, že ak HT tak 29 a karbón. Full kľudne aj hlinu, aj keď to je + 1 kg... ja by som bral to čo mám, 140/140, a "lebo obratnosť" 27,5".
Samozrejme je to menšie žihadlo ako nejaké XC alebo XM fully 100-120 mm.
"Šplhavosť" fulla oproti HT je funkciou konkrétneho modelu, konkrétneho nastavenia a konkrétneho kopca. Nie raz som zažil, že na Zestym sa nejaké stúpanie išlo lepšie ako na HT.
20.11.2015 - 00:21:42
01
Čauko, ja ti dám len jednu radu. Skús si požičať každý z tých 3 tipov a choď sa povoziť takú trasu a výlet ako predpokladáš, že budeš jazdiť. Myslím, že vo Švajci by s tým nemal byť problém, keď som bol, tak bol kopec požičovní a ochota veľká. Tým zistíš, čo ti vyhovuje a baví ťa. Lebo časom môžeš zistiť, že ťa baví ťažší terén a ten XC full, nevraviac vôbec o HT na to nebude ideálny. Prípadne zistíš, že ťa baví voziť sa po šotolinových cestičkách, kochať sa krajinou a nejaký 150-160 mm bike je na to zbytočný. Ide to aj na ňom ale pomalšie. Toľko objektívna rozumná ráda.

A teraz môj subjektívny názor :D. Chceš to na zábavu, sem tam si to užiť. Takže tak ako píše MageZ, ber niečo okolo 130-150 mm s 34-36 mm priemerom vidly. Tie biky majú v dnešnej dobe rozumnú hmotnosť a geometriu aj na celodenné výlety. Nie je problém na nich najazdiť 70-80 km s prevýšením 2500-3000 výškových metrov, bez toho aby to človeka nejak veľmi ubíjalo. Pritom sú dostatočne robustné, aby zniesli aj ťažké alpské jazdy alebo väčšinu tratí v bikeparku. Na svojom jazdím ako maratóny (samozrejme bez ambícií na umiestnenie), tak ťažšie celodenné výjazdy v okolí (Fatry, Slanské vrchy, Nízke Tatry) ako aj napr. Saalbach vrátane X-line, ktorá je už ozaj skôr doménou DH bikov (samozrejme s obchádzaním veľkých dropov).
20.11.2015 - 07:22:27
01
Vdaka vsetkym za rady :) samorzejme pozicat je idealne, najlepsie asi najst niekoho s mojou vyskou aby mi pozical jeho bajk, kedze tuna pozicanie podobneho bajku na jeden den vyjde asi 100-120e hehe (samozrejme sa to da nasledne odpocitat z pripadne kupeneho bajku)
Kazdopadne dnes som este co to googlil a spontanne som sa rozhodol pre nieco troska odlisne od tych 3 co som pisal:
http://2015.konaworld.com/taro.cfm
Cize 29" hardtail s AM geometriou a 130mm vidlou. Cistou nahodou ho prave jeden nemec predava 2h autom odomna, prakticky novy (200km najazdene) za cca 900e. Vybava sice len deore a vidla tiez nie je top (plus dokupit teleskop sedlovku hehe) ale na zaciatok sa s tym v zime a na jar povozim a ak sa rozhodnem kupit si nieco lepsie (na vyjazdoch s kamosmi si pomenime bajky tak poskusam) tak tento prejde frajerke, pre ktoru som tiez planoval dajaky bajk kupit :) Ale cital som ze tieto AM hardtaily su velmi zabavna vec, samozrejme zadok nezehli ale sranda s tym byt moze.

Este som zvazoval aj Trek Stache (29+ HT) a Specialized Fuse (27.5+ HT) ako alternativu k fullom :) ale tieto fatty plaste este nie su moc rozsirene tak neviem co od toho ocakavat hehe
20.11.2015 - 19:46:36
01
Zlé to nebude, vyzerá super. Pojazdíš a časom zistíš, ku čomu ťa viac ťaha a budeš sa vedieť rozhodnúť aký a či ďalší bike uvažovať.
Kamoš po neustálych problémoch s fullom vyskladal HT so 150 mm vidlou a celkom si to užíva. Nevraviac o tom, že často za nim nestíham ani na fulle :D.
20.11.2015 - 19:54:25
01
Tak prave dovezene, bike ozaj ako novy, len plaste spinave hehe... nech len slnko trocha zasvieti cez tyzden aby som ho mohol aj odskusat :D

Prílohy:

PB220428.jpg
PB220428.jpg 741.94 KiB thumb_up0thumb_down

PB220429.jpg
PB220429.jpg 716.08 KiB thumb_up0thumb_down

PB220430.jpg
PB220430.jpg 1.25 MiB thumb_up0thumb_down

22.11.2015 - 18:55:59
07
Krásavec, tak nech slúži :)
Potom daj vedieť pocity
22.11.2015 - 18:58:58
01
Chalani, na tom jednoprevodníku vpredu sa dá aj jazdiť napr. po rovine na dlhšie výjazdy, alebo takýto setup je robený už viac na spúšťanie sa z kopca a menej toho šliapania ??? Vyberám totiž tiež bicykel a pri MTB sa už tiež stretávam s jednoprevodníkmi vpredu. Lenže ja si rád zamakám napr. po dlhých rovinkách a rád zdolávam kopce (smerom nahor, nadol ma to nebaví :shake: ) , preto by som rád vedel či sa jednoprevodníkom z ďaleka vyhnúť alebo nie ???
22.11.2015 - 19:45:27
00
ja tiež radšej do kopca ako z kopca, prípadne mám rád dlhé mierne stúpania ... jednoprevodník by mi asi na rovinách bol málo ... ja uvažujem o dvojprevodníku (ale to až po opotrebovaní terajšieho osadenia ... predpokladám, že takto o rok budem meniť kazetu aj prevodníky a uvažujem o dvojprevodníku 36-24 (teraz mám 40-30-22 najviac využívam 30-ku a 22-ku)
22.11.2015 - 20:05:56
01
Zdaleka vyhybat sa mu nemusis. Ide o to ako dokazes frekvencne jazdit na tych rovinkach a ako silovo do kopcov. 1x11 uz ma relativne fajn rozsah.
Mne osobne jednoprevodnik nevyhovuje, aj ked niektore vyjazdy v lese jazdim len na strednej pile. Do lesa to vsak mam kus po ceste a tam mi velka pila vyhovuje aby som nohami nevrtel ako ventilator a malu zas vyuzivam pri dlhych vyjazdoch, ked uz nevladzem. Takze tak. Jednopila je viac pre chrtov, my starsi si v klude preradime. ;-)
22.11.2015 - 20:10:34
01
frekvenčne jazdím cca 80otáčok za minútu ... jazdím hlavne lesné cesty, vždy na nejaký kopec, alebo okruh s peknými výhľadmi ... niektoré úseky sú fakt dosť strmé a tam by mi vpredu malá píla chýbala, určite sa jej nechcem zbaviť ,,, na rovine sa u mňa 36-ka "uživí" asi rovnako ako v miernych stúpaniach ... presne tak pre nás starších s pár kg navyše je dvojpíla dobrá (píšem o sebe) :D ... jednopíla by nebola o pohode :P
22.11.2015 - 20:16:08
01
No keďže MTB využívam na všetky typy povrchu a terénu (hornoliptovský podtatranský región je k tomu priam predurčený :) ), tak ja osobne využívam celý rozsah prevodov....od najľahšieho v kopcoch, cez stredný v ľahšom teréne až po ťažký prevod pri presunoch po asfalte. Takže jednoprevodník asi hádžem za hlavu a dvojprevodník sa budem snažiť niekde skúsiť.
22.11.2015 - 20:31:15
02
no ja som zvedavy hehe, chcel som povodne dvojpilu :) ale tak roviny na tom nejak moc neplanujem, do kopca to silovo udupat snad pojde, uvidim no ... cyklokros som tiez chcel uz prehodit na jednopilu, lebo tam velku skoro vobec nevyuzivam (mala je 36, asi zmenim na 38 a 38x11 mi staci bohate pocas zavodu ako max prevod)
prinajhorsom upgrade na 11spd a 11-42 kazetu :)
22.11.2015 - 20:40:07
01
No ževraj čo na biku nemáš, tak to ti netreba :) . Budem rád keď sa potom podelíš o dojmy z jazdy.
22.11.2015 - 20:43:58
00
keyboard_arrow_up