Ten popis sa da vysvetlit hocijako. Ja si pod tym predstavujem vela asfaltovych ciest, polnych ciest, lesnych ciest a nejake hladsie chodnicky sledujuce vrstevnice. Ziadne prudke stupania ani prudke klesania, ziadne skoky, ziadne cielene vyhladavanie korenov a kamenov, ziadne adrenalinove zjazdy.
Bicykle sa delia na rozne prekryvajuce sa kategorie, kazdy je najlepsi na nieco ine. Cim viac je ten
bicykel urceny do tazsieho terenu, na adrenalinove zjazdy, tym viac musi byt odolnejsi a teda i tazsi. Plus je prisposobeny na to dane urcenie, hrubsie
rafiky a odolnejsie kolesa, mohutnejsie plaste, naladenie odpruzenia a kinematiky ramu, poloha tela ... atd atd. Neznamena to ze by odolnejsi bicykel nezvladal pohodove vyjazdy, to urcite zvladne, ale oproti
bicyklom na to urcenym je na nom slapanie tazsie, cloveka viac unavuje. Vyhodu take bicykle maju tam kde uz potrebujes jazdit rozbitejsie veci, pumpovat na korenoch, skocit si aj nejake vacsie veci, zobrat to na traily aj do lahsieho bikeparku. Samozrejme tie bicykle sa nelisia len pri zdvihu, zdvih moze byt rovnaky ale to urcenie bicykla ine. Cize je dobre si rozmysliet co na tom
bicykli budem robit a aky teren bude priorita, ci som ochotny obetovat nemotornost pred zjazdom alebo naopak obetujem zjazd pred agilnostou a akceleraciou, alebo ci vezmem nieco co najviac univerzalne.
Ako priklad pouzijem tie dva CUBE. Cube Stereo 120 je trailovy bajk, sam vyrobca pise ze je dobry na dlhe alpske tury (rozumej dlhe trasy hore dole alpskymi chodnickami a cesickami po kamenoch a korenoch) a na kratsie jazdy po trailoch. Cube AMS ONE ktory som spomenul ja je lahky trailovy
bike alebo tiez downcountry (tak sa to teraz vola) co je nieco medzi xc sportovym bicyklom a trailovym bicyklom. Lepsia volba na sportovejsie i pohodovejsie jazdenie, dokonca aj na dlhsie trasy slovenskymi cyklotrasami. Je tam sice rozdiel v cene ale CUBE som dal ako priklad. Zdvihy su 130/120 vs 120/100, rozdiel vo vahe je skoro 2,5kg co nebude len rozdiel koli cene. Geometria je na prvy pohlad podobna ale su tam rozdiely, AMS je modernejsia geometria, Stereo viac retro zjazdovejsia (takze sa so Stereom celkom prekryva). Stereo bude trochu dlhsie ked sa postavis do pedalov, cize viac zjazdovejsi posed, nizsi stred cize lepsia stabilita v zjazdoch. AMS naproti tomu prekvapivo viac zjazdovejsi uhol hlavy (modernejsia geo, dnes uz standart) a efektivnejsi posed na slapanie a urcite i efektivnejsie naladene odpruzenie. V zjazde AMS nebude az tak zaostavat ak vobec ale vo vyslapoch a na bezne vozenie bude mat urcite navrch. A to si myslim ze i to AMS bude overkill. Pozor, ten Cube som si zobral ako priklad pretoze ten vyrobca ma oba podobne bicykle v ponuke, neznamena to ze zober AMS. Len som chcel ukazat aky je v tom rozdiel.
A ked nevies co ako tak si vyhladaj na nete videa s tymi bicyklami, bud oficialne aby si videl na aky teren radi ten konkretny bicykel vyrobca ale i neoficialne aby si videl co ten bicykel zvlada. A potom si len povedz ci chces nieco drsnejsie alebo pohodovejsie. Napriklad oficial AMS 2 roky stare
https://www.youtube.com/watch?v=rdy6b0goN30, teraz to bude este viac zjazdovejsie. Stereo 120 nemaju oficial tak napr
https://www.youtube.com/watch?v=CY5wHqH9f6s