Touto cestou by som rad pocul Vase nazory na milove kroky v svete MTB a zmeny, ktore na jednej strane posuvaju biky dopredu, na strane druhej nase existujuce (aj modely 2010) "dehonestuju" a prudko zostaruju a znehodnocuju. Sledujem na nemenovanom ceskom webe predstavovanie jednotlivych znaciek, cele to prepuka jun/jul... a opat co som kupoval na vianoce 2009 ako novinku 2010 je uz stare, zastarale...
Novy system 2x10 miesto klasiky 3x9. Z 90tych rokov si pamatam strasnu kritiku ked sa prechadzalo z 3x8 na 3x9. Verejnost a novinari hlasali aka to je zbytocnost, ako velmi subtylna bude retaz, ako zle sa bude cistit kazeta... Aktualne castejsie pouzivana zmena hlavoveho zlozenie na "tappered", kedy spodne misky su sirsie, zavadzanie upnutia zadneho strmena z IS na Post Mount. Castejsie 29 kolesa... preco az teraz???
V rokoch 90tych vyzdvihovany jednocap, nasledne zatracovany a dnes mnohy pouzivaju prepakovany jednocap.
Co spravime s nasim starym zelezom? Ako to vnimate?
02.08.2010 - 08:07:06
00
mne osobne je to jedno, v 90-tych rokoch bol marketing úplne inde ako teraz, rovnako ako všemocný internet...teraz sa to na teba valí z každej strany a preto máš pocit, že je toho nejako veľa...netreba to brať vážne ;) :lol:
02.08.2010 - 08:14:52
00
...a v konecnom dosledku by ti asi nic neprirastlo k srdcu...
02.08.2010 - 08:23:58
00
si presne to o co marketingu ide:) mas pocit ze tvoja vec je stara a bez tej ktorej novinky sa isto nezaobides, a ked si ju kupis budes nechapavo krutit hlavou ako si mohol bez toho doteraz jazdit. takato ista situacia je aj pri fotoaparatoch (urcite aj inde ale to nesledujem) za poslednych 5 rokov sa prislo s takymi novinkami ze ludia sa bez toho nepohnu z domu, ale pri tom ked ma niekto hovno v rukach (na tomto serveri v nohach) tak neodfoti (neodjazdi) nic ani s najlepsimi novinkami:) moj bike z roku 2009 ma aj tapered vidlicu aj PM uchyt takze zalezi ake znacky pozeras;) moj fotak je starucka 40D ktora nema ani fullHD video ani ine kraviny, a foti, dokonca velmi dobre!!
treba kupit a jazdit, nie v kuse vymyslat a presediet za intrernetom cele hodiny ktore si mohol radsej stravit treningom alebo relaxacnym pobytom v prirode, na biku samozrejme!!!

posledna myslienka: co myslis preco skrachoval Calex? lebo pred 20 rokmi vyrabali chladnicky ktore vydrzia 30 rokov, z coho logicky vyplyva ze potom nemali obrat. je doba kedy sa tlacia ceny nadol na ukor kvality aby sa neustale drzal aky taky obrat, ked sa znizuje obrat treba prist s takou novinkou aby mali ludia pocit ze stare veci su zle a treba kupit nove. najkrajsi priklad su 3D televizori, LCD a plazmi sa pomaly prestavaju kupovat vo velkom, tak prisli s niecim co je sice kravina, po hodine pozerania ta z toho boli hlava a je to neumerne drahe, ale ludia maju pocit ze je to skvela novinka tak to kupuju.
02.08.2010 - 09:03:38
00
MNAVAK mas pravdu co pises, vsetci dobre vieme aku situaciu zazivaju firmy v dnesnych dobach. hlavy ludom treba plnit novymi marketingovymi vecami.
vobec mi nie je luto ze mam co mam, som s tym max.spokojny, nepotrebujem drzat takyto prudky krok. len som konstatoval a spominal na roky 90te.
02.08.2010 - 10:03:55
00
Takze problem Calexu bol ze pracky vydrzali 30 rokov?

Este aj pracky boli za komunizmu lepsie...
02.08.2010 - 11:21:32
00
Samozrejme, ze problem Calexu nebol v tom, ze vydrzali dlho .. vsetko sa v tom case vyrabalo tak, ze to aj vydrzalo. Auta, chladnicky, televizory .. dnes sa to robi co najlacnejsie, a nic to nevydrzi. A je prakticky jedno aka znacka. Ja s tymto sposobom nesuhlasim a neznasam to. Ale nic s tym spravit nemozem :)

yautja: ja som este prichod 9kolecka nezazil, nasadol som priamo do uz zaziteho zo stareho systemu SIS :D .. v kazdom pripade je to ale pravda, ze retaze 9koleckove vydrzia podstatne menej ako tie povodne 8kove (pozor, dnes ale 8ckove su v podstate 9kove). Humbuk a neustale predvadzanie noviniek (niektore su potrebne a dobre vzhladom na rozmach fullov, vyssich zdvihov a roznych vychytavok), je pre vyrobcov dolezity .. nuti ludi, aby neustale kupovali nove a nove .. a teda im prinasali peniazky.
02.08.2010 - 11:52:59
00
Myslím, že toto riešiť je zbytočné. Ide o marketing, ale samozrejme aj o to ako aj tento šport stále napreduje. Je už len na každom z nás ako sa zariadíme. Kto ma money, ten môže kupovať bike každý rok nový. Niekto na to nemá a vráža len do spotrebáku, ktorý potrebuje A potom sú napr. tí, ktorí peniaze na to aj majú, ale jednoducho sú spokojný s tým čo majú to čo aj druhá spomínaná skupina, teda nevyhnutné komponenty, ktoré sa optrebúvajú a je nutné ich vymeniť. Ešte sú aj taký, ktorí možno majú radi staré časy a najradšej by ich vrátili späť.

Tak je to vo všetkých odvetviach. V prvom rade ide o peniaze - dnes je všetkého nadbytok. Vyrába sa, vyrába sa, ale je toho už toľko, že to nemá kto kúpiť...
02.08.2010 - 15:53:58
00
- 2x10 má svoje výhody, nižšia životnosť reťaze podľa mňa nemusí nikoho trápiť, lebo aj tak ich meníme pomaly každú sezónu (ja určite). Nahovno sa čistí aj 9spd kazeta. Problém je, že SRAM a Shimano stále masívne tlačia na používanie paralelogramov aka prehadzovače, pretože kvôli všetkým ich nevýhodám sme nútení kupovať nové.
- zúžená (tappered) hlava má jednoznačné výhody oproti 1 1/8" (ktorú tam tiež vopcháš, ak sa nechceš vzdať vidlice). Pri rámoch 160+mm by som ale išiel len do 1.5" hlavy. Pre niekoho je to zbytočný overkill, ale podľa mňa najlepšia voľba ak sa dá.
- PM úchyt je naozaj diskutabilný. A kvôli nutnému závitu je skôr nevýhodný.
- Prepákovani 1čapu ti len zväčšuje priestor možností na rôzne prepákovanie stavby. Navyše so SplitPivotom sa dá ladiť aj reakcia pod brzdením.

Ak máš pocit, že veci z roku 2009/2010 sú zastaralé, pretože novinky do 2011 sa predstavujú v lete 2010 tak si podľahol tlaku. Niečo sa zlepšilo, niečo sa tu bude predávať aj o 5 rokov, ale po X-tý krát v inej farbe. Takže o svoje staré železo sa vôbec nemusíš báť. Jediné, čo sa podľa mňa posúva vpred sú materiály a výrobné technológie a odpruženie. Aj to vďaka veľkej zásluhe dielňových mini výrobcov, ktorí dosahujú väčší pokrok ako veľké známe mená, ktoré až o niekoľko rokov nasledujú ich príklad (za obrovskej kampane ako naposledy SC s karbonovými fullmi).
02.08.2010 - 20:04:27
00
Ešte sú aj taký, ktorí možno majú radi staré časy a najradšej by ich vrátili späť.
:clap: :wasntme:
02.08.2010 - 20:15:37
00
Treba zvolit taky kompromis, kazde 3-4 roky urobit vyraznejsi upgrade pripadne novy bajk. To je podla mna casovy interval, ked sa novinky bud presadia alebo odplavaju do minulosti. Ten technologicky pokrok kazdy rok ma svoje plus. Zoberte si technologiu mobilnych telefonov - keby nebol ten kolobeh, konkurencia a neustaly tlak na vyrobcov, tak tu stale nosime tie kufrikove dvojkilove NMT telefony ;-)
02.08.2010 - 20:42:15
00
Vezmite si len pevnosť/hmotnosť a cenu Alu rámov pred 10 rokmi a teraz. To sa dosiahlo predovšetkým vďake obrovskej výroke, ktorá zlacňuje vyrobený kus a tým pomáha investovať ďalšie prachy do ďalšieho vývoja. Každá investícia musí na seba zarobiť. Toto nie je štátom dotovaný biznis ako autá a pod. A napriek tomu, aký malý je to segment, dosahuje veľmi pekné výsledky.

Porovnajme to s prehadzovačmi. Hmotnosť klesla len mizerne, sú krehkejšie a keď sa doserú, neoplatí sa ich opravovať! Pokrok možno v komforte radenia, ale v ničom inom. No a ceny sú stabilné len v low-end typoch, v ostatných stále stúpajú. Pre pár poondených gramov dole, alebo karbonové páčky. Ako ste si mohli všimnúť, neznášam prehadzovače :D .
02.08.2010 - 21:34:19
00
Ja by som urcite nemohol byt na obalke casopisu KONZUMISTA :D Ked mam nejaku vec co spolahlivo funguje, tak ju pouzivam az kym ju trebars neznicim, nestratim...Ako napr. dazdnik, ktory pamata este socik...je fialovo cierny :lol: , vzdy pod nim oprsim /to je ale moja chyba, neviem chodit pod dazdnikom/, par krat som ho uz niekde zabudol, ale vzdy sa nasiel. Uz som ho aj opravoval....proste mam k nemu urcity vztah a viem ze pokial ho budem mat, novy si nekupim...S bikom je to nieco podobne. Neviem si predstavit zeby som mal kazdu sezonu nejaky novy. Par krat by ma poslal k zemi a kym by som si nan / a on na mna/ nejako zvykol, zacalo by to s druhym odznovu :)
02.08.2010 - 21:45:33
00
tak cenu ALU rámov stlačila dole čína a taiwan, prípadne karbón.. napr author alebo merida ktorá sa odjakživa vyrábala na východe snáď pred 10-15 rokmi stáli rovnaké prachy ako teraz..
ale rámy od canonu, treku a pod. ktoré sa volakedy robili origo v USA padli výrazne cenovo tiež prechodom na východ..
a napr za hliníkový rám tiež nikto nedá dnes 1000-1300€ keď za 1300-1600€ má karbonový..
02.08.2010 - 21:51:20
00
Ja preferujem starinky. Mam rad veci maximalne funkcne, nejazdim na vraku, ale cim starsie komponenty, tym lepsie. Na bicykli mam prve 9kolove XT z 99'. Kluky na stvorhrane, 11 rocny ram Author Vision. Minuly tyzden sa ma na vyjazde kamos pytal ci mam novy bike :lol: , bol dokladne vycisteny. Najvacsiu radost mi robi predstavec. Pamatam, ako som Rooxy za ukrutne peniaze volakedy obdivoval v bike shope. Tie stare komponenty maju pre mna vacsiu moralnu hodnotu ako top novinky. Teraz sa chystam sa na kupu AM fulla. Predstavec poputuje urcite nan. A vymenim kvoli nemu aj riaditka ak na nom budu oversize. Za par rokov budem zas spokojny, ze mam historicky bicykel. :emo:
Na druhej strane ak mam pokrok hodnotit bez ohladu na to co mam rad ja, tak sa mi paci, ze stale prichadzaju veci, ktore tu neboli. Nove systemy pruzenia, siroke moznosti nastavenia. Komfortne brzdenie, radenie, jazdenie..to je super. Ale niesom nakloneny elektronike na bicykli, toboz nie nejakym elektromotorom a pod., to uz nieje ono.
02.08.2010 - 22:19:06
00
keyboard_arrow_up