nová výška stredu, cca 325mm

Ahojte, zaujal ma článok o výmene puzdier v tlmiči a následnej zmene geometrie biku. Keďže ma baví si rozoberať bike, aspoň teda na takej amatérskej úrovni a nie je to žiadna mašina, tak si vravím, budem mať voľno po nočnej, aladin hlási dážď, požičiam si zo zamestnania seriózny momentový kľuč, vyrobím puzdierka a môžem sa prebaviť aj cely deň....
Napadlo ma, že to môže zaujať aj druhých, tak som porobil pár fotiek.
Poprvej nočnej som zahájil prípravu, vybral tlmič a zmeral puzdierka. Vyzerajú z niečoho ako dural o rozmeroch Ø12,7x22,2 a Ø12,7x33 a diera 8mm. Nikdy som predtým nerozmýšľal akú môže mať hmotnosť tlmič, ale bol som prekvapený aký je ľahký.
Pred rozoberaním výška stredu na vnútornom kraji rúrky je cca 328mm.
Rozobral som tlmič, povyťahoval staré puzdierka, očistil, skontroloval opotrebenie, odložil bokom, nech sa mi naň nepráši a keď už som rozbehnutý, rozoberiem si a skontrolujem aj ostatné čapy.
Prvé prišli na rad ložiská vo vahadle. Dotykom zisťujem, že stredné-najvačšie sú úž za svojim horizontom krajné sú v poriadku. Nasledujú ložiská pri zadnom náboji, bohužiaľ, po vytiahnutí skrutiek sa mi nepodarilo vybrať ich osky. Rám je v tých miestach, podľa mňa, tenký a pri silovom vyťahovaní by mohlo dôjsť k poškodeniu, tak som ich zaistil späť do pôvodného stavu. Posledné ložiská sú dole pri strede. Demontoval a vybral som kľuky, zhodil kryciu skrutku, oska šla len tak trochu zatlačiť, tak som si ju pomohol vybiť predĺžením z goly. Znova očistenie, obhliadka opotrebenia, dotykom a potočením ložísk zisťujem, že tiež sa už poberajú tatam.
Nič sa nedá robiť, odbehol som do železiarstva dokúpiť podložky, skrutky na imitáciu vyťahovákov, do druhého obchodu skúsiť ložiská zohnať. Vadné ložiská majú označenie 6902VRS a 6803VRS, a ložiská z vnútornej strany majú vnútorný krúžok o 3mm širší. V ložiskoshope naráža slečna za pultom na problém s označením VRS. Keďže ani ja som nevedel čo to môže znamenať, myslel som, že ten zošírený vnútorný krúžok, tak volím alternatívu nejaké klasické 1eurové ložiská 2RS a 3mm vymedzovací krúžok si vyrobím. A časom ich niekde zoženiem.
Vyťahovať ložiská som začal strednými vo vahadle. Skrutky som si samozrejme kúpil krátke, a dlhé čo som mal poruke boli zase do podložiek hrubé. Nakoniec sa mi ich podarilo vylisovať, keď som ako podložky použil rôzne orechy z goly... Ale bol to boj, keďže steny nie sú voči sebe moc rovnobežné. Ložisko po vytiahnutí z osadenia zrazu šlo krásne bez žiadneho odporu alebo trhania. Tak som vylúpol krytky, vystriekal odmastňovačom, očistil, nakydal vazelíny špeciálnej na otrasy a tlaky, poskladal a ložiská sa točia ako nové
Ale skutočné trápenie nastalo pri lisovaní ložiská späť. Vahadlo tiež nie je bohvie aký masívny blok, zakaždým keď malo ložisko snahu sa skrútiť som provizórny naťahovák rozobral a poskladal vyťahovák. Po 8mom nezdare som teda siahol po brúsnom papieri 1000cke a trochu postrašil po stenách vybrania a po nejakom ešte 3tom pokuse som si už pomohol aj bronzovou guľatinkou a ložisko nejako nalisoval späť. Po nalisovaní sa znova točilo ťažko, takže celé je tam tak natesno, že guličky sa točia s citeľným odporom. Čas pri robote uteká sakra rýchlo, odobrujem si, že spodné ložiská bude ten istý prípad, že sú nalisované natesno a sú v poriadku, tak skladám späť zadnú stavbu.
Znova očisťujem tlmič od prachu a peľu čo mi tu nalietal, pôvodné púzdierka nahrádzam novými, vyrobenými z mosadze, stredy vyosené 0,8mm, keďže pôvodne je stena hrubá 2,35mm a potom ostalo v tenkej stene len 1,55mm materiálu. Nechcel som menej, nech to náhodou nepraskne alebo čo a nevedel som čo to urobí s bikom...Namastil jemnučkým filmom vazelínky a osadil dierami k sebe. Čiže rozteč tlmiča sa zmenšila o 1,6mm. Bike skompletoval a postavil k stene na meranie – po novom výška stredu obdivuhodných cca 325mm, čiže som ho znížil o neuveriteľné 3mm!
Cela robota, ešte som si menil pásky na ráfikoch a duše, rozobral a očistil kladky prehadzovačky, dôkladne čistil predne prevodníky a loziska v strede, s odbehnutím na obed a po obchodoch mi trvala cez 9hodín.
Ale jedine čo sa očividne zmenilo bola pozícia vodiacej kladky na prehadzovačke. Z pôvodnej vzdialenosti zubov 6mm sa zmenila asi na 2mm, tak som ju doladil B skrutkou späť. Neviem, či zmena rozteče tlmiča mala na ňu vplyv, ale nič nezvyčajné som si na prehadzovačke nevšimol.
Doma som zistil, že V na ložiskách je označenie zvýšenej zaťažiteľnosti a odolnosti voči tlaku, počtu guličiek, sú bez klietky a je to označené na krytke, z ktorej strany je aj otvor na plnenie guličiek. Ložisko so širším vnútrom som ešte nezistil ako sa označuje.
Nabudúce skúsim sa viac povenovať doplneniu vazelíny do ostatných lozísk, kedže v týchto repasovaných jej nebolo už skoro nič a som zvedavý na puzdierka v tlmiči, či sa nezvýšilo odieranie materiálu z puzdierok, ktorých sú ešte oni osadené.

comment Komentáre ku fotografii

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Ďalšie fotky z tejto témy

Zobraziť všetky
keyboard_arrow_up