Nie je to celkom tak. U GT to pravda je ale Mongoose je trochu o niečom inom.
Jedna vec je vysoko položený stred otáčania, vec druhá je poloha kľúk a páka na ktorej má šancu reťaz pri zábere blokovať hojdanie sa zadnej stavby. Na to aby reťaz mohla blokovať zadnú stavbu sa musí meniť vzdialenosť (os kolesa x os kľúk) pri chode zadnej stavby do zdvihu.
Čím väčší rozdiel vzdialenosti tam bude, tým bude tzv. pedal kickback efekt silnejší a tým bude zadná stavba tuhšia pri zábere.

V prílohe som hodil dva obrázky, podľa ktorých by to malo byť jansé každému.

GT má uchytené kľuky síce na samostatnej časti, ktorá nie je súčasťou predného trojuholníka. Táto časť je však s rámom spojená za pomoci tiahla, čo zabezpečuje prakticky nemennú vzdialenosť kľúk voči rámu (samozrejme nejaký pohyb tam je, táto stredová časť sa však má tendenciu skôr otáčať viď malá modrá šípka). Takže týmto je zabezpečené, že vzdialenosť medzi osou kľúk a kolesa sa bude zväčšovať oproti Mongoosu výrazne.

Mongoose funguje dosť odlišne (zároveň však podobne, je to určitá mutácia I-drive). Tu sú však kľuky uchytené na samostatnom vahadle, ktoré je ťahaná dozadu aj s kľukami pri chode zadnej stavby do zdvihu cez krátke tiahlo medzi spodnou stabou a týmto vahadlom. Táto časť rámu s kľukami je prepákovaná cez čap a stláča tlmič. Pevné spojenie s rámom tu úplne chýba, nie je tu ani žiadne tiahlo. Kľuky sú ťahané dozadu zároveň pri pružení, z čoho vyplýva, že vzdialenosť medzi osou kolesa a osou kľúk sa mení len minimálne. Celkovo je teda pedal kickback efekt na veľmi nízkej úrovni (povedal by som najnižšej okrem DH špeiálov s reťazou prevedenou cez integrovaný náboj s radním v ráme > napr. Nexus). Nevýhodou je zas pohyb kľúk vzad, ktorý, ako už bolo spoemnuté, nesedí veľa ľuďom (podaktorí sa ho boja možno len teoreticky a radšej siahnu po iných riešeniach pruženia).

Z celého tohto vyplýva, že Mongoose bude v porovnaní s GT určite húpavejší. Takže GT a Mongoose o tom istom rozhodne nie je.

Efekt pedal kickback má však jednu nevýhodu. Čím je vyšší, tým je zadna stavba menej citlivá a zároveň pri zábere a veľkom prepružení viac cítiť potiahnutie kľúk proti smeru šlapania. Takže toto môže byť nevýhoda tuhého biku do záberu. >>> Každé plus má svoje mínus.

GT
pôvodný súbor

GT.JPG

Mongoose

comment Komentáre ku fotografii

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
keyboard_arrow_up