Z jedného blogu. Dlhšie, ale zábavné čítanie. Bod 15, 19, 38 a 42 sú top.

Príbehy zo života bajkerov a ebajkerov. Že sa ebajker môže unaviť viac ako klasický, je pochopiteľné. Rozhoduje ale o tom viacero vplyvov a spôsob použitia.


1. Asi najviac diskutovanou témou je hmotnosť. Ani samotná jazda na motorke v teréne nie je prechádzka ružovou záhradou a ďalšie watty spotrebuje manipulácia, na ktorú sa často zabúda. Keď som robil vodičák, inštruktor musel spolužiačke pomôcť vytiahnuť z garáže simsona a po krátkej jazde na cvičisku, si unavená ľahla do trávy.

2. Problém s hmotnosťou nastal, keď ma pri jazde na bajku na zvážnici v zákrute podšmyklo, ale rýchlo som skorigoval pád nohou. Pri ebajku by nebola šanca a mohlo by to skončiť zlomeninou. Také pády som videl aj naživo. V cieli pri guláši mali niektoré dievčatá zafačované ruky, alebo nohy (v skupine bol zdravotník), a raz sme čakali aj na sanitku. Aj mňa už viac krát seklo v krížoch a to ani ebajk nemám. Ebajk žiaľ dostal do terénu veľa začiatočníkov a organizátor napriek tomu navrhol pojazd ako pre Sagana. Upozornil som ho. Nepočítal, že polovica ľudí budú sviatoční, alebo na požičaných ebajkoch. Radosť pozerať, ako karavana ebajkerov poctivo tlačí ebajky do kopca. Nie je to ľahké a oklamať sa to nijako nedá, taký stroj nepatrí do rúk niekomu, čo si ho požičiava prvý raz, alebo jazdí do lesa len 2x za rok. Zvlášť, ak kúpi nejaký lacný a slabý.

3. Cyklotrasy nie sú vždy ideálne a vyhnúť sa prekladaniu bicykla cez strom, alebo na cestu z chodníka cez cca 80cm vysoké zábradlie, nejde. To chce poriadne svaly a vytrepať bicykel po uzučkom lesnom pešom chodníku na kalváriu, tam nejaký walk mód nepomôže. Kamoš nechal ebajk dole, ani ho nezamkol a krádeže sa vôbec nebál, ja áno. Ono je to ťažké tam vyjsť aj bez bajku a zase neisť na výhliadku, to akoby som šiel do Paríža a nevidel Eifelovku. Nebolo to 5km, bolo to kúsok.

4. Jazda po rovine. Bajker má bajk ľahší. Ak nie je vietor, na rovine je to prakticky ako ebajk, ktorému motor kompenzuje hmotnosť do 25km/h, takže nad 25km/h je väčšinu jazdy za svoje. Takto jazdím občas aj 35km/h miernym 0,1 % klesaním keď sa snažím držať tempo s ďalšími, alebo ma doháňa v dedine traktor a nechcem ísť potom celý čas za ním, alebo utekám pred búrkou. Priemerku som mal 24km/h. Z toho polovicu trasy nad 30km/h a štvrtinu trasy nad 25km/h. Väčšina mojich trás je 80 percent rovný asflalt, či polňačky a zvyšok ťažký terén v lese, do kopca na rozhľadne, rovina po hrebeni a následný dlhý zjazd nádherným trialom.

5. Jazda v miernom kopci. Bajker ho vyšliape na 200W, ebajker tiež, akurát rýchlejšie, načo by vôbec spomaľoval? Tých 200W do pedálov pošle rovnako. Ono mi je úplne jedno, či mi ten výlet bude trvať 4, alebo 6 hodín. Niekto chce jazdiť aj po práci poobede, lebo sedí v kancli, ale času má málo. U mňa je to iné. Ja som stál v práci na rebríku 5 hodín, 40stC v tieni, do nosa išiel prach, ťahal som káble a po šichte o 18-tej som si ľahol k telke, na bajk, ani ebajk, by ma nikto nedostal. Nechal som si ho na sobotu.

6. Veľmi prudký kopec bajker zosadne a zníži tep, ebajker nezosadne, v lepšom prípade cíti srdce v krku, v horšom ak nemá skill, spadne. Kratší kopec kde zdvíha koleso, vyjdem. Mám mechanickú výpomoc - dlhý predstavec, tretry, teleskopku, zamknem tlmenie a potenciál prítomnosti motora využijem, iba ak by bol kopec dlhý. Žiaľ u nás tak dlhé nie sú, Tatry, Veľká Fatra, Malá Fatra sú ďaleko.

7. Zjazd v teréne je technicky náročný, a ovládať to nie je hračka, takže buď spálite kalórie pri jazde, alebo pešo, dole. Ako príklad uvediem aj cestný bicykel. Ten držím dvoma prstami a kráčam vedľa neho po lesnej ceste. Z jednej uzavretej doliny, sa dá prejsť do druhej iba okľukou 50km po ceste 1 triedy, kde jazdia kamióny 90km/h, alebo 3km cez les, kde sa dá prejsť opatrne 2km v sedle, a zosadám iba miestami, kde je to najviac rozbité.

8. Kúpa nevhodného ebajku a placebo efekt prítomnosti motora. Nie je jedno, že to má nejaký motor, ak to má zlé prevody a zlý posed so sedlom dole. Občas vidím, že je niekomu ebajk malý, alebo veľký. Pri kazete 11-34z a prevodníku 38z, to fakt žiadna výhra nie je. Citujem komentár ebajkerky: „Stúpak 10% kilometer, no posledných 10m som už musela tlačiť a lapala po dychu, aj som spadla, ale 40km už asi tak skoro nepôjdem.“ Celá trasa po rovine po asfalte, crussis e-largo 5.8. Pre zaujímavosť som ten kopec vyšiel bez problémov na nemotorovom a v amatérskej horskej prémií mi na víťaza mi chýbalo pár sekúnd, 2 sekundy a stál by som na bedni. O 2 zuby väčšiu kazetu som dal až potom. A to tam boli rôzni z cykloklubov v klubových dresoch a volali ma do klubu. Na Javorníky to mám cca 70km a to si užívam ďaleko viac. Pod Mojtínom pri kríži z Tŕstia (18 % stúpanie) som stretol ebajkerov, že oni ďalej nejdú, lebo by im vraj nestačila baterka a že 40km im stačí. Aspoň k Mojtínskej jaskyni fakt mohli ísť, bolo to kúsok a je krásna. My sme s kamošmi na obyčajných vyšli až na trail Kanada a potom cez Podmalenice domov. Nič sme neriešili, 60km, 1400m. Moja prvá jazda po roku choroby, mala 40km, 750m a po jazde nebola žiadna svalovica. Keď mám dobrý posed, tretry, neprepínam to na rovine, občerstvujem sa, nejdem do 4-5 zóny, nie je to nič namáhavé. Keby mali 75 rokov, alebo 120kg nepoviem ani slovo. Ich lacný ebajk im žiaľ viac nedovolil. Spolujazdiaci ebajker to sám povedal. Citujem: „Ale to nie sú normálne ebajky, ale črepy“ Ak to číta, tak sa spozná, má oranžový dosť drahý ebajk. Plus majú hrubé oblečenie, bavlnené tričko levis z butiku, a pri 20st, prešívanú jesennú bundu. Prilbu ani jeden, hoci ich ebajk stal 1600€, alebo 3100€.

9. Výber správneho oblečenia. Vyklonil som sa z okna, bolo teplo, tak som si dal iba kraťasy, vyrazil som von a bŕŕŕŕ, zima ako v ľadovni, pretože na dvor nesvietilo slnko a prvý kilometer je vždy trochu zima, ak chcem, aby som sa neskôr nespotil. Vrátil som sa po dlhý dres a teperil som sa s bajkom po schodoch, aby mi ho nikto spred domu neukradol. Po 2km som sa v ňom začal potiť a dal som ho do batoha. V ten deň som takmer dostal úpal a jediný som bol v kraťasoch. Inak v kraťasoch sa šliape ďaleko pohodlnšie, než keď ma v kolenách škrtia dlhé gate. Preto v zime nedávam tak dlhé trasy. Silová záťaž na zahriatie veľmi nepomôže. Už ste videli profi cyklistov v pretekoch, ako sa triasli zimou v hypotermií? Ja áno.

10. Problém môže byť aj motor shimano EP8. Tam nejde točiť pomaly, to by motor nepomáhal. Rozbeh motora vyžaduje určitú silu a prestať šliapať znamená vypnutie motora, ďalší rozbeh sú tiež zbytočné watty. Hodinu v kuse držať frekvenčné tempo šliapania, aby motor nevyplo, alebo nekolísala jeho pomoc, nie je hračka. To potom klepe srdce až v krku. Pre ľudí s angínou pectoris, kardiostimulátorom, alebo defibrilátorom to nie je. Veď som skoro zdochol na ňom. Nechcel by som ho v žiadnom prípade. Kto vie, možno som mal na testovačke od výroby nejaký zle nastavený šmejd, aj keď predavač povedal na moju sťažnosť, že je úplne v poriadku. Prepínal som iba režimy. Neviem aká asistencia bola nastavená od výroby a ani neviem či taká možnosť v tej dobe už bola. Vtedy bol aj Bosch iba 3 generácie.

11. Všetky ebajky čo som doteraz skúšal, boli iba shimano spred roku 2020, ktoré dosť bzučalo, ako keď miešam ponorným mixérom cesto na palacinky. Pokojné ticho bolo len pri zjazde. Inak to dosť znervózňovalo. Nechápem, ako môže niekto ešte aj počúvať hudbu v sluchátkach na plne pecky, že tie špunty počujem, keď som meter od neho. V starobe bude nosiť naslúchatka a môže počas jazdy nepozornosťou zapríčiniť nehodu. Keď som ešte nepoznal zvuk motora ebajkov, kolegu som upozornil, že má asi zle vycentrovaný brzdový strmeň. Pomýlil som si zvuk motora so škrípaním kotúča. Ale aj tak sú tie zvuky dosť podobné a stále by som myslel, že mi škrtá kotúč. Možno Bosch, alebo iný, nový toľko nebzučí, naozaj neviem, no v niektorých nových videách testov ebajku počuť bzukot stále. Také tenké kolísavé ííííííí, len počas šliapania. Bolo mi povedané, že aj motorky vrčia. Ale ja nechcem jazdiť na motorke a za 10 rokov sa nebude dať bicykel bez motora kúpiť a všetko bude 20kg+. V panelákoch si ľudia budú držať staré klasické bicykle s pred roku 2020 a lesy sa vyprázdnia od klasických bicyklov, lebo je to na ebajku pre väčšinu ľudí namáhavé a nebezpečné. Jeden požičaný ebajk mal naviac zlé radenie, pri preraďovaní začala strieľal reťaz a kamarát sa rozčúlil, čo som mu s nim urobil po 50 metroch. To mal z aliexpresu nejaký črep za 1600€, ani neviem čo mal za motor.

12. Ako pozerám vývoj, moderné ebajky zatiaľ nepokročili. Iba miesto 500Wh batérie, majú 900Wh a miesto 21,5kg, majú 25kg. Segment ultraľahkých tiež. Pýšia sa hmotnosťou 20kg, ale naopak slabým motorom, a batériou, ktorú vybúcham za kratší čas. Totiž pri 20kg stále nie je možné šetriť si batériu na rovnej ceste. Jazdiť s vypnutým motorom je pre slabých nepredstaviteľné. Kto neverí, nech si ho vyskúša.

13. Ak je niekto slabý ako čaj, alebo lenivý, tak mu ebajk shimano nezavonia. Ten je určený na šport. Čítal som že vraj shimano nemá lineárny režim, len nejaký progresívny a že ebajky môžu mať od výroby veľmi zle nastavené asistencie, a že keď si ho len tak požičal, bez vlastného doladenia, tiež by ho odmietol.

14. Prišiel som na testovačku na svojom bajku, s veľkou túžbou a nadšením som si požičal krásny (najdrahší) ebajk v ponuke. Mal 21,5kg. Ročník 2019 novinka. Po rovine v Boost a Trail režime sa šlo ťažko, lebo vďaka motoru som dosiahol 25km/h ešte v areáli predajne a potom to neuveriteľne oťaželo. Vliecť sa ako slimák, hoci na svojom jazdím normálne nad 25km/h, nebolo nič príjemné a predavač mi po jazde povedal, že ak ho kúpim, odblokovať sa to aj tak nemôže a padla by záruka. Skúsil som ho aj v mojom obľúbenom kopci. Podvedome som zaradil najľahší prevod 34-50, nastavil Boost a tešil sa ako budem hore túrovať. No po pár metroch mi došlo, že to nie je čo som očakával, ale naopak je to horšie ako môj bajk. Točiť som nestíhal, aj keď odpor v kľukách bol minimálny, motor vypínalo, respektíve veľmi citeľne zosláblo, už pri miernom spomalení. Po 20m som zastavil. Trail režim rovnako. V Eco režime to ako tak šlo, ale tá rýchlosť šliapania, ktorú požaduje na výpomoc motor bola dosť vysoká a začalo mi silnejšie tĺcť srdce. Na mojom bajku ten kopec dávam piánko bez citeľnej námahy a bez spotenia. A na ebajku v Eco režime na 4x pauza a vyklepaný som bol ako matrac. Našťastie to bola asfaltka, ak by to bolo na štrku spod ktorého ustreľujú kamenie, tak počas jazdy spadnem. Pri nasadaní som dal pedál hore, ako som zvyknutý, postavil sa naň, pedál ušiel na spodok, motorom trhlo, pretočiť som o ďalšiu pol otáčku nestihol a prevrátil som sa na bok. Našťastie som sa nezranil. Kde prosím robím chybu? Na svojom bajku mám najazdených cez 5000km, aj v ťažkom teréne a nikdy som nemal problém.

15. Ebajk asi nie je pre každého. Domov som doniesol po maratóne svoj silno zablatený bajk, na schodisku ostalo blata, ktoré som potom som šiel pozametať od hora až dole 4 poschodia, aby susedia nenadávali. Doma som cely bajk dal do kúpeľne pod sprchu, asi viete ako je to v tých malých socialistických jadrách 140x160cm so zadretým otočným umývadlom a práčkou v kúpeľni a trepať ho cez 60cm dvere do vane 60x160cm. Mama mi našťastie pomáhala, aby som nerozbil riadtíkami zrkadlo. Krásne som ho vo vani vydrhol prípravkom a vysprchoval, aby mohol na koberec. Doma mám celú škatuľu kefiek, hubiek, čistiacich prostriedkov, práčku reťaze, odmastňovač, olej na reťaz, silikónový, benzín... Wapku máme ďaleko za mestom, nechcem, aby sa mi tam dostala voda, úplné poriadne sa to wapkou za tú minútu zmyť nedá, kúsky blata tam vždy nejaké ostanú, aj počas následnej jazdy domov, aby to nezanieslo vajíčka hmyzu na koberec. Platiť mincami sa už nedá, často peniaze nenosím so sebou, a s telefónom s dobíjaním kreditu bez dát, sa to tiež zaplatiť nedá. Tie vaše apky a paypaly, keď ani v banke nemám takú možnosť. Doma by som to musel tak či tak, dať ešte raz do vane. Raz som to umýval 2x. V meste som stúpil do psej kôpky, bajk som umyl a doma že čo mi to tak zaváňa. A hľa, pedál ako keby ho označkoval pes. Tak som ho ešte raz dával do vane a aj tretry. Umývať pred panelákom, to by mi susedia hneď vynadali, nie je tam nikde kanál a niekto by mi ho musel strážiť, kým by som si bol po veci. Prišiel by hlúčik aktívnych deciek, opitý chlapi a bol by som tam ako sa hovorí ako päsť na oko. No aj tak by som ho musel ešte raz doma umývať, a mazať. To sa nedá vedrom vody poriadne, sprcha je sprcha, do rodinného domu bývať kvôli bicyklu nepôjdem a ani by som rodinu nepresvedčil.

16. Na ďalší deň som chcel ísť jazdiť, bajk som si pripravil na komplet a už som bol na odchode, keď som z druhého okna videl tmavé mraky a na radare blížiacu sa búrku. Tak som sa vyzliekol, bajk dal do trenažéra a šiel piecť kura, prať starú kopu prádla a pozeral som telku. Aspoň som ho nezablátil a nezašpinil kopu oblečenia. Za dva týždne opačná situácia, mal som doma nejakú prácu, že pôjdem jazdiť o deň neskôr, ale zavolal mi kamarát, že či idem na bajk. Zrýchlene som všetko pripravil a do 10 minút som už točil na ceste. Akurát blikačky som nestihol dobiť, takže sa mi v polovici jazdy vybili a aj telefón 15km od domu pred príchodom domov. Mal iba 7% baterky keď som vyrážal. Tak som prišiel o záznam trasy. Kamoš mobil nemal vôbec a keby sa nám niečo stalo, ani nám nemá kto zavolať pomoc. Stratil som kľúčik od zámku, tak zámok už ani nevozím. Výlet sa však vydaril na jednotku a bola to jedna z najdlhších trás, ktorú som prešiel.

17. Výber nového bajku. Mám cestný aj full bajk. Ak by som mal mať ešte jeden, tretí by bol určite gravel. Ebajk čo mám skúsenosti mi žiaľ nezavoňal. Keď však prídem do požičovne, klasické bicykle tam nenájdem. Alebo do cyklopredajne. Majú len plno ebajkov, crussis, leaderfox, mtf, apache, žiaden bezmotorový a už vôbec nie lacné nadupané delo, iba nejaké dosť drahé 16kg, s malým rozsahom prevodov, brzdami MT200, SX radením a bez propedal režimu tlmenia s nejakým sr sontourom. 12kg karbón full, 36/26-11/46 komplet na XT, s DT Swiss a Fox ELITE vo veľkosti XS,S na 27,5“ tam za 2000-2500€ nenájdem. Dokonca aj hliníkové fully s 2x11 deore XT mali 13,5kg (giant, cube, merida, mondraker...) Tá doba už je žiaľ preč.

18. Teraz umelo zvyšujú hmotnosť, zamerali sa na masu ľudí, čo si idú zajazdiť po asfaltke na horskom bajku po vážskej magistrále, do Manínskej Tiesňavy, a tak mu dajú 29“ kolesá. Aspoň výrobcom nepraskajú rámy a odpadá dôsledná kontrola výroby. Tá masa ľudí ani nevie ako serpentíny vyzerajú a 70% z nich sa nikdy v živote do terénu ani nepozrie. Na obyčajnom klasickom lowcoste nevládzu, ak aj vyskúšajú nejaký za 600€, tak si povedia, že jedine ebajk a tam už im je to jedno, že to stojí tisíce. Ak povie muž žene, že bajk stál 1000€, tak mu začne nadávať, ale ak povie, že stál 2000€ ale je to ebajk, tak ho chce aj ona, bez toho aby oba vôbec vyskúšala.

19. Najväčší strach cyklistov je strach povedať partnerom a partnerkám, koľko stál ich bicykel
Partnerka nemusí zdieľať nadšenie cyklistiky a cena sa jej môže zdať privysoká. Elektrobicykle majú aspoň trochu výhodu, že tam keď poviete vysokú cenu, tak sa to v tom stratí, pretože je to elektrobicykel.
VIDEO facebook - Povedali ste partnerkám/partnerom koľko stál váš bicykel?

20. Dvoj-prevodník už nezoženiete ani na HT. Posledne fully mali návarok na prešmykač nejaké Focusy v roku 2021 a prerábka by bola aj tak drahá. Alebo ešte niektoré Meridy mali prešmykač. Tým však často praskali rámy, ale všetky boli osadené lacnými sadami, na 29“ kolesách. Lenže ja už o 2 hlavy nevyrastiem a 26“ kolesá boli pre mňa najlepšie. Toto 2m chlap, ktorý nejazdí serpentíny nepochopí. Bike o´Clock tiež jazdia na 27,5“ kolesách.

21. Na ebajk ma nenamotáte, ako ani holohlavého na kúpu šampónu na vlasy. Ono sa to uľahčenie dá riešiť aj schudnutím, tréningom, neriešiť čas a ultra raketou s mechanickou výpomocou. Široký rozsah jemne stúpajúcich prevodov, tretry, dĺžka kľúk, propedal režim tlmenia, teleskopka, dezén, tlak, posed, oblečenie, gripy, gélové vložky, gélové rukavice, gélové sedlo, občerstvenie, pitný vak, rozloženie síl, neponáhľať sa, zosadnúť keď je to moc prudké a zvoliť trasu, kde je viac úsekov na oddych.

22. A nie je to ani peniazmi, ako si niektorí myslia, žiadna závisť v tom nie je. Ak by som ich mal viac, poobhliadnem sa po klasickom Pinarelle dogma XC XX, ktoré by som si dal prerobiť na 2x11, alebo ak by sa nedal, hľadal by som ďalej taký, ktorý by sa dal prerobiť s prešmykačom na adaptér pod misku stredového zloženia.

23. Rozdiel v kvalite lacnej základnej prehadzovačky Tourney a drahej deore XT
https://www.youtube.com/watch?v=wEynD46nE4g

24. Doplnenie zaujímavých zážitkov
Jednej pani na spoločnom výjazde, ktorá prišla na ťažkom 25kg crussise za 3100€, som požičal svoj klasický bajk a žasla aký je ľahký. Kopec vyšla aj bez motora a veľmi ho chválila. Keď som jej povedal, že stál iba polovicu jej ebajku, nemusím ho nabíjať, povedala kamoške, že si ten ebajk ani nemusela kupovať.

25. Úsmevný zážitok zo slovenskej požičovne ebajkov na strednom Slovensku, kde sme boli na dovolenke.
Dvaja chlapi si chceli požičať ebajky, vyberali veľkosť a jeden (cca 190cm, ale chudý) sa spýtal prevádzkara: „A obyčajné bicykle nemáte? Je to ťažké ako sviňa.“ Prevádzkar rozhodil rukami a zakýval hlavou. Napriek tomu si ich požičali. Potom vonku povedal kamarátovi s povzdychom. „Je to ťažké ako kur.., všetci svati pomáhajte, držte mi palce“. Za zákrutou som ešte počul ako kričí (jááááj), pri jazde na štrkovej ceste. Sedlo mal nízko a asi dlho nesedel na žiadnom bicykli. A ani prilbu nemali. Dúfam, že sa niekde nerozmlátili.

26. Na Šumave pomáhal zamestnanec nasadnúť staršej žene, ktorá nevedela nasadnúť a vraj 15 rokov nejazdila na bicykli. Tiež nemala prilbu. Tú potom riešili záchranári. Požičovni je asi jedno, ak sa niekto na tom zraní. Ebajky majú poistené a nechcú prísť o zákazníkov.

27. Jedna pani si od susedky požičala ebajk, aby doniesla mužovi obed. Keď za nim prišla, začala ho chváliť a prosiť muža, aby jej ho kúpil. Muž ho vyskúšal a zistil, že bol celý čas vypnutý a nevedeli ho dlho zapnúť. Chcela ho, aj keď nemala šajnu čo to vlastne ebajk je.

28. Na domovej schôdzi sa odsúhlasilo, aby sa pre riziko požiaru v paneláku nenabíjali, ani neskladovali čínske a homemade ebajky, ani e-kolobežky bez výnimky. Tí ktorí ich vlastnia, ich presunuli na dedinu do chalupy. Povolené ostali len značkové certifikované ebajky, ktoré by mali byť poistené. Ak chcete vlastniť ebajk, aby vám nezhorel, tak si kúpte kvalitný ebajk svetovej značky, ktorá si nedovolí kaziť meno takýmto problémom a starajte sa oň. Ebajk nie je úplne blbuvzdorný, nemôžete ho nabíjať zmoknutý, horúci, čínskou nabíjačkou, ktorá vám spadne zo stola, svojvoľne repasovať články a neriešiť prípadné poškodenie pri páde, len preto že chcete ušetriť. Nešetrite kupovaním na aliexprese, lebo vás požiar vyjde draho. V Anglicku je veľa požiarov ebajkov a elektrokolobežiek práve preto, lebo 90% z nich sú doma prerobené klasické bicykle, denne jazdia v daždi do práce, občas s nimi niekde spadnú, nechávajú ich na daždi, nabíjajú ich čim príde, nekompatibilnou nabíjačkou a nechávajú ich prebíjať celú noc, pričom tam chýbajú ochranné prvky. V daždi im kvôli kondenzácií a netesnosti po páde, navlhne papierová izolácia článkov batérie, nastane medzičlánkový skrat a prúdy sú tam ako pri zváraní. Kvalitné batérie majú izoláciu lepšiu aj ďalšie ochranné prvky. Keď chce ísť čínsky výrobca s cenou dole, musí niekde znížiť kvalitu.
Video - Prečo horia batérie


29. Je pravda že motor pomáha a na to bol vymyslený? Načo by bol motor na ebajku, ak by zvýšil hmotnosť celej sústavy a nepomáhal? No predsa na biznis. Stroj obsahujúci motor sa predáva lepšie. Niektoré veľmi lacné pomáhajú len veľmi málo, tak aby dorovnali sťaženú jazdu ťažkého ebajku, prípadne o trošku viac. Po 2 rokoch sa rozsype a výrobca opätovne zarába prípadne na nízku cenu namotá aj tých, ktorí by ebajk nikdy nekúpili. Týka sa to samozrejme rôznych čínsky atráp, ktoré sa na ebajky len hrajú. Je ľahké takto oklamať začiatočníka pomocou placebo efektu prítomnosti motora.

30.Také je porovnanie „horskej blchy“ na karbónovom špeciály bez motora, so ženou, so sedlom dole bez teleskopky, bez tretier, na lacnom 25kg crussise e-largo 5.8 a drahšom, než ten bezmotorový špeciál. Jej crussis stál 1600€, kde väčšinu ceny ebajku tvoril motor s batériou. Takže sa to muselo prejaviť na jej zníženej kvalite. Ale aj ja som mohol mať iba za 1500€ nový 10,7kg karbónový HT špeciál Focus Raven 4.0 (XT pohon a brzdy, Fox tlmenie, DT Swiss kolesá). HT som však nechcel. Tie rakety sa už žiaľ nepredávajú. Miesto toho je plné mesto lacných crussisov, pretože je v meste na ne predajňa, ale aj cykloklub ktorý cez svojich známych na spoločných jazdách masovo rozšíril crussis ebajky po celom meste. Hocikde v nemocnici, pri obchode, po ceste, všade poopierane, alebo jazdiace crussis ebajky. Ine značky takmer ani nevidieť. Spoločný pojazd 300 ľudí a z toho 95% ebajkov crussis, lebo organizátor toho pojazdu vlastní predajňu crussis. Že to nie je poriadny ebajk, ale len taký diskont, to masa začiatočníkov nevie. Netvrdím že tá značka je zlá, ale títo zákazníci žiadajú práve najlacnejšie modely, s cenou úplne nadoraz a trasú sa o posledný cent, že ani prilbu nekúpia. Kupujú ebajky pre celú rodinu a 20 tisíc je už pre nich veľa. A ak im vykradnú pivnicu, tak je cena garsónky preč. Tak im treba. Úsmevne tlačia svoje ebajky do kopca a dodržujú maximálny 40km dojazd. Mohli si kúpiť v tej cene niečo bezmotorové a nie placebo. Taktiež je plné mesto mestských ebajkov so zadným motorom, ale nie značkový ebajk CTM, ale nejaké čudo, čo už na pohľad vyzerá ako doma na kolene dorobený pohon, aj keď to dorobené nie je. Proste predávajú sa aj také kostitrasy. A keď idú na spoločný pojazd, tak tlačia aj v miernom kopci, kde ostatní na klasických nezosadajú. Proste im to neťahá do kopca. Lenže to čudo nemá ani walk mod a kráčať vedľa toho a držať to nie je najľahšie. Pre rožky by stačila aj liberta, len marketing motora nabudil ku kúpe, že skúsim, určite to uľahčí jazdu. Nie je ebajk ako ebajk. Treba si to naštudovať. Aby sme takých ľudí na spoločnom výlete s deťmi nemuseli čakať. Deti ušli rodičom a bajkeri ebajkerom. Pritom by to malo byť opačne a nestíhať by mal ten na klasickom bajku. Keď kúpia čínsku atrapu v nižšej cene, než klasický bajk, tak nech sa trápia. Oni sa vlastne ani psychicky netrápia a pokladajú takú jazdu za normálnu. V živote nevyskúšali poriadny klasický bajk. Až by to objavili by ich to mrzelo. Rozhadzujú peniaze na lodičky, ktoré majú v skrini a po 10 rokoch ich nikdy neobuté vyhodia.

31. Športovec na ebajku, aj jazdec formule 1, sa nadrie ako kôň a to sedlá pekne výkonnú mašinu, takisto aj zjazdoví cyklisti. Je náročný šport na kondičku, hlavne dosť na ruky. Tí najlepší sú často aj špičkoví do kopca, len je to motorový šport.

32. Peter Sagan po jazde na pretekoch na ebajku: "Ak si niekto myslí, že je to jednoduché a motorček veľmi pomáha, mýli sa. Je to podujatie, na ktorom musíte oveľa viac posúvať svoje limity v stúpaniach a v zjazdoch. Je to ťažké. Oveľa viac, ako som čakal. Musíte zvládnuť 25, či 30kg elektrického stroja, zatiaľ čo normálny bicykel váži len 8kg. Ak si myslíte, že Vám motor pomáha, v skutočnosti Vás posúva bližšie k limitu. Horšie je, že s ebajkom som dosiahol svoj najvyšší tep za 10 rokov. Bol som na 190 za minútu, pričom cez 180 sa v cestných pretekoch nedostanem." "EMTB je ťažká disciplína, nie je to len nejaké vozenie sa. Aj keď vám bicykel pomáha v stúpaniach, v tejto disciplíne jazdíte oveľa častejšie na limite ako je to napríklad v cross country. Tu jazdíte veľmi často na maximum. Tiež bicykel je oveľa ťažší, ako je bežný horský bicykel."

33. V okolí miesta môjho bydliska je viacero pekných lokalít na výhľad, jaskyne, ale žiaľ bajk, či ebajk sa tam musí tlačiť.
Tam treba dávať pozor, aby vám neukĺzla noha, lebo letíte dole roklinou.

34. Prečo sa so mnou nikto nechce bicyklovať Aj toto je cyklistika.
https://www.youtube.com/watch?v=oP-Jy3w_TPE
Ako píše autor videa v komentári:
“Keď jazdia zvážnice hore aj dole tak jasné že im ebajk vonia. Oni majú svoj svet, my svoj. Tak to má byť. Každý má to svoje. Raz tak chalan mal ebajk. Šli sme obdobné temnoty a veci ktoré sme my normálne zišli, tak ten ebajk sme tade traja znášali lebo nik z nás dvoch si to na ňom tade netrúfol. 25 kilovú činku v strmine neukontroluješ.“

35. Ebajk rok v pivnici bez použitia a ďalší bajk 8 rokov na balkóne, 2x ročne používaný.
Keďže servisujem bicykle, kamarát ebajker ma poprosil, aby som sa mu pozrel na ebajk, ktorý mal rok v pivnici bez použitia, aj keď ho vraj nechal nabitý na 70% a nešiel skoro nabiť. Vydržal len jednu tretinu pôvodnej kapacity. Naproti tomu som mal ja bicykel na balkóne bez použitia 8 rokov, lebo som používal iný a keď ho bolo treba použiť, tak som len dofúkal kolesá a vyrazil som jazdiť. Ďalší prípad bol, keď sused kúpil ebajk v obchode, jazdil s nim, večer ho dal nabiť a ráno nešiel zapnúť. Dal ho na reklamáciu, predavač povedal, že je to tento rok už 10kus a vrátili mu peniaze. Keď sa snažia ušetriť, tak im treba, majú si kúpiť poriadny kvalitný ebajk. Ak si ho kúpia z Činy, tak majú smolu.

36. Bajk bol nešťastne utopený.
S kamarátom s ktorým jazdím, som mal pri priehrade rozhovor, kde mi povedal, že mu do nej ten bicykel spadol. Ale že sa hneď nepotopil a stihol ho vytiahnuť. Bola tam hlboká voda. Ebajk by padol na dno a voda v motore by mohla zanechať oxidáciu. Vyčistiť a navazelinovať, osky, stredové a hlavové zloženie, nie je nič zložité, ani drahé. Zatečený motor, batéria, ani elektronika sa nedá ľahko opraviť. Niekedy stačí len vlhkosť, netesnosť krytov a oxidácia a ebajk vypíše na displeji error priamo počas jazdy. Týka sa to hlavne nesprávne udržovaných lacných atráp. Na spoločnej jazde sa tak čakalo pol hodinu, kým jednej pani skúšali opakovane vyberať a vkladať batériu. Napríklad môjmu otcovi spred krčmy ukradli starý bicykel ukrajina a za 3 týždne ho našiel v potoku. Vyčistil ho a jazdil na ňom ďalších 30 rokov.
VIDEO facebook - Jazda s bicyklom cez rieku a jeho odplavenie

37. Šiel som na cestnom bicykli cez 40km/h, obiehal som rodiny na ebajkoch a zrazu okolo mňa prefrčal dedko na prerobenej elektrorárohe aspoň 60km/h. Toto mi vadí. To nemal elektrobicykel, to mal elektromotorku a nemal prilbu, zrkladlá a odbočil na chodník na pešiu zónu. Keď odbočoval skoro spadol. Nevie to ani ovládať a niekoho zrazí, zavrel by som ho až sčerná. Ale aj tak som bol vo výhode. Jeho rároha mala aspoň 30kg a musel plánovať nabíjanie, dojazd a riziko neopraviteľnej poruchy. Za chvíľu nám začnú jazdiť aj niektoré takéto autá po chodníku a policajti ich nebudú riešiť, ako neriešia ani cyklistov. Pretože na ne netreba vodičák, ak to nemá výfuk a ide to max. 25km/h.
VIDEO - auto na ktoré netreba vodičák

38. S ebajkerkami je dobré jazdiť na klasickom bicykli, lebo mi neutečú a sú pre mňa taká brzda na oddych. Keď jazdím sám, po rovine nonstop dupem bomby a niekedy to v kopci prepálim vo vyššej zóne a potom musím v ďalšom kopci tlačiť. S nimi držím tempo v tretej zóne a nepotrebujem ebajk. Žiaľ oni majú problém jazdiť v teréne, majú lacné kúsky a preto aj v kopci jazdia pomaly, alebo so mnou tiež tlačia. Nech si kúpia poriadny ebajk, a nie to najlacnejšie, čo zoženú. A ešte k tomu horský, hoci na tom jazdia iba s deťmi po asfalte 8km na nejaké buchty. To sa týka aj klasických bajkov. Na horskom bajku sa im ide ťažko, tak kúpia ebajk, ale zase horský. Tam už ďalej riešiť problém nejde a tú námahu na ebajku berú ako normálnu. Pritom na tom sedia ako kačice, to by som bol unavený aj ja. Raz som si taký požičal, čo mal sedlo nízko a nedalo sa dať vyššie. Po 20km som bol úplne rozbitý. Niekedy je to problém na ne čakať, a dávať pozor, aby niekde nespadli. Je vidno, že svoj ebajk nezvládajú, no mňa jazda na asfalte nebaví, ale ani tam by mi nestíhali, keďže im to pomáha len do 25km/h a majú obmedzený dojazd. Nemohli by sme k jaskyni, na výhliadku, ani 100km trasu. Baterku vybije po 40km, pretože má stále plnú podporu a najlacnejší ebajk. Pri 38z prevodníku a 34z kazete v Eco režime kopec nevyjdu, keď ho majú problém vyjsť aj pri plnej podpore. Tam by ho nevyniesli ani náhodou. Musí sa prekladať cez stromy. Na Javorníkoch, alebo inde v lesoch, stretávam len drahšie kvalitnejšie ebajky, a na Vážskej magistrále, v Manínskej tiesňave a v meste väčšinou iba lacné napodobeniny. Oni do lesa nikdy nejdú a keď áno, tak občas spadnú. Hore k jaskyni stretávam len peších turistov, ja som tam jediný s kamarátom, ktorí máme bicykle.

39. Keď niekde na ulici zbadám ebajk a tú jeho masívnu spodnú rámovú trubku, tak mi vždy príde pocit ako na zvracanie a premýšľam, „Človeče ako niekto môže na tom jazdiť?“ Mňa naposledy na ebajku seklo tak, že som ostal mesiac na PNke. Moja túžba je mať 9kg full bajk a ebajk by som nechcel ani zadarmo. Ako tak sledujem, čo sa preferuje, vyzerá to tak, že sa v budúcnosti možno nebudú dať bez motora kúpiť a ľudia čo potrebujú bajk do 10kg s tlmičom kvôli chrbtici, si majú dať za milión vyrobiť? Výrobcov zaujímajú len peniaze a nie pohodlie jazdy v teréne. Po asfaltke s tým jazdiť nebudem a potom vynášať 4 poschodia po schodoch a plánovať nabíjanie. Nech sa naďalej vyrábajú aj klasické bajky. 100 ľudí, 100 chutí, nie umelo manipulovať ľudí na ebajky a následne rušiť výrobu klasických, lebo tam nie je taká marža a ebajk treba obmieňať po opotrebovaní batérie a nové batérie asi nebudú pasovať na starý 10-15 ročný. Potom ho ani nepredáte. Ja mám aj 30 ročný bajk a jazdí stále dobre, len je ťažký na dlhé trasy a jeden som predal. 130kg človek má poškodené kolená od nosenie ťažkého tela a má lepšie ťažisko, pre to ho je ebajk OK. Na štíhlejších sa nemyslí, tí trpia zas na chrbticu. Ako mi niekto napísal: „Ak máš toľko kilov, ako moja žena za slobodna, tak ebajk ozaj nemôžeš mať. Nemôžeš mať nástroj, ktorý má polovicu tvojej hmotnosti, je to fakt neovládateľné a nebezpečné.“

40. Ísť okolo Pružinskej jaskyne a nepozrieť sa k nej len preto, že je tam ebajk nemožné vyniesť, také výlety ma skutočne nebavia. Aj s klasickým bajkom som mal čo robiť. Treba hľadať miesto, kde sa zaprieť nohou, povoliť brzdy a zase o kúsok posunúť bajk. Alebo vyhliadka Žieravica: 628m 28%, jaskyňa pod Černokňažníkom: 56m 57%, zo Samostrelu na Hrubú Kečku: 400m 37%, na Klapy 201m 30%, Mojtínska jaskyňa: 62m 58%, na Považský hrad po schodoch atď. Keď je to plné klzkých kameňov, lístia, chodník úzky a vedľa hlboká roklina, s mojou chrbticou, tam žiadny ebajk nedopracem. A nie len ja, ale aj väčšina bežných ľudí. Prečo tam idem? Pre to isté, prečo idú ľudia na Eifelovku a jediná možnosť ako sa tam dopraviť, je bicykel. Auto som v živote nemal a kvôli 5 výletom za rok, ho kupovať nebudem. Môže sa stať, že bude rok, keď auto nepoužijem ani raz a z mojich príjmov ho nezaplatím. Horšie je že aj klasické bicykle oťaželi. Kedysi cestný bicykel rok 2016, 8,7kg karbón vidla, 105, za 890€, alebo 7,9kg fullkarbón ultegra za 1190€. Teraz kúpite 9,2kg za 3000€ a 7,9kg za 7000€. Full MTB je na tom rovnako. Rok 2017 karbón, 2x11 XT, Fox, DT Swiss, 11,8kg za 2500-3500€, dnes SR Sontour, MT200, SX 1x12, 15,6kg za 4000€.

41. Prestať vyrábať klasické bicykle a preferovať len elektrické, je ako vziať vozíčkarom invalidné kreslo. Pre mňa je ebajk nejazditeľný.

42. Uvedomte si, že nie každý má 110kg ako vy, nie každý má rovnaké bytové podmienky, nie každý dokáže šliapať 90 za minútu, hodinu vkuse, nie každého baví plánovanie, nie je zbehnutý v apkách a nie každého bavia trasy ako Vás. Ak váš 12 ročný syn zvláda ebajk aj v teréne, tak gratulujem, máte nového Sagana. Ja to nezvládam a nepotrebujem sa niekde dokaličiť, ako sa to obvykle stáva parťáčkam na ebajkoch. Nepamätám si horský výlet v lese, kde by sa nejaká nezranila. Tu a tam sa čaká aj na odvoz autom na urgent. A naviac frflú, keď sa má kdesi s ebajkom manipulovať.

Proste si ebajk nekúpim a hotovo. Bodka.

comment Komentáre ku fotografii

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Ďalšie fotky z tejto témy

Zobraziť všetky
keyboard_arrow_up