Neviem sa podľa výpočtov rozhodnúť, či bod "1" je na vrchnej, alebo spodnej ceste.

Však som to napísal. Lebo je to obrazne povedané "stredoveká metóda navigovania". To ako keby som ti radil na počúvanie hudby počas jazdy na bicykli používať discmana s cédéčkom krútiacim sa vo vnútri.

Rozmyslam aj nad nemapovou navigaciou, kedze su k dispozicii papierove mapy so sietou WGS 84. Predstavujem si pre vyuzitie hlavne takuto situaciu: ocitnem sa na neznamej lesnej ceste, pozriem suradnice, ktore mi ukazuje GPS a tie si najdem na mape a viem kde som, kam vedie cesta.

Predstav si:
Zastavíš niekde v lese na cestičke, lebo si nebudeš istý. Na mape sú dve cesty vedúce skoro paralelne, jedna je však o 50 m vyššie. Pozrieš na svoju NEMAPOVÚ GPSku a vidíš, že tvoja poloha je N48º 48,1995' a E20º 51,6864'. Zosadneš z bicykla, nájdeš si miesto na sedenie a nejakú rovnú plochu, rozprestrieš mapu, vytiahneš malé pravítko a pomocou trojčlenky si vypočítaš vzdialenosti od minútových poludníkov a rovnobežiek, ktoré máš na mape zobrazené. Keďže cestičky na mape vedú blízko seba (akurát jedna je o 50 m vyššie), nevieš sa rozhodnúť na ktorej si.

Väčšina prípadov však nebude taká zložitá na rozhodovanie sa, ale aj tak budeš musieť, a teraz to napíšem tak cimrmanovsky: zosadnúť, rozprestrieť, vybrať, vypočítať, zaznačiť, odložiť, poskladať, nasadnúť, tešiť sa. A takto sa to bude opakovať mnohokrát počas výjazdu.

Samozrejme, dá sa tak fungovať. Aj ja som to tak robil v roku 2003.

EDIT: Na tom obrázku v prílohe je mapa VKÚ 1:50 000. Je to zväčšenina skutočnej mapy. Na skutočnej papierovej mape VKÚ 1:50 000 má obdĺžnik tvorený minútovými rovnobežkami a poludníkmi veľkosť 25x37 mm a zodpovedá územiu o veľkosti cca 1200x1800 m. Chyba 2 mm zodpovedá 100 metrom.

comment Komentáre ku fotografii

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Ďalšie fotky z tejto témy

Zobraziť všetky
keyboard_arrow_up