Kalendár podujatí

Erdinger kráľ Záhoria MTB maratón

MTBIKER odporúča toto podujatie
Sme mediálnym partnerom akcie.

Reportáž z podujatia

Reportáž: Erdinger kráľ Záhoria MTB maratón 2019 – Zlatnícka dolina opäť trochu inak

V sobotu 11.5.2019 sa konal už 11. ročník podujatia Kráľ záhoria - podujatie odohrávajúce sa pri Skalici, v Zlatníckej doline na pekných singloch a XCO tratiach.

Zúčastnil som sa ho prvýkrát pred dvoma rokmi, minulý rok som ho kvôli technickým problémom (asi 4 defektom) nedokončil a toto bola moja tretia účasť .

Príprava a prezentácia

Do zázemia podujatia prichádzame s dostatočným predstihom asi hodinu a pol, parkujeme na „centrálnom“ parkovisku pod stromom, vzápätí ideme na prezentáciu. Tá je tentokrát rýchla, bez zdržania, či akýchkoľvek problémov a tak sme hneď naspäť pri aute. Tu prichádza opäť na rad otázka ako sa obliecť, nakoľko nie je príliš teplo a je pod mrakom – toto je asi večný problém, ktorý musí riešiť každý pretekár, ak nie sú podmienky ideálne. Vyhráva krátky dres + bezrukávové termo, kraťasy a podkolienky.

Štart je naplánovaný na 11. hodinu, máme dostatok času na rozjazdenie sa, tak si ideme obzrieť XCO časť, ktorú pôjdeme počas pretekov až 3x . Neprechádzame ju celú, ale časť, ktorú sme prešli evidujeme zmenenú – vysypanú štrkom, spevnenú a vynechaný je prejazd hlbokým brodom, ktorý sa dal obchádzať. Trať pokračuje rovno a až po chvíli sa prechádza cez potok po betónovom „mostíku“. Po návrate na štart už vidíme zhromaždenú slušnú skupinu pretekárov, ja sa radím do predných radov, kamaráti trošku ďalej.

Menšie komplikácie na štarte

Ako tak stojíme na štarte dlhej trate, tak organizátor dáva pokyny a výklad k trati, avšak dopredu ho nebolo vôbec rozumieť – do budúcna určite odporúčam premyslieť lepšie ozvučenie/rozmiestnenie reproduktorov. Daný výklad bol nakoniec dlhší a tak sa posúva čas štartu cca o 10 minút – ten tiež nebol úplne ideálny, keďže po odštartovaní zostalo sprievodné auto stáť na mieste. Na úvod sa hneď išlo hore asfaltovým stúpaním, kde sa na nič nečakalo a tempo bolo skutočne rýchle – tu sa okamžite oddelila skupina od zvyšku poľa, ja som sa v nej našťastie udržal. Stúpanie pominulo, zmenilo sa na klesanie a čochvíľa sme už odbočovali vľavo do lúčneho zjazdu. Ten nás priviedol na panelovú, neskôr asfaltovú cestu pomedzi vinice (predpokladám) a k prejazdu „hlavnej“ cesty. Tu prišlo na rad ďalšie lúčne stúpanie, tentokrát prudšie a tak sa začala aj táto skupina trhať. Vpredu sa vytvorila skupina, ktorú viedol Karel Hartl, za ňou ďalšia a potom tá, kde som bol aj ja. Pri pohľade na tepy som vedel, že to tempo je privysoké, ale vypadnúť zo skupiny by bolo horšie.

Po výživnom stúpaní prichádzame na asfaltku, ktorou zozjazdujeme nad miesto štartu a vchádzame do lesa na prvé „kolo“ XCO úseku. Tu dvaja borci bočia nesprávne – o jeden chodník skôr - takže idem vpred a môžem si ísť svoje tempo. Pekné trailové chodníky, krátke zjazdy a výšľapy preverujúce techniku jazdca. Po dlhšom stúpaní nasleduje zjazd, kde si robím mierny náskok, ale v mieste drevených lávok to prepálim a letím mimo biku – nič vážne, utrpelo len EGO . Razom ma obehnú traja jazdci za mnou (neskočil som im do cesty), sadám na bike a upaľujem ďalej. Tento XCO úsek ponúka na výber rôzne stopy prejazdu, všetci traja išli spodkom, ja vrchom a tak sa radím pri spájaní medzi nich. Nasledoval prejazd cez potok „mostíkom“ , následne cez cestu a stúpanie trailom ku asfaltovej ceste, ktorou sme začínali.

Tu bola dobre umiestnená občerstvovačka, beriem vodu, ktorá bola na môj vkus dosť studená, napijem sa a pokračujeme ďalej. Začneme celkom dobre spolupracovať, striedame sa a čoskoro v šotolinovom stúpaní dobiehame kamaráta Lecha s ďalším pretekárom a vzniká tu teda asi 6 členná skupina. Tempo však nepoľavuje, v nasledujúcom stúpaní mi mierne skupina odchádza, čoskoro odbočujeme ostro doľava na asfaltku, kde si skupinku opätovne dorazím. Znovu sa to mierne natiahne, v snahe doraziť pretekárov pred sebou idem dopredu, potiahnem aj Lecha, docvakneme pretekára pred sebou. Nasleduje zjazd po asfaltke, v ktorom ma prekvapí odbočka vpravo do lesa do stúpania – tu bola vypísaná „horská prémia“, po ktorej nasleduje rýchly zjazd, miestami mokrejší a v jednej zákrute idem mierne mimo „stopu“.

Jazdec predo mnou to v jednom mokrom úseku položil, na blate som nemal šancu zastať a tak na brzdách padám na ňom aj ja, našťastie sa ani jednému nič nestalo. Rýchlo sa dvíhame, znovu roztáčame nohy, docvakol nás opäť Lech, s ktorým rýchlo zbadáme, že jazdec pred nami nie je moc technický, takže ho pri nasledujúcej odbočke doľava obiehame každý z inej strany. Tu prichádza naozaj veľmi pekný úsek, trail s peknými točkami a prejazdmi cez jarok, taktiež jedným prejazdom medzi stromami – tu som riadítkami štrajchol jemne strom a zistil, že 760 mm rajdy sú naozaj dosť široké .

Kŕč je môj nepriateľ

Prichádzame opäť na asfaltovú cestu, ktorou chvíľku stúpame, aby sme znovu zabočili do lesa na rýchly chodník, ktorým prichádzame opäť k XCO časti, ktorú sme už raz absolvovali (celkovo sa jazdila trikrát). Tentokrát ho prechádzam bez problémov, čochvíľa sme opäť pri občerstvovačke a vchádzame do ďalšieho kola. V tejto chvíli začínam pociťovať, že to už nejde tak ľahko ako v úvode, dám si gél a pokračujeme ďalej. Stále sa snažím držať skupiny, dorazil nás aj borec, čo v technike strácal, čoskoro mi mierne odchádzajú vrátane Lecha, ktorého ale ešte aspoň dlhšiu dobu mám na dohľad. Po prejazde horskou prémiou sa išiel zjazd už lepšie, keďže som vedel, čo ma čaká, napriek tomu blato preverovalo v daných miestach techniku jazdy. Opäť sme prišli do hravého úseku s točkami, pred sebou som mal Lecha a zistil som, že z prvej pozície (ako som šiel v predošlom kole) to je o čosi lepšie.

Vo výšľape na ceste už pociťujem prichádzajúce kŕče, tie ešte na chvíľu poľavia v rýchlom zjazde, aby sa naplno prejavili v poslednom prejazde XCO úsekom. Tu som bol nútený výrazne zvolniť, aby som to vôbec došiel. O chvíľku vidím kamaráta Tomiho, ako stojí vedľa trate snažiac sa opraviť defekt, čo sa mu žiaľ nepodarilo a nakoniec nedokončil. Dorazil ma ešte jeden pretekár, predbehol ma, no už som nemal šancu kvôli kŕčom zareagovať. Snažil som sa teda už len udržať pozíciu a dôjsť do cieľa, čo sa mi aj podarilo. Cieľovú čiaru som preťal na celkovom 11. mieste, čo vynieslo 5. flek v kategórii a s výsledkom som bol spokojný, aj keď vždy to môže byť lepšie . Celkovým víťazom na dlhej trati sa stal Karel Hartl a aj celkovo na popredných miestach figurovali hlavne pretekári z Čiech. Zo žien si poradila s traťou najlepšie Lucie Skřivnáková s časom pod 3 hod. Môj záznam zo STRAVY nájdete na tomto odkaze.

Záver a zhodnotenie

Po dojazde do cieľa som navštívil občerstvovačku v cieli, nakoľko som bol už bez vody. Medzitým dorazil do cieľa aj kamarát, ktorý mal kľúče od auta, nasledovalo doplnenie energie a vyjazdenie sa. Keďže sme si mysleli, že máme dostatok času, išli sme umyť bicykle a aj seba (v umývadle na wc, keďže sprchy neboli). V tom čase sa už ale začalo s vyhlásením výsledkov, ktoré bolo naozaj rýchle. Po príchode k pódiu bola cca polovica už vyhlásená, tombola bola tiež rýchla, stihli sme akurát zjesť “vyfasovanú” bagetu. Pozreli sme si ešte miestnu chatu, ktorá bola naozaj vkuse vyzdobená cyklistickými doplnkami, či bicyklami.

Celkovo podujatie hodnotím pozitívne, zmena trate bola fajn, aj napriek stále dosť veľkým úsekom po asfalte. Tieto však vynahradili zábavné single v lese, XCO časť a snaha o dobrý zážitok. Vytknúť môžem len slabšie umývanie bikov – v prípade väčšieho blata by boli rady väčšie, chýbajúcu sprchu a možno bagetu v cieli namiesto teplého jedla. Čo sa týka značenia, s tým nebol problém a ani raz sme neboli na pochybách. Zopár fotografií z podujatia nájdete tu a tu, kompletné výsledky sú na tomto odkaze.