Kalendár podujatí

Logo: MTB Slovenský Opál MTB Slovenský Opál

MTBIKER odporúča toto podujatie
Sme mediálnym partnerom akcie.

Reportáž z podujatia

Reportáž: MTB Slovenský Opál – novinka v kalendári milo prekvapila

V sobotu 4. septembra sa konal prvý ročník MTB maratónu s názvom Slovenský Opál v obci Kokošovce pár kilometrov od Prešova a pretekári si to „rozdali“ na dvoch tratiach v Slanských vrchoch.

Krátke predstavenie akcie

Táto akcia je nováčikom v rámci maratónov na Slovensku, no organizátorom prajem veľa ďalších úspešne zorganizovaných ročníkov. Vybrať sa dalo z dvoch tratí. Kratšej 20 km – oheň trójsky a dlhej 40 km – harlekýn. Prevýšnie na krátkej bolo necelých 500 výškových a na dlhej sa nastúpalo cca 1 200 výškových metrov. Samozrejme sa nezabudlo ani na malých pretekárov. V areáli sa konali aj detské preteky s názvom „banský škriatok Permoník“. Štarty pretekov začali o 10. hodine „dlhou“, polhodinu po nás odštartovala 20-tka a o dvanástej sa konali detské preteky. Registrácia prebiehala online formou na stránke podujatia. Za zvýhodnené štartovné do 13. augusta bolo v cene aj pekné tričko s logom podujatia. No samozrejme dalo sa prihlásiť aj na mieste. Účasť vysoká, veď na oboch tratiach sa nás zišlo takmer 300.

Príchod na preteky a prezentácia

V sobotu sa okrem tohto podujatia konal aj celkom populárny Istrofinal Snežnický MTB maratón, no ja to mám na východ samozrejme bližšie, tak som sa rozhodol pre túto akciu blízko Prešova a na preteky sa prihlásil medzi prvými. Ráno niečo po 7 po mňa prichádza kamarát z neďalekej obce, naložíme bike a môžeme vyraziť. Z Kežmarku nás ale išlo viacero a na Slovenskom Opále sme mali celkom početné zastúpenie. Cesta zbehla pomerne rýchlo. Zázemie pretekov bolo situované v blízkosti prírodného kúpaliska Sigord. Na parkovanie boli k dispozícii dve parkoviská, no poniektorí už parkovali aj popri ceste. My sme ešte vystihli horné parkovisko pomerne poloprázdne. Prezentácia prebiehala rýchlo a aj napriek vysokej účasti sa rady tvorili len minimálne. Počasie na preteky bolo ideálne. Dni pred pretekmi boli dosť nepriaznivé a každý vedel, že čistý do cieľa určite nepríde. Nachystáme biky, trochu sa rozjazdíme na kopci za dedinou a zhruba 10 minút pred štartom si idem nájsť flek na štarte.

Štart pretekov a horská prémia

Na štart dlhej sa nás postavilo 185 a tak sme vytvorili pomerne veľký zástup bikerov. Príchod 10 minút pred odštartovaním nebol zrovna dobrý nápad, keď som chcel mať lepšiu pozíciu. O „bedňu" som sa samozrejme snažiť nešiel, ale o horskú prémiu som zabojovať mohol. Predo mnou odhadom vyše 50 pretekárov a tak si pár sekúnd aj postojím po odštartovaní, pokiaľ sa pohnem. Úvodné km sú pomerne rýchle po cykloželezničke, no potom sa to dvihlo a čakalo nás najprv takmer 4 km asfaltové stúpanie k chate Frička. Na začiatku v balíku, no tu sa to začalo pekne trhať, predbiehať bolo kde a tak som sa postupne predieral dopredu. Chatu som si ani nevšimol, len otočiť hlavou, no môj pohľad smeroval len na kopec predo mnou. Asfalt skončil a povrch sa zmenil na kamenistý, občas stekajúca voda, prichádzame na lúku a záverečné lesné stúpanie na Tri chotáre, kde bola spomínaná horská prémia. Nakoniec hore prichádzam na 10. pozícii. Prvý kopec dal zabrať, veď na 8,5 km sme nastúpali polovicu celkových výškových metrov.

Prvý zjazd, Lízaný kameň a bonusová stojka

Po dosiahnutí horskej prémie nás čakal zjazd do Hanušovského sedla s jedným strmým padákom. Na kilometri klesneme o takmer 200 výškových. Ideál na preverenie mojich bŕzd. Ďalšia časť zjazdu už bola pre mňa našťastie miernejšia. Prechádzame okolo pekného skalného útvaru Lízaný kameň. Samozrejme, že v zjazde ho človek prehliadne. Myslím, že som nebol jediný, kto si tento zaujímavý kameň nevšimol. Onedlho nás čakalo krátke výživnejšie stúpanie. 300 m úsek, ktorý si pre nás organizátori pripravili. „Bonusová stojka“, kto to vyjde bez položenia nohy na zem, bude v žrebovaní o 100-eurovú poukážku. No čakal som niečo náročnejšie, nepotreboval som sa ani postaviť zo sedla, no v žrebovaní som už šťastie nemal .

Občerstvovačka a trochu blata nezaškodí

Neskôr nás čakal jeden z tuším dvoch singlov na trati. Príjemné spestrenie trate. Pre tých, čo jazdia Košický singletrack maratón samozrejme málo. No na bežných maratónoch si myslím, že úpne stačí aj takto. Začíname opäť naberať nadmorskú výšku a prichádzame na lúku pod Oblíkom, kde sa nachádzala prvá a zároveň posledná občerstvovačka. Málo? No horúco nebolo, tak stačilo, vody som mal síce dosť, no zastavil som a vypil pol fľaše. Vybavenie občerstvovačky trochu slabšie, niekomu možno vadila k dispozícii len perlivá voda. Samozrejme, nechýbalo aj niečo pod zub.

Za občerstvovačkou vchádzame do lesa, kde nás čaká trochu viac blatistý úsek. Ale všetko v rámci normy. Nato, koľko pršalo, pohoda. Veď čistí do cieľa nech chodia žiletkári na cestných pretekoch a nie my. Trochu blata k MTB pretekom samozrejme patrí. A kto bol Oravský maratón v 2017 alebo Iľovnícky hrebeň 2019, tak môže povedať, že na Slovenskom Opále vlastne ani žiadne blato nebolo. No poďme späť k trati, onedlho ma začínajú obiehať najrýchlejší z krátkej trate. Teda aspoň myslím, šípky boli oboch farieb. Alebo ja som tak spomalil a boli to z dlhej? .

Okolo Dubníka, posledný kopec a dojazd do cieľa

Trať prechádzala aj okolo najvyššej stavby na Slovensku, vysielača Dubník, ku ktorému sme klesli zo sedla Grimov laz pod známym vrchom Šimonka. Nasledoval asfaltový zjazd, trochu oddýchnúť. Trať síce patrí k menej náročným, čo sa týka potrebnej techniky, no mne to vyhovuje. Aspoň nemusím každú chvíľu niekoho púšťať pred seba v prípadných technických zjazdoch. Čaká nás posledných cca 10 km. Ide sa mi dobre, tak trochu pridám do posledného stúpania popod ďalší skalný útvar – hrad Bodoň. Odtiaľ už len dole do cieľa.

Najprv trochu nepríjemnejšia časť zjazdu kvôli vymytým „hupíkom". Buď skočiť a dúfať v dobrú stopu, alebo pred každým na istotu spomaliť. Môj prípad asi ani nemusím písať. Asfaltový zjazd dole Racovou dolinou sa tiež veľmi nedal pustiť. Dostať šmyk na miestach so štrkom vo vysokej rýchlosti by nebolo dobré a tak si rýchlosť pred každou zákrutou pekne kontrolujem. Na konci doliny trochu dilema pri šípkach. Za mnou prichádza ďalší pretekár a tak sa zhodneme, že už asi len dole po hlavnej ceste. Vezmem ho do háku a spolu upaľujeme do cieľa. Ten prechádzam s časom 2:17:09 na 29. mieste .

Jedlo, umývanie bicyklov, výsledky a tombola

Po príchode do areálu si idem dať obed. No keďže parťák, s ktorým som prišiel na preteky, je ešte na trati a lístky pri sebe nemám, tak sa musím len dohodnúť s obsluhou, že lístok donesiem neskôr. Je na mne vidieť trochu blata, tak je jasné, že som pretekal a nebol problém s vydaním stravy zatiaľ aj bez lístka, rovnako to riešim aj pri nápoji. Čakacia doba bola stále v rámci normy, myslím, že nikto nemusel nejak extra dlho čakať. Samozrejme na nápoj sa čakalo trochu dlhšie, kvôli čapovaniu, predsa nabrať guláš do misky trvá kratšie ako načapovať pivo/radler/colu. Po občerstvení sa idem pozrieť, ako to vyzerá s umývaním bicyklov. K dispozícii boli dve vapky, no ja som skôr zástancom klasického umývania vedro a handra. Bike ide aj tak na nosič a nie do kufra, tak blato na ňom neriešim.

Niečo po tretej hodine poobede sa prešlo k vyhláseniu výsledkov. Najprv sa vyhodnotili detské preteky a následne krátka a dlhá trať. Na dlhej to najlepšie šlo Rudolfovi Dzureňovi, ktorý trať zvládol za 1:52:52 hod. U krajšieho pohlavia dominovala Ivana Švorcová s časom 2:40:05. Na krátkej trati bol najrýchlejší Jozef Iždinský s časom 54:58 min a najrýchlejšia Emília Sovičová s časom 1:15:01 hod. Kompletné výsledky si môžete pozrieť na tomto odkaze a môj záznam na Strave tu. Po vyhlásení výsledkov sa prešlo k vyhláseniu tomboly podľa štartovných čísel. Medzi hodnotnými cenami ako napr. batohy, oblečenie, turistické palice nechýbali aj kupóny od MTBIKER eshopu.

A čo na záver?

Akciu hodnotím pozitívne, či už z hľadiska organizácie, ale aj čo sa týka trate. Komu chýbali singláče, mal možnosť tento víkend v Košiciach. Mne takáto trať, kde je z každého niečo, vyhovuje asi viac. Na prvý ročník dobre zvládnutá akcia a o rok sa snáď opäť vidíme v Kokošovciach pri možno ešte väčšej účasti.