Tip na výlet: Po Slovensku s minikaravanom alebo aký je „vanlife“ s bicyklami

Ponuka dostať obytné auto na predĺžený víkend sa jednoducho neodmieta, nám prišla od Happy Nomad. Ihneď sme s priateľkou vymýšľali, kam vyrazíme.

Uvažovali sme nad rozličnými destináciami a keďže naša malebná krajina má kopec neprebádaných miest, voľba bola jednoduchá. Kam sme sa napokon vybrali na náš roadtrip, sa dozviete v článku nižšie.

Moje prvé obavy sa týkali otázky, či sa nám do minivanu zmestia aj bicykle, no tie odpadli po tom, čo nám oznámili, že k dispozícii bude aj stojan na bicykle umiestnený na ťažnom (stojan bol uzamykateľný). Dokonca na streche bola truhla, takže vo vnútri sme mohli mať naozaj len minimum vecí. Vyzdvihnutie auta, prehliadka, troška byrokracie a naloženie vecí... Môže sa vyraziť.

Prvá destinácia - jedno z najkrajších slovenských miest

Ako prvú na našej ceste sme si zvolili Banskú Štiavnicu. Naposledy som tu bol ešte v detstve a mal som veľmi príjemné spomienky. Prichádzame už podvečer a hľadáme súci flek na prespanie. Po chvíľke vidíme niekoľko karavanov zaparkovaných priamo pod kalváriou a my sa k nim pridávame. Rýchla večera pri hviezdnej oblohe a od únavy padáme do postele v minivane.

Ráno žiaden zhon, pohodové raňajky a plánovanie dňa. Chvíľku googlime a rozhodujeme sa spojiť príjemné s užitočným. Hlásia teplý deň a Štiavnica je známa svojimi tajchami. Preto sa rozhodujeme pre cyklovýjazd spojený s kúpaním. Presúvame sa k resortu Salamandra, kde je možnosť parkovania počas dňa a kúpania v jazere priamo po zídení z trailu, takže máme v tom jasno.

Konečne „bajkovačka“

Ujo „googel“ nám opäť pomáha a my zisťujeme, kde je výšľapový trail alebo proste len céčko, ktoré nás dovedie na vrchol trailu Heligon. Po trase sa teda vyberáme hore a zhruba po 7 km sa dostávame k štartu. Chvíľku ešte pozeráme mapy a rozhodujeme sa vyjsť až na vrchol kopca Malý Tanád, pod ktorým končí aj lanovka.

O parádne výhľady nie je núdza, pár fotiek, tyčinky a ideme konečne na trail. Heligon trail je flow trail určený skôr pre začínajúcich, ale zabaví sa aj zdatnejší jazdec. Podotýkam, že priateľka tu mala absolútnu premiéru na trailoch, takže jej prvú jazdu skôr ukazujem, ako jazdiť klopenky alebo kopírovať vlny.

Po zjazde sa zhodneme, že by ešte jedna jazda bola dobrá pre jej jazdecké skills a kupujeme si lanovku s tromi jazdami. Dávam si jednu jazdu ešte s ňou a potom poslednú idem sám a na segment.

Po jazdení boli obed a kúpanie sa v jazere ako sen, dokonca hneď pri jazere sa nachádza aj pumptrack, veľká škoda, že tu je iba jeden trail, lebo lokalita má naozaj veľký potenciál. Máme takmer ešte pol dňa pred sebou, ideme navštíviť mesto za trochou kultúry. Auto nechávame v meste a na bikoch sa presúvame, krásna botanická záhrada a mesto s výbornou gastronómiou. Večer sa rozhodujeme presunúť sa do ďalšej destinácie blízko Detvy, do Kalamárky.

Ďalší deň, iný šport

Ráno sa už prebúdzame v spomínanej Kalamárke. Je to prírodná lokalita v Detvianskom predhorí Poľany. To, čo vás v tejto lokalite očarí, je extrémne členitý reliéf, ktorý má za sebou už dlhú horolezeckú tradíciu. My sme sa tu v tento deň rozhodli venovať lezeniu, ale určite túto lokalitu odporúčam ako pre MTB, tak aj pre cestnú cyklistiku.

Malá vsuvka mimo cyklistiky

Okrem horolezcov sa tu ročne vystrieda aj množstvo turistov, ktorí bažia po adrenalínových zážitkoch z týchto skalnatých tiesňav. Celá vrcholová plošina je voľne dostupná len zo severu. Na Kalamárku je prístup autom rovno ku skalám. No oveľa lepší zážitok budete z Kalamárky mať, ak sa sem vydáte ľahko prístupným a dobre značeným udržiavaným dlhým chodníkom zo samotnej Detvy.

Peší chodník je nenáročný a má dĺžku približne 2 km. Nachádza sa tu aj jedna z najkrajších skalkárskych ciest na Slovensku – Indián. Je prístupná v každom ročnom období a vďaka tomu môžete krásy Poľany spoznávať za horúcich letných dní, za zlatistej jesene, rozkvitnutej jari, ale i ľadovej zimy.

Takže po zhruba 5 hodinách lezenia máme už naozaj dosť a ideme si navariť večeru. Tu výborne poslúžil plynový varič, ktorý bol vo výbave auta, ako aj ostatné „kemperské“ náčinie, ako stoličky, stôl či dokonca umývadlo v aute. Večer sa opäť presúvame a rozhodujeme sa, že ďalší deň by sme si dali Krížnu na bicykloch. Priateľka troška pozná túto lokalitu a vydávam sa teda podľa jej pokynov na Salašky. Toto miesto sa nachádza tesne pod vrcholom Krížnej a je dostupné po relatívne peknej ceste aj autom zo Starých Hôr. Na vrchole sa nachádza dokonca jazero. Z tohto miesta mi doslova padla sánka.

Takže rýchla večera, kúpanie a opäť krásne divadlo na oblohe. V toto obdobie padalo naozaj veľa hviezd, takže sa nám ani nechcelo ísť spať, pokiaľ sme ich zopár nevideli padnúť. Aj toto je veľké čaro takéhoto druhu dovolenky.

Posledný deň vo Veľkej Fatre

Ranná rutina, balíme a vyrážame autom smer Harmanec, odkiaľ vedie cyklotrasa na Krížnu. Túto trasu šiel aj kolega Imro vo svojom zimnom videu. Čaká nás cca 12 km stúpanie na Horský hotel Kráľova Studňa a potom ešte zhruba 3 km na Krížnu. Za mňa jedna z najkrajších možných cyklotrás priamo na vrchol kopca, kiežby takých bolo u nás viac.

Dobojujeme to na hotel, kde dávame radler a pokračujeme na Krížnu. Priateľka je rovnaký Strava maniak ako ja, takže si našla segment od hotela až na Krížnu a ja jej pomáham sa hecovať. Na vrchol prichádzame celkom „vyflusnutí“, ale QOM jej uniká o pár sekúnd.

Opäť skvelé výhľady, množstvo bikerov a takmer žiadny ebike! To som naozaj nečakal. Z Krížnej sa dá potom zísť po céčku až do Horného Jelenca a pekne si to zokruhovať. My sme ale išli naspäť po rovnakej trase, keďže sme poobede už museli vrátiť auto. Obed sa nám už nechcel variť, tak si ho dávame na Kráľovej Studni, kde majú výbornú kuchyňu.

Všetko raz skončí, aj náš trip

Takýto typ dovolenky som už párkrát absolvoval, ale nikdy nie aj s bicyklami, vždy išlo skôr o turistiku. Odteraz budem určite brať so sebou aj bicykle a môžem to vrelo odporučiť každému. Ďaleko viac zážitkov, krásna nočná obloha, vami uvarené jedlo z variča vám bude chutiť viac ako švédske stoly niekde v hoteli.

Cestovanie sme si užili v praktickom minivane od Happy Nomad, v ktorom sme mali vždy miesto, kde sa zložiť. Žiadny obrovský nepraktický karavan a ani malé auto, v ktorom si ani nohy nenatiahneš. Proste ideálne autíčko, ktoré je šikovné ako bežné auto, avšak dosť priestranné a komfortné, aby poskytlo zázemie aj pre cyklistov.