Tip na výlet: Bardejovské Liečivé singletracky – vyliečte sa s nami

Bardejovské kúpele sú dobre známe svojimi liečivými kúpeľmi, v ktorých sa lieči celá rada ochorení. My si však pôjdeme vyliečiť hlavu od každodenných povinností a ako inak - na bicykli na Liečivých singletrackoch hneď nad kúpeľným mestečkom.

Zhruba pred šiestimi rokmi si miestni bikeri povedali, že ak to ide postaviť legálne traily inde, pôjde to aj u nich. So šťastím a spoluprácou so správnymi ľuďmi na správnych miestach pod hlavičkou O.Z. LiečivéSingletracky Bardejovské Kúpele LSBK všetko klaplo a tak postupne vznikli traily Herkules, Čerešenka, Napoleón, Rodinný a nakoniec čerstvá novinka – Kráľovský trail.

Vlastne sme na túto lokalitu boli spolu s polovičkou pozrieť už pred vyše rokom, vtedy sme trocha blúdili, no nakoniec okoštovali Herkulesa, Napoleóna a aj Rodinný trail. Chalani odvtedy urobili kus práce a dnes už je všetko oveľa lepšie značené a okrem trail základne Lipka pribudol aj úplne nový trail Kráľovský, na ktorý vás tiež zavediem.

Ale pekne poporiadku

Vyrážame z Popradu vo dvojici s Maťom, cesta pekne ubieha a po necelých dvoch hodinách už parkujeme na parkovisku pod Bardejovskými kúpeľmi. Rýchle vybalenie, o chvíľu už sedláme bicykle a stúpame miernym stúpaním ponad kúpeľné mestečko. Každú chvíľu pritom míňame značenie prístupu na traily, čiže o nejakom blúdení nemôže byť ani reči. Keďže som dohodnutý na podaní ruky s brigádujúcimi chalanmi, tak míňame začiatok Rodinného trailu vpravo a prístupový chodníček ponad vodárňu ku Čerešenke a stúpame po zvážnici ešte trocha vyššie, kde miestni trailbuilderi práve dokončujú posledné metre trailu. Trochu som Pištu z LSBK vyspovedal kadiaľ najlepšie a všetko okolo a dostávame ponuku otestovať zbrusu nový divoký trail, ktorý je v jeho mapke značený ako Kráľovský. O to väčšia motivácia.

Po Čerešenke sa nám v hlavách krútilo

Zklesávame teda na začiatok Čerešenky, ktorá je primárne určená na výstup. Tá sa s dĺžkou cez 1,1 km a prevýšením 126 m krúti po lese, až sa po chvíli nám točí v hlavách, že nevieme, kde je sever. Obaja sme uznali, že sa po nej stúpa veľmi príjemne bez žiadnych prudkých výstupov a iných záludností. Po chvíli sa ocitáme v sedle Čerešňa s posedom a ohniskom, odkiaľ začína flow trail Napoleon. My sme však nedočkaví na test Kráľovského, ku ktorému si treba ešte zhruba 20 minút vystúpať.

Ochutnávka Kráľovského adrenalínu

Začiatok sa nedá minúť, po pravej strane nás víta vo svahu zarezaná lávka – drop. Chvíľu obzeráme, rátame veľkosť, dopad a pokračovanie a už ho aj skáčem. Na prvú jazdu ideme opatrnejšie, obzeráme úseky a fotíme. Celkovo je Kráľovský trail čistokrvný prírodný enduro trail značený čiernou obtiažnosťou. Po úvodnom drope skáčem rovno pred rozvlnený terén, ktorý sa skloní prudko dolu so zátačkami, na brzdách vylietavame z tohoto technického úseku do úzkeho chodníka zarezaného do svahu, stále však klesavého. Tento hravý úsek nás rovnako nenecháva oddýchnuť, chvíľu sa to rozbieha, aby to zase vynieslo do kopčekov, vĺn, kamenných úsekov a dropíkov.

A znova nám bublinku na vodováhe vyhadzuje nahor a my padáme dole, pričom v tom sklone obchádzame stromy v pekných klopkách do poslednej pasáže. Tá je síce rovinatá, ale rozhodne sme sa na nej nenudili. Chlapci z LSBK sa rozhodli pre taktiku „čerešnička nakoniec“ a trail pokrútili zátačkami vpravo vľavo v úseku asi 20 metrov, prechod cez kameň a sme na konci. Obaja veľmi príjemne prekvapení, akých skvostných skoro 1,3 km prírodného surového trailu pripravili miestni trailbuilderi.

Flow ako za Napoleóna

Na druhýkrát znova vystúpame Čerešenku a tentokrát ideme prevetrať Napoleóna. Rýchly a zábavný flowtrail, ktorý je výborne urobený a tak ak moc nebrzdím, vyhupne ma to do následujúceho kopčeka či vlny. Toto vždy poteší. Klopky, vlny, dvojáky, lavice...všetko, čo má takýto trail mať. Treba si len dať pozor na prepálenie rýchlosti, nakoľko keď sme ho šli na druhýkrát, nechal som sa uniesť a v rýchlosti nestihol pribrzdiť pred neočakávanou klopkou... Všetko v rámci danej situácie dobre dopadlo a skončil som len so zodretými lakťami a prasknutým úchytom brzdovej páčky.

Napoleón končí priamo pri začiatku Čerešenky a tak je ľahké sa dostať znova na začiatky trailov. Dali sme si teda Kráľovský a Napoleóna ešte raz a po mojom páde som ja na Rodinný trail rezignoval. Maťo si ho však vychutnal. Rodinný začína pár desiatok metrov od konca Napoleóna a vinie sa na druhú stranu kopca. Začiatok je chvíľku do kopca, no potom je mierne klesavý, tiež s flow charakterom, ale nie taký rýchly ako jeho brat na opačnej strane. Po niečo vyše kilometri skončí na lesnej cestičke, ktorá vedie naspäť ku kúpeľnému mestečku. A aby sa nezabudlo – na začiatku spomínam aj trail Herkules, ktorý je prístupový trail od a do Bardejova (poza čerpaciu stanicu Slovnaft). Je to príjemný 1,2 km chodník, ktorým viete obísť hlavnú cestu pekne v lone prírody.

Sčítané a podčiarknuté...

V číslach pre mňa - dva razy Kráľovský, dva Napoleón – 23,65 km, 901 vystúpaných metrov, 907 zase zídených, kopu pozitívnych zážitkov, doodieraný, ale to neprekryje ten super pocit z ďalšej trailovej lokality . Momentálne je bohužiaľ na základe dohody s poľovníkmi Kráľovský trail do 31. 10. uzavretý, ale potom (samozrejme s ohľadom na všetky aktuálne opatrenia) tam určite choďte pozrieť!