Poľský Karibik? Alebo bicyklami po pobreží Baltského mora

Široké, biele, piesočné pláže a v Poľsku? Áno, je to tak. Baltské more to všetko ponúka. Navyše tu nájdete prehľadne značené cyklotrasy vedúce cez prekrásne borovicové lesy.

Myšlienku navštíviť túto lokalitu som mal v hlave už dlhšie, ale samotná realizácia výletu sa nám podarila až v lete 2022. Za hlavný bod nášho 4-dňového výletu sme si zvolili mestečko Hel, ktoré sa nachádza na konci Helského polostrova ležiaceho neďaleko od Trojmesta – Gdaňsk, Sopot, Gdyňa.

Na začiatok treba povedať, že pobrežie Baltského mora je bez preháňania okúzľujúce: široké pláže s jemným bielym pieskom, rozprávkové voňavé borovicové lesy s cyklochodníkmi a všade navôkol prítomný čerstvý morský vzduch.

Deti sa pri plánovaní tohto výletu najviac tešili na kúpanie v mori, ale je tu toho oveľa viac, čo nám naši severní susedia vedia pri návšteve baltského pobrežia ponúknuť. No poďme pekne poporiadku...

Tak veľa možností a času tak málo...

Možností, ako prežiť krátku dovolenku pri Baltskom pobreží v Poľsku, je viacero: či už chcete výlet poňať aktívne ako my, alebo skôr prechádzkami v starých historických uličkách mesta Gdaňsk, či v moderných uličkách mladého mesta Gdyňa, vždy je tu dosť zaujímavých miest. Skôr, ako by sa vám minuli možnosti, sa vám stane to, že nestihnete počas svojho krátkeho pobytu navštíviť všetko, čo by ste chceli.

Táto lokalita je zaujímavá aj z pohľadu dostupnosti zo Slovenska, keďže sa sem dá dostať pohodlne autom. Diaľnica A1 vedie cez celé Poľsko až na sever, navyše je bez poplatku a spoplatnený je iba posledný krátky úsek hore na severe. Obyvatelia západného Slovenska majú ešte aj možnosť cestovať vlakom EC 106 Sobieski (Viedeň-Gdyňa), ktorý premáva denne a nastúpiť sa dá aj v pohraničných českých mestečkách (Břeclav, Hodonín, Přerov či Bohumín). Vlak má aj bicyklový vozeň, len je potrebné si vopred rezervovať miestenku pre bicykle, keďže v sezóne bývajú tieto vozne vraj väčšinou plne obsadené.

My sme cestovali autom, pretože sme mali v pláne navštíviť viacero lokalít v oblasti Gdaňskej zátoky, a bolo to pre nás takto jednoduchšie. Našim cieľom bolo mesto Gdaňsk. Je to jedno z najstarších a najväčších poľských miest, ktoré leží na rieke Visla na brehu Baltského mora v Gdaňskom zálive.

Nádherné promenády a dlhé drevené móla

Auto sme zaparkovali v okrajovej časti mesta kúsok od pobrežia v blízkosti parku Prezidenta Ronalda Reagana. Parkovisko bolo bezplatné a v tieni stromov parku, čo nám len vyhovovalo, keďže sme tu chceli mať auto odstavené niekoľko dní.
Len kúsok od nášho parkoviska sa nachádzalo aj jedno veľmi zaujímavé miesto pre milovníkov histórie, pamätník Westerplatte. Práve tu sa 1. septembra 1939 o 4:45 ráno začala druhá svetová vojna. Bolo to práve jedno z tých miest, ktoré sme si, žiaľ, z časového dôvodu nestihli pozrieť, ako som písal už v úvode.

Napojili sme sa na cyklocestu pri pobreží a vyrazili sme z Gdaňsku cez Sopot do Gdyne. Menované mestá vytvárajú aglomeráciu označovanú ako Trojmesto a majú vybudovanú krásnu promenádu popri mori, kde nechýba samostatný pruh pre bicykle.

Nachádza sa tu viacero drevených mól, z ktorých to najdlhšie a najznámejšie je v kúpeľnom mestečku Sopot. Má dĺžku viac ako 500 m a je to najdlhšie mólo v Baltskom mori, zároveň najdlhšie drevené mólo v Európe.

Trojmesto Gdaňsk, Sopot a Gdyňa

Z pohľadu cyklistiky s deťmi bola jazda cez Gdaňsk a Sopot bezpečná a nenáročná. Cez sezónu je tu síce kopec turistov, cyklistov a kolobežkárov, ale cyklochodníky a aj chodníky pre chodcov sú pekne značené a dostatočné dimenzované. Keď sme sa blížili k mestu Gdyňa, situácia sa mierne zhoršila. Značenie bolo trochu zmätočné a trasa viedla cez samotné centrum tohto mladého prístavného mesta. Poliaci vybudovali Gdyňu po 1. svetovej vojne ako alternatívu k mestu Gdaňsk, ktoré v tom čase patrilo Nemecku.

Ako sme prechádzali cez Trojmesto, využili sme aj možnosť obedového menu v podobe čerstvých plodov z Baltského mora. Popri promenáde narazíte na viacero malých stánkov, kde vám ponúknu napr. šproty, kalmáre či chipsy z morzsczuka (čipsy z morskej šťuky).

Za Gdyňou viedla naša trasa cez mestečko Rumia, poza rôzne malé obce, väčšinou cez polia a lúky. Následne sme sa cez mestečko Puck prebicyklovali až do Gniezdzweva, kde sme mali dohodnutý prvý nocľah.

Za prvý deň sme tak prešli 63 km za pekného slnečného počasia. Trasa Eurovelo 10 (cyklotrasa okolo Baltského mora) je pomerne dobre značená. Na slabšie značenie sme narazili snáď iba v centre mesta Gdyňa.

Polostrov Hel - 35 km dlhá piesočná kosa, borovicové lesy a piesočné duny

Na druhý deň sme sa zobudili do zamračeného počasia, keď nám v predošlú noc aj trochu spŕchlo. Predpoveď však bola taká, že oblačnosť sa mala počas dňa roztrhať a poobede malo byť opäť pekne slnečno.

Keď som plánoval tento výlet, všade som sa dočítal, že výlet pri Baltskom mori môže byť nezabudnuteľným zážitkom, len treba vystihnúť dobré počasie. Toto nám našťastie vyšlo. Oblačnosť sa nakoniec roztrhala a opäť sa vyčasilo. Na druhý deň sme mali naplánovú trasu z Gniezdzewa priamo do mestečka Hel na konci helskej kosy.

Je tu dostatok atrakcií a mestečko Hel si právom zaslúži označenie TOP destinácia Poľska.
Polostrov Hel tvorí niekoľko sto metrov široká, no takmer 35 kilometrov dlhá piesočná kosa pokrytá borovicovými lesmi. Šírka polostrova sa pohybuje od približne 300 m v blízkosti Juraty, cez 100 m v najužšej časti až po 3 km na špičke. Počas prvej svetovej vojny tu bola vojenská základňa s posádkou asi 3000 vojakov. Helský polostrov zohral kľúčovú úlohu aj počas druhej svetovej vojny. Po skončení vojnových konfliktov slúžil na vojenské účely až do 50. rokov 20. storočia, keď bol sprístupnený turistom.

Aktuálne je celý polostrov veľkou turistickou atrakciou. Jeho špecifickú atmosféru dotvárajú piesočné duny, ktoré sa tiahnu pozdĺž celého pobrežia. Milovníci kitesurfingu a windsurfingu si tu vďaka plytkej vode prídu na svoje. Nachádza sa tu aj niekoľko kempov, požičovní a škôl, ktoré sa zameriavajú práve na tieto vodné športy. Samozrejme, cyklotrasa vedie cez celý polostrov až priamo do mestečka Hel.

Poliaci majú zrejme veľký zmysel pre humor: linka na Hel miestneho autobusového dopravcu má číslo 666 a keď v roku 2007 prišiel na oficiálnu návštevu Helu vtedajší americký prezident George Bush, jeho odporcovia ho vítali transparentom s nápisom „Welcome to Hel(l)“.

Samotné mestečko Hel je krásne prímorské letovisko s mestskou plážou a prístavom. Nachádza sa tu aj niekoľko múzeí, stánky s občerstvením a reštaurácie. Veľkou atrakciou je mieste fokárium, ktoré ponúka útočisko zraneným tuleňom a ich mláďatám. Za poplatok si môžete ísť pozrieť aj tulenie predstavenie.

Cestou cez polostrov sme sa zastavovali na rôznych plážach, kde sme sa v mori aj okúpali. Vždy na nich nájdete dostatok krásneho a jemného bieleho piesku. Platí však pravidlo, že na strane Puckej zátoky s výhľadom na Gdaňsk a Gdyňu je more pokojnejšie, čistejšie a aj oveľa teplejšie.

Na opačnej strane, kde je more otvorené, sa nachádzajú zase nádherné pieskové duny a širokánske pieskové pláže. Tu si viete nájsť aj lokalitu, kde budete v pokoji aj celkom sami a nikým nerušení. More je tu však menej pokojné, studenšie a plávajú tu aj rôzne riasy.

Na druhý deň sme prešli na bicykloch z Gniezdzewa na Hel pohodových 45 km.

Dve noci strávené v okúzľujúcom mestečku Hel

Ubytovanie sme na Heli mali vopred dohodnuté na dve noci, takže sme mali možnosť prežiť tam jeden celý deň bez bicyklov. Nájdete tu dostatok atrakcií a mestečko Hel si právom zaslúži označenie TOP destinácia Poľska. Okrem fokária s tuleňmi sme s deťmi navštívili aj lanový park v krásnom borovicovom lese. Nachádza sa tu aj „ZAČIATOK POĽSKA“.

Nenechali sme si ujsť ani možnosť navštíviť maják priamo v mestečku Hel. Celkovo sa v Poľsku na pobreží Baltského mora nachádza 15 podobných majákov, ktoré aktuálne slúžia už len ako turistická atrakcia. Každý je krásny a niečím iný. Pri návšteve majákov si môžete zakúpiť aj malú knižočku „PASZPORT“, do ktorej vám dajú prevádzkovatelia pri návšteve majáka pečiatku potvrdzujúcu jeho návštevu. Následne máte možnosť získať tri úrovne odznakov - bronzový, strieborný alebo zlatý. Na základe počtu navštívených majákov získate rôznu úroveň odznaku a následne napr. vstupné na tieto majáky zadarmo. Celkom dobrá zábava hlavne pre malých návštevníkov, aby mali motiváciu, čo poviete?

Počas pobytu v mestečku Hel som sa ja sám vybral vlakom naspäť do mesta Gdaňsk pre auto a vrátil sa tak už na aute priamo do Helu. Pôvodný plán bol taký, že sa z Helu všetci aj s bicyklami preplavíme trajektom priamo do mesta Gdaňsk. Odjazdy trajektov však neboli až také časté, ako by som si to predstavoval a aj finančne to oveľa lepšie vyšlo zviesť sa takto vlakom. Využil som teda vlakové spojenie Hel- Gdaňsk s jedným prestupom. Inak v sezóne sú tieto vlaky veľmi vyťažené a bol som rád, že som sa do vlaku vôbec zmestil .

Poľská Sahara a nádherné morské akvárium

Po dvoch nociach strávených v Heli sme sa teda autom presunuli do ďalšej zaujímavej lokality a tou je Krynica Morska. Zastavili sme sa však ešte na chvíľku hneď za mestečkom Hel, aby sme si mohli pozrieť ďalší krásny prírodný úkaz tejto lokality – pieskové duny – HELSKIE WYDMY.

Je to prírodná rezervácia, ktorá má charakter piesočnej púšte. S troškou fantázie sa tu môžete cítiť, akoby ste sa ocitli na Sahare.

A to ešte majú Poliaci Wydmu Lacku, ktorá sa nachádza v Slowinskom Narodowom Parku. S výškou 42 m je to najväčšia pohyblivá duna na poľskom pobreží Baltského mora. Opäť jedno miesto, ktoré sme počas tohto výletu nestihli, ale aspoň máme dôvod vrátiť sa na sever Poľska.

Cestou sa zastavujeme ešte v meste Gdyňa, kde navštívime mieste AKWARIUM GDYŇSKIE. Nádherne spracované expozície aj s historickými tabuľami. Keď už cestujete zo Slovenska až sem na sever Poľska, toto akvárium určite stojí za návštevu. Na svoje si tu prídu malí i veľkí.

Po návšteve akvária sme sadli do auta a do navigácie zadali ďalší cieľ - Katy Rybackie.

Neďaleko hraníc s Ruskom

Tu som si už vopred vyhliadol jedno parkovisko v borovicovom lese smerom k moru, ktoré sa nachádza priamo na cyklotrase smerujúcej na Krynicu Morsku. Zostal nám tak posledný deň na bicykloch, ktorý sme chceli stráviť práve v okolí Krynici Morskej, iba pár kilometrov od ruských hraníc.

Cyklotrasa R10 je tu opäť veľmi pekne značená. Takmer celý úsek, ktorý sme absolvovali, viedla cyklocesta cez nádherný borovicový les. Miestami prešla k moru a následne sa vzdialila hlbšie do lesa, aby sa potom opäť vrátila k moru s nádhernými výhľadmi. Profil cesty bol väčšinou rovinatý, iba sem-tam nejaký ten malý kopček. Podklad poväčšine upravená štrková cestička, pri obciach a samotnom mestečku Krynica Morska sa podklad mení na asfalt. Tá kombinácia krásneho voňavého borovicového lesa s kľukatou štrkovou cyklocestou vedúcou priamo popri mori bola fakt skvelá a celé to vytváralo veľmi príjemnú atmosféru.

Samotné mesto Krynica Morska žije čulým turistickým ruchom. Je tu však jedna atrakcia, ktorá nás naozaj prekvapila. Hneď pri vstupe do mesta vidíme tabuľu o nekŕmení diviakov. O to viac sme sa čudovali, keď o chvíľku priamo pred nami prebehla skupinka diviakov a následne sme menšie rodinky diviakov stretli aj priamo v centre mesta Krynice Morskej. No ľudia sú tu na tieto zvieratá zvyknutí a očividne to platí aj opačne.

Posledný deň strávený pri Baltskom mori sme odjazdili na bicykloch 43 km, resp. deti a manželka o niečo menej, keďže pre auto som sa vrátil už iba ja sám. Rodinku som následne vyzdvihol priamo v mestečku Krynica Morska, kde ma zatiaľ čakali na jednej z pláží, ktoré sa nachádzajú v tejto lokalite v naozaj hojnom počte.

Jedenkrát vidieť je lepšie, ako stokrát počuť

Na záver by som chcel iba dodať, že staré známe „radšej jedenkrát vidieť, ako stokrát počuť“ tu platí na 100 %. Ako som spomínal už v úvode, tento výlet som plánoval už dlhšie a mal som teda v hlave určitú predstavu, čo od tejto lokality môžem očakávať. Na rovinu však priznávam, že pobrežie Baltského mora v Poľsku ma napriek informáciám, ktoré som mal, veľmi príjemne prekvapilo a prekonalo všetky moje očakávania. Moja rodinka so mnou v tomto plne súhlasí a môžeme teda túto lokalitu s čistým srdcom len a len odporúčať.