Projekt Cyklotrasy bez hraníc

Regionálna a rozvojová agnetúra Senec-Pezinok sa aktívne podieľa na realizácii viacerých projektov, ktorými vytvára priestor na čerpanie finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov EÚ. Jedným z nich je i projekt „Cyklotrasy bez hraníc“.

Cieľom tohto projektu je vytvorenie jednotného rámca budovania siete cyklotrás pre slovensko-rakúske pohraničné oblasti s jeho zapracovaním do „Koncepcie rozvoja siete cyklotrás na území BSK“ (Bratislavského samosprávneho kraja). Po ukončení rokovaní so zainteresovanými stranami bude dokončená nielen analýza stavu cyklotrás v regióne, ktorá je súčasťou tohto projektu, ale tento sa stane zároveň i súčasťou územného plánu BSK, čo v budúcnosti umožní rýchlejšie, efektívnejšie prepojenie cyklotrás a ich rozvoj v mestách a obciach. Týmto postupom sa urýchli i proces podávania a schvaľovania jednotlivých projektov pre územie Bratislavského samosprávneho kraja a následne i ich realizácia.
V rámci prípravnej fázy bol vypracovaný ,,Komunikačný akčný plán“, ktorý obsahoval nasledovné okruhy problémov, ktoré bolo potrebné prerokovať:
a) upresnenie vedenia jednotlivých cyklotrás, ktoré boli zaznačené do jednotlivých územných plánov v danom meste alebo obci, so samosprávami zainteresovaných obcí a miest,
b) získať názory a pripomienky Klubu turistiky a Slovenského cykloklubu na pripravovaný projekt.
c) získať písomné stanoviská zainteresovaných verejných inštitúcii ( CHKO- Správa chránenej krajinnej oblasti Dunajské Luhy, CHKO- Správa chránenej krajinnej oblasti Záhorí a štátneho podniku Vojenské lesy a majetky).
V súčasnosti sme v štádiu očakávania stanovísk od Povodia Dunaja, Odboru dopravy BSK, Krajského úradu životného prostredia a Ministerstva životného prostredia SR k návrhu vedenia cyklotrás . Predpokladáme, že po ich dobudovaní sa v uvedených oblastiach vytvorí priestor pre rozvoj cestovného ruchu a tým i ďalšie možnosti pre rozvoj a aktivity pre malých a stredných podnikateľov.

Cieľom projektu je vytvoriť jednotný rámec budovania siete cyklotrás prostredníctvom prenosu know-how rakúskych partnerov na území Bratislavského samosprávneho kraja, v nadväznosti na Trnavský samosprávny kraj a medzinárodné cyklotrasy s cieľom vytvorenia podmienok pre trvalo udržateľný rozvoj a zlepšenie imidžu cestovného ruchu v cieľovom území pre domácich i zahraničných turistov. Toto sú základné informácie o súčastný stav cyklotrás na území VUC - Bratislavský samosprávny kraj.
Značkované trasy vedú v prevažnej miere po cestách II. a III. triedy. Situácia na nich je komplikovaná nielen v priebehu pracovného týždňa, ale i cez víkendy, a to v širšom okolí Bratislavy, na všetkých spádových cestách do Bratislavy, ktoré sú na osobitne na začiatku a konci víkendu preťažené. V priebehu týždňa je na týchto cestách situácia komplikovaná i krátkodobo, a to najmä v ranných a popoludňajších hodinách. Veľmi málo úsekov cyklotrás vedie po pokojnejších, menej frekventovaných úsekoch ciest III. triedy, prípadne po miestnych komunikáciách.
Z pohľadu horskej cyklistiky a cykloturistiky je situácia komplikovanejšia. Cyklisti využívajú veľké množstvo lesných ciest a zvážnic a často nerešpektujú pásma zvýšenej ochrany prírody.
Väčšina povrchov značkovaných cyklotrás vedie po krajniciach asfaltových komunikácií v rôznom štádiu poškodenia. Lesné a poľné cesty sú na tento účel v súčasnosti využívané len ojedinele. Na území VUC - Bratislavský samosprávny kraj dnes, s výnimkou Moravskej cyklotrasy a Podunajskej cyklomagistrály, dnes neevidujeme žiadnu komunikáciu, určenú výhradne pre cyklistov, resp. korčuliarov.

Na cyklotrasách v rámci VUC - Bratislavský samosprávny kraj sa dnes (s výnimkou Bratislavy) využíva štandartné, slovenskou technickou normou schválené cykloznačenie, aj keď vo viacerých modifikáciách. Komplikácie spôsobuje vyššie spomínaná Bratislava, ktorá sa svojim značkovaním orientuje na blízke Rakúsko.

V rámci analýzy súčastného stavu absentuje akékoľvek viditeľné, prehľadné a zrozumiteľné prepojenie slovenských cyklotrás na medzinárodné cyklotrasy (s výnimkou mapových podkladov), a to najmä na hraničných prechodoch a komunikáciách, spájajúcich jednotlivé vyššie územné celky, v našom prípade Bratislavský samosprávny kraj a Trnavský samosprávny kraj. Taktiež nie je dostatočne vybudovaná sieť miestnych a regionálnych cyklotrás a spojníc medzi hlavnými cyklotrasami.

Bližšie informácie: Mgr. Marek Ďurech
Kontakt: +421 33 6414026
Email: mdurech@region-bsk.sk
rojektyeu@zoznam.sk">projektyeu@zoznam.sk
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
keyboard_arrow_up