niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: 10. 12. 2025 o 21:27
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: 10. 12. 2025 o 21:27
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
Každý páv svoje perie chvali....chýba mi tam značka reklamný článok...
Je mega sprosté, že jediný spôsob ako tlačiť ľuďom dolu krkom eauta (či ich chcú alebo nie) je cez krivenie trhu s dotáciami a brutálnym zdrazovanim spaľovacích...
Existuje jediny klima neutral sposob zivota, a to je navrat k jaskynnemu sposobu zivota. Je to kruta pravda ci sa nam to paci alebo nie.
Lebo aj to "nevinne" elektro auto, musis devastovat prirodu na inom konci planety pri tazke kobaltu a litia... A to veru eco friendly vobec nie je.
Ani tazba ropy samozrejme, v podstate vsetka cinnost a luxus moderneho cloveka ktoru berieme ako samozrejmost planetu nici.
Doporucujem si pozret priserne foto z industrialnej ciny, Majte to na pamati ked budete jest morske plody.
Je mega sprosté, že jediný spôsob ako tlačiť ľuďom dolu krkom eauta (či ich chcú alebo nie) je cez krivenie trhu s dotáciami a brutálnym zdrazovanim spaľovacích...
Emisie skleníkových plynov v doprave, energetike, priemysle alebo stavebníctve nepočkajú na trh. Kvôli Jevonsovmu paradoxu by emisie stúpali aj keby sa táto problematika nechala na samotnom trhu. Preto do hry vstupujú regulácia a dotácie.
Niekedy mam dojem ze zelena agenda nie je v prospech zachrany planety ako slubuju.
Nechceš sem dať aj obrázky ťažby iných surovín alebo elektroodpadu v Afrike? Alebo obrázok s poklesom výroby u francúzskych jadrových elektrární kvôli vysokej teplote a suchu?
https://www.startitup.sk/peter-badik-len-prakticka-skusenost-s-elektromobilom-ludom-otvori-oci-a-zistia-ze-uverili-nepravdivym-mytom/
včera večer ma napadla taká "zvláštna" myšlienka... koľko vlastne pripadá g CO2 na výrobu 1 kWh elektrickej energie... je to predsa palivo poháňajúce stroj, akurát v inej podobe ako benzín/nafta...
riešenie EU totižto je, že spaľovacie motory znásilníme skrz emisnú pokutu... každý gram CO2 ktorý automobil produkuje spoplatníme tuším 96 €, povedzme že 100 € aby sa to lepšie počítalo... čiže ešte sme nič nekúpili, nič nevyrobili a priemerný automobil so spaľovacím motorom produkuje cca 150 g CO2 na km takže ak si ho budeme chcieť v budúcnosti kúpiť tak ekologická pokuta za jeho vyrobenie bude 15 000 € (v súčasnosti je to podiel prekračujúci 100 g čiže "len" 50 g cca 5 000 €)...
OK beriem, ale napadlo ma, koľko vlastne pripadá emisií CO2 na výrobu 1 kWh elektrickej energie... a ak nejaká pripadá, prečo by sme nemali použiť rovnakú metodiku aj pri elektromobiloch...
tak držme si klobúky, ideme z kopca... typnite si teraz len tak v duchu... Slovensko ako jedna z mála krajín EU je na tom celkom dobre (atomové elektrárne, vodné elektrárne tvoria základ produkcie), aktuálne je to cca 80 g CO2 na 1 kWh energie, donedávna 2017 bývalo 140 g... ale európsky priemer je okolo 350 g CO2 na 1 kWh (a môžu za to plynové a uhoľné elektrárne, ktoré sú zväčša v Poľsku a Nemecku hlavne...)
a teraz tá matematika pre Elektromobily... priemerná spotreba takéhoto auta je cca 20 kWh na 100 km, čiže 0,2 kWh na 1 km čo predstavuje v priemere 70 g CO2, čiže pokuta na 1 automobil 7 000 €, takže podľa vlastnej metodológie, EU by mala elektromobil nie dotovať, ale naopak zaťažiť emisnou pokutou... !!!
ale to by predsa nebolo spravodlivé, ako k tomu prídu Slováci, ktorí majú 80 g na kWh, Češi majú 350 g, nemci tiež, poliaci 800 g... ako inak ich donútiť zapracovať na energomixe elektrární...
aj solárny panel v životnom cykle produkuje priemerne cca 50 g na 1 kWh vyrobenej elektriky... čo ma celkom prekvapilo sa priznám
takže nie je to úplne tak EKO, ako sa nám to tu tlačí do hlavy... či sa mýlim? neviem, takúto úvahu som zatiaľ v žiadnej debate nezachytil...
a možno je moja úvaha špatná, a tým pádom to nemá zmysel riešiť... vychádzal som z toho, že palivo ako palivo, aj keď podoba a forma je iná... a ak s jeho výrobou/distribúciou/skladovaním súvisia emisie CO2, tak prečo robiť rozdiely a kriviť trh...
To posledne Steve Jobs.
tak si zaroven zaratal aj CO2 nielen vyprodukovane autami ale aj vyprodukovane pocas vyroby benzinu (teda paliva tych aut)? Kolko ti vyslo?
akože chceš povedať, že naša osvietená EU komisia, to s tým ekopoplatkom za spaľovacie auto, nezrobila dobre??? ? malo by sa to prepočítať a poplatok zvýšiť... rozhodne
Ale to keby ludia robili tak by potom nemali na co nadavat asi.....
skús ešte raz si to prečítať a zamyslieť sa nad napísaným (a nad logikou EU), jasné že sa kade tade počíta aj celý životný cyklus, aj čiastočný aj konkrétny vzťahujúci sa len k pohonnej hmote (či benzín, nafta, kerozín, uhlie, elektrika, slniečko), počíta sa kadečo, kadekde a hlavne v EU kadejako, ale sankcie idú len na spaľovací motor...
ešte raz zopakujem, logika EU vo vzťahu k automobilom hovorí o produkcii co2 emisií vztiahnutej na 1 km vyprodukovanej spálením pohonnej hmoty (u spaľováku je to benzín, u elektroauta je to elektrika), nie je to vztiahnuté k autu ako jednotke, alebo k jeho celému životnému cyklu, od vývoja až po likvidáciu... to sú len také prepočty, ktoré sa kde tu spomenú v nejakej diskusii, ale sankčná "ekopokuta" sa vzťahuje k produkcii CO2 na kilometer... (ktorá je zapísaná niekde v tech. preukaze pri spotrebe a emisiách, keď tam je, priemerná spotreba napr. 5,8 litra/ 100 a zodpovedá 131 g.km-1 CO2, tak automobilka = vlastne zákazník zaplatil v súčasnosti 31 x 100 = 3 100€ pri kúpe, do budúcna to bude 131 x 100 = 13 100 € pri kúpe auta, ekopokutu za nákup spaľovacieho motora, resp. po 2035 si ho ani nekúpiš...)
akurát dnes napr. na pravda.sk titulok nový i7čkový eBavorák - "3 tony luxusu, 0% gramov CO2..." tak je to pravda, alebo nie
alebo ňahaj tak... nevadí...
PS: ja nenadávam, ale tak keď sa chceme hrať na "sloboda, rovnosť, bratstvo" tak by to malo platiť komplexne a je jedno na akú pohonnú hmotu auto jazdí... aj vodíkové auto berieme ako "ekologické" a pritom výroba vodíku, je energetický masaker sám o sebe...
skús ešte raz si to prečítať a zamyslieť sa nad napísaným (a nad logikou EU), jasné že sa kade tade počíta aj celý životný cyklus, aj čiastočný aj konkrétny vzťahujúci sa len k pohonnej hmote (či benzín, nafta, kerozín, uhlie, elektrika, slniečko), počíta sa kadečo, kadekde a hlavne v EU kadejako, ale sankcie idú len na spaľovací motor...
ešte raz zopakujem, logika EU vo vzťahu k automobilom hovorí o produkcii co2 emisií vztiahnutej na 1 km vyprodukovanej spálením pohonnej hmoty (u spaľováku je to benzín, u elektroauta je to elektrika), nie je to vztiahnuté k autu ako jednotke, alebo k jeho celému životnému cyklu, od vývoja až po likvidáciu... to sú len také prepočty, ktoré sa kde tu spomenú v nejakej diskusii, ale sankčná "ekopokuta" sa vzťahuje k produkcii CO2 na kilometer... (ktorá je zapísaná niekde v tech. preukaze pri spotrebe a emisiách, keď tam je, priemerná spotreba napr. 5,8 litra/ 100 a zodpovedá 131 g.km-1 CO2, tak automobilka = vlastne zákazník zaplatil v súčasnosti 31 x 100 = 3 100€ pri kúpe, do budúcna to bude 131 x 100 = 13 100 € pri kúpe auta, ekopokutu za nákup spaľovacieho motora, resp. po 2035 si ho ani nekúpiš...)
akurát dnes napr. na pravda.sk titulok nový i7čkový eBavorák - "3 tony luxusu, 0% gramov CO2..." tak je to pravda, alebo nie
alebo ňahaj tak... nevadí...
PS: ja nenadávam, ale tak keď sa chceme hrať na "sloboda, rovnosť, bratstvo" tak by to malo platiť komplexne a je jedno na akú pohonnú hmotu auto jazdí... aj vodíkové auto berieme ako "ekologické" a pritom výroba vodíku, je energetický masaker sám o sebe...
Len v krátkosti odpoviem - elektrárne musia nakupovať emisné povolenky (min. tepelné elektrárne), pretože priamo produkujú emisie. Následne elektrické autá už emisie neprodukujú, preto nič podobné neplatia.
V prípade spalovacích áut prichádza k priamej produkcii CO2 pri prevádzke vozidla.
Mimochodom, mnohokrát to aj tu bolo spomínané. Elektrické autá nie sú ekologicky neutrálne. Sú iba ekologickejšie ako spaľovacie. Z pohľadu ekológie je hromadná doprava natom oveľa lepšie. A žiadna doprava ešte lepšie
Neodvolávaj sa na novinárov a politikov, väčšina z nich tomu nerozumie, ale vyjadrujú sa k tomu. Ľudia, ktorí sa tomu aspoň základne rozumejú, netvrdia, že vodíkové auto je "ekologické". Možno niekedy bude, preto sa robí výskum&vývoj, ale dnes zatiaľ nie je.
Newton (prvy komercny smartfon) siel do predaja roku 1993
Auto taktiez daaavno, viz napr. https://blog.ferrovial.com/en/2022/06/grandfather-self-driving-car-leonardo-da-vinci/
volajme to CO2 poplatok, by sa teda mal skladať z CO2 - životného cyklu, ako spaľováku, tak elektra (vývoj, suroviny, spracovanie, výroba, dodávka, až po recykláciu po skončení životnosti) + CO emisný poplatok od kilometra (to už by bolo len pre spaľováky), ak sa to už v niečom platí, tak OK je to tým pádom bezpredmetné...
chcelo by to ale poriadne prepočítať, niektoré výpočty a prepočty EU, ako sa potom dosť často ukazuje, sú povedzme že zaujímavé... ja nenamietam proti elektromobilu ako technológii, ale proti EU "terminológii" a viac, či menej skrytému kriveniu trhu a "dát" a ich prezentácii...
ako Kali033 píše, najlepšia doprava žiadna doprava a preto my tu v TT už dávno všetci na bajkoch predsa