Dokážu moderné technológie v cyklistike spájať ľudí v každom veku?

Dokážu moderné technológie v cyklistike spájať ľudí v každom veku?

65 komentárov

Redecky 09.05.2018   Elektrobicykle

Časy, kedy sa s pribúdajúcim vekom alebo zdravotnými problémami musela upravovať aj náročnosť výberu trasy, či tréningu alebo obmedziť výjazdy s obľúbenou skupinou kamarátov, sú už našťastie minulé.

 

Vďaka moderným technológiám sa cyklistika stáva krásnou možnosťou byť športovo aktívni bez ohľadu na vek, či fyzické možnosti.

Raz mi jeden múdry človek povedal: „Každá doba má v sebe niečo šialené“. To platí aj o tej dnešnej, kde nemáme na nič čas, všetko nám beží veľmi rýchlo, s priateľmi komunikujeme iba cez internet, sme viac unavení, a tým nám zostáva stále menej a menej času na naše koníčky.



Ale pekne poporiadku...


Ja mám to veľké šťastie, že pochádzam z krásneho kúta Slovenska (Myjava), kde sú pre cyklistiku výborné podmienky a nejeden slovenský, či český profi jazdec sem rád chodí na tréning. Už niekoľko rokov sa snažím časť svojho voľného času tráviť na bicykli a ani som netušil, že moja vášeň dokáže nainfikovať aj ľudí okolo mňa. O to bol môj údiv väčší, keď mi priateľkin otec jedného dňa poslal odkaz na bicykel.

Poviete si a čo je na tom zvláštne? Aby som vás ešte trošku viac oboznámil so situáciou, tu je niekoľko faktov: Ján má 63 rokov, v mladom veku behával, športoval, bicykloval, ale s pribúdajúcimi povinnosťami, deťmi 1, 2,..5, odložil seba na druhé miesto a venoval sa zaobstaraniu rodiny. Teraz si začína užívať to, že má viac času pre seba a rozhodol sa ho tráviť aktívne v prírode a na čerstvom vzduchu. Jeho dvaja synovia tiež prepadli cyklistike a o to väčšia bola jeho motivácia tráviť s nimi spoločný čas na bicykli. Na to, aby mohol všetky tieto aktivity skombinovať a ísť aj na miesta, ktoré vyžadujú určitý stupeň kondície, voľba a výber prostriedku, ako isto už tušíte, padla na elektrobicykel.



Rýchlosť výberu


Segment elektrobicyklov má neustále rastúci počet priaznivcov, a tým pádom aj širokú škálu výberu a príslušenstva. Aj toto bol dôvod, prečo Jánovi trval finálny výber dlhšie, ale o to zaujímavejšie bolo pozorovanie, čo všetko biker nováčik rieši.

Ako prvý na rad prišiel výber rámu, pri ktorom bolo hlavným kritériom komfortné nasadanie a zosadanie po operáciách kolien, samozrejme, s prihliadnutím na 186-centimetrovú výšku postavy. Len na pripomenutie, očakávanie od bicykla bolo a stále je, aby poskytoval komfortnú jazdu a ľahké ovládanie. Motivácia voziť sa aj s nami, najbližšími bikermi z jeho okolia, bola veľká a keďže všetci máme len MTB, voľba bola jasná. V prospech kúpy horského elektrobicykla hrala aj rýchla a pomerne lacná výmena plášťov, ktorými sa dá veľmi dobre ovplyvniť komfort jazdy na lesných trailoch či asfalte. Vzhľadom na vopred stanovený rozpočet, výber padol na hliníkový rám a veľkosť „M-L“ od výrobcu Ghost.

26“, 27,5“ 29“, treking, alebo... ?


Keďže Ján dlhú dobu nevenoval pozornosť inováciám vo svete bicyklov, bol naozaj prekvapený, ako sa rozšírila ponuka len samotného výberu priemeru kolies z klasického 26“ cez 27,5“, 29“, fatbike,... Vzhľadom na dostatok času, širokú ponuku a množstvo dostupných informácii k tematike priemeru kolies, boli najvhodnejším riešením testovacie jazdy. My sme mu odporúčali 29“, ale predsa len, lepšie je raz skúsiť ako stokrát vidieť, či počuť. Kúpu bicykla s priemerom kolies 27,5“ v najväčšej miere ovplyvnil pocit z lepšieho ovládania a vyššieho bezpečia, ktorý bol umocnený aj ľahším nasadaním a nižším posedom, aký mal ten s 29“ kolesami.

Na rad prišiel výber motora a kapacity batérie. Od samého začiatku boli v hre dvaja výrobcovia, a to Yamaha a Bosch. Už tieto zvučné mená napovedajú, že voľba jedného, alebo druhého výrobcu by nebola zlá. Najväčšiu váhu pri rozhodovaní mali skúsenosti iných bikerov s dostupnosťou servisu a rýchlosťou vybavenia prípadnej reklamácie, a tak voľba motora padla na európsky Bosch, s jeho umiestením v strede elektrobicykla. S ohľadom na rozpočet a dôrazom na výdrž batérie, vyšla napokon ako najideálnejšia kombinácia motor Bosch Performance CX 250W a batéria Bosch Power Pack 500 Wh.



Oblečenie


Zimné obdobie nám rýchlo preskočilo už do takmer letného, a tým výber základného oblečenia na jazdenie bol viac sústredený na prechodné až letné počasie. Čo mňa zaujalo, bol samotný výber jarného oblečenia. Že bude vhodnejšie teplejšie oblečenie, keďže na elektrobicykli nie je potrebná až taká “veľká” fyzická námaha, ako pri bežných bikoch.

Značku Force netreba predstavovať, som si istý, že produkty od tohto výrobcu patria medzi veľmi obľúbené, a to vďaka vyváženému pomeru medzi cenou – výkonom a pekným dizajnom. Tieto argumenty presvedčia nejedného, nielen začínajúceho bikera a v tomto prípade tomu tiež nebolo inak. Nie je tajomstvom, že výber dobrých cyklistických nohavíc, alebo prilby nie je práve najjednoduchší proces, ale v tomto prípade išlo všetko ako po masle. Nohavice aj prilba padli ako uliate a rozhodovanie bolo veľmi rýchle.

Technika a zase tá technika


Na konci celého výberu prišiel rad aj na základné náradie a servisné pomôcky. Ján nepovažoval na začiatku za nutnosť mať pri jazde aspoň základnú technickú výbavu. Ale naše skúsenosti s napr. uvoľneným hlavovým zložením, potrebou posunúť sedlo nižšie/vyššie, defektom, atď. ho presvedčili, že podsedlová kapsička, v ktorej je základná výbava v podobe multikľúča, pumpy, náhradnej duše, montážnej páky na plášť či náhradného lepenia, bude predsa len vhodnou investíciou.

Ako nováčik v cyklosvete veľmi oceňuje aj základné inštruktážne videá. Sú určené prevažne takýmto bikerom, ktorí si napríklad nevedia demontovať koleso z rámu či vidlice, nehovoriac už o vyššom leveli ako je výmena lanka v radení, a tak ďalej.



Známych 5 prečo


Investícia do elektrobicykla nepatrí zrovna medzi tie najlacnejšie a ak hľadáte dôvody, ktoré vás dokážu presvedčiť na jeho kúpu, zhrňme si tie Jánove:
  1. Túžba po pohybe - z dôvodu absolvovaných niekoľkých operácii kolien, nebol už možný návrat k obľúbenému behu, či turistike. Elektrobicykel bol vďaka moderným technológiám ideálnou voľbou, ako sa opäť vrátiť k pohybu.
  2. Sloboda pri výbere trasy – jeden z benefitov, ktorý elektrobicykel ponúka, je zbavenie sa nutnosti premýšľať, kam sa môžem vydať, či tam prídem, či to zvládnem, či mám dostatočnú kondíciu. Vďaka elektrobicyklu sú takéto dilemy už minulosťou, vždy sa môžeme slobodne vydať, kam nás to v konkrétny deň ťahá, teda len nezabudnúť pred jazdou skontrolovať stav batérie.
  3. Čas, kedy môžem byť aktívne sám so sebou, ale aj s blízkymi - zároveň sa otvárajú ďalšie možností ako spoznať nových ľudí, bikerov.
  4. Možnosť spoločného výjazdu s bikermi, ktorí majú lepšiu fyzickú kondíciu a nezaostávať za nimi.
  5. Prejsť viac kilometrov s menšou fyzickou námahou.




Môj pohľad


Každá sezóna prináša nové modely bicyklov, vylepšené motory a čoraz viac výrobcov zaraďuje elektrobicykle do svojho portfólia. Široká ponuka umožňuje venovať sa tomuto krásnemu športu už naozaj takmer každému. Som si istý a veľmi sa z toho teším, že aj moderné technológie použité v cyklistike dokážu spájať ľudí, prinášať im radosť, nové zážitky či priateľstvá z tohto krásneho športu a umožňujú nám byť športovo aktívni po celý život. To je aj dôvod nás „hobby bikerov“, prečo sa cyklistike venujeme a máme radosť z každého kilometra v sedle nášho obľúbeného bicykla.


Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Komentáre

orvaq 10.05.2018 (01:02)

0



*** Príspevok porušil pravidlá MTBIKER a bol preto zmazaný moderátorom ***

 
kimlo orvaq 10.05.2018 (07:11)

1


tomas, napisem ti to asi takto, "ži, a nechaj žiť"

 
orvaq kimlo 10.05.2018 (07:22)

0


michal - sme na webe / diskusnom fore a vyjadril som iba svoj nazor. nepride mi nejak extremny v zmysle, ze by som "nenechal zit" e-biky. iba si myslim, ze ludi cochvila prestane bavit tato forma radoby sportu a tipujem, ze naplno prejde na uplny motosport (t.z. ze uz sa nebude vobec slapat do pedalov za ucelom pohybu vpred ale vsetko bud v rezii motoru). tento aktualny "Babeta" status mi pride ako taky zbytocny kocko-pes.

 
kimlo orvaq 10.05.2018 (07:27)

0


ved v pohode, to je tvoj nazor
len mi to prislo trosku usmevne vypisovat na e-bike portali, ked tu aj tak nikoho nebude zaujimat, ze tebe sa ebiky nepacia

 
orvaq kimlo 10.05.2018 (07:30)

0


No ja som si to pako slepy vsimol az dnes rano ked mi dosla notifikacia a kukam, ze co to za web adresu =] Aj by som sa zmazal keby sa dalo lebo takto je to fakt mimo misu.

 
Pridaj komentár