Kúpa veci z bazáru: Rady a tipy ako nakupovať bezpečne

Mnohí z nás už na bazároch hľadali či nakupovali bicykle alebo komponenty. Mnohí z nás sa už aj doma tešia z „nového“ biku alebo „nového“ komponentu. Bohužiaľ, nie každý má to šťastie a tak sa z času na čas niekto stane obeťou väčšieho či menšieho podvodu. Pripomíname teda zopár rád, ako minimalizovať riziko a vyhnúť sa podvodníkom.

Kúpou či predajom v bazári po dohodnutí podmienok a určení ceny uzatvárate či už ako predávajúci alebo kupujúci KÚPNU ZMLUVU, ktorá je uzatvorená podľa nášho Občianskeho zákonníka 40/1964 Zb. (v určitých prípadoch môže byť zmluva uzatvorená aj podľa Obchodného zákonníka ale na 99,9% takúto zmluvu uzatvárať nebudete) Na základe ustanovení §588 a nasl. disponujete právnou ochranou Vašej kúpy.

1. Preverenie predávajúceho: Ešte pred akýmkoľvek prvým kontaktom si prezrite profil predávajúceho. Prebehnite jeho predchádzajúce inzeráty, informácie, ktoré o sebe poskytol a dátum registrácie. Najmä predchádzajúce inzeráty nám môžu veľa prezradiť o histórii. Nespokojní kupujúci si isto nenechajú ujsť možnosť a pridať k podvodným inzerátom svoj komentár. Ak pri prvom monitoringu zistíte, že predávajúci sa snaží pôsobiť anonymne a jeho konto pribudlo iba pred pár dňami, treba zbystriť pozornosť. Samozrejme, nie každý novo registrovaný užívateľ je podvodník ale zvýšená pozornosť v takomto prípade nie je na škodu.


2. Preverenie kupovanej veci: V prípade záujmu o bicykel alebo komponent je potrebné zistiť o ňom čo najviac. V prvom rade je dobré poznať cenu, za ktorú sa obyčajne daná vec predáva. Podozrivo nízka cena značí buď nízku kvalitu, poškodenie alebo podvod. Dobré je aj detailne prezrieť fotografie priložené v inzeráte. Nekvalitné, rozmazané fotografie opäť môžu byť signálom, že predávaná vec je pochybná.

3. Prvý kontakt: Jednoznačne odporúčam komunikovať e-mailom alebo prostredníctvom sms. Dôkazový materiál z korešpondencie sa môže hodiť v prípade problémov v budúcnosti. V prvej správe je potrebné informovať sa o všetkých nejasnostiach. Radšej zo seba spraviť trošku prihlúpleho, ako neskôr plakať do vankúša. Taktiež v prípade neostrej, nejasnej fotografie je dobré vypýtať si kvalitnejšiu a lepšiu fotografiu.

Tretry
4. Komunikácia: Je dobré všímať si všetky „čudné“ prejavy predávajúceho. Pri výhodnej cene sa často stáva, že po predbežnom dohodnutí sa o pár hodín ozve predávajúci s tým, že má ďalšieho kupca a ten je ochotný zaplatiť za danú vec viac. Tuto odporúčam byť nekompromisný, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou ide o snahu vymámiť za vec viac, ako bolo dohodnuté. Ak je napr. inzerát už mesiac zavesený na webe, je úsmevné, že presne po dohodnutí všetkých podmienok sa odrazu ozve iný záujemca. Nekompromisne teda treba trvať na dohodnutej a uvedenej cene.
Ak predávajúci neodpovedá na všetky otázky položené pri prvom kontakte, je potrebné pripomenúť mu ich a trvať na ich zodpovedaní. Je časté, že na väčšinu otázok predávajúci zodpovie, ale na tú, ktorá by mohla zmariť kúpu zámerne neodpovie. Aj takéto vyhýbanie sa odpovedi môže značiť, že čosi s predmetom kúpy nie je v poriadku.

5. Prebratie a doručenie veci: Pri drahších veciach ako napr. bicykli jednoznačne odporúčam osobný odber. Aj keby bolo potrebné merať dlhšiu cestu, v konečnom dôsledku nám výlet po predmet kúpy môže ušetriť infarkt pri preberaní na pošte. Testovacia jazda alebo podrobné prezretie veci a chytenie do ruky je lepšie ako čítanie siahodlhých ód.
Ak sa predsa len rozhodnete pre zaslanie objednávky poštou, dajte svoj balík poistiť. Škoda totiž môže nastať nielen na strane predávajúceho ale aj na strane pošty. Po prebratí zásielky zásielku ihneď na pošte otvorte a presvedčte sa o jej obsahu. Ak je obsah poškodený, ihneď spíšte reklamáciu. Ak sa však v balíku nenachádza to, čo v ňom malo byť, pošta za takýto podvod nenesie zodpovednosť.
99% nákupov v bazári pri odoslaní poštou sa platí dobierkou. Pri preberaní zásielok na pošte síce nevidíte obsah zásielky, jej tvar a váha Vám však môže napovedať, že dnu sa nenachádza objednaný tovar. Pošta Vám v takomto prípade umožňuje odopretie prijatia zásielky. Sankcie za takéto odmietnutie Vám nehrozia žiadne, bez obáv teda požiadajte pracovníkov pošty, aby Vám pred prebratím zásielku ukázali (nie však rozbalili, to nemôžu).

Podanie ruk
6. Jednanie v prípade chyby, podvodu: Ak ste boli opatrní, no predsa sa šikovnému podvodníkovi podarilo oklamať Vás, netreba hádzať flintu do žita. V takomto prípade pomôže korešpondencia z úvodu jednania. V prvom rade je dobré predávajúceho kontaktovať a jasne mu vysvetliť svoje rozhorčenie a odhodlanie konať. Podvodník však pravdepodobne nebude veľmi ústretový a preto je dobré poznať svoje práva. V prvej správe neodporúčam rovno vyťahovať tromfy, stačí upozornenie a výzva na riešenie. Ak odpoveď neprichádza alebo s odpoveďou predávajúceho nie ste spokojný, v druhej správe zdôraznite Vaše zákonné právo odstúpiť od zmluvy. Dôvodom odstúpenia sú vady, o ktorých predávajúci vedel v čase predaja a samozrejme aj uvedenie do omylu kupujúceho. Pomôže aj odvolanie sa na Občiansky zákonník a hrozbu občianskeho súdneho sporu v prípade nevyriešenia problému a podanie trestného oznámenia. Ak stále predávajúci ignoruje Vaše správy, cesta na Políciu je nevyhnutná. Tam Vám poradia s ďalším postupom. Nerád by som krivdil našej Polícii, ale v prípade ak sa nepohrnú do riešenia Vášho problému, dožadujte sa intenzívne riešenia prípadu. Rozhodne netreba rezignovať a vzdávať sa.

7. Pomoc iným: Ak sa stanete obeťou podvodu, dajte nám o tom vedieť. Ak sa podvodný inzerát nachádzal na stránke MTBikera, kontaktujte nás. Pri riešení problémov nám pomôžu aj Vami zhromaždené dôkazy, ktoré získate z korešpondencie, fotografií atd. Po preverení situácie a uznania nekalého konania zablokujeme predávajúceho užívateľa. Takýmto spôsobom aspoň pomôžete iným kupujúcim pred nepríjemnou skúsenosťou.
Navyše sme v redakcii MTBikera pripravení akokoľvek pomôcť pri riešení a pátraní pri problémoch, ktoré vznikli podvodným konaním predávajúcich v bazári. Záleží nám na tom, aby sme podobné konanie čo najviac obmedzili.

Zhrnutie: Ostražitosť pri každom kroku kúpy od prvého vzhliadnutia inzerátu až po jeho prebratie musí byť prioritou každého kupujúceho. V prípade akýchkoľvek pochybností a podozrivého správania alebo podozrivého tovaru radšej nepokračujte v kúpe a upozornite nás. V prípade ak ste sa stali obeťou podvodu, neváhajte a kontaktujte nás. Sme pripravení pomôcť a poradiť.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Boo_boo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Kúpa e-biku je v praxi komplikovanejšia, ako kúpa klasického bicykla. Čo všetko treba zvážiť? Oplatí sa kupovať e-bike z bazára?
Best of 2020 - najlepšie videá našich YouTube kanálov

Best of 2020 - najlepšie videá našich YouTube kanálov

Bol to rok, kedy sme vám priniesli najviac videí v histórii, naše YouTube kanály prekonávali svoje rekordy a toto je prehľad toho najlepšieho za rok 2020.
S bicyklom na cestu - poznáte povinnosti cyklistu?

S bicyklom na cestu - poznáte povinnosti cyklistu?

Letné mesiace, dlhý slnečný svit a teplé počasie sú priam ideálne na dni strávené vonku. Aj keď leto patrí medzi najobľúbenejšie obdobia vhodné na šport, počet cyklistov sa z roka na rok zvyšuje, a to nielen počas neho.
keyboard_arrow_up