Bianchi Oltre XR 4 – aerodynamika a komfort na taliansky spôsob
Niektorí ste si možno všimli pri sledovaní prenosov z cyklistiky zaujímavé stroje pretekárov z teamu LottoNL-Jumbo. Jedná sa v podstate o novinku z dielne Bianchi, ktorá má poskytnúť 2 dôležité vlastnosti – aerodynamiku a komfort. Ako spolu vlastne súvisia?
Poskytnúť dobrý aerodynamický model v dnešnej dobe už nie je nič extra výnimočné. Ale zakomponovať do toho aj výraznú dávku komfortu pre jazdca, už nie je také jednoduché. Výsledkom tejto kombinácie u Bianchi je novinka Oltre XR4, ktorá nahrádza model Oltre XR2 a podľa vyjadrení mnohých sa jedná o najkomplexnejší pretekársky stroj, aký kedy firma na trh uviedla.Hlavné zmeny
V prvom rade sa opäť pracovalo na aerodynamike, ktorá je základom rýchlosti. Postup pozostával zo 4 hlavných krokov – CFD analýza, testovanie vo veternom tuneli, vizualizácia toku vzduchu (postup známy z Formule 1, ktorý bol prvýkrát použitý pri cestnom bicykli) a nakoniec testovanie samotnými jazdcami LottoNL-Jumbo.Tí mali k dispozícii prototypy už od začiatku sezóny. Výsledkom je v prvom rade použitie širších profilov trubiek. Predná časť sa inšpirovala časovkárskym modelom Aquila CV a pekne nadväzuje na nové „aero-combo“ predstavca a riadítok – Vision Metron 5 D. Tento set nie je problém vymeniť v prípade potreby (výmenou hornej časti hlavového zloženia) za štandardný typ predstavca a riadítok pre dokonalé prispôsobenie. Rovnako aj predná vidlica sa inšpirovala časovkárskym špeciálom a ponúka minimálnu prednú plochu, tuhosť a nízku váhu (370 g). Zároveň brzdy na ráme aj vidlici sú uchytené pomocou štandardu direct mount, takže došlo taktiež k nárastu brzdného výkonu. Zadná časť rámu tiež prešla zmenami. Tou hlavnou je interná objímka, ktorá drží aerodynamickú sedlovku a tiež zadné vzpery plynulo prechádzajúce do hornej rámovej trubky. Podľa meraní by všetky tieto zmeny mali dokopy priniesť úsporu 20 W oproti modelu XR2.
Magický Countervail
Zaujímavým prvkom, ktorý z tohto bicykla nerobí len „ďalší“ aero model, je použitie technológie Countervail na ráme a vidlici. Pre tých, ktorí o nej ešte nepočuli, len v skratke. Jedná sa o patentovanú visco-elastickú konštrukciu karbónových vlákien, ktorá vo veľkej miere eliminuje vibrácie – podľa meraní až 80%. Najväčšou výhodou oproti konkurencii je fakt, že najviac tlmí samotný rám a teda nie sú potrebné žiadne ďalšie tlmiče, špeciálne prehýbanie trubiek, ani rôzne vložky. Túto technológiu už Bianchi s úspechom používa od roku 2013 pri vytrvalostných modeloch Infinito, neskôr putovala aj na ultralight „výzbroj“ Specialissima alebo taktiež na MTB model Methanol CV. O ňom ste si mohli nedávno prečítať na našich stránkach (Bianchi Methanol CV – Countervail, prvýkrát aj pre MTB).Hlavnou myšlienkou za týmto konceptom je pozícia jazdca na bicykli. Pre čo najlepšiu aerodynamiku potrebujeme zaujať pomerne „náročnú“ polohu, ktorá sa nedá udržať extra dlho. No a práve zvýšenie komfortu by malo umožniť tento čas čo najviac predĺžiť, takže vo výsledku pôjdeme vlastne rýchlejšie. Samozrejme, nadpriemerný komfort robí z bicykla zároveň univerzálny stroj použiteľný takmer na akýkoľvek terén a traťový profil.
Oltre XR 4 je ponúkaný v 7 veľkostiach, od 47 po 61 cm (hmotnosť rámu je 980 g pre veľkosť 55, +/- 5%). Geometria je takmer identická s predchodcom XR2, akurát došlo k 5 mm skráteniu hlavovej partie pre možnosť dosiahnutia ešte agresívnejšej pozície. Jednoducho, tento bicykel má v génoch rýchlu jazdu a hlavným cieľom sú ambiciózni športoví jazdci.
Ako jazdí?
Nové Oltre XR 4 bolo predstavené na media evente ešte počas leta spolu s hardtailom Methanol CV (Countervail prvýkrát aj pre MTB), kde sme boli spolu s Cervom. Súčasťou predstavenia bol aj spoločný výjazd, tak sme približne dvadsiati vyrazili na 50-kilometrový výjazd s mierne zvlneným profilom a jedným výstupom pre skúsenie kľukatého zjazdu. Prevažne sa išlo po bočných cestičkách, pričom miestami sme prechádzali aj nekvalitným a popraskaným asfaltom tak, aby sme vyskúšali "komfort" technológie Countervail a aerodynamiku.Aero riadítka a množstvo ďalších detailov robia z bicykla krásny dizajnový kúsok, ktorý sa stabilne ovláda a všetko pracuje, ako má. Za zmienku však stojí fakt, že od kolies, riadítok a pohonu až k rámu sa jedná o vskutku prémiovú výbavu.
Countervail som už spomínal v tohoročnom teste Specialissimi, ale aj pri Methanole CV, že pocitovo pri krátkych švihoch je tažko povedať, ako pomáha pohlcovanie drobných vibrácii. Pri dlhej jazde však príde vhod mať túto výhodu na svojej strane a doprjať si niečo viac pre lepšiu trakciu a menšiu únavu. Ušetríte tak trošku cenných síl, ktoré môžete využiť pri jazde.