Predstavenie: Giant Anthem 29“ – kompletne prepracovaná pretekárska dvadsaťdeviatka

Predstavenie: Giant Anthem 29“ – kompletne prepracovaná pretekárska dvadsaťdeviatka

Spolu s predstavením nových modelov Trance, Anthem a XTC na rok 2017, sa logicky vynárala otázka, čo sa stalo s pretekárskou verziou dvadsaťdeväťpalcového celoodpruženého modelu Anthem.

Odpovede na túto otázku sme sa dočkali až dnes, kedy Giant oficiálne predstavil kompletne prepracovaný model tohto maratónskeho rýchlika.

Ako ste si už určite stihli všimnúť, Giant nám tohtoročné novinky dávkuje pekne postupne a každé dva mesiace vytiahne nejaký tromf z rukáva. Táto skutočnosť súvisí hlavne s tým, že predstavenie a dodávky všetkých noviniek naraz, by v prípade takého cyklo-kolosu, akým Giant je, nebolo v praxi veľmi reálne. Či už sa vám táto taktika páči alebo nie, do rodiny celoodpružených bikov osadených novým systémom Maestro s upravenou kinematikou pribudol staro-nový 29-palcový model Anthem 29er.

Nové Maestro, nový rám


Ako už bolo spomenuté, nový veľkoobručový Anthem dostal do vienka vylepšené zadné odpruženie systému Maestro, ktorému dominujú nové metrické tlmiče s úchytmi Trunnion. Okrem nižšie položeného ťažiska a zmeny pákových pomerov sa znížili aj prevádzkové tlaky, čo pozitívne vplýva jednak na citlivosť chodu a na strane druhej, aj na životnosť všetkých tesnení. Generačnou obmenou si prešlo aj vahadlo, ktoré je po novom vyrobené z kompozitu a dizajnovo tvorí elegantnú jednoliatu konštrukciu. Na rozdiel od svojho dvadsaťsedempalcového brata, ktorému pribudlo 20 milimetrov predného zdvihu, sa 29" verzia dočkala opačného postupu a zadný zdvih tak po novom disponuje len deviatimi centimetrami virtuálneho pruženia. 100-milimetrový zdvih prednej vidlice ostáva zachovaný. Nakoľko sa jedná o rovnaký systém, aký som mal možnosť testovať na 27,5" modeli Anthem 2 - univerzálny bike na pohodovú jazdu, tešiť sa môžete na výborne vyladený systém odpruženia s nadštandardnou bočnou tuhosťou.



Evolúcia k lepšiemu


Z ďalších zaujímavých zmien, ktoré možno spomenúť, je napríklad použitie boost osiek na oboch kolesách, čiže v rozmere 110x15 mm vpredu a 148x12 mm vzadu. Čo ja osobne veľmi kvitujem, je celoplošné zavedenie bezdušových kolies, vrátane tubeless ready plášťov u všetkých modelov. Generačná obmena sa dočkala aj vedenia bowdenov, ktoré sa logicky miesto starého vedenia po spodnej rámovej trubke presunuli od útrob rámu. Pochopiteľne pribudla aj možnosť vnútorného vedenia kabeláže teleskopickej sedlovky vnútrom rámu.



Ukážkovo upravená geometria


Čo sa týka geometrie, nový Anthem neostáva súčasnému trendu položenejších uhlov a natiahnutého reachu nič dlžný. Uhol hlavovej trubky klesol o jeden a pol stupňa na hodnotu 69°, čo už je číslo, ktoré ide pekne s dobou a umožňuje dobrú ovládateľnosť biku aj na technických úsekoch a strmších zjazdoch. Uhol sedlovej trubky je naopak vzpriamenejší a 73,5 stupňa naopak sľubuje lepšiu stabilitu v strmých výjazdoch. Tak nejako logicky došlo aj k predĺženiu predného rámového trojuholníka v priemere o 15 mm a najradikálnejšie sa krátilo na zadných vzperách, ktoré miesto súčasných 462 mm majú po novom 438 mm. Tento údaj je rovnako predzvesťou lepšej obratnosti a hravosti nového modelu.



Výbava a dostupnosť


V našich zemepisných šírkach budú k dispozícii konkrétne tri varianty, z ktorých prvý, označený ako Anthem Advnced Pro, bude disponovať dvomi modelmi s karbónovým predným rámovým trojuholníkom doplneným o karbónovú zadnú stavbu, druhý variant Anthem Advanced bude kombináciou karbónového predného trojuholníka a hliníkovej zadnej stavby – tu bude v ponuke len jeden jediný model a posledný je ekonomický variant Anthem 29er, ktorý bude zastupovať trio hliníkových modelov postavených na osvedčených rámoch zo zliatiny ALUXX SL.

Od Eagle až po Deore


Vzhľadom na širokú ponuku šiestich modelov je logické aj postupné odstupňovanie výbavy. U trojice karbónových modelov nájdete dve 12-rýchlostné sady spomenuté v článku SRAM Eagle, konkrétne prémiový XX1 a X01. Dostupnejší karbónový model bude osadený systémom 1x11 SLX M7000 s kazetou s počtom zubov 11-46. O pruženie sa budú starať vidlice FOX Float Step Cast a RockShox SID, ktoré dopĺňajú metrické tlmiče FOX Float s uchytením typu Trunnion, resp. RockShox Deluxe RT. K žiadnemu medzidruhovému kríženiu vidlíc a tlmičov tu teda nedochádza. Odpruženie od FOX-u až na jednu výnimku dopĺňajú sady SRAM a pruženie RockShox zasa paktuje so sadou Shimano.

Rovnaký kľúč je uplatnený aj pri brzdách, kde na bikoch osadených sadami SRAM nájdete brzdy série Lever a na bikoch osadených sadou Shimano zasa továrenské brzdy s úchytmi I-spec II. Hliníkové modely sú z pohľadu pohonu osadené o niečo pestrejšie. Najvyšší model spolieha na novú 12-rýchlostnú sadu GX Eagle, zatiaľ čo záujemcovia o prostredný model si budú musieť vystačiť s jedenástimi prevodmi sady Shimano SLX a 46-zubovým najväčším pastorkom. Najdostupnejší model je osadený novou sadou Deore M6000, ktoré ponúka síce 2x10 prevodov, no s rozsahom kazety 11-42 zubov. Pre úplnosť ešte spomeniem, že systém voľby kľúk sa nevymyká vyššie opísanému štandardu a tam, kde je pohon SRAM, sú aj koncernové kľuky a obdobne pohon od Shimano rovná sa Shimano kľuky.



Dôležité detaily


Okrem boostových osi sa môžete tešiť aj na ich minimalistické prevedenia stealth, resp. kabolt, ktoré miesto klasickej rýchloupínacej páčky počítajú len so 6-milimetrovým imbusovým kľúčom. Oblasť stredu si ponecháva bezzávitový štandard press-fit. Napriek prítomnej príprave na vedenie kabeláže by ste teleskopické sedlovky hľadali na Anthemoch len ťažko. Sedlovky, riadítka, predstavce, gripy ako aj kolesá s vnútornou šírkou ráfika 21 mm si Giant dodáva pod svojim logom z vlastných radov.

Hierarchicky najvyššie umiestnená trojica bude osadená setmi kolies s karbónovými ráfikmi, zatiaľ čo zvyšok ostáva klasicky hliníkový. Jednotný však ostáva dezén a šírka plášťov, ktoré na Anthemy dodáva Maxxis, konkrétne osvedčený model IKON v šírke 2,2 palca, ktorý má EXO ochranu bočníc proti prerezaniu a duálnu zmes na behúni. Prémiovú zmes 3C maxx speed môžete očakávať iba v prípade dvoch najvyšších modelov. Jednotný je aj priemer brzdových kotúčov, ktorý je celoplošne stanovený na 180 mm vpredu a 160 mm vzadu. Poslednou vecou, ktorú majú všetky Anthemy spoločnú, je šírka riadítok. Tá dosahuje rozumných 780 milimetrov.



Čo dodať na záver...


Dlhoočakávaná reinkarnácia dosluhujúcej generácie dvadsaťdeväpalcových Anthemov triafa kliniec presne po hlavičke a prepracované virtuálne štvorčapové odpruženie Maestro spolu s agresívnejšie upravenou geometriou sú tabuľkovo predzvesťou perfektne fungujúcich pretekárskych mašín. Ak si do rovnice dosadíte nepremrštenú cenovku, ktorá je pre Giant typická, tak dostávame veľmi zaujímavý produkt s presvedčivým pomerom cena/výkon, ktorý podstúpil citeľnú zmenu dopredu oproti predchádzajúcej generácii.

Dostupnosť jednotlivých hliníkových modelov môžete očakávať zhruba na prelome júla a augusta, karbónové kúsky následne o niečo neskôr. Oficiálne ceny pre náš región zatiaľ stanovené neboli. Pre viac informácii kliknite na stránku giant-bicycles.com/sk.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down comments 13 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Koľko energie si berie pruženie pri jazde v stúpaní?

Tiež patríte medzi tých, čo neustále siahajú na páčku zamykania, len čo sa terén zvrtne smerom nahor? Rozhodli sme sa pre menší pokus a porovnanie v reálnych podmienkach...
Test: Giant Trance 2 2020 – menej zdvihu, ale veľa muziky

Test: Giant Trance 2 2020 – menej zdvihu, ale veľa muziky

Prepracovaná zadná stavba a progresívna geometria sú veci, ktorými chce Giant osloviť jazdcov, aby dali šancu tejto nízkozdvihovej dvadsaťdevine.
Unboxing: Giant Trance X E+ Pro 29 3 - komfort a zábava

Unboxing: Giant Trance X E+ Pro 29 3 - komfort a zábava

Nechať si pomôcť s výstupom na kopec a potom si užívať zjazd, skoky a klopenky. Alebo len pohodlne putovať krajinou, pruženie a pomoc motora vám spríjemnia jazdu.
keyboard_arrow_up