Presne tak... pokiaľ ti mám ja sám za seba poradiť, tak zásadne kevlarová pätka, jednak je to ľahšie, jednak pri defekte v teréne a nielen v teréne neporovnateľne ľahšia manipulácia. Nemusíš ísť do závoďákov, sú drahé a majú mäkkú zmes, ktorá ide výrazne dolu hlavne na asfalte a betóne, ale pod 60 TPI casing by som nešiel.
Po druhé si uvedom, že v podstate neexistuje univerzálny plášť, to má 2 rovnako platné výklady: neexistuje
plášť ktorý bude excelovať vo všetkých podmienkach (u tzv. univerzálov je vždy nejaké "niečo za niečo"), ani neexistuje plášť, ktorý za tých istých podmienok sadne každému. A preto ak si povedal "tvrdšie XC", teda jazda na hraniciach schopností XC materiálu a jazdca
dostávaš nás pri tom, že vlastne chceš poradiť jednu gumu ktorá ti vyrieši všetko do dosť neriešiteľnej situácie.
Inú vec obúvam, keď zaprší a je blato (Maxxis Medusa, slušná cena, slušná hmotnosť) - to ale jazdím len výnimočne, inú vec na suché podmienky s tvrdým a neuhýbajúcim povrchom (asfalt, dobre utlačený makadam, betón, klasické "hlinené" chodníky) - napr. Michelin XC/XCR Dry2 alebo Maxxis Flyweight, sucho s uhýbajúcim povrchom (štrk, šotolina, "neviem čo je pod listami") môže byť Maxxis ADvantage (ktoré ujdú aj v príležitostne sa vyskytnúcom blate, sú dosť univerzálne), ak nevieš, čo ťa čaká, tak "pre istotu" musíš zasa dať agresívnejšie univerzály ako ADvantage alebo Michelin XC/XCR A.T. a samozrejme to zaplatíš väčším odporom na hladkých úsekoch (u toho ADvantage ani nie). Lenže je to lepšie ako strata vedenia a rozbitie huby. Problémom sú vždy skaly a korene, je niekoľko "špecializovaných" plášťov, Michelin XCR X'treme napr., ktorý je dobrý aj na šotolinu, ale tam je každá rada dobrá a všetky na hovno. Dobrý univerzál je napr. XCR Mud, ktorý sa žiaľ tuším nerobí v XC verzii (tvrdšia guma, 60 TPI, kevlar) a je to celkom škoda (XCR = racing verzia = 127 TPI, mäkšia guma, nižšia životnosť).
Keďže som zatiaľ mal len Maxxisy a Micheliny tak len toľko.
Asi krútiš hlavou, či to stále prezúvam... nie
mám 2 wheelsety, jeden na humus a druhý na zvyšok, na humusáku mám momentálne ADvantage, s ktorým idem na šotolinu, "neviem čo", korene/kamene a blato, na druhom som točil XC Dry2, teraz idem prezuť, a ten bude na tvrdý suchý povrch. Keďže je to ale ľahší pár kolies, tak na dlhú trať by som prezul podľa potreby.
V prípade maratónu v blate by som nazul Medusy.
Najviac som zatiaľ jazdil ADvantage.
Plášte s drôtom sú síce lacné, ale to je asi jediná výhoda, pre mňa je komfort pri manipulácii (defekt v teréne alebo prezutie) tiež kritériom, a pokiaľ máš kevlarovú pätku ale NE-pretekovú zmes, tak životnosť býva slušná.