1. -> ak ma prevodnik 22-zubov tak ide pomer 22-22
2. -> ak ma prevodnik 29 (resp. 30z) tak toci 29(30)-30


si mozes zaradit aj 32-32 na trojprevodniku
03.11.2008 - 16:09:15
01
Na cestaku su ale vacsie prevodniky, takze retaz prenasa mensiu osovu silu(co viacmenej podporuje DI2F4Yovu a moju verziu) a je aj ovela menej vystavena necistotam.

Jasne, su tam väcsie prevodniky a menej necistot. Ale tu sa pisalo o uhle ohnutia clankov na najmensich prevodoch a ze to je dovod opotrebenia, tak preto sa zameriavam na argumenty, ktore toto tvrdenie logicky vyvracaju...
03.11.2008 - 16:13:56
00
si mozes zaradit aj 32-32 na trojprevodniku


marecej: race-chrt si nie je isty ci nahodou nebude potrebovat "nudzovku" takze radi pre istotu to co mu umozni este daco lahsie (radit v stojke na smykaci je, na tom sa myslim zhodneme, blbost ktora si koleduje o roznitovanie retaze)
03.11.2008 - 16:20:50
01
Jasne, su tam väcsie prevodniky a menej necistot. Ale tu sa pisalo o uhle ohnutia clankov na najmensich prevodoch a ze to je dovod opotrebenia, tak preto sa zameriavam na argumenty, ktore toto tvrdenie logicky vyvracaju...


Jezus: ide o uhol ohybania clankov a jeho FREKVENCIU VYSKYTU!
03.11.2008 - 16:22:01
00
si mozes zaradit aj 32-32 na trojprevodniku

Tak mi najdi ekvivalen 29/34 pre 32z prevodnik.

Jasne, su tam väcsie prevodniky a menej necistot. Ale tu sa pisalo o uhle ohnutia clankov na najmensich prevodoch a ze to je dovod opotrebenia, tak preto sa zameriavam na argumenty, ktore toto tvrdenie logicky vyvracaju...

Jednak si nemyslim, ze ten uhol je az tak vyznamny dovod opotrebenia, aj ked tiez urcite opotrebenie proste sposobovat musi. A navyse je ten uhol na cestych prevodnikoch predsa mensi.
03.11.2008 - 16:24:48
00
"+"
- vynechanim najmensieho prevodniku setris retaz (mensi uhol vzajomneho pootocenia clankov voci sebe -> nizsie opotrebenie -> vyssia zivotnost

u 22-zuboveho prevodnika je vacsi uhol vzajomneho pootocenia clankov retaze

Zigo, mna fakt nemusis presviedcat o tom, ze to co som napisal je pravda. :) Ja si tiez myslim, ze uhol je to, co v podstate nema vplyv na opotrebenie a vplyva na to len pocet zubov na ktore sa rozklada sila/tlak. O opotrebeni na zaklade uhlu hovori DI2F4Y a ja cakam realne argumenty ktorymi to podlozi...
03.11.2008 - 16:33:20
00
Zigo, mna fakt nemusis presviedcat o tom, ze to co som napisal je pravda. :) Ja si tiez myslim, ze uhol je to, co v podstate nema vplyv na opotrebenie a vplyva na to len pocet zubov na ktore sa rozklada sila/tlak. O opotrebeni na zaklade uhlu hovori DI2F4Y a ja cakam realne argumenty ktorymi to podlozi...


Jezus: vychadzas o5 z predpokladu ze na prevodniku su vsetky zuby namahane rovnomerne... ak sa pojdes opytat ktorehokolvek absolventa techniky tak Ti vysvetli ze "u retazoveho prevodu su v zabere iba prve 2-3 zuby", teda ziadne rozlozenie tlaku. zhodneme sa hadam na tom ze predlzenie retaze je sposobene opotrebenim puzdier v retazi... -> ak mas mensi prevodnik+mensi pastorok tak na ten isty prevodovy pomer je vacsia sila v retazi a vacsie potocenie clankov retaze ako u vacsieho paru kolies -> na malom prevodniku posobi vacsia trecia sila na dlhsej drahe na puzdro clanku retaze -> vacsie opotrebenie
- okrem toho som to neuviedol ako jediny dovod preco je opotrebenie vacsie, iba ako jeden z nie nepodstatnych faktorov ktore na to vplyvaju, takze skuste vnimat veci v globale a nie vytrhnute z kontextu
- je mi luto ak je to stale nezrozumitelne ale momentalne nemam viac casu pokreslit k tomu obrazky s vysvetlenim kedze musim zachranovat medzinarodne hospodarstvo :D
03.11.2008 - 16:54:45
00
Ale ved zvysok je mi jasny od zaciatku a s tym som OK. A celkom logicky som dospel aj k tomu, ze naozaj sa namaha iba par prvych zubov a clankov v zabere a tie ostatne podstatne menej. Mna zaujima len ten vplyv pootocenia jednotlivych clankov vo väcsom a mensom uhle na opotrebenie, lebo ziadnu logiku v tom naozaj zatial nevidim. A nestudoval som hudobnu, takze snad to nebude tym, ze nechapem tak "zlozity" proces ako prenos sily retazovym prevodom. Za predpokladu priameho tahu (ziadne krizenie) naozaj nechapem, o com tu pises a dufam, ze to vysvetlis, lebo nemam rad teorie, ktore ani autor nevie podlozit dokazom. That's all...
03.11.2008 - 17:33:32
00
Jezus Odkedy si taký nechápavý? hehe Neboj aj tak Ťa máme radi a ja tiež tomu nerozumiem. hehe
Citácie od DI2F4Y :u retazoveho prevodu su v zabere iba prve 2-3 zuby -čiže ďalšie teórie sú podľa mňa bezpredmetné /toto skonštatoval aj Giro/. hehe
:okrem toho som to neuviedol ako jediny dovod preco je opotrebenie vacsie, iba ako jeden z nie nepodstatnych faktorov ktore na to vplyvaju, takze skuste vnimat veci v globale a nie vytrhnute z kontextu - Keď sú to nie nepodstatné faktory tak si mohol napísať "jeden z podstatných faktorov" hehe. Len naozaj si musíš nájsť čas nám to vysvetliť lebo k žiadnej indícii prečo by to tak malo byť si nás nenaviedol. hehe
Takže čakám aj ja na vysvetlenie s rukami za chrbtom a nie na klávesnici. V globále som z týchto vyjadrení cvok. hehe
P.S. Pre tých čo zvažujú jazdiť len dve píly. Toto si nemôže dovoliť jazdiť každý, treba na to silové predpoklady /bavíme sa o XC/ lebo ináč Vás z tej "dvojšajby" minimálne *ebne ešte pred vytúženým cieľom výjazdu. hehe
03.11.2008 - 17:56:49
00
- clanok retaze nabieha na zub (retaz je v zaberovej vetve) clanok sa "navinie" na prevodnik a vykona pri tom pootocenie oproti nasledujucemu clanku o 360/pocet zubov [stupnov] (ak existuje pootocenie tak existuje aj vzajomny posuvny pohyb medzi klznou plochou clankov retaze), kedze je v retazi osova sila tak samozrejme existuje aj trecia sila Ft=k.Fo (k je koeficient trenia zavisly od materialu, jeho tvrdosti, drsnosti povrchu, necistot, maziva, atd....), tato trecia sila je tym cinitelom ktory sposobuje destruktivne zmeny retaze ("ojazdovanie")

jazdec drzi prevod 1:1 a posobi na kluky silou 100N (pre jednoduchost riesenia)

- pripad 1 (22 zubovy prevodnik):
sila v retazi Fo1=(100*175)/r22 (r22 je polomer zaberu 22z prevodnika a da sa vyjadrit ako r22=22*m kde m je modul ozubenia = konstanta pre dany typ retaze)
trecia sila Ft1=k*Fo1
draha na ktorej posobi trecia sila v clanku s1=a1.r22 (a1 je uhol pootocenia v radianoch) teda s1=(2*PI/22)*rp (rp je treci polomer klzneho puzdra clanku retaze)

pripad 2 (30 zubovy prevodnik):
sila v retazi Fo2=(100*175)/r30 (r30 je polomer zaberu 30z prevodnika a da sa vyjadrit ako r30=30*m kde m je modul ozubenia = konstanta pre dany typ retaze)
trecia sila Ft2=k*Fo2
draha na ktorej posobi trecia sila v clanku s2=a2.r30 (a2 je uhol pootocenia v radianoch) teda s2=(2*PI/30)*rp (rp je treci polomer klzneho puzdra clanku retaze)

pri porovnani posobiacich sil:
Ft1:Ft2 = 30:22 = takze trecia sila pri 22z prevodniku bude pre tento pripad cca o 35% vacsia)
Ft1=k*m*17500/22
Ft2=k*m*17500/30

porovnanie drahy na ktorej trecia sila posobi:
s1:s2 = 30:22 -> pomer drahy na ktorej posobi trecia sila Ft1 resp. Ft2 je o cca 35% v neprospech 22z prevodnika

-tie percenta myslim hovoria same za seba ze to nie je zanedbatelny vplyv...?

- neviem ako jednoduchsie bez obrazkov to este popisat... :|
03.11.2008 - 18:09:21
01
- neviem ako jednoduchsie bez obrazkov to este popisat... :|

idem si stavat cestak a rozhodujem sa medzi kompaktom a triple, ale ja som studoval hudobnu, takze som nepochopil vobec nic :(
03.11.2008 - 18:12:56
00
OK DI2F4Y, aspon teraz rozumiem co si chcel povedat. Ale sklamem Ta, na taketo teorie pokojne zabudni:

1. Nikdy v zivote som nemusel vyhodit opotrebenu retaz kvoli tomu, ze sa znicila trenim medzi vonkajsim a vnutornym clankom, ale vzdy len a len kvoli vytahaniu.
2. Ta plocha na ktorej ta väcsia trecia sila posobi je tak zanedbatelna (a teda aj celkova trecia sila je tak zanedbatelna), ze to snad pri odporoch ktore sa nachadzaju v prevodovom systeme nikto realne nemoze pri tlaku na pedal citit.

Vysledok: Myslim, ze z opotrebenia retaze mozeme pokojne vyskrtnut uhol natocenia kedze nikto nikdy retaz kvoli takemuto opotrebeniu nemenil a ani menit nebude (musel by to byt jedine extremista ktory jazdi spanielov v tak silovom zabere, ze by doslo k postupnemu zniceniu okrajov nitov a tie by prestali drzat retaz pokope, ale to je uplna a cista teoria v praxi snad neaplikovatelna).

Dudo: Compact. Triple jazdia len cisti turisti. :P
03.11.2008 - 18:20:30
00
OK DI2F4Y, aspon teraz rozumiem co si chcel povedat. Ale sklamem Ta, na taketo teorie pokojne zabudni:

1. Nikdy v zivote som nemusel vyhodit opotrebenu retaz kvoli tomu, ze sa znicila trenim medzi vonkajsim a vnutornym clankom, ale vzdy len a len kvoli vytahaniu.
2. Ta plocha na ktorej ta väcsia trecia sila posobi je tak zanedbatelna (a teda aj celkova trecia sila je tak zanedbatelna), ze to snad pri odporoch ktore sa nachadzaju v prevodovom systeme nikto realne nemoze pri tlaku na pedal citit.

Vysledok: Myslim, ze z opotrebenia retaze mozeme pokojne vyskrtnut uhol natocenia kedze nikto nikdy retaz kvoli takemuto opotrebeniu nemenil a ani menit nebude (musel by to byt jedine extremista ktory jazdi spanielov v tak silovom zabere, ze by doslo k postupnemu zniceniu okrajov nitov a tie by prestali drzat retaz pokope, ale to je uplna a cista teoria v praxi snad neaplikovatelna).

Ro Dudo: Compact. Triple jazdia len cisti turisti. :P


Jezus: ...nehnevaj sa ale asi si studoval hudobnu (bez urazky). co si myslis cim je asi tak sposobene predlzenie retaze pri opotrebovani ak nie tym ze sa opotrebovali klzne puzdra??? ak uz treba vysvetlovat toto tak sa ani necudujem ze ten zvysok Ti nic nehovori
03.11.2008 - 18:26:26
01
Tak potom si asi naozaj nerozumieme. Ja som mal pocit, ze sa snazis vyjadrit treciu silu suvisiacu s pootocenim vonkajsieho ku vnutornemu clanku retaze. Nit je totiz lesteny rovnako ako klzne puzdro a tam je to trenie snad este zanedbatelnejsie. A rozdiel v opotrebeni si netrufam ani vyjadrit, nieto este vypocitat. Skoda, ze obhajujes vec, ktora sa pri silach ktore posobia na biku neda v praxi snad vobec merat nie to este vnimat, aj ked matematicky to je spravne...
03.11.2008 - 18:35:19
00
Jezus: to nie je teoria ktora by nebola v strojarstve overena praxou... snazil som sa iba podat k teme vysvetlenie a zdovodnenie (a mam taky pocit ze som si to mohol usetrit...) ale kazdy ma samozrejme pravo na svoj pohlad... :wink:
03.11.2008 - 18:41:23
00
keyboard_arrow_up