- clanok
retaze nabieha na zub (retaz je v zaberovej vetve) clanok sa "navinie" na
prevodnik a vykona pri tom pootocenie oproti nasledujucemu clanku o 360/pocet zubov [stupnov] (ak existuje pootocenie tak existuje aj vzajomny posuvny pohyb medzi klznou plochou clankov retaze), kedze je v retazi osova sila tak samozrejme existuje aj trecia sila Ft=k.Fo (k je koeficient trenia zavisly od materialu, jeho tvrdosti, drsnosti povrchu, necistot, maziva, atd....), tato trecia sila je tym cinitelom ktory sposobuje destruktivne zmeny retaze ("ojazdovanie")
jazdec drzi prevod 1:1 a posobi na
kluky silou 100N (pre jednoduchost riesenia)
- pripad 1 (22 zubovy prevodnik):
sila v retazi
Fo1=(100*175)/r22 (r22 je polomer zaberu 22z prevodnika a da sa vyjadrit ako
r22=22*m kde m je modul ozubenia = konstanta pre dany typ retaze)
trecia sila
Ft1=k*Fo1draha na ktorej posobi trecia sila v clanku
s1=a1.r22 (a1 je uhol pootocenia v radianoch) teda
s1=(2*PI/22)*rp (rp je treci polomer klzneho puzdra clanku retaze)
pripad 2 (30 zubovy prevodnik):
sila v retazi
Fo2=(100*175)/r30 (r30 je polomer zaberu 30z prevodnika a da sa vyjadrit ako
r30=30*m kde m je modul ozubenia = konstanta pre dany typ retaze)
trecia sila
Ft2=k*Fo2draha na ktorej posobi trecia sila v clanku s2=a2.r30 (a2 je uhol pootocenia v radianoch) teda
s2=(2*PI/30)*rp (rp je treci polomer klzneho puzdra clanku retaze)
pri porovnani posobiacich sil:
Ft1:Ft2 = 30:22 = takze trecia sila pri 22z prevodniku bude pre tento pripad cca o
35% vacsia)
Ft1=k*m*17500/22
Ft2=k*m*17500/30
porovnanie drahy na ktorej trecia sila posobi:
s1:s2 = 30:22 -> pomer drahy na ktorej posobi trecia sila Ft1 resp. Ft2 je o cca
35% v neprospech 22z prevodnika -tie percenta myslim hovoria same za seba ze to
nie je zanedbatelny vplyv...?
- neviem ako jednoduchsie bez obrazkov to este popisat...