http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/index.html?b=49
http://sedninakolo.cz/index.php?main_pa ... ucts_id=97
http://www.lapierrebikes.com/lapierre/e ... ONTROL-210
no Reign je virtualny stvorcap a Stumpjumper je klasicky stvorcap tam bude pes zakopany
Závislosť od zadnej brzdy je už zase iná vec, tú sem nebudem ťahať
no zadne pruzenie sa da spravit inteligente dvoma sposobmi bud pouzijes system ktory sam o sebe je trochu hojdavejsi a das inteligentny tlmic alebo pouzijes system pruzenia taky ktory sam o sebe ma lepsiu odozvu na slapanie a tlmic tam staci obycajny aj bez propedalu .. podla mna je robena takto vacsina virtualnych stvorcapov na tie klasicke treba zvacsa nejaky ten propedal .. ale samozrejme toto je odst individualne a zalezi to od zameru vyrobcu bikov .. tato tema je vsak na dlho
no ked si pozres aj testy bikov a porovnanie vzdy maju lepsiu odozvu na slapanie virtualne stvorcapy ako klasice
a k tym miesaniam jednocapov zo stvorcapmi trochu som sa sekol je to u jednocapov .. ked mas vyssie stred otaccania retaz vlastne pritahuje viac zadnu stavbu myslim ze Santa Cruz Superlight bol kedysi vo Vele test a tam to bolo spomenute
Asi ma vela prace;)
Lapierre, kde zoženieš LP za 45 000?
inak ho nechápem ...
napríklad Talas RLC nastavenie Low speed v skutočnosti nastavuješ jemne highspeed (prišrcuješ lock). Celé to začalo mojim podozrením (11/2007), kde pri nastavení maxima Low som mal dojem aj ovplivnenia High, kde sa vidle nechcelo do zdvihu. Mlok to vtedy skúsil a potvrdil.
Potom to Milan rozobral a až po rozobratí tlmiča RLC sa to definitivne potvrdilo a nakolko mám aj ja RLC tak po rozobratí to viem potvrdiť. Toto sa napríklad z letáku nedozvieš.
Ale toto sem napatrí ....
Suhlasim, a hlavne je dobre, ze sa mu to chce a ze to vie napisat..
napríklad Talas RLC nastavenie Low speed v skutočnosti nastavuješ jemne highspeed (prišrcuješ lock). Celé to začalo mojim podozrením (11/2007), kde pri nastavení maxima Low som mal dojem aj ovplivnenia High, kde sa vidle nechcelo do zdvihu. Mlok to vtedy skúsil a potvrdil.
Potom to Milan rozobral a až po rozobratí tlmiča RLC sa to definitivne potvrdilo a nakolko mám aj ja RLC tak po rozobratí to viem potvrdiť. Toto sa napríklad z letáku nedozvieš.
Ale toto sem napatrí ....
jediná jeho nevýhoda že ho neviem donútiť aby zobal vercajch, otvoril vidlu aby sme mohli riešiť aj v inej rovine.
A ja som myslel, ze to su vseobecne zname veci..
kto iný má takéto vedomosti ?
jediná jeho nevýhoda že ho neviem donútiť aby zobal vercajch, otvoril vidlu aby sme mohli riešiť aj v inej rovine.
žial nieje to z mojej hlavy, ale od priatela znalého v oblasti pruženia a tlmenia či už po technickej stránke, alebo jazdnej (nieje to Milan!)
Toto atd... [/size]
To vyzera na Mloka:)
mimochodom previezol som sa minulu nedelu na Nomadovi a oproti Reignovi to bol obrovsky rozdiel uz pri nasadnuti na bike...ale to uz sme zrejme OT
žial nieje to z mojej hlavy, ale od priatela znalého v oblasti pruženia a tlmenia či už po technickej stránke, alebo jazdnej (nieje to Milan!)
Toto je odpoved na moju dávnejšiu otázku, ked som hladal typ rámu na moje použitie a predkladám to kompletné, lebo verím žeby to mohlo pomôcť viacerím v rozhodovaní.
"Systémy jsou poměrně jednoduchý, rychle vysvětlim.
Spectral je horst link (případně se tomu dá říkat i FSR). Horstlin/FSR se pozná hrozně snadno, čep, který je u zadního náboje musí být na trubce spojující zadní náboj a šlapací střed. tedy na stejné trubce, kde je i hlavní čep. Pokud tam není a je na trubce od zadního náboje směrem k sedlu, tak je to přepákovaný jednočep (vizuálně se to tedy může zdát hodně podobné, když ty čepy jsou vlastně jen o kousek posunuté, ale rozhodující je, že jsou na jiné trubce).
FSR je patent myslim Specialized, který má pár firem koupený (jako třeba Norco). Tyhle patenty jsou ale podstatné pouze pro US. V Evropě pak nezávisle na Specialized byl vyráběn horstlink (první kdo s tim začal byl nějakej Horst). FSR a horstlink je tedy vlastně jen různý název pro stejný systém, proto někdy píšu rovnou FSR/horstlink (a někdy třeba jen jedno z toho).
FSR/horstlink, jednočepy i přepákované jednočepy se otáčí podle hlavního čepu. VPP pak díky dvoum čepům na té trubce od náboje ke středu (stejně jako FSR/horstlink), které jsou ale oba těsně u sebe u šlapacího středu, tak díky tomu je hlavní bod otáčení virtuální (mění se zdvihem svojí pozici). Proto se to jmenuje vpp (virtual pivot point). Ono vpp je ale vlastně jen do extrému posunutý čep na FSR/horstlinku.
No a kromě těhle základních systémů je pár specialit co nejsou ani jedno z toho do kterých se řadí právě např. idrive.
Ale pouze ze systému se nedá říct přesně jak se bude kolo chovat, hodně záleží i na konkrétním přepákování. Tady je dobrým příkladem Giant NRS. Je to sice horstlink, ale díky extra nízko umístěnému čepu u zadního náboje má hodně specifické vlastnosti (zamykání při šlapání, nosag systém, jede to tedy jak raketa, ale je to velmi málo aktivní), které jsou velmi odlišné od ostatních horstlinků, kde je čep téměř na spojnici střed náboje, střed šlapání (nebo jen pár mm pod ní).
No a zkusím trošku obecně chování jednotlivých systémů (ale jak jsem psal, hodně dělá konkrétní provedení):
- jednočep nepřepákovaný: tady to zcela závisí od umístění hlavního čepu, čím je blíže ke středu šlapání, tím je systém aktivnajší a lépe žehlí ale současně tím více se pohupuje při šlapání
- přepákovaný jendočep, tady se čep umisťuje téměř výhradně blízko šlapacího středu a záleží na konkrétním přepákování; chování může být podobné horstlinku/FSR až na pár nevýhod (a výhody žádné). Pod brzdou se to více zamyká (to i jednočep nepřepákovaný). Při šlapání se také více zamyká než FSR/horstlink.
- FSR/horstlink: podle mě nejlepší poměr aktivita zadní stavby, pohupování při jízdě, minimální zamykání pod brzdou (nepatrně se ale zamyká úplně každý systém, je jen otázka kolik) a při šlapání (pokud to není extrém jako NRS), rozdíly mezi jednotlivými FSR/horstlinky (dané rozdílným přepákovaním) bývá hlavně v progresivitě a z toho plynoucích důsledků
- vpp: tady hodně záleží na konrétním provedení, kde určitě mezi ty vynikající patří Santa Cruz, Giant, Lappiere, oproti horstlinku bych viděl největší rozdíl v tom, že se o něco více zamyká při šlapání (tzn. při šlapání to více jde za pedálem, je to o malinko svižnější kolo, ale zase to při šlapání o malinko hůře žehlí), což někomu sedí více někomu méně. Mě osobně sedí aktivnější FSR/horstlinky (jezdím většinou s otevřeným tlumičem a když chci aby to šlo více za pedálem, tak to můžu pořešit přepnutím na propedal, to u vpp takhle si vybrat nemůžu). Ale opět záleží na konkrétním provedení, určitě se to bude trošku překrývat (tzn. ty nejaktivnější vpp budou aktivnější než málo aktivní FSR/horstlinky).
Ono hlavně je to asi žádoucí u vyšších zdvihů, kde už pohupování u FSR/horstlinku může být s otevřeným tlumičem až přehnané (taky záleží hodně na kvalitě šlapání do kruhu). Proto je třeba tak oblíbený Nomad s vpp (ale to už je 165mm zdvihu).
No a pár konkrétních příkladů pro jednotlivé systémy:
- FSR/horstlink: Spešl, Cube, Ghost, Canyon a i spousta dalších neznámých výrobců (v Evropě to dělá kde kdo). Ovšem zkazit horstlink/FSR není tak těkžé, stačí posunout čep o pár cm a už se bude chovat výrazně jinak.
- jednočep: třeba RB, Cannondaly: nepřepákované jednočepy už moc značek nevyrábí, takže mi teď z hlavy ani nic dalšího nenapadá
- přepákovaný jednočep: Kona, Merida, ...
- vpp: Giant s Maestro (Trance, Reign,...), některé Lapierry, SC"
posledný komentár: 29. 5. 2025 o 22:22