Scott Genius 30 2009 3530€
Ghost AMR Plus Lector 7700 2009 3050€
Cube Stereo The One 2009 2900€
Lapierre Zesty 514 2009 2800€
Canyon Nerve AM 9.0 2008 2700€
Cube Stereo The One 2008 2340€
Merida AM 3000-D 2008 1860€
Cenovo je na tom vynikajuco Merida (zlava vo vypredaji), ale hmotnostou uz atakuje skoro 13kg a ma zdvih vzadu "len" 130mm. Cube Stereo ma tiez 13 kg, ale ma namiesto povodneho Talasa osadeneho Pikea a to par gramov robi.
Scott Genius 30 2009 3530€
Lapierre Zesty 514 2009 2800€
Canyon Nerve AM 9.0 2008 2700€
Cube Stereo The ONE 2008 2340€
Scott je jediné kolo, které jsem z nich nejel (u ostatních jsem jel stejně nebo téměř stejně přepákovaný model starší model, samozřejmě že 09 modely jsem nejel ještě u ničeho). A tady tu mezeru vyzkoušení u Scotta musím doplnit, protože vím z mnoha referencí, že ten systém chodí dobře, ale protože je hodně atypický, tak si v tomto případě nedovoluju odhadovat, jak vlastně přesně chodí.
V každém případě se mi ale nelíbí atypický tlumič, i když chodí pravděpodobně dobře.
No a pak Crossridy za takovou cenu, to je opravdu nepodařený vtip. Za ty prachy je to hrozně předražené kolo.
Canyon - pro 08 model bych řekl, že má o trošku horší průběh než ty ostatní kola (příliš progresivní zadní stavba s příliš velkým lev. ratio na počátku zdvihu). Model 09 je ale mírně přepracovaný a přepákování je změněné právě směrem k menší progresivitě (směrem k tomu Ghostu). Ale zatím jsem neviděl ani přesný model do Linkage, takže je sice jasné, že se průběh změnil a jakým směrem, ale není jasné přesně o kolik.
Osazení velmi dobré za ty peníze.
Ghost patří podle mě pro tento typ přepákování úplně k tomu nejlepšímu, ale Zesty i Stereo jsou z mojeho pohledu na tom s průběhem zadní stavby ještě lépe. Škoda, že tam je Talas jen v RL verzi. To znamená, že pokud ho nebudeš chtít upravovat, že na tom bude s citlivostí hůře než RLC verze kvůli ještě větší kompresi u RL verze, která nelze nastavit. Tedy pokud to bude stejné jako u 08 verzí, ale myslím, že tady žádné větší změny nebudou.
Zesty a Stereo patří podle mě k tomu nejlepšímu, co tahle kategorie kol nabízí chodem zadní stavby nabízí. Průběh mají dost podobný, i když Stereo je ještě výraznější s tím průběhem na počátku zdvihu (rostoucím lev. ratio). Zesty jde možná o malý chloupek lépe za pedálem, ale rozdíl je velmi malý. U Zesty je to díky o malinko většímu pedalkicku, který ale není nijak zase extrémní. Stereo to zase mírně dohání tím o trošku výraznějším počátkem průběhu zadní stavby, kdy kolem sagu má o něco nižší lev. ratio.
Ovšem u obou se mi nelíbí vidlice. Stereo Talas potřebuje uplně nejvíce ze všech těch kol. Díky průběhu zadní stavby je opravdu velmi pohodlné, chodí velmi ochotně do zdvihu, ale také se to projeví více negativně ve výjezdech (větší nárůst sagu), tedy je větší potřeba mít použitelné snižování na vidlici.
Stereo The One by byla super volba, ale v originálním osazení s Talasem. Váhu můžeš posoudit dle mojeho Sterea, rám je pořád +- stejně těžký. S tím osazením, co tam mám jsem na rovných 12,5kg.
U Sterea jsou ale i nevýhody, které jsou po většinou očividné na první pohled. Tlumič na ráně bordelu, to řeší miniblatníček. Ale v extrémním bordelu (hlavně hodně lepkavého bahna) má pak tendenci se ten minimbaltníček ucpat (mě se stalo jednou, v takových podmínkách normálně nejezdím, takže mi to nevadí, ale někomu třeba bude). A pak hůře dostupná páčka propedalu.
No a pak je to u trošku horší tuhost zadní stavby. Není to nic tragického, ale Ghost, Canyon i Lapierre jsou na tom s tuhostí zadní stavby o trochu lépe. Já s tím nemám problém, AMS 125tka patří k těm nejtužším zadním stavbám a při pravidelném střídání se Stereem zásadní rozdíl nepozoruju. Ale mám jen 70kg.
U 09 modelu je ale pevná osa i vzadu, takže s tou to bude zase hned o dost lepší.
Na Zesty je zase Float, což je opět škoda, že tam není Talas. Float 08 je oproti Talasu 08 příliš progresivní. Ovšem otázka je jak to bude u 09, když tam je Talas přepracovaný, nebude už třetí komora, takže průběh je zatím velká neznámá.
Osobně bych vybíral ze čtveřice Ghost, Canyon, Lapierre, Cube s tím, že bych ale všechny bral s Talasem. A u Canyonu by ještě záleželo, jak přesně ten průběh zadní stavby bude vypadat.
A nejvíce se kloním k Zesty a Stereu, ale s tím Talasem.
A pak je tu další věc a to tlumič. U Sterea pokud bude opět compression tune na max., tak tam je změna na compression tune na min hodně důležitá, kvůli průběhu to bude více potřebna než třeba u Canyonu.
Edit:
Jsem úplně přehlédnul, že to Stereo The One je 08 (jsem totiž nekouknul ani na ten odkaz). U Sterea bych vzal spíše 09 model, kde jsou obě pevné osy. A tam standardně The One verze je s Talasem.
Edit: Znovu vložený přílohy v jednom obrázku po dvou vedle sebe, ať to není tak roztahené.
To pomohlo více lidem, ale tohle zrovna ideální řešení není. Někomu pomohlo zase přejít na některé specifické kotouče (to byly další pokusy po výměně zadní stavby Meridou). Ale když se takový problém objeví u téměř každého kola, tak to ve mě moc důvěry nevzbuzuje.
http://www.bikemagazin.sk/clanok-1255-Prichadza-nova-generacia-Blur-LT.html
Ten opravu velký pedalkick tu bude ale pořád, toho se nelze u tohoto systému zbavit (leda kdyby to přepracovali až směrem k Ibisu Mojo, ale to už by byl jiný systém a ten průběh by byl naprosto odlišný).
Jak už jsem psal, tak tady to je ale o tom, komu ten velký pedalkick nevadí a naopak mu sedne to větší zamykání při šlapání.
Cube a Scott budu mat problem s blatom na tlmici, daky blatnik by to mozno spravil....
Scott je hodne drahy, Ghost je celokarbon - pre mna plus.
Ten SC Blur LT by tiez stal za uvahu, vaha s tlmicom je cca 2.6 kg (anodizovany).
Ale cena len ramu bude okolo 2000 eur....
cena ramu okolo 1000 eur (vypredaj)
Takhle je průběhem něco mezi Stereu a Zesty, ale chováním to bude v něčem dost odlišné díky obrovskému rozdílu v pedalkicku.
V pravo je původní průběh 05 modelu (do 08 byl ten průběh pořád stejný). V levo od oka upravený ten 05 model, aby to přibližně odpovídalo tomu novému 09 (popisek jsem neměnil, proto je tam pořád 2005).
Na těch průbězích lev. ratio je důležité sledovat nejen tvar křivky, ale i absolutní hodnoty (tedy aby se někomu nezdálo, že Zesty a přepracovaný Blur LT jsou téměř stejné, nejsou).
nie je to také HROZNÉ ako sa zdá,
ked prežil v pohode Oravský maraton
kedže to tam funguje OPAČNE, ako u konkurencie, nie je to problém,
ale už som vyrobil prvý model blatníčka
zatial vyzerá strašne
po jazde dvoch rovnakých bajkov rozdiel "nebe a dudy" a chráni aj šmýkač
A také má LL pravdu s chráněním přesmykače. S tím originálním miniblatníčkem se mi přesmykač na Stereu zasírá méně než na AMS 125tce.
Jen jak jsem psal už výše, tak u toho miniblatníčku u Sterea 08 hrozí při extrémním mazlavém bahně ucpání. A pak je to tam tak, tak s místem s tím miniblatníčkem. Fat Alberty 08 (2,35) a UST 2,25 NN i RR se tam akorát vejdou (ty UST mají +- stejný objem i když jsou v menší šířce). Rezerva je tam ale už hodně malá. Bez blatníčku je pak celý 1cm.
U 09 je tohle na Stereu předělané a právě kvůli té rezervně je tahle vzpěra předělaná, ale nevim zatím, jak je to tam s tím miniblatníčkem. Možná ani nebude třeba, ta vzpěra to kreje už trochu sama o sobě.
Myslim ze na referencie k starsim geniusom sa pri modely pre 2009 neda prihliadat. Jednak sa zvysil zdvih, zmenil tlmic a to najpodstatnejsie- uz nema horstlink
a dufam ze na jar sa nanom uz prehanam..
dizajnovo urcite vyhrava
Ale z toho, co se vím i bez projetí. Tenhle systém je takové "vpp obrácené naruby". Oproti vpp jsou vahadla postavená jinak, což má dva zásadní důsledky (a kvůli kterým tomu říkám "vpp obrácené naruby"). Pedalkick je mnohem nižší než u vpp, někde přibližně na úrovni Zesty. Tohle je určitě dobře.
Ovšem tím také došlo ke zcela otočení průběhu zadní stavby oproti vpp. A to je ten problém. Ten průběh se mi takhle ani trošku nelíbí.
Průběh je zde:
Na počátku zdvihu největší lev. ratio. Do nějakých 60% zdvihu je průběh extrémně progresivní. Konec je pak degresivní. To samozřejmě ovlivní ještě tlumič. Mezi sagem a střední částí zdvihu tohle způsobí, že se do zdvihu v této fázi kolu moc nechce.
Vlevo je pro srovnání AMS125tka.
AMS125tka má konec zdvihu velmi podobný, ale s tím, že nemá ten progresivní počátek. A ten kdyby se k tomu navíc přidal, tak to nebude vůbec dobré.
Některé vlastnosti budu muset vyzkoušet ještě v reálu, ale průběh stavby je zcela jasný i bez vyzkoušení a ten z mojeho pohledu patří k velmi špatnému.