Dakujem moc...
tecumseh ty by si mohol vediet..
Dakujem
http://www.koloshop.sk/stahovaky,-naradi-94/stahovak-na-slapaci-osu-shimano/
Mozem otvorit tuto temu jednou otazkou?
Ako to vidia ludia co an tom jazdia po roku....
Ja som skusal pruženie Mongoose, giant, spešl, Marin a GT(idrive)
zodpovedne prehlasujem ze idrive mi vyhovuje 10x viac ako menovane.
(skoky na pedaloch, skoky v sedlovke, brzdenie zadnou, jazda na zadnom kolese)
Tieto ukony boli tak jemne a plynule s idrive ze nic ine nechcem.
Ale je tam nevyhoooood.
jedna z nich je ze neviem zohnat kluc na tie klby lebo mi to puka praska a chcem to vycistit.
Nevie niekto kde by som to zohnal?
Dakujem.
Podľa dráhy zadnej osi by niekto mohol povedať, že Mongoose bude mať brutálny pedal-kickback. Na grafe pedal-kickbacku ale vidno, žo tomu tak nie je, pretože BB sa na ňom výrazne posúva za zadnou oskou. A na grafe anti-squatu vidno, že Mongoose je výrazne odolný voči akcelerácii. Tu ale musím povedať, že hodnoty anti-squatu nie sú presné, pretože nie je ľahké zistiť výšku ťažiska. Ale pre porovnanie to stačí.
To, že Lapierre mal pocit, že Mongoose nie je tuhý do záberu bude asi tým, že má minimálny pedal-kickback v porovnaní s inými bikami.
Edit ..
Ako tak čítam Fluiderov príspevok vyššie, mám pocit, že celé to čo som písal je blbosť.
Idem popozerať nový linkage.
Jedna vec je vysoko položený stred otáčania, vec druhá je poloha kľúk a páka na ktorej má šancu reťaz pri zábere blokovať hojdanie sa zadnej stavby. Na to aby reťaz mohla blokovať zadnú stavbu sa musí meniť vzdialenosť (os kolesa x os kľúk) pri chode zadnej stavby do zdvihu.
Čím väčší rozdiel vzdialenosti tam bude, tým bude tzv. pedal kickback efekt silnejší a tým bude zadná stavba tuhšia pri zábere.
V prílohe som hodil dva obrázky, podľa ktorých by to malo byť jansé každému.
GT má uchytené kľuky síce na samostatnej časti, ktorá nie je súčasťou predného trojuholníka. Táto časť je však s rámom spojená za pomoci tiahla, čo zabezpečuje prakticky nemennú vzdialenosť kľúk voči rámu (samozrejme nejaký pohyb tam je, táto stredová časť sa však má tendenciu skôr otáčať viď malá modrá šípka). Takže týmto je zabezpečené, že vzdialenosť medzi osou kľúk a kolesa sa bude zväčšovať oproti Mongoosu výrazne.
Mongoose funguje dosť odlišne (zároveň však podobne, je to určitá mutácia I-drive). Tu sú však kľuky uchytené na samostatnom vahadle, ktoré je ťahaná dozadu aj s kľukami pri chode zadnej stavby do zdvihu cez krátke tiahlo medzi spodnou stabou a týmto vahadlom. Táto časť rámu s kľukami je prepákovaná cez čap a stláča tlmič. Pevné spojenie s rámom tu úplne chýba, nie je tu ani žiadne tiahlo. Kľuky sú ťahané dozadu zároveň pri pružení, z čoho vyplýva, že vzdialenosť medzi osou kolesa a osou kľúk sa mení len minimálne. Celkovo je teda pedal kickback efekt na veľmi nízkej úrovni (povedal by som najnižšej okrem DH špeiálov s reťazou prevedenou cez integrovaný náboj s radním v ráme > napr. Nexus). Nevýhodou je zas pohyb kľúk vzad, ktorý, ako už bolo spoemnuté, nesedí veľa ľuďom (podaktorí sa ho boja možno len teoreticky a radšej siahnu po iných riešeniach pruženia).
Z celého tohto vyplýva, že Mongoose bude v porovnaní s GT určite húpavejší. Takže GT a Mongoose o tom istom rozhodne nie je.
Efekt pedal kickback má však jednu nevýhodu. Čím je vyšší, tým je zadna stavba menej citlivá a zároveň pri zábere a veľkom prepružení viac cítiť potiahnutie kľúk proti smeru šlapania. Takže toto môže byť nevýhoda tuhého biku do záberu. >>> Každé plus má svoje mínus.
GT
pôvodný súbor
Mongoose
pôvodný súbor
... v obrázkoch je síce XC bike vs DH bike ale podstata systému je tá istá.
Dúfam, že je to čitateľné, jasnejšie to vysvetliť asi neivem.
Ak sa v niečom mýlim, pšte pripomeinky.
Nesleduj len pedal-kickback. U štandardných rámov, kde sa BB neposúva, pedal-kickback úzko súvisí s "hojdavosťou" zadnej stavby, no v prípade GT/Mongoose tomu tak nie je. Posledné verzie Linkage-u zobrazujú Anti-squat, ktorý vypovedá o tej hojdavosti a schopnosti akcelerácie. Je to tá hodnota a1. Hodnota a2 zobrazuje Anti-rise tj. otváranie stavby (dvíhanie zadku) pri brzdení LEN zadnou brzdou.
Je to taky zvlastny pocit.
v kazdom pripade novy by som si ho za taku cenu nekupoval. Tie ramy reps. komplet biyk s daju v inzercii najst za smiesne sumy lebo vela ludi ich nechce jazdit prave kvoli tomu pohyblivemu stredu...
čooooo? krásny je
keby som mal trosku vacsi byt, uz by mi nan sadal prach
posledný komentár: 19. 9. 2025 o 15:12