Nedávno som sa do jednej témy priplichtil, ale vlastne by som sa chcel opýtať inak. Existujú tu niekde nejaké články, ktoré by tú otázku výberu MTB vyriešili principiálne? Lebo to je pekelne ťažká téma. Prelúskal som si tu veľa vlákien a už sa začínam orientovať, ale...
Asi pred 20 rokmi som toho najazdil veľmi veľa. Z tých čias mi zostal hlinikáč Atala a nedávno som ho vytiahol z garáže. Vyčistil, naolejoval a pojazdil po okolitej rovine. Po niekoľkých výletoch som si kúpil nové delené sedlo, lebo mi tŕpli nohy a pomohlo to.
Pred pár dňami sme vybehli s kamošom po tom strašnom daždi z Limbachu k Veľkému Javorníku, potom po hrebeni až takmer k Babe a potom zjazd dolu. Chalaň sa krásne zrúbal pri zjazde, aj defekt chytil. Boli sme od bahna špinaví až za ušami. Na pár kilometroch sme si vymenili cajgle, bolo potrebné len prehodiť pedále, lebo ja ešte používam klipsne. Kamoš ma láme na full, on má Meridu 2000D, ale na to moje jazdenie mi to pripadá ein bischen overkill. Ja totiž nemám ani prednú odpruženú vidlu! Ale hrdinsky sme potom každý na svojom stroji fičali po dosť zlej ceste a bolo to fajn, už som aj zabudol, aký to je pocit.
Nahor som fučal ako slon (180cm ,metrák živej váhy, takže pupkatý foter), ale na môj údiv to išlo lepšie, ako som čakal. Šatka na hlave sa dala žmýkať...
Tak som si povedal, že vymením všetky lanká, prehadzovač visí už len na pár drôtikoch. Musím zistiť, či náhodou nehrozí, že opotrebované ráfky neskolabujú pod tlakom bŕzd (áno, naozaj nemám hydraulické...) a po odmeraní reťaze sme zistili, že je vyťahaná asi tak na 50%, to je prosím pekne, pôvodná z roku 1992. Nechápem, nabehal som na ňom tisíce kilometrov s dĺžkou trás aj 120km za deň. To som bol, pravda, ešte mladý a pojašený.
PatrikL ma uzemnil, že na toto sa už neoplatí kupovať nové veci, vraj ani vidlu by som zrejme nezohnal. Fakt sa nedá zohnať taká retro výbava? Kamarát poznamenal, že je veľmi prekvapený ako dobre sa mu na ňom išlo.
No a pravdepodobne je ten rám navyše malý. Ako vlastne zistím, či je to 20 palcový rám, aký by som asi potreboval?
Vravím si, najprv ešte na ňom pojazdím, nový bajk si treba zaslúžiť, ale vlastne neviem čo by som mal chcieť. Mne sa javí, že by to chcelo hardtail, ale nemám to príliš podložené. Tak sem napíšem nejaké tie svoje výjazdy na mojom milovanom retro cajgli a snáď tu niekto poradí, ako vôbec taký patričný bicykel vybrať. Vopred vďaka za komentáre.
Osobne zastávam názor, že človek si musí všetko nejako zaslúžiť. Nebolo by ťažké kúpiť rovno nejaký bajk, ale najprv som chcel vidieť, že skutočne budem môcť jazdiť (pre jeden zdravotný problém som mal ešte vlani dosť pochybnosti) a či budem skutočne chcieť. Po 20 rokoch vysedúvania v kanceláriách bolo treba niečo urobiť. Okrem intenzívnej turistiky som chcel aj nejaký šport, ktorý vytlačí pulzovú frekvenciu do iných sfér. A tak som od jesene ničil ten svoj starý verný fullhard na cestách aj necestách, neprestal som ani v zime, schudol som o nejakých 10kg a prišiel čas zohnať niečo novšie.
Keby to išlo hneď, mojím ideálom by bol asi Durango BlackJack. Prečo, to sa mi tu nechce vypisovať a hlavne je to v cene, ktorá v súčasnosti prevyšuje moju ochotu toľko vydať za bajk. Ak to bude aktuálne, určite sem ešte napíšem.
Keďže stará Atala sa mi začala rozpadávať pod rukami, nakoniec som za lacný peniaz kúpil jazdený Kellys TNT 20, čo sa celým vybavením bude blížiť skôr k low end. Ale po 200km jazdenia, kedy som si radostne užil zjazdy, kde ma ešte minule zúfalo boleli ruky od trasenia a stískania ráfikových bŕzd, teraz je to žúžo. Víkend som strávil na liptovských kamenistých cestách a aj takýto vcelku basic model je oproti pôvodnému starému kostitrasu úplne luxusné jazdenie. Asi to bude chcieť po čase vzduchovú vidlicu, ale aj toto trojkilové pružinové monštrum je pre mňa veľký pokrok. Občas možno zabúdame, že radosť je o postupných krokoch vpred.
Navyše som chcel aj niečo, čo obujem cestnými plášťami a vydám sa trebárs do Passau. Takže ešte raz ďakujem tým, čo mi trpezlivo odpovedali a lúčim sa fotečkou nového tátoša. Dovidenia na lesných cestách priatelia...
posledný komentár: 3. 8. 2025 o 16:44
posledný komentár: 29. 5. 2025 o 22:22