Jednu sedlovku som zlomil-USE Alien Carbon 27,2.Bolo to stehnom do boku pri nejakom divokom manévry.Teraz už mám iba karbonové podložky pod predstavec.
Ale myslím že karbon je material budúcnosti No.1
co viem karbon sa nedeformuje.. ked uz tak rovno praska (ale znese toho dost).. takze ziadny ohnuty, alebo deformovany komponent mal si jeden a uz mas dva a viac
Videl som tipka co mu na preteku v stupani zlomilo sedlovku na mieste ako sa upina do ramu. Pekne neprijemne. Vyzeralo to ako keby si zlomi laminatovu trubku.
V Mountain Bike magazíne, tuším to bolo č. 9/2005 robili test karbonových rajdov a výsledky boli pozoruhodné. Výsledok bol podľa očakávania - najlacnejšie výrobky boli pekný shit a najdrahšie niečo aj vydržali (až na FSA).
O tom, ako sa lámu karbónové sedlovky by vedel rozprávať český triatlonista Řehula, ktorému sa zlomila a zvyšok sa mu zapichol do zadku... Brrr, predtým som aj chcel karbón, odvtedy opatrne.
Sam som nastastie este nic kompozitove nezlomil (a ani tak skoro nezlomim kedze nic take nemam), ale to co tu pisete hosi som teda este nepocul. Mozno sa take nieco moze stat pri velmi nekvalitnych kompozitoch kde pouziju lacnejsie zivice a pleteninu s mensim poctom sirsich a tensich vlakien pre krajsi efekt na pohlad, alebo sa to moze stat tiez pri nie tak celkom ozajstnych kompozitoch... (nizsie). Vseobecne sa o spravani kompozitu za hranicou pevnosti hovori presny opak toho, co tu tvrdite a aj testy to potvrdzuju (aj ked nevylucujem, ze prax sa moze o nieco lisit hlavne pri tych lacnejsich produktoch). Jednoducho povedane, kompozitove produkty sa nezlomia ako klasicke kovove s ostrou hranou lomu na dve casti, ale dojde k poruseniu struktury, cize popraska epoxidova zivica drziaca vlakna pokope a vlakna sa "rozidu", cize komponent strati pevnost a ohne sa, ale asi nikdy nevytvara ostru hranu a drzi nadalej pokope vdaka jednotlivym vlaknam, ktore drzia. Velmi zjednodusene sa da spravanie kompozitu prirovnat k zavoskovanemu knotu zo sviecky (ked je stuhnuty vosk, tak je knot pevny a drzi, ked vosk popraska, tak sa knot ohne, ale stale drzi...). Mozno toto neplati na uplne vsetky produkty, ale aspon som ja este nepocul o nicom inom a aj v testoch kde doslo k poruseniu kompozitu som este nevidel rozlomeny kompozit na dve casti s ostrymi hranami... Ale pozor na kvazi kompozitove produkty - napr. sedlovka alebo rajdy mozu byt z normalnej hlinikovej zliatiny, ale na povrchu su pre efekt "omotane" kompozitom - taka sedlovka sa potom samozrejme zlomit do ostrej hrany moze, ale to uz nehovorime o kompozite, aj ked to tak na pohlad vyzera...
Predpokladám, že Řehula, ktorý bol na bedni na olympiáde v Sydney, nevozil na kole šmejd.
A doporučujem ti ísť na preteky, napr. na nejaké kritérium, kde sa bude padať. Alebo na slušné preteky na dráhe - s programom keirin alebo madison. Tam budeš vidieť, ako pekne ostro sa vedia zlomiť napríklad karbónové vidly. Má to hodne ďaleko od knôtu zo sviečky.
Karbonové vlákna majú síce bohovskú pevnosť v ťahu ale sú na druhej strane veľmi krehké. Takže keď popraská živica, ktorá to drži pokope a tým pádom sa vlákna vo vnútri kompozitu poohýbajú a polámu a vôbec následkom nárazu sa pretrhnú. Pamätaj, že kompozitné materiály sú založené na tom, že sa "sčítavajú" kladné vlastnosti viacerých materiálov a to funguje iba dovtedy, kým všetko drží pokope. Akonáhle dôjde k zmene štruktúry, tak jedno aj druhé (živica a vlákna) samo o sebe už nič nazachráni.
Takisto pri windsurfingu sa používa veľa komponentov z karbonu a tých polámaných sťažňov a sem tam aj rahien čo som videl na vlastné oči...
Sam som nastastie este nic kompozitove nezlomil (a ani tak skoro nezlomim kedze nic take nemam), ale to co tu pisete hosi som teda este nepocul. Mozno sa take nieco moze stat pri velmi nekvalitnych kompozitoch kde pouziju lacnejsie zivice a pleteninu s mensim poctom sirsich a tensich vlakien pre krajsi efekt na pohlad, alebo sa to moze stat tiez pri nie tak celkom ozajstnych kompozitoch... (nizsie). Vseobecne sa o spravani kompozitu za hranicou pevnosti hovori presny opak toho, co tu tvrdite a aj testy to potvrdzuju (aj ked nevylucujem, ze prax sa moze o nieco lisit hlavne pri tych lacnejsich produktoch). Jednoducho povedane, kompozitove produkty sa nezlomia ako klasicke kovove s ostrou hranou lomu na dve casti, ale dojde k poruseniu struktury, cize popraska epoxidova zivica drziaca vlakna pokope a vlakna sa "rozidu", cize komponent strati pevnost a ohne sa, ale asi nikdy nevytvara ostru hranu a drzi nadalej pokope vdaka jednotlivym vlaknam, ktore drzia. Velmi zjednodusene sa da spravanie kompozitu prirovnat k zavoskovanemu knotu zo sviecky (ked je stuhnuty vosk, tak je knot pevny a drzi, ked vosk popraska, tak sa knot ohne, ale stale drzi...). Mozno toto neplati na uplne vsetky produkty, ale aspon som ja este nepocul o nicom inom a aj v testoch kde doslo k poruseniu kompozitu som este nevidel rozlomeny kompozit na dve casti s ostrymi hranami... Ale pozor na kvazi kompozitove produkty - napr. sedlovka alebo rajdy mozu byt z normalnej hlinikovej zliatiny, ale na povrchu su pre efekt "omotane" kompozitom - taka sedlovka sa potom samozrejme zlomit do ostrej hrany moze, ale to uz nehovorime o kompozite, aj ked to tak na pohlad vyzera...
2 Jezus
Ako pozeram o kompozitoch toho vela nevies a ides tu pisat o vlastnostiach!
Material s tvojim popisom sa nevola CARBON ale KEVLAR (dyneema, aramid, vectran alebo diolen). Pre svoju huzevnatost sa do kompozitov pridava pre vacsiu mechanicku odolnost, napr. tenka vrsrva kevlaru na karbonovych hokejovych shaftoch. Pripadne samotny na balisticku ochranu. Vlakna sa NIKDY! nezlomia, obvykle sa z nich len vytrasie epoxid, nanajys sa mozu pretrhnut a okraj vyzera ako rozstapkana diera na sustakoch.
CARBON je pevny, tvrdy a podla orientacie vlaken aj pruzny. Pri nadkritickom zatazeni sa vlakna lamu napriec a zlomy su ostre ako sklo!
Pokial viem bicyklove ramy, sedlovky, predstavce... sa vyrabaju len z karbonu.
PS: Stulo, prepac, ale urazat tu niekeho je zbytocne. Upravil som to.
Ja som nepisal o vulgarizme, ale vyznelo to dost diskutabilne, sam si to vysvetlil, tak si myslim, ze to mozeme pokladat za vyriesene. Dufam. Nic v zlom.
neviem preco sa bavite o pripadoch kedy sa sedlovka zlomila alebo o štruktúre, ide o vlastnosti čo to prináša, ja myslím že ak mate HT tak karbon je super volba i keď ja osobne ju nemam no určite by som ju kupoval debaty typu Rehulovi sa zlomila ma absolútne nezaujímajú, aj Boonenovi sa na Tour zlomili riaditka a to v kopci takze mal chlapec štastie, takže karbon určite.
na ja neviem, nie som v tom obornik, ale myslim ze ked sa tieto komponenty pouzivaju napr. v F1 a im su dobre tak preco by nemali stacit amaterskim bajkerom ...
ked si sporadicky pozrem formule a vidim uchytenie kolies na takych 3 tenuckych karbonovych trubkach myslim ze to by malo presvedcit kazdeho o pevnosti karbonu. pritom formulka vazi asi 600 kg a akceleruje sa na 300 km/hod pricom si nechcem predstavit ake ma to koleso valivu energiu pri takej 300 ...
ek = 1/2mv2
formula - pri 300km/hod - 27 000 000 J bajk - dopad 80 kg cloviecika na sedlovku (dajme tomu ze dopadne 20 km/hod rychlostou) - 16 000
viem ze je to salamunske pocitanie ale na porovnanie myslim ze staci ...
2 Jezus
Ako pozeram o kompozitoch toho vela nevies a ides tu pisat o vlastnostiach!
Material s tvojim popisom sa nevola CARBON ale KEVLAR (dyneema, aramid, vectran alebo diolen). Pre svoju huzevnatost sa do kompozitov pridava pre vacsiu mechanicku odolnost, napr. tenka vrsrva kevlaru na karbonovych hokejovych shaftoch. Pripadne samotny na balisticku ochranu. Vlakna sa NIKDY! nezlomia, obvykle sa z nich len vytrasie epoxid, nanajys sa mozu pretrhnut a okraj vyzera ako rozstapkana diera na sustakoch.
CARBON je pevny, tvrdy a podla orientacie vlaken aj pruzny. Pri nadkritickom zatazeni sa vlakna lamu napriec a zlomy su ostre ako sklo!
Pokial viem bicyklove ramy, sedlovky, predstavce... sa vyrabaju len z karbonu.
PS: Stulo, prepac, ale urazat tu niekeho je zbytocne. Upravil som to.
OK, beriem, mam v kompozitoch este rezervy. Je jedno ako reakcia znela pred upravou, ale v podstate je namieste. V kazdom pripade som napisal len teoriu, co som vycital z casopisov kedze prax s tym nemam ako som uviedol vyssie (konkretne o takomto spravani kompozitu pisali vo Vele a akosi zabudli zdoraznit rozdiel medzi cisto karbonovymi a zmiesanymi vlaknami a mozno ani sami v tom nemali alebo este aj stale nemaju uplne jasno).
tieto debaty si prosim niektori odpustite ked nemate karbon na svojom biku...to ze sa "lamu" aj tie najznackovejsie karbonove sedlovky som uz pocul a dokonca aj videl...ide vsak o to ze ked kupujem sedlovku za par tisic, tak investujem dve stovky do specialnej objimky urcenej pre karbonove sedlovky...nic lahsie pre vasu bezpecnost a neznicitelnost vasej sedlovky som nevidel...
a teraz k veci...mam bike kde je vsetko karbonove...ram, kluky, sedlovka, ridy a dokonca aj vidlica ( Pace ) a uz mam nejake tie pady za sebou...dokonca mi na dialnici odletel zo strechy auta ( moja chyba ) v 120km rychlosti a jedine co sa mu stalo bol zlomeny bowden k zadnej brzde a z jednej strany zoskrete sedlo a grip...rohy nevozim!
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Ale myslím že karbon je material budúcnosti No.1
Našiel som k tomu aj link
http://www.mountainbike-magazin.de/carbonlenker.93234.htm
A doporučujem ti ísť na preteky, napr. na nejaké kritérium, kde sa bude padať. Alebo na slušné preteky na dráhe - s programom keirin alebo madison. Tam budeš vidieť, ako pekne ostro sa vedia zlomiť napríklad karbónové vidly. Má to hodne ďaleko od knôtu zo sviečky.
Takisto pri windsurfingu sa používa veľa komponentov z karbonu a tých polámaných sťažňov a sem tam aj rahien čo som videl na vlastné oči...
asi si to este nevidel....
Ako pozeram o kompozitoch toho vela nevies a ides tu pisat o vlastnostiach!
Material s tvojim popisom sa nevola CARBON ale KEVLAR (dyneema, aramid, vectran alebo diolen). Pre svoju huzevnatost sa do kompozitov pridava pre vacsiu mechanicku odolnost, napr. tenka vrsrva kevlaru na karbonovych hokejovych shaftoch. Pripadne samotny na balisticku ochranu. Vlakna sa NIKDY! nezlomia, obvykle sa z nich len vytrasie epoxid, nanajys sa mozu pretrhnut a okraj vyzera ako rozstapkana diera na sustakoch.
CARBON je pevny, tvrdy a podla orientacie vlaken aj pruzny. Pri nadkritickom zatazeni sa vlakna lamu napriec a zlomy su ostre ako sklo!
Pokial viem bicyklove ramy, sedlovky, predstavce... sa vyrabaju len z karbonu.
PS: Stulo, prepac, ale urazat tu niekeho je zbytocne. Upravil som to.
A nakoniec HOVNO sa neda pokladat az za taky vulgarizmus.
ked si sporadicky pozrem formule a vidim uchytenie kolies na takych 3 tenuckych karbonovych trubkach myslim ze to by malo presvedcit kazdeho o pevnosti karbonu. pritom formulka vazi asi 600 kg a akceleruje sa na 300 km/hod pricom si nechcem predstavit ake ma to koleso valivu energiu pri takej 300 ...
ek = 1/2mv2
formula - pri 300km/hod - 27 000 000 J
bajk - dopad 80 kg cloviecika na sedlovku (dajme tomu ze dopadne 20 km/hod rychlostou) - 16 000
viem ze je to salamunske pocitanie ale na porovnanie myslim ze staci ...
Ako pozeram o kompozitoch toho vela nevies a ides tu pisat o vlastnostiach!
Material s tvojim popisom sa nevola CARBON ale KEVLAR (dyneema, aramid, vectran alebo diolen). Pre svoju huzevnatost sa do kompozitov pridava pre vacsiu mechanicku odolnost, napr. tenka vrsrva kevlaru na karbonovych hokejovych shaftoch. Pripadne samotny na balisticku ochranu. Vlakna sa NIKDY! nezlomia, obvykle sa z nich len vytrasie epoxid, nanajys sa mozu pretrhnut a okraj vyzera ako rozstapkana diera na sustakoch.
CARBON je pevny, tvrdy a podla orientacie vlaken aj pruzny. Pri nadkritickom zatazeni sa vlakna lamu napriec a zlomy su ostre ako sklo!
Pokial viem bicyklove ramy, sedlovky, predstavce... sa vyrabaju len z karbonu.
PS: Stulo, prepac, ale urazat tu niekeho je zbytocne. Upravil som to.
OK, beriem, mam v kompozitoch este rezervy.
P.S. Inak pozrel som na ten link od audina http://www.mountainbike-magazin.de/carbonlenker.93234.htm a tam tiez nie je fotka ziadneho na dve casti zlomeneho produktu, takze teraz si uz naozaj nie som isty asi nicim...
a teraz k veci...mam bike kde je vsetko karbonove...ram, kluky, sedlovka, ridy a dokonca aj vidlica ( Pace ) a uz mam nejake tie pady za sebou...dokonca mi na dialnici odletel zo strechy auta ( moja chyba ) v 120km rychlosti a jedine co sa mu stalo bol zlomeny bowden k zadnej brzde a z jednej strany zoskrete sedlo a grip...rohy nevozim!