https://e.dennikn.sk/2634467/bratislava-bude-prva-s-vodikovymi-autobusmi-este-musi-najst-peniaze-a-dodavatela-vodika/Tak autobusy na zemny plyn sa v BA zrusili. Vraj boli nebezpecne. A ideme do vodikovych. A vodik bude dodavat (asi) Slovnaft, ktory ho vyraba zo ... tramtatadaaa ... zemneho plynu !
Tieto akoze ekologicke projekty su uzasne.
Ak by niekto namietal, ze vsak palivove clanky su ucinnejsie, tak prd makovy. Ucinnost palivovych clankov je cosi nad 50%. A k tomu cislu sa blizia aj dieslove motory. Ked k tomu pripocitame straty pri vyrobe a ukladani vodika, tak sme horsie ako pri nafte. Nie to CNG.
Argumentze vsak Slovnaft moze vyrabat vodik elektrolyzou zo zelenej elektriny zamietol sam CTO Slovnaftu, ktory hovori, ze len na vyrobu vodika, ktory sami potrebuju v technologickych procesoch by potrebovali 800 MW elektraren.
Jedine, na co tento projekt moze byt dobry je vybudovanie vodikovej infrastruktury. Ktora bude naplnana, ak raz budeme mat tolko zelenej energie, ze budeme robit vodik z nej. A to som zvedavy, ci uz tato infra nebude zastarana.
Pozor, výroba H2 zo zemného plynu je ekologickejšia a efektívnejšia ako sa na prvý pohľad môže zdať, dokonca ekologickejšia aj ako elektrolýza (tá je neefektívna a ekologická výroba vyžaduje naozaj obnoviteľné zdroje kde veľkú časť vyrobenej el. energie aj tak vyhodíš do vzduchu). Keby všetky auta išli na vodík, ktorý by sa vyrábal z fosílnych palív, tak by to bol obrovský krok k uhlíkovej neutralite (a iných zložiek spalín).
Princíp je taký, že to čo ti ostane po výrobe vodíka môžeš pekne kontrolovateľne uskladniť a ideálne napustiť do vnútra Zeme po miest po vyťaženom plyne. Nie je to ideál (samotný proces výroby nesie uhlíkovú stopu), ale to len na upresnenie, že výroba vodíka zo zemného plynu je lepšou alternatívou ako ho spaľovať...