takmer každý deň čo som na obojsmerných trailoch sa mi minimálne v okolí Bratislavy stáva, že jazdci smerujúci smerom nadol ani náznakom bajkerom vo výšlape neuhnú. Poniektorí ešte stihnú zakričať "Hop!" alebo niečo v zmysle že majú prednosť a ani nespomalia. Prijde mi že toto nepísané pravidlo sa rozširuje medzi ľuďmi z tohoto fóra tak by som to poupravil.
Totižto všade vo svete v známych trailových lokalitách má úplne logicky na obojsmerných trailoch (a cyklotrasách atď) prednosť jazdec ktorý bude mať po zastavení väčší problém sa rozbehnúť čiže zpravidla má prednosť jazdec šlapajúci nahor pred jazdcom zjazdujúcim nadol. U nás to bohužial nie je nikde napísané, nikto to nemusí dodržiavať ale keď sa už zjazdujúci oháňajú prednosťou tak to už rovno môžu kričať "Strava!" a majú to to isté. V diskusii prečo si myslia že majú ako zjazdujúci prednosť častokrát zaznieva že nestihnú spomaliť alebo zastaviť, že z pomalšej rýchlosti sa lahšie spomalí-zastaví, že pomalší jazdec počuje blížiaceho sa zjazdujúceho. Malo by samozrejme platiť že je jazdec schopný zastaviť pokiaľ má v ceste prekážku, inak ohrozuje ostatných.
Dôvod prečo majú prednosť jazdci z dola je že po zastavení alebo spomalení musia vynaložiť väčšie úsilie na rozjazd do kopca. V extrémnych prípadoch musia zliezť z bicykla buď kúsok potlačiť alebo prehodiť na ľahšie. Oproti jazdcovi ktorý sa rozbieha dolu kopcom a zväčša mu stačí len pustiť brzdy to sú zbytočné problémy a vynaložená energia.
Pre tých čo si myslia že riešim maličkosti odporúčam singlespeed s ktorým keď v kopci zastanú tak častokrát môžu zvyšok kopca akurát tak tlačiť.
A áno názory sa rôznia tak pridám pár reálnych príkladov
Par prikladov:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/mtb-etiquette.html#yield
https://www.bouldermountainbike.org/trail-etiquette/
https://www.mountainbikingbc.ca/trail-etiquette/
https://crankjoy.com/http-crankjoy-com-trail-etiquette/
atd, atd
Zakaždým ale platí že pri obchádzaní sa treba spomaliť na vhodnú obiehaciu rýchlosť.
Pomohlo by ak by nejaka cyklo organizacia dala simple tabule s par pravidlami na kazdy koniec trailov.
A práve v auto moto je to (malo by byť opačne). Alebo sa ti zdá, že je ľahšie cúvať do kopca?
To je celkom logicke. Neviem si predstavit ze na pedal traily by mal mat prednost ten kto ide od horarne do kopca.
Pedal trail by som sem ako priklad nedaval. Povodne bol schvaleny lahky obojsmerny trail ale bohuzial postaveny jednosmerny ktory je ale znaceny ako obojsmerny.
Ano normalni bajkeri sa vyhnu ked je dost miesta. Co ale v pripade ked ked miesto nie je? Zbytocne zastanu obaja. Alebo ani jeden. Alebo ti niekto zhora rozbehnuty hulaka ze ma prednost a ty si pritom rad ze to s tym singlespeedom v tom vyslape davas a vies ze ked spomalis tak tlacis. O tom to je, vediet kto ma prednost a nedohadovat sa na traily (ci len ustupit sa bez toho aby si druhemu vysvetlil ze nemal prednost)
príklad, včera, singel Vydrica od slivu smerom na BK, idú mi oproti prvý traja, v pohode púšťam, poďakujú, všetko okej. následne na rovinatej pasáží, kde sa dalo v pohode vyhnúť, len by sa musel v protismere vyhnúť asi o päť cm, tak ani bu ani mu, a ešte jeden podobný prípad.
mne by úplne stačil vzájomný rešpekt, robte si segmenty a časy, ale keď vidím niekoho pred sebou, pribrzdím a spomalím, pozdravím a pod. Dávnejšie bolo super video od Nina Schurtera, ktorý šiel rýchlo v zjazde, ale keď stretol turistu, pribrzdil na rýchlosť max behu a pozdravil sa. Toto u nás chýba, ako keby sme jazdili majstrovstvá svetla. U nás je skôr nevraživosť voči každému, kto zavadzia, a nedajbože, ak ide niekto iný po cyklotrase ako cyklista.
PS: na našich "trailoch" je na info tabuli napísané, že prednosť majú tí, čo idú dole...
Obojsmerné traily by tiež mali byť vyradené zo straváckych segmentov.
Čo pozorujem na straváckych segmentoch z toho mi rozum zastáva.
Obišiel sa každý s každým, bez úrazu.