napisal som dake slusenosti s nabijanim moho smartfonu kvoli GPS navigacii...
naspodku je link na clanok.
Elektráreň na kolesách.
Cely môj bike&GPS život sa niesol v znamení batériového stresu - teda
aspoň od dôb PDA....V časoch prvých smartfónov ( v mojom prípade WM a
HTC/SDA ) v kombinácii s BT myšou mi tých 8 - 12 hodín výdrže stačilo.
Avšak s prechodom na WM PDA prišiel pokles na 3-5 hodín.
A tak začal nákup druhých batérii, veľkokapacitných batérii, večerný a
nočný stres s nabíjaním - hlavne pri viacdňových výletoch. To všetko v
časoch keď sa už dávno mali použivať batériové elektrárne na cukrovú
vodu....teda aspoň podla informáciach o úžasných objavoch neviemakých
vedcov počas celých predošlých 10 rokov.
V tejto realite boli v tom čase (pred cca 2 rokmi) pre mňa vhodné len
dve cesty, tzv "Rechargeable battery pack"
(http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=upb10)
a kombinácia nabíjačky s USB výstupom (Varta -
http://datacomp.sk/nabijacka-varta-professional-usb-2xr06-2700-mah-nimh-2xr03-1000-ma_d71560.html)
a sada dobíjacích akku. Keďže mi išlo aj o cenu a variabilitu (treba
predsa niečim napájať aj svetla) vyhrala to nakoniec tá druhá
alternatíva.
Za cenu niečo pod 40E nabíjačka plus ďalších 40 za hromadu akku.
Energetická nezávislosť sa tým značne zvýšila ale večerný nabíjací
stres nie...
Bolo by sa treba posunúť zase o krok ďalej. V tých časoch (jar 2010)
som začal podrobnejšie sledovať informácie o dynamách v prednom náboji
( http://www.nabendynamo.de/ ). Jediné čo ma stále odrádzalo od nákupu
bola vysoká cena, nutnosť komplikovanejších zásahov do bicykla a málo
dostupných reálnych skúsenosti s prevádzkou. Tak som sa nakoniec
rozhodol pre takú polcestu - klasické dynamo a E-WERK (
http://www.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html ). Cena cca 130E bola
síce dosť vysoká ale už nebolo inej alternatívy a tak ostalo už len
vyriešiť problém s dodávkou na územie SK.
Kým som tento problém vyriešil, objavila sa na internete informácia o
podobnom produkte od Nokie (
http://europe.nokia.com/find-products/accessories/all-accessories/power/chargers/nokia-bicycle-charger-kit/specifications
) ktorý mal byt uvedený na trh za cenu pod 20E na Vianoce 2010. Keďže
už bola polovička leta a USB nabíjačka zatiaľ fungovala rozhodol som
sa "trochu" počkať...Z Vianoc bol nakoniec marec 2011 a z 20E bolo
nakoniec 30E plus 7E za redukciu na microUSB keď sa mi konečne dostal
tento zázrak do rúk (
http://www.sysnet.sk/nokia-dc-14-nabijacia-sada-na-bicykel/ ).
Keďže som mal už dávno nakúpenú zásobu dynám (vypredaj Tesco 1ks=1E)
pustil som sa do bastlenia dynama a DC-14. V balení síce je aj dynamo
priamo od Nokie ale má kontaktnú časť kovovú, pravdepodobne je na pneu
ktoré majú špeciálne drážkovanie pre dynamá, čo som teda na tých
mojich nevidel. Keďže štandardné úchytky dodávané k dynamám nepočítali
s hrúbkou mojej prednej vidle presunul som ho zatiaľ na zadné koleso.
Prvý test ma trochu sklamal - po asi hodine nabíjania mobil vypísal
chybu a najbližšiu pol hodinu mi bolo dynamo zbytočné, potom chvíľka
nabíjania a zase výpadok. Nakoniec sa ukázalo, že problém bol v
teplote - prvé jazdy som robil podvečer a v tých dňoch bolo v BA cca
-8 pod nulou. Neviem či je to problém len môjho SAMSUNG OMNIA II
(1500mAh) alebo je to tak všeobecne. Keď sa trošku oteplilo, problémy
prestali. Po asi 7 testovacích jazdách ( cca 300km ) mam asi takéto
skúsenosti:
1. Naozaj to funguje !
2. Treba ísť rýchlejšie ako cca 12km
3. Na Nokii chýba vypínač - ak sa rýchlosť pohybuje niekde v rozmedzí
6-12km (spomalenie pred križovatkou, prechod pre chodcov...)
dochádzalo na mojom mobile k viacnásobnému prepínaniu medzi normálnym
režimom a nabíjaním, čo spoľahlivo zblblo moju baterku a mobil ukázal
že je plne nabitá. Prichádzajúci hovor alebo SMS niekedy dokázali
zrušiť nabíjanie. Po odpojení a opätovnom pripojení dynama nabíjanie
pokračovalo.
4. Mobil sa nabije z cca 10% na 85% za 2 hodiny súvislej jazdy
(zapnuté GSM,synchronizácia emailov,vypnutá obrazovka).
5. Na viac ako 93% sa mi ho nepodarilo dobiť.
6. Pri zapnutom GPS(Oziexplorer)+GSM+synchronizácia mailov+vypnutá
obrazovka ešte stále dochádza k dobíjaniu o cca 1% za 5-10 min pri
trvalej rýchlosti nad 20 km.
7. Keď k tomu pridám ešte trvale zapnutú obrazovku s Oziexplorerom,
mapovým podkladom a trackovaním trasy dostávam sa naopak k cca 1%
poklesu za 5min jazdy nad 20km
8. Samozrejme zapnuté dynamo má vplyv na celkový výkon cyklistu -
odhadol som to niekde medzi 5-15% podla druhu terénu.
9. Zišlo by sa aj nejaké "diaľkové" ovládanie samotného dynama, niečo
na spôsob vypínania prednej vidlice.
10. na mojich MAXISSoch bola už po cca 120 km vydratá nepekná drážka
od dynama ( viď foto) - čo bola ale moja chyba, pravdepodobne iba nespravny uhol montáže.
A tak na záver len poviem - NOKIA, vďaka za tento skvelý nápad !!!
http://www.fony.sk/index.php?podstranka=recenzie&zobrazenie=clanok&cislo_clanku=1351&cislo_kategorie=15&akcia=pridat_prispevok
posledný komentár: 16. 7. 2020 o 21:48
posledný komentár: 25. 11. 2016 o 12:49
posledný komentár: 29. 2. 2016 o 7:16
Ostatné nie je pravda. Mám opravovať každú tvoju vetu? Však sa zamysli sám.
Píšeš: V telefonoch je to asi 50/50 Li-pol a NiMh.
Toto máš odkiaľ? NiMh je tak na ústupe, že sa vyskytuje okrajovo. Li.Pol je zas dobrá, ale drahšia technológia, takže sa používa hlavne vo vyššej kategórii výrobkov. Najpoužívanejšie sú Li-Ion akumulátory, ktoré si vôbec nespomenul. (reč je o telefónoch)
Píšeš: Napr. som si vsimol, ze Sony, resp. Sonyericsson uz velmi dlho pouziva vo velkom Li-Pol.
Otvor si katalóg (aj starší) a uvidíš, že prevláda Li-Ion, len vyššie modely majú Li-Pol
Píšeš: Naopak v nokiach som napriklad videl iba NiMh.
To aké Nokie si pozeral? Nie je to pravda. Plasí to isté, čo pre Sony.
Píšeš: Pri Notebookoch sa moc neorientujem, ale myslim ze sa tam pouzivaju skoro vyhradne NiMh.
Riadna blbosť. NiMh v notebookoch nie sú možno 8 rokov.
Píšeš: Podla mna hlavne koli bezpecnosti pri tych vysokych kapacitach ake sa tam pouzivaju.
Kravina hodná porovnania s vybu***** autami v amerických filmoch. (podobne ako yie videá, čo si uvádzal poredtým)
Píšeš: Edit: ked som pisal o tych 30%, mal som na mysli Li Pol. Tie by sa nemali pod tuto hranicu vybijat, lebo im to skracuje zivotnost, zacinaju sa nafukovat a pod. Ine baterky sa spravaju inak, preto aj nabijanie a vybijanie telefotov s inymi baterkami je inak osetrene. Preto ked chcem do nejakeho zariadenia kupit neoriginalnu baterku, treba vzdy kupovat rovnaky typ a idealne aj kapacitu ako ma original.
To kde si kde zobral? Teda ja tuším kde, ale si to dosť zmrvil. Je pravda, že Li.Ion aj Li-Pol poškodzuje nadmerné nabitie a hlboké vybitie, ale tieto hodnoty sú tak kritické a následky fatálne, že sa vždy o to stará elektronika zariadenie či nabíjačky. Užívateľ nemusí riešiť nič. Tie kritické hodnoty sú určené napätím jednotlivých článkov akumulátora, takže tvoje vyjadrenie 30% kapacity je veľmi zavádzajúce.
No vidíš, musel som toto písať? Nebolo jednoduhšie hneď zmazať tvoje bludy?
Zámerne som preskočil tvoju zmienku o RC hračičkároch. Súvisí to s tým, že si sa pokúsil svojim príspevnkom urobiť akési zhrnutie. Ale to potrebuje viac priestoru, ako jeden diskusný príspevok. Tak len vymenujem, že by sa hovorilo o Li-ion, Li-pol a LiFePol akumulátoroch, pričom ani staršie NiCd a NiMh ešte najdu svoje uplatnenie.
Prepacte za malo fotiek, ale dajako sa stratili pri oprave mobilu.
Taakze, kupil som si externu bateriu a longus kapsicku do ktorej to zapadlo uuuplne presne. Cely napad spociva v tom, ze nabijacku dam do podsedlovej kapsicky a usb kablom budem nabijat GPS ktore je na riadidlach. Kupil som si usb konektor a USB predlzovaci kabel. A aby som mohol kapsicku dat kedykolvek prec, je na nej konektor. Koli jednoduchosti a cene som zvolil 3,5mm mono jack.
Konstrukcia: Najprv bolo treba upravit priamy konektor na lomeny aby sa vosiel do kapsicky. Jeden pol napojime na jednu stranu, druhy na druhu (pomocka) a druhy koniec dvojlinky som napajkoval na 3,5 samicu ktora je pripevnena v diere v kapsicke. GND na vonkajsiu cast, +5V na vnutornu. Kabel je vhodne dat trochu dlhsi aby sa pohodlne dala vybrat baterka.
Teraz treba usb predlzovak zostrihneme na dlzku aku nam treba. Na jednej strane bude samica a samca odstrihneme. Opatrne odizolujeme a odstrihneme tienenie. Mame 4 kable. 2 z toho su silove a 2 datove. Treba zistit ktore su ktore. (vo vseobecnosti Cierny je - Cerveny + biely a zeleny su datove neplati to vsak vzdy a ja som mal dokonca cerveny zlty oranzovy a biely
Vyhoda vacsiny USB kablov je v tom, ze su asi take velke ako bowden. Takze presne zapadali do drziakov na rame. USB som vpredu pripevnil SK-paskou na bowden. Uplne to staci. Testoval som to v lese aj na ceste, zatial drzi a hlavne nabija.
Bateria mi vydrzi nabijat mobil asi tyzden. Ceny: USB predlzovak 1,5€ USB kon. 50c, kapsicka 7€ , 3,5kon samec+samica 50c a 2x drizak na bowden GHOST 4€.
http://dx.com/p/dc-to-dc-boost-pcb-module-for-mobile-charger-power-supply-blue-246857#.UuVoT3KvlYw
http://dx.com/p/usb-dc-1-5v-to-dc-5v-voltage-step-up-boost-module-green-143571#.UuVoUXKvlYw
http://dx.com/p/usb-dc-3v-to-5v-voltage-step-up-boost-module-red-146765#.UuVoUXKvlYw
ale tak jasne ze praktickejsie je to v peknej krabicke
Na ebay treba zadať bike dynamo USB a tam asi 7-8 vec
Na ebay treba zadať bike dynamo USB a tam asi 7-8 vec
Uz som na to tiez pozeral na Ali. Vyzera to byt strasne lacna Cina, ale za tu cenu by som to mozno skusil. Ale riesil by som to asi tak, ze na dynamo by som pripojil aspon nejaku mensiu powerbanku (cca 2500mAh) a az touto by som nabijal telefon. Tymto vies osetrit to, ze sa ti nebude priamo mobil nabijat/nenabijat podla toho ci ides dost rychlo alebo ci stojis. Powerbanka to vykryje a mobil sa bude nabijat kontinualne bez prerusenia a ochranis elektroniku mobilu od poskodenia/zblbnutia.
+ niečo ako tieto zariadenia zo zoznamu https://www.cyclingabout.com/list-of-hub-dynamo-power-supplies-for-usb-devices/ Napr. jedno odtiaľ sa dá kúpiť tu https://www.santec-electronic.cz/Kemo-M172N-nabijeci-regulator-USB-na-kolo-d888.htm?tab=description
Ako Marek65 uviedol, bolo by vhodné k dynamu napojiť powerbanku. Alebo mať rovno dve, záleží od toho, aké budú a čo dokážu
stalky000 dobijanie 2-3w ti pri alternatory spravi hodne viac, a pri dyname ani nevravim
https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-drag-lab-testing/
edit: hej, ale stale je to hodne malo, tak 4-8w
Pointa je tak ako vravis - stale je to malo. A ak su veci spravne nachystane tak aj male zariadenia (mobily, gps,...) sa z toho daju dobijat na dlhsich vyjazdoch.