"Mať dojem" je irelevantné.
Samozrejme, že sa robí všeličo. Lenže aj pre mňa je problém sa k relevantným článkom dohrabať, pretože search phrases obsahujúce napr. "cycling" vedú o.i. aj k nabíjacím/vybíjacím cyklom akumulátorov, "body weight" sa nemusí týkať len hmotnosti človeka a relevantné články môžu spadať od fyziológie po technické vedy. Čiže, search v Scopuse mi vyhodí tisíce hits z ktorých je väčšina od veci a bolo by treba nejakého otroka (napr. adepta na Bc. na FTVŠ) aby to prešiel a dostal nejakých pár desiatok relevantných článkov.
Navyše je kopa tých článkov jednak dosť stará a keďže skúmajúci boli napr. lekári, tak napr. fyzikálne naivná - napr. tuná
http://jap.physiology.org/content/68/2/748síce "počítali" s rýchlosťou vetra, len akosi nie so smerom
navyše článok je z obdobia, kedy sa aj na starej dáme šliapalo spôsobom, ktorý dnes predvádzajú hobbíci dláviaci
pedále ako kapustu do suda namiesto kmitania nožičkami vo vysokých otáčkach, čiže nech by boli vyberali akúkoľvek vzorečku, hoci aj stádo donov Miguelov (frankly to bola ešte doba Grega LeMonda, Miguel vyhral ďalší rok), zrejme by nešli tak efektívne aeróbne, ako je to zvykom dnes.
Hento čo dávajú GCN boys, to sú len také "orientačné nástrely". Keby to oni sami po sebe replikovali o deň alebo o týždeň, povedzme v obrátenom poradí jazdy so záťažou/bez nej, tak by mohli "prekvapivo" získať výsledky aj presne opačné (stačí sa zobudiť v "nie forme" a to, čo si včera vyletel na
bicykli so záťažou pretrpíš bez záťaže za o minútu dlhší čas - ja práve pozerám na svoje segmenty, kde to lieta hlava-nehlava +/- desiatky % (pravda, tam občas nie je ani len snaha ísť "akože naplno")).
Čiže, treba urobiť desiatky jázd mnohých jazdcov. Pozrieť sa na individuálne trendy aj na dáta ako celok. Vylúčiť odľahlé výsledky (čo je napr. zjavná indispozícia jazdca alebo povedzme chyba merania - omylom neskalibrovaný
powermeter a pod.). Potom sa už dá baviť o tom, že na nejakej hladine pravdepodobnosti zistíme nejaký vplyv.
A keď som tu už linkol ten článok vyššie. Odporúčam si všimnúť úsporu VO2 (čiže "námahy") pri jazde v háku. S tým súvisí jeden nie zanedbateľný vplyv hmotnosti, ktorý tu naznačil stax: ak si v skupine +/- rovnako výkonných jazdcov, v ktorej niekto náhle nastúpi do úniku, tak s 1,5kilovými tuhými kolesami budeš mať výrazne vyššiu šancu ten nástup zachytiť ako s 2kilovými bahnistými. Ako následok si bude tá utrhnutá skupinka užívať na striedačku 20 % úsporu námahy, zatiaľ čo ak ich budeš chcieť stíhať, budeš to mať za "plnú cenu".
Všetky tieto blogy a videá o tom, ako "je jedno" či máš
bike za 500 alebo 15000 pracujú s predstavou, že ideš iba ty sám a nezáleží ti na čase - zaplietol som sa pred rokmi do diskusie k tomuto:
https://www.youtube.com/watch?v=NF4MIEkIBZsa ešte stále mi občas príde nejaká notifikácia na ďalší príspevok. Tam to proste chlapík berie tak, že či dáš nejakú trasu za 4 h alebo 4,5 h tak ti, lebo si "hobby cyklista", na tom nezáleží. Proste hobby cyklista je niekto, kto sa zrejme veze 20kou a s otvorenú papuľú sa kochá okolím. Hej, keby si bol slimačí kochač, tak by na tom niečo bolo.
A teraz sa dostávame k jadru pudla: pre mňa ani väčšinu tohoto fóra asi nebude slovo hobbík synonymom otvorenohubého kochača pohybujúceho sa 20kou. Pomerne značná časť tohoto fóra si pravdepodobne skúsila zapretekať aspoň raz. Navyše, väčšina tohoto fóra sú MTBčkári, kde ten vplyv hmotnosti je podstatne citeľnejší a rukolapnejší, takže proste tuná väčšina ľudí VIE, že to vplyv má. Hoci väčšina ľudí, čo na žiletke nesedela, nevie, že o dosť menší - ale keď im, však sú cyklisti, objasníš pár rozdielov, tak sa vcelku ľahko dostanú do obrazu.
Pre hentoho aussie vegiša aj pre toho emerického dedka ten vplyv je blízky nule. Oni sa neporovnávajú buď vôbec s nikým (US dedko) alebo sami so sebou (aussie vege), prípadne s inými de facto sólo jazdcami. Čiže, ideológia, ktorú evanjelizujú, má síce nejakú platnosť, ale len pre im podobných. Pokiaľ si hobby jazdec chce napr. zapretekať, tak by veľmi rýchlo zistil, že možno nie je veľký rozdiel medzi 7 a 8 kg bicyklom, ale zato je dosť výrazný rozdiel medzi 2kilovými a 1,5kilovými kolesami.
A hlavným omylom oboch je predpoklad, že za tie peniaze si snáď chceme nejako "kúpiť" rýchlosť (a navyše s prírastkom priamo úmerným vynaloženej čiastke). To, že ľahší
bicykel sa nejakým spôsobom za nejakých okolností premietne do kratšieho času v cieli je fakt iba časť skladačky. Lenže môj drahší bicykel v skutočnosti nemusí byť ani len ľahší
akurát bude mať Di2, čo je tak +100 g, ale výsledkom je celkom slušné nemseremos (už nikdy výmeny bovdenov a pravidelne nepravidelné sranie sa s nastavovaním) a možno hydraulické
brzdy (tak +300 g), čo tiež končí prakticky nulovou údržbou a napr. tým, že mi už nebudú špalky ojazdievať karbónové ráfy (a že to za dažďa aj zabrzdí).
Podobne je čistý *****, že by sme túžili všetci strašne po 15 k€ bicykloch. Tak po prvé, takéto ceny nie sú normálne. Ani len bežné. Bicyklov v tejto cenovej hladine sa vyrobia u jednotlivých (pár) výrobcov nejaké desiatky alebo stovky kusov, pričom v polke roka je problém zohnať čokoľvek už z toho zdravého stredu katalógov. Neviem na kerého andela by som dával 15 k€. Pre porovnanie, taký Nairo Q. má +/- toto:
https://www.canyon.com/sk/road/ultimate/2016/ultimate-cf-slx-9-0-ltd.htmlakurát si k tomu prirátaj upgrade na EPS a
kolesá má v inej verzii a galuskové (
https://www.youtube.com/watch?v=pZTysbNyruA), výsledná hmotnosť je tiež pekne hlboko pod UCI limitom, takže si ešte musí pripnúť tehlu, aby ho s tým pustili na štart (pri jeho hmotnosti aj preto, aby ho neufúklo). Čiže za 4,9 k€ máš niečo, čo podlieza UCI limit o pol kila, a teraz druhý podstatný moment, nerozsýpa sa to pod tebou (existujú ultradrahé a nielen papundeklové komponenty, ktoré zostave na použiteľnosti či spoľahlivosti, ba ani na dizajne nepridajú napriek prehypeovanej cene). V prípade Canyonu máš momentálne za 2,5 k€ 7,1 kg bicykel. Akože fakt si myslíš, že pri takýchto cenách si niekto príčetný a naozaj veci znalý bude objednávať super-duper-hyper prehypeovanú repliku niečoho z nejakej akože limited edície, v skutočnosti novej kreácie R&D oddelenia, z ktorej po tom, čo 90 % dostali jednak test riders a dvak jazdci daným výrobcom sponzorovaného pro teamu na vyskúšanie, ako sa im daný experiment dať ešte 5 g dole podaril (a ktoré občas počas nejakého Gira rozpadnuté pod riťou pretekára decentne nakladali do doprovodného vozu) im zostalo ešte 50 rámov, tak to nastriekli podobne ako bike najpopulárnejšieho jazdca nimi zásobovaného tímu a rozfrckali medzi sprostých, zato prachatých snobov, verzia mamil, aby si trošken zhojili náklady R&D departmentu?
Väčšina z nás rozmýšľa skôr niekde v rozmedzí sweet spotu povedzme okolo tých 3 k€, kde je to aj blízko UCI weight limitu (pre ortodoxného hobbíka sú limity nezaujímavé, ale z toho práve vyplýva, že tie 5kilové kreácie skôr kúpi prachatý mamil ako výkonnostný jazdec - prachatý mamil, ktorý má jednak potrebu "nejako vyzerať", dvak si asi fakt myslí, že pol kila nerotujúcej hmotnosti ho nejako dostane do Nairovej blízkosti, treťjak v živote nepáchol, alebo by nepáchol, na fóra ako je toto, lebo by mohol byť vpravený do reality (a to nevyberaným spôsobom
), štvrták v živote nepretekal a nechcem vedieť, ako by dopadla jeho "činnosť" v balíku a piatak cyklistike de fuckto nerozumie, je to preňho "imidžová barla" podobne ako pre môjho spolubývajúceho z VŠ intráku zvaného Průša slúžilo fotenie a ***** ako prostriedok na oblbnutie slépky, aby mu otrčila - fotil below average a o ***** si v skutočnosti myslel svoje, ale krasorečnenie o obidvoch mal natrénované obdivuhodne), aj na komponentoch, ktoré zvyknú čo-to vydržať, s takmer nulovou údržbou a s bežne dostupnými komponentami, ktoré ma v prípade poruchy nezruinujú. Takže z ultradrahými bicyklami je to asi ako s ultradrahými autami: v krajine, kde na niektorých cestách smieš ísť až 130 pociťuje istá vrstva týpkov, čo majú veľa €, ale málo mozgu, nutkavú potrebu si kúpiť auto, ktoré 2násobne prekračuje onú maximálku a niekoľkonásobne aj nejakú rozumnú spotrebu, spravidla preto a práve preto, aby "nejako vyzerali" (a lovili na to *****, podobne ako prípad opísaný vyššie). Pričom schopnosť týchto ľudí pilotovať dané auto v oblasti jeho maximálky je asi rovnaká, ako schopnosť prachatého mamila s 15 k€ bikom nie že predbehnúť, alebo čo i len uvisieť Démara na almost sériovke (má síce na tej sériovke vymenenú Ultegru za Duru Di2 a Zipp za Pro, ale stále sú to v zásade úplne bežné komponenty), ale iba nespôsobiť hromadný pád - alebo schopnosť vyššie opísaného úchyla Průšu zaostriť zväčšovák...
Tomas11 presná zbraň v ruke horšieho strelca mu, navyše, aj lepšie ukáže, kde robí chyby...