Stačí mať o 2 zuby ľahší prevod a rýchlejšie akceleruješ...
Stačí mať o 5 mm kratšie kľuky a rýchlejšie akceleruješ...
Stačí mať gumy nafúkané o 2 bary viac a rýchlejšie akceleruješ...
Stačí mať na kolesách tvrdší výplet a rýchlejšie akceleruješ...
Atď., atď.
31.07.2017 - 23:12:29
02
tulenik napísal:
Robíš presne tú istú chybu, ako ten aussie vegiš - náhodne vyberieš 2 prejazdy (aussie navyše tie, ktoré sa mu hodia - cherry picking je obľúbená stratégia aj obhajoby vegetarianizmu, takže to má naučené).
Buď urobíš kontrolované podmienky - napr. strážiš počasie, teplotu, smer a rýchlosť vetra (alebo použiješ bežiaci pás v laboratóriu), alebo urobíš priemer povedzme stoviek jázd. Randomizuješ kto ide najprv so záťažou potom bez a naopak, aby si odfiltroval aj vplyv únavy. Proste to chce dobrý návrh experimentu. Potom urobíš štatistiku, či je ten výsledok signifikantný na nejakom intervale pravdepodobnosti.
Rozdiel je aj mať zaradený iný prevod pri tom istom výkone. Tých vplyvov tam je x. Buď ich izoluješ, alebo randomizuješ.
Basically, vedecký postup je totožný s tým, ako sa správne skúma, či soby môžu lietať:
https://www.youtube.com/watch?v=qWJTUAezxAI


To co si popisal je jediny relevantny vedecky pristup teda okrem toho cherry picking. Ale na to je obrana vyber ine miesto, kde budu ine data. Ja som bol rad ze som nasiel dva aspon trocha podobne useky s akceleraciou.
Nechapem aky mas problem s tym postupom co si uviedol:
tulenik napísal:
Buď urobíš kontrolované podmienky - napr. strážiš počasie, teplotu, smer a rýchlosť vetra (alebo použiješ bežiaci pás v laboratóriu), alebo urobíš priemer povedzme stoviek jázd. Randomizuješ kto ide najprv so záťažou potom bez a naopak, aby si odfiltroval aj vplyv únavy. Proste to chce dobrý návrh experimentu. Potom urobíš štatistiku, či je ten výsledok signifikantný na nejakom intervale pravdepodobnosti.
Keby si povedal, ze tie dva useky su nedostatocne, nevhodna vzorka... lebo... nemam nic proti. Osobne si tiez myslim, ze je to sprostost co som zratal. Ale potom zahodme watmetre, garminy, a merajme veci podla toho aky kto ma pocit. Alebo zarezme sliepku a vyvestime z krvi, ktory bike je najlepsi. Alebo ako ti policajti z toho stareho vtipu: Prekrocili ste rychlost pan vodic isli ste vrrrmmm a mali ste ist vrrr.


Naposledy upravil Kenai dňa 01.08.2017 - 00:47:41, celkovo upravené 1 krát.

31.07.2017 - 23:59:30
00
Rachela napísal:
Ale ved to video je ocividna hlupost, typek porovnana dva vyjazdy, kde siel rovnake watty, a mal minimalny casovy rozdiel, a vobec pri tom neberie do uvahy, ze mohlo byt ine pocasie, pripadne mohol mat zle nakalibrovany powermeter, on sam mohol byt medzitym inej hmostnosti. Vies kolko krat som ja siel to iste stupanie rychlejsie na nizsich wattoch nez inokedy vdaka tomu, ze v Bratislave zafukalo?
Ved aj v tej jeho tabulke vidno kopec dalsich effortov na tom istom segmente, kde by to vychadzalo uplne inak. Ma tam zaznam z Feb 12, 2015, kde siel 337W (cize viac) a mal este pomalsi cas. Ako by to chcel vysvetlit? On proste vypichol dva vyjazdy, ktore sa mu najviac hodili do jeho teorie, ukazkova demagogia. A teraz netvrdim, ze nema pravdu v tom, ze rozdiely medzi high-end a low-end nie su tak velke ako sa prezentuju. Len ta argumentacia je smiesna.


Myslim v tom co si napisal je podstata, tych podivnosti co vychadzaju. Chcelo by to stroj posadit na ten bike. Inak tych 337W a pomalsi cas moze byt kludne tym, ze musel opakovane brzdit a znova sa rozbiehat. Alebo mal na sebe 3,5l hydrak. Alebo tlacil kamosa pol cesty....
01.08.2017 - 00:09:21
00
JoKo napísal:
Stačí mať o 2 zuby ľahší prevod a rýchlejšie akceleruješ... ale watmeter ti ukaze vzdy rovnako bez ohladu na prevod.
Stačí mať o 5 mm kratšie kľuky a rýchlejšie akceleruješ... opat watmeter eliminuje tento rozdiel
Stačí mať gumy nafúkané o 2 bary viac a rýchlejšie akceleruješ... to neviem posudit, viem ze ja ked dam o 2 bary viac tak mam taky valivy odpor ze akceleracia je moj posledny problem
Stačí mať na kolesách tvrdší výplet a rýchlejšie akceleruješ... verim ze tvrdsi vyplet ma ten drahsi bike.
Atď., atď.
01.08.2017 - 00:13:03
00
Hosť napísal:
samozrejme ze je to meratelne - a toto je len o vahe nie o napriklad uspore na komponentoch ako su kolesa...

https://www.youtube.com/watch?v=le_LSWfGJUo

2kg rozdiel, nechcem vediet co by sa dialo keby tam mali 12kg low end vs 5,5kg masinku do kopcov

edit:
ja som vedel ze tam je este 1 video
0,025w/kg kazde kilo nerotacnej vahy, rotacna bude samozrejme este inde.

tiez je tento rozdiel vyssi s vyssim vykonom teda 6-14% v tomto videu.

https://www.youtube.com/watch?v=5DRQwKREgvI

.


Ano obe videa som videl, to prve je zaujimave, ale pridat 2 kg niekam na ram nie je to iste. A aj tak to video ukazuje len to ako sa kto z nich dokazal adaptovat na tu vahu. Ak by to hovorilo o rozdieli v narocnosti (energii) tak by museli mat precentualne rovnaku stratu.

To druhe video je bohuzial z nejakeho dovodu cenzurovane, nie su tam udaje ktore by sa dali porovnat co je velka skoda. Pozri komenty pod nim. Niekto im dal po prstoch, aby to nepustili von.

Bez ohladu na to ako mam rad GCN stale ziju zo sponzoringu vyrobcov bicyklov, tazko sa tam dockas niecoho co nie je vyrobcom bicyklov po voli. :(

BTW: ten reid osprey elite 2014 za 500 dolcov ma 9.3 kg


Naposledy upravil Kenai dňa 01.08.2017 - 01:07:08, celkovo upravené 1 krát.

01.08.2017 - 00:44:25
00
Ja mam z toho celeho dojem, ze relevantne objektivne porovnanie akosi nikto, kto ma na to prostriedky a schopnosti urobit nechce. Cele je to v rovine, je to drahsie tak vsetci vedia, ze je to lepsie a ak mas iny nazor, komunita ta vyhlasi za blba a vo vlastnom zaujme ho rychlo zmen.
Moj osobny nazor je: Ak mas mnozstvo tuku v tele po 7% zacni setrit na vahe biku. Do vtedy je ovela efektivnejsie usetrit vahu na sebe. Teda zakladna myslienka videa: "Ak neudrzis tempo s ostatnymi je to tebou, nie bikom." je podla mna na 99,9% spravna.

Este jedno video, mozno este rukolapnejsie
$500 Reid Alloy VS $8000 Cervelo Carbon thumb_up0thumb_down
01.08.2017 - 01:04:31
00
V tomto druhom videu si ten človek tiež vybral dva výjazdy, ktoré sa mu hodili...

Už dávnejšie som kdesi na internete čítal článok o nejakých amerických "amatérskych sniperoch" - ľuďoch, ktorí sa venovali športovej streľbe na dlhé vzdialenosti. Tiež sa tam rozoberala teória, že menej kvalitný strelec nepotrebuje vysoko presnú zbraň, pretože sám toho "pokazí" podstatne viac, než je nepresnosť jeho zbrane. Autor článku ich ale veľmi rýchlo vyviedol z omylu - ak totiž máme kvalitného strelca so super-presnou zbraňou a o niečo (nemusí byť o veľa) horšieho strelca s menej presnou zbraňou, tak vo výsledku bude rozdiel medzi nimi podstatne väčší, nakoľko sa tie rozdiely v "nepresnostiach" sčítajú.

A podobne to funguje aj v cyklistike. Drahší a kvalitnejší bajk zrýchli každého. Bez ohľadu na to, či má 7 alebo 17 percent tuku.
Áno, pri bežných weekendových výjazdoch to v časovom vyjadrení nemusí byť such a big deal ale keď sa príde na preteky a stoja proti sebe dvaja ľudia s rovnakou úrovňou trénovanosti, tak v cieli bude samozrejme skôr v drvivej väčšine prípadov ten s lepším bicyklom. (Áno, viem - hákovanie, taktika a podobné veci tam tiež vstupujú do hry, ale aj tak) Prípadne ak nastane situácia, že máme proti sebe "skoroprofesionála" na superdrahom bicykli a "hobby jazdca" na nejakom bežnom stroji, rozdiel medzi nimi bude ešte vyšší, rovnako ako v príklade so strelcami.
01.08.2017 - 07:47:30
01
"Mať dojem" je irelevantné.
Samozrejme, že sa robí všeličo. Lenže aj pre mňa je problém sa k relevantným článkom dohrabať, pretože search phrases obsahujúce napr. "cycling" vedú o.i. aj k nabíjacím/vybíjacím cyklom akumulátorov, "body weight" sa nemusí týkať len hmotnosti človeka a relevantné články môžu spadať od fyziológie po technické vedy. Čiže, search v Scopuse mi vyhodí tisíce hits z ktorých je väčšina od veci a bolo by treba nejakého otroka (napr. adepta na Bc. na FTVŠ) aby to prešiel a dostal nejakých pár desiatok relevantných článkov.
Navyše je kopa tých článkov jednak dosť stará a keďže skúmajúci boli napr. lekári, tak napr. fyzikálne naivná - napr. tuná
http://jap.physiology.org/content/68/2/748
síce "počítali" s rýchlosťou vetra, len akosi nie so smerom :D navyše článok je z obdobia, kedy sa aj na starej dáme šliapalo spôsobom, ktorý dnes predvádzajú hobbíci dláviaci pedále ako kapustu do suda namiesto kmitania nožičkami vo vysokých otáčkach, čiže nech by boli vyberali akúkoľvek vzorečku, hoci aj stádo donov Miguelov (frankly to bola ešte doba Grega LeMonda, Miguel vyhral ďalší rok), zrejme by nešli tak efektívne aeróbne, ako je to zvykom dnes.
Hento čo dávajú GCN boys, to sú len také "orientačné nástrely". Keby to oni sami po sebe replikovali o deň alebo o týždeň, povedzme v obrátenom poradí jazdy so záťažou/bez nej, tak by mohli "prekvapivo" získať výsledky aj presne opačné (stačí sa zobudiť v "nie forme" a to, čo si včera vyletel na bicykli so záťažou pretrpíš bez záťaže za o minútu dlhší čas - ja práve pozerám na svoje segmenty, kde to lieta hlava-nehlava +/- desiatky % (pravda, tam občas nie je ani len snaha ísť "akože naplno")).
Čiže, treba urobiť desiatky jázd mnohých jazdcov. Pozrieť sa na individuálne trendy aj na dáta ako celok. Vylúčiť odľahlé výsledky (čo je napr. zjavná indispozícia jazdca alebo povedzme chyba merania - omylom neskalibrovaný powermeter a pod.). Potom sa už dá baviť o tom, že na nejakej hladine pravdepodobnosti zistíme nejaký vplyv.
A keď som tu už linkol ten článok vyššie. Odporúčam si všimnúť úsporu VO2 (čiže "námahy") pri jazde v háku. S tým súvisí jeden nie zanedbateľný vplyv hmotnosti, ktorý tu naznačil stax: ak si v skupine +/- rovnako výkonných jazdcov, v ktorej niekto náhle nastúpi do úniku, tak s 1,5kilovými tuhými kolesami budeš mať výrazne vyššiu šancu ten nástup zachytiť ako s 2kilovými bahnistými. Ako následok si bude tá utrhnutá skupinka užívať na striedačku 20 % úsporu námahy, zatiaľ čo ak ich budeš chcieť stíhať, budeš to mať za "plnú cenu".

Všetky tieto blogy a videá o tom, ako "je jedno" či máš bike za 500 alebo 15000 pracujú s predstavou, že ideš iba ty sám a nezáleží ti na čase - zaplietol som sa pred rokmi do diskusie k tomuto:
https://www.youtube.com/watch?v=NF4MIEkIBZs
a ešte stále mi občas príde nejaká notifikácia na ďalší príspevok. Tam to proste chlapík berie tak, že či dáš nejakú trasu za 4 h alebo 4,5 h tak ti, lebo si "hobby cyklista", na tom nezáleží. Proste hobby cyklista je niekto, kto sa zrejme veze 20kou a s otvorenú papuľú sa kochá okolím. Hej, keby si bol slimačí kochač, tak by na tom niečo bolo.
A teraz sa dostávame k jadru pudla: pre mňa ani väčšinu tohoto fóra asi nebude slovo hobbík synonymom otvorenohubého kochača pohybujúceho sa 20kou. Pomerne značná časť tohoto fóra si pravdepodobne skúsila zapretekať aspoň raz. Navyše, väčšina tohoto fóra sú MTBčkári, kde ten vplyv hmotnosti je podstatne citeľnejší a rukolapnejší, takže proste tuná väčšina ľudí VIE, že to vplyv má. Hoci väčšina ľudí, čo na žiletke nesedela, nevie, že o dosť menší - ale keď im, však sú cyklisti, objasníš pár rozdielov, tak sa vcelku ľahko dostanú do obrazu.
Pre hentoho aussie vegiša aj pre toho emerického dedka ten vplyv je blízky nule. Oni sa neporovnávajú buď vôbec s nikým (US dedko) alebo sami so sebou (aussie vege), prípadne s inými de facto sólo jazdcami. Čiže, ideológia, ktorú evanjelizujú, má síce nejakú platnosť, ale len pre im podobných. Pokiaľ si hobby jazdec chce napr. zapretekať, tak by veľmi rýchlo zistil, že možno nie je veľký rozdiel medzi 7 a 8 kg bicyklom, ale zato je dosť výrazný rozdiel medzi 2kilovými a 1,5kilovými kolesami.

A hlavným omylom oboch je predpoklad, že za tie peniaze si snáď chceme nejako "kúpiť" rýchlosť (a navyše s prírastkom priamo úmerným vynaloženej čiastke). To, že ľahší bicykel sa nejakým spôsobom za nejakých okolností premietne do kratšieho času v cieli je fakt iba časť skladačky. Lenže môj drahší bicykel v skutočnosti nemusí byť ani len ľahší :) akurát bude mať Di2, čo je tak +100 g, ale výsledkom je celkom slušné nemseremos (už nikdy výmeny bovdenov a pravidelne nepravidelné sranie sa s nastavovaním) a možno hydraulické brzdy (tak +300 g), čo tiež končí prakticky nulovou údržbou a napr. tým, že mi už nebudú špalky ojazdievať karbónové ráfy (a že to za dažďa aj zabrzdí).
Podobne je čistý *****, že by sme túžili všetci strašne po 15 k€ bicykloch. Tak po prvé, takéto ceny nie sú normálne. Ani len bežné. Bicyklov v tejto cenovej hladine sa vyrobia u jednotlivých (pár) výrobcov nejaké desiatky alebo stovky kusov, pričom v polke roka je problém zohnať čokoľvek už z toho zdravého stredu katalógov. Neviem na kerého andela by som dával 15 k€. Pre porovnanie, taký Nairo Q. má +/- toto:
https://www.canyon.com/sk/road/ultimate/2016/ultimate-cf-slx-9-0-ltd.html
akurát si k tomu prirátaj upgrade na EPS a kolesá má v inej verzii a galuskové (https://www.youtube.com/watch?v=pZTysbNyruA), výsledná hmotnosť je tiež pekne hlboko pod UCI limitom, takže si ešte musí pripnúť tehlu, aby ho s tým pustili na štart (pri jeho hmotnosti aj preto, aby ho neufúklo). Čiže za 4,9 k€ máš niečo, čo podlieza UCI limit o pol kila, a teraz druhý podstatný moment, nerozsýpa sa to pod tebou (existujú ultradrahé a nielen papundeklové komponenty, ktoré zostave na použiteľnosti či spoľahlivosti, ba ani na dizajne nepridajú napriek prehypeovanej cene). V prípade Canyonu máš momentálne za 2,5 k€ 7,1 kg bicykel. Akože fakt si myslíš, že pri takýchto cenách si niekto príčetný a naozaj veci znalý bude objednávať super-duper-hyper prehypeovanú repliku niečoho z nejakej akože limited edície, v skutočnosti novej kreácie R&D oddelenia, z ktorej po tom, čo 90 % dostali jednak test riders a dvak jazdci daným výrobcom sponzorovaného pro teamu na vyskúšanie, ako sa im daný experiment dať ešte 5 g dole podaril (a ktoré občas počas nejakého Gira rozpadnuté pod riťou pretekára decentne nakladali do doprovodného vozu) im zostalo ešte 50 rámov, tak to nastriekli podobne ako bike najpopulárnejšieho jazdca nimi zásobovaného tímu a rozfrckali medzi sprostých, zato prachatých snobov, verzia mamil, aby si trošken zhojili náklady R&D departmentu? :D

Väčšina z nás rozmýšľa skôr niekde v rozmedzí sweet spotu povedzme okolo tých 3 k€, kde je to aj blízko UCI weight limitu (pre ortodoxného hobbíka sú limity nezaujímavé, ale z toho práve vyplýva, že tie 5kilové kreácie skôr kúpi prachatý mamil ako výkonnostný jazdec - prachatý mamil, ktorý má jednak potrebu "nejako vyzerať", dvak si asi fakt myslí, že pol kila nerotujúcej hmotnosti ho nejako dostane do Nairovej blízkosti, treťjak v živote nepáchol, alebo by nepáchol, na fóra ako je toto, lebo by mohol byť vpravený do reality (a to nevyberaným spôsobom :D), štvrták v živote nepretekal a nechcem vedieť, ako by dopadla jeho "činnosť" v balíku a piatak cyklistike de fuckto nerozumie, je to preňho "imidžová barla" podobne ako pre môjho spolubývajúceho z VŠ intráku zvaného Průša slúžilo fotenie a ***** ako prostriedok na oblbnutie slépky, aby mu otrčila - fotil below average a o ***** si v skutočnosti myslel svoje, ale krasorečnenie o obidvoch mal natrénované obdivuhodne), aj na komponentoch, ktoré zvyknú čo-to vydržať, s takmer nulovou údržbou a s bežne dostupnými komponentami, ktoré ma v prípade poruchy nezruinujú. Takže z ultradrahými bicyklami je to asi ako s ultradrahými autami: v krajine, kde na niektorých cestách smieš ísť až 130 pociťuje istá vrstva týpkov, čo majú veľa €, ale málo mozgu, nutkavú potrebu si kúpiť auto, ktoré 2násobne prekračuje onú maximálku a niekoľkonásobne aj nejakú rozumnú spotrebu, spravidla preto a práve preto, aby "nejako vyzerali" (a lovili na to *****, podobne ako prípad opísaný vyššie). Pričom schopnosť týchto ľudí pilotovať dané auto v oblasti jeho maximálky je asi rovnaká, ako schopnosť prachatého mamila s 15 k€ bikom nie že predbehnúť, alebo čo i len uvisieť Démara na almost sériovke (má síce na tej sériovke vymenenú Ultegru za Duru Di2 a Zipp za Pro, ale stále sú to v zásade úplne bežné komponenty), ale iba nespôsobiť hromadný pád - alebo schopnosť vyššie opísaného úchyla Průšu zaostriť zväčšovák...

Tomas11 presná zbraň v ruke horšieho strelca mu, navyše, aj lepšie ukáže, kde robí chyby...
01.08.2017 - 09:34:02
035
slohy na fore nezvyknem citat ale tento stal za to. zasluzeny pacik :)
01.08.2017 - 09:53:40
00
už som to tu raz písal v jednej "smradľavej" téme, ale kľudne to napíšem znova: "tulenik na hrad!" :)

Inak neviete prečo mi Google klávesnica navrhovala miesto "smradľavej" "smeráckej"?
01.08.2017 - 09:55:42
02
Povedal by som, ze tuto dilemu najnazornejsie vyriesil Graeme Obree s jeho Old Faithfulom.
01.08.2017 - 10:38:30
00
Tomas11 napísal:
V tomto druhom videu si ten človek tiež vybral dva výjazdy, ktoré sa mu hodili...

Už dávnejšie som kdesi na internete čítal článok o nejakých amerických "amatérskych sniperoch" - ľuďoch, ktorí sa venovali športovej streľbe na dlhé vzdialenosti. Tiež sa tam rozoberala teória, že menej kvalitný strelec nepotrebuje vysoko presnú zbraň, pretože sám toho "pokazí" podstatne viac, než je nepresnosť jeho zbrane. Autor článku ich ale veľmi rýchlo vyviedol z omylu - ak totiž máme kvalitného strelca so super-presnou zbraňou a o niečo (nemusí byť o veľa) horšieho strelca s menej presnou zbraňou, tak vo výsledku bude rozdiel medzi nimi podstatne väčší, nakoľko sa tie rozdiely v "nepresnostiach" sčítajú.

A podobne to funguje aj v cyklistike. Drahší a kvalitnejší bajk zrýchli každého. Bez ohľadu na to, či má 7 alebo 17 percent tuku.
Áno, pri bežných weekendových výjazdoch to v časovom vyjadrení nemusí byť such a big deal ale keď sa príde na preteky a stoja proti sebe dvaja ľudia s rovnakou úrovňou trénovanosti, tak v cieli bude samozrejme skôr v drvivej väčšine prípadov ten s lepším bicyklom. (Áno, viem - hákovanie, taktika a podobné veci tam tiež vstupujú do hry, ale aj tak) Prípadne ak nastane situácia, že máme proti sebe "skoroprofesionála" na superdrahom bicykli a "hobby jazdca" na nejakom bežnom stroji, rozdiel medzi nimi bude ešte vyšší, rovnako ako v príklade so strelcami.


Uplny suhlas, ale u pusk sa udava rozptyl v MOA a podla toho su delene. Vies ze ked si vezmes pusku s rozptylom 1/2 MOA (uhlova minuta) a pusku s rozptylom 1/4 MOA mal by sa tvoj gruping presne o toko zmensit.To je cista geometria. V paraxi je to potom este horsie, lebo nepresna puska komplikuje aj samotne nastrelenie sa a potom sa moze stat, ze s horsou na predpisany pocet ran vobec netrafis terc. Proste nenajdes kam ti to pada. Ale kto mi tento rozdiel vycisli u bicykla ? Nebolo by fer keby mali napisane nejake zrychelnie na 100W alebo tak nieco ?
01.08.2017 - 11:05:54
00
Z vlastnej skusenosti asi takto: priemerná uspora 1-2s/1min na 1kg hmotnosti biku dole... tiež, čím si viacej trenovaný, tým sa rozdiel snižuje
01.08.2017 - 11:10:09
02
Celé je to o cool factor, o ničom inom :)
01.08.2017 - 11:23:43
00
tulenik pekne si to triezvo zhrnul. Skoda len, ze zbrane maju udavanu presnost v MOA auta akceleraciu v 0-100km/h, motorky tiez, Hifi sustavy malu frekvencne charakteristiky a vykon, PC ma nejake benchmark testy, aj blbe korcule maju ABEC, (ILQ), tvrdost koliesok a priemer, len bicykle ziju v akomsi opare, kde sa tusi co je dobre, ale relevantne cisla akosi nemame. Bohuzial az prilis casto mi to pride ako debata dievcatiek o tom, ze je lepsia Hermeska ako Vittonka, lebo predsa Hermeska je podstatne drahsia. Relane poznate nejake objektivne meradlo podla ktoreho sa daju bicykle zoradit podla vykonnosti ? Ja nie.
01.08.2017 - 11:52:20
00
keyboard_arrow_up