Veď ale z nafty sú plyny a pevné častice, z benzínu sú len plyny. Aj vodnú paru beriem za plyn. Beriem, že treba znížiť čo sa dá a druhá vec, že kým v dobe keď neboli euro normy bolo pod panelakom 5 áut, dnes má pomaly každý člen domácnosti auto.
29.09.2019 - 11:45:23
00
Z benzinu su len plyny? Myslim, ze toto hovori za vsetko...
29.09.2019 - 17:44:07
00
Ja mám otázku. Keď sa vypaľuje a regeneruje DPF, čo sa deje s tým svinstvom? Sublimuje? Nepodrývam, len sa pýtam :?:
29.09.2019 - 18:37:40
00
Priamovstrekový benzín tiež produkuje pevné častice. Vid. čierne výfuky na fsi motoroch. Preto majú niektoré nové autá GPF filter.

V DPF filter nezachytáva svinstvo, ale sadze resp. tak jemný popolček, že ho má človek problém po vdýchnutí vykašlať. Je zachytený na akomsi veľmi jemnom sitku a ak nastane dostatočne vysoká teplota, tak sadze zhoria. Viac info napr. na wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Filtr_pevn%C3%BDch_%C4%8D%C3%A1stic, lepšie https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter

Máme Audi A4 2,0 tdi PD, najazdené 400 tis. km a posledné 2 roky najmä po meste. Napriek nevhodnému používaniu o sebe DPF filter nedal vedieť a regeneruje sa +- každých 500 km, aspoň tak tvrdí diagnostika. Samotný proces regenerácie som nikdy nezaregistroval. Možno to funguje tak dobre vďaka tomu, že je filter hneď za turbom a nie niekde v strede auta. V každom prípade to nie je niečo čoho sa treba z pohľadu údržby báť, ak je auto čo len trochu správne využívané.

Horšie to bude s GPF filtrami v benzínových autách, ktoré by mali stráviť celý život iba v meste. To teraz ešte nikto netuší.
29.09.2019 - 20:03:54
00
Noldo: mas pasivnu regeneraciu, kde sa vyuziva teplota vyfukovych plynov hned za motorom. Ale ze by DPFko vydrzalo 400tisic .. no, mozes si gratulovat :) .. netrapis to. DPFko ale castice PM1 uz zachytava s nevelkou ucinnostou, z nejakych elaboratov co som nasiel, ze asi tak 38% /a efektivita DPFka za studene je tiez velmi mala/. Regeneracia filtra bezna tiez vyzera celkom zdravo :) ... no, ja som tu uz pre par rokmi pisal, ze diesel vemi cisty nie je, pamatam si, ako mi vynadali, ze je super-hyper-truper ekologicky a ze tie rozne dymove clony, to neboli nove dizle :lol: /boli/. No, a za 2-3 roky voala .. aferka dieselgate. No nic, s hentymi primovstrekmi benzinovymi uz je situacia postupne obdobna (a nielen s nimi) .. tak uz je to pomaly jedno.
Milos21: co by sa .. vypluje to von :) ... ale to nevadi, regeneracia DPFka nepatri do sledovacich statistik eko .. je to nieco podobne, ako ked zbieras odpadky do vriec a drzis doma a tvaris sa, ze nic neznecistujes a raz za mesiac to cele vyhodis do rieky :D /ok, neni to uplne tak, ale aby sme sa nehrali na to, jake je to super/
30.09.2019 - 07:56:55
00
Sadze horia bezne aj v kominoch na domoch a niekde potom aj cely dom. DPF to spalovanie robi pri vyssej rychlosti lebo potrebuje urcity tlak vo vyfukovom potrubi (to som dakde cital). Zamer bol aby sa to vypalovalo mimo obytnych zon, na dialniciach aby bol pre ludi cistejsi vzduch. Ci je to prinosne, to je uz skor tema na daku vedecku pracu ci vyskum.
30.09.2019 - 08:31:54
00
Na novom aute mi píše sem tam : "nevypinajte motor, prebieha regenerácia filtra" a to napr aj na voľnobehu počas státia.
30.09.2019 - 12:31:58
00
corsair napísal:
Okrem toho 4 najväčšie lode na svete znecistuju ovzdušie viac ako celá cestná doprava.

Bližšie informácie k tomuto nemáš?
30.09.2019 - 14:00:36
01
no nie sú to 4, ale robili prepočet na 15-20 lodí, ktoré spaľujú mimo prístavov najposlednejší odpad z frakcií ropy... riadne svinstvo a hodne síry v tom...

problém je že takýchto megaveľkých lodí je veľmi veľa...

toto je stará správa, dnes už začínajú riešiť aj emisie týchto lodí čo som zachytil, spalovanie lepších palív, špekulujú nad zavedením hybridných pohonov, že aspoň keď sa bude blížiť k prístavom, aby prepli na elektro, alebo plyn a podobné kraviny... šak pogúgli, nájdeš

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta.A090426_191128_automoto_vok

tu máš niečo čerstvejšie v angličtine.... prirovnáva objem produkcie k autám to vychádza na 1 loď = 50 milionov automobilov, po redukcii atd 1:20 000 000 čiže saaaakra hodne...

a lodí sú tisíce...
30.09.2019 - 14:37:34
00
Ďakujem, tvrdenie, že 15-16 kontajnerových lodí môže vyprodukovať viac SOx ako všetky autá na svete (asi sa to začalo viac riešiť po tomto článku https://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution , plus upresnenie, že sa to asi neinterpretuje správne https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p05hm7ws) poznám lebo sa skoro stále spomína (ale ako argument prečo by sa malo kašlať ne zmenšovanie znečisťovania inými motormi to neberiem), mňa zaujímalo odkiaľ má corsair to nové tvrdenie.

Takže budem čakať ešte na upresnenie :)
30.09.2019 - 14:53:36
01
1 auto vyprodukuje za 15 000 km 101g oxidu siry a odvezie priemerne 100-200kg nakladu
1 lod prejde za rok priblizne 300 000km a odvezie 14 000 kontajnerov po 26 500 kg za 5000 ton oxidu siry

auto - (15 000km*200kg)/101g -> cca 30 000 kmkg za gram oxidu siry
lod - (300 000km*371 000 000kg)/5 000 000g -> cca 22 000 000 kmkg za gram oxidu siry
30.09.2019 - 15:08:50
01
PatrikL napísal:
Bližšie informácie k tomuto nemáš?

Raz som to čítal v časopise transport a logistika. Už ho ale asi ani doma nemám... Ale ide o to, že kým motory áut spaľujú len veľmi kvalitné palivá tak motory veľkých zaoceanskych lodí sú dokážu spaľovať všetko od zemného plynu až po uhoľný kal. A ďalej ide aj o to, že nejaký druh palív či ropy sa musí prepravovať zohriaty a je vysoko korozivny v tom stave a preto sa na takýto transport používajú iba staré lode už na konci/za koncom životnosti. Často dochádza k havariam. Zodpovednosť sa vyvodiť nedá lebo sa akosi tam kryjú jeden druhého

[quote=""] dobre ale pre správnosť porovnať kamión - 24t nákladu s loďou, pripadne vlak... Mne sa nechce googliť
30.09.2019 - 15:31:44
00
Teraz pozerám že ten link na anglický článok mi niekde utiekol...

https://www.cadmatic.com/resource/articles/does-one-ship-pollute-as-much-as-50-million-cars-

Marecej a to je to čaro matematiky... Výsledok sa dá interpretovať rôzne... Po prepočte na rôzne jednotky... a ono nie každý kontajner má 26 ton... si niekto dá prepraviť 1 auto v kontajneri, tak sú tam len 2 tony materiálu... ;-)

neviem či v tom výpočte pri lodi máš 5 000 ton = 5 000 000 kg = 5 000 000 000 g síry... tie nuly sa posunuli, alebo je to 5000 kg síry ?

Z pohľadu zeme ako celku, ale ide o celkový objem vyprodukovanej síry za rok, znečistenia a tudíš 5 000 000 kg vs 0,1 kg síry za rok, samozrejme pri zohľadnení vzdialenosti a hmotnosti to dá iné čísla, iné by to bolo, keby to išlo po kamiónoch (ešte horšie asi) atď.

Jak to povedal ktosi, zabiješ jedného, je to tragédia, zabi tisíce a ide o štatistiku...

Ono lenže nie je to len o kontajneroch, aj výletné lode sú v tom "namočené" resp. celá lodná doprava... a tam to prepočítame ako, že prepravili sme 1500 turistov... a tých výletných 300 m lodičiek je tiež habadej... a niekto sa zamýšlal ešte ďalej... koľko chémie sa na tých lodiach použije na pranie, čistenie, upratovanie atď... to všetko tečie do vody... bioodpad, je OK s tým si príroda poradí... Takisto sú lode napr. z brazílie vypláva loď kde je milion malých kuriatok... kým tá lod príde do EU, tak tie kuriatka vyrastú, zabijú, spracujú, zamrazia... a čo myslíš kam ide odpad, aj keď tu by to mohlo byť z velkej časti "bio"...


satelitný obrázok výletnej lode pri pobreží...
www.keywesttravelguide.com

dymová stopa nákladných lodí - exhaust zo satelitu
az3.sfo2.cdn.digitaloceanspaces.com

a tých lodí je celkovo 50 000 kusov...

https://www.statista.com/statistics/264024/number-of-merchant-ships-worldwide-by-type/

takže ak na automobiloch ušetríme 0,001 ništ... v porovnaní s záoceánskymi loďkami je to povestná kvapka v mori... čím nehovorím, že to netreba riešiť... samozrejme ale čo je na očiach do toho sa serieme najviac...

to je obdobné hranie sa ekologiu ako pri elektromobiloch... 50% el. energie sa v EU vyrába z uhlia, ropy, plynu... celosvetovo je to 65%... a to keby si niekto dal tú robotu spočítať, koľko síry sa uvolní pri spalovaní uhlia... ajajaaaaaaj zbohom eko-log-ia
30.09.2019 - 15:48:09
01
tak a teraz si vsetci pozru film Romulus a Remus, ake problemy riesili oni tam :-D ohen, bohov a moc :-D
30.09.2019 - 16:30:53
00
zasa si ftipný, ná šak teda pome sa poučiť z tej histórie...

neviem, tebe to uvedené príde smiešne? regulácie, ktorými "naoko" stláčeme všetko dolu, "naoko" sa hráme na ekológiu, nezmyselne nás tlačia do drahej elektromobility, (predtým do downsizingu) na ktorú nie je nič pripravené (infraštruktúra, objem energie, siete...) za každú cenu a pritom je to v súčasnom stave mega-blblosť...

pekne to v relácii na TA3 zhrnul odborník - opakujeme chyby predchodcov, bez zjavného ponaučenia... a to ešte pán rozprával veľmi "umiernene"

https://www.ta3.com/clanok/1165521/studio-ta3-l-magdolen-o-elektromobilite.html

všetko tu už bolo... niekde na nete koluje panička zo začiatku minulého storočia na elektrokolobežke... a teraz sa tvárime aká je to super-duper-mega novinka...

ja som za to EKO, mne je akurát smiešne to falošné pozlátko okolo... si to proste treba povedať na rovinu... a netváriť sa pri tom, že zachraňujeme planétu... pričom pravda býva častokrát niekde úplne inde


Naposledy upravil madbugie dňa 30.09.2019 - 17:27:13, celkovo upravené 1 krát.

30.09.2019 - 16:58:10
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up