páni, celá táto debata mi príde trošku ftipná...
cesťák je cesťák,
gravel je gravel a XC je XC...
kľuky a plášte a prevody sú čistá matika, nič viac ani menej... (ešte by sa do toho mohol zamotať potrebný
výkon a valivý odpor daných pneumatík, ale to už by bolo asi moc)
každý sme iný, vek, váha, výkonnosť, atď ale:
cestné prevody a tenké plášte na graveli, kontra 2" XC gumy, tak sa teda pozrieme na rýchlostné pomery pri max prevode...
pri kadencii 80 to máme 4800 ot./hod (taká stredná kadencia, by som povedal...)
max. prevodový pomer, cestné kľuky 50/34 = 50/11 = 4,5454
max. prevodový pomer, gravel kľuky 46/11 = 4,0909
cyklo gumy 700*28 obvod = 2150 mm x 4800 x 4,5454 = 46,9 km/h
cyklo gumy 700*28 obvod = 2150 mm x 4800 x 4,0909 = 42,2 km/h
gravel gumy 700*37 obvod = 2205 mm x 4800 x 4,5454 = 48,1 km/h
gravel gumy 700*37 obvod = 2205 mm x 4800 x4,0909 = 43,3 km/h
XC gumy 700x45 obvod = 2250 mm x4800 x4,5454 = 49 km/h
XC gumy 700x45 obvod = 2250 mm x4800 x4,0909 = 44,2 km/h
z uvedeného vyplýva jediné... že áno logicky 50/46 zubov je cca tých 8% rozdiel... zasa nárastom obvodu gumy sa nám to eliminuje o 2,5% alebo 5%
prostá otázka pri pohľade na tieto čísla, dosahuje niekto z nás vôbec aspoň približné priemerné rýchlosti ??? (každý si odpovie sám za seba
)
takže riešiť cestné placky na "hobby" gravele, je tak trošku mimo misu si myslím... toť vsjo asi... aj pri pomalej kadencii 60 za minutku a maximálnom prevode pôjde gravel na 46 zuboch a 11 kazete priemernou rýchlosťou 33 km/h
aj to bude skôr z kategórie vlhký sen, pre veľkú časť tunajšieho osadenstva...
aj jednoplacka 40 zubová na 11 kazete pôjde cca 38 km/h pri 80 kadencii, gravel je skôr o minimálnom prevode, ktorý by sa mal zhruba pohybovať niekde na úrovni 0,85 ak s tým chceme trošku liezť niekam do terénu a kopcov... kto rieši len asfaltky, tak aj okolo 1,0 bude stačiť, proste každý si nájde čo mu vyhovuje, v akom teréne a prostredí jazdí, ako sa fyzicky cíti a pohoda klídek tabáček... slunce v duši a vítr ve vlasech
stres si nechajme do roboty atď