tah na retaz je tym vacsi, cim dlhsia je kluka a/alebo mensi prevodnik .. zo skusenosti ale viem, ze male prevodniky su naprd .. nejazdi sa na tom dobre silovo, na fulle su este dalsie problemy potom ..a este je tu dalsia vec, ze sice sa pomer pocita podla zubov, ale uz som raz nieco meral a nesedelo to uplne .. cize kludne moze byt, ze sice oba prevody su teoreticky 2:1, ale prakticky nie.
10.03.2021 - 22:28:35
00
Ešte viac ti zamotám hlavu... Na väčšom pastorku sa reťaz medzi dvomi článkami menej ohýba, ale aj celkove, ako celok. Šaltre sú konštruované tak, aby bol pri menej zubovom pastorku v zábere dostatočný počet zubov, t. j. kladka sa posúva dopredu. Pri 11 zuboch je kladka tak vpredu, že časť reťaze opúšťajúca pastorok je skoro rovnobežná s časťou reťaze nabiehajúcej od hornej kladky na pastorok. A pri veľkom pastorku je kladka tak vzadu, že v zábere je možno len štvrtina-tretina zubov, uhol reťaze sa blíži k 90 stupňom.

Zamotal som ti hlavu ešte viac?
10.03.2021 - 22:31:56
00
Ja som zas fyzikou aj vlastne celou školou len preplával, proste formality... Tak tiež nechcem pchať ruku do ohňa, či začínať hádku... Každopádne, môžem to vyskúšať tak aj tak a uvidím...
Ale mohli by ste mi ešte skúsiť vysvetliť - vraj brzda torpédo dosť námaha rám, ako aj predná bubnová brzda... Jak ale? Však to drží len na oske... Nemá na ráme navarku ako kotúčová brzda
10.03.2021 - 22:38:00
00
skusim uviest na pravú mieru: Podstatný je prevodový pomer. Ak zanedbám rozdiely v nejakom trení a "lámaní" reťaze (čo si pre naše výpočty asi môžme dovoliť) je jedno koľko zubov ma prevodnik a kolko pastorok, ak je proste prevodovy pomer napr 1,45, ťahá sa mi rovnako, tak či tak. Správnejšie by sa prevdovoý pomer mohol počítať podľa priemeru ozubených kolies (to by sme to ale preháňali :-D ), v podstate ako pri remeňových prevodoch.

No bubnova brzda namáha rám keď brzdíš - oska udeľuje vtedy spomalenie rámu, čiže pôsobí naň dosť značne, ak silno zastavuješ. A to je tá vec, že všetko ide lem týmto kontaktom osky a rámu. Aspoň tak bych si to vysvetlil..

ešte čo sa týka pôvodnej veci- predsalem ako tak zas uvažujem, záleží na velkosti kolesa. Totiž suvisi to stym, že tých 136 Nm neni tak celkom max pravda... resp. ešte skôr, 800N pri 80kg chlapovi je sila gravitačná pôsobiaca na chlapa, nie sila ktorou chlap posobi na kluku..
11.03.2021 - 19:00:37
00
corsair torpédo musí mať predsa záchyt reakcie (tá páka, ktorá sa uchytí o rám) a tým namáha reťazovú vzperu dodatočným ohybovým momentom. Špekulujem aj nad tým momentom na náboj ale podľa mňa keby si šľapal rovnakou silou na väčšom aj menšom kolese, tam moment od reťaze bude rovnaký. Meniť by sa mala len obvodová sila na kolese. Ale 100 percentne istý si momentálne nie som. Musel by som si to skúsiť nakresliť a popremýšľať viac.

Artix pri výpočte prevodového pomeru je úplne jedno či berieš do výpočtu počtu zubov, priemer kolesa, krútiaci moment alebo počty otáčok. Hodnota bude vždy tá istá. Veď priemer či už reťazového alebo ozubeného kolesa je funkciou počtu zubov. Keď si z rovníc vykrátiš modul tak ti zase ostane len počet zubov.
11.03.2021 - 19:52:12
00
JoKo napísal:
Ešte viac ti zamotám hlavu... Na väčšom pastorku sa reťaz medzi dvomi článkami menej ohýba, ale aj celkove, ako celok. Šaltre sú konštruované tak, aby bol pri menej zubovom pastorku v zábere dostatočný počet zubov, t. j. kladka sa posúva dopredu. Pri 11 zuboch je kladka tak vpredu, že časť reťaze opúšťajúca pastorok je skoro rovnobežná s časťou reťaze nabiehajúcej od hornej kladky na pastorok. A pri veľkom pastorku je kladka tak vzadu, že v zábere je možno len štvrtina-tretina zubov, uhol reťaze sa blíži k 90 stupňom.

Zamotal som ti hlavu ešte viac?

Vobec :) .. pri slapani kladka nehra rolu :P .. a kolko zubov je v zabera v kontexte, ktory sa riesil rovnako.

volodaj: ale to s tym, ze zuby = polomer plati, len ak naozaj plati, ze polomer = pocet zubov a to by som ruku do ohna nedal, ze to vyrobcovia kazeit na mtb dodrzia :D
11.03.2021 - 20:21:49
00
Artix napísal:
Totiž suvisi to stym, že tých 136 Nm neni tak celkom max pravda... resp. ešte skôr, 800N pri 80kg chlapovi je sila gravitačná pôsobiaca na chlapa, nie sila ktorou chlap posobi na kluku..

Ked sa postavis na kluku pri 80kg, tak tlacis na pedal 784N .. krutiaci moment je potom 137,34Nm, tak to myslel .. akurat som sa teraz stratil , ze kam :D sa prenasa .. asi na osku :?:
11.03.2021 - 20:31:07
00
volodaj Normalne je to tak, suhlasim. Ale teoreticky pri nejakej nepresnosti výroby by počet zubov nemusel byt priamoumerny priemeru..

lto sila sa prenáša sa na kľuku, moment sa určuje vzhľadom na stredovú os.. No neprenáša sa asi na kľuku 784N - to je proste sila ktorou matička Zem posobi na teba.. Možno už ale preháňam, sorry, ikeď teraz mi to tak dáva zmysel. Ale ktovie, či zajtra zas napišem dačo iné. ešteže papier znesie.. :-D
11.03.2021 - 20:54:09
00
IMHO je to o tom, že tá prevodovka je stavaná na nejaký maximálny točivý moment. Odporúča sa pomer predného prevodníka a zadného pastorka cca. 2,1:1.
Ten pomer zabezpečí, že prevodovka to ustojí ...

Výrobca uvádza ako príklad kombinácie: 36-16, 38-18, 46-22.
Ak by použil napr. 22-16, tak točivý moment na prevodovke bude väčší než na aký je navrhnutá.

Je to to isté ako pri pokuse rozbehnúť sa na cesťáku(50/34x11/32) so zaradeným 50-11 (kedy je točivý moment na zadnom náboji najmenší) alebo 34-30 (kedy je najväčší)

Alebo teda pre lepšie pochopenie: na zadný pastorok pôsobí sila prenášaná reťazou. Jej účinok vyvolá točivý moment, ktorý závisí na páke na ktorej pôsobí a konkrétne teda na polomere pastorka. Logicky teda na menšom pastorku bude menší točivý moment a na väčšom pastorku väčší (pri pôsobení konštantnej sily na pedál samozrejme)

Takto to chápem ja (snáď dobre :^) )
11.03.2021 - 22:13:24
03
sice som sa uz stratil v tom co tu pisete vsetko, a v prevodoch a vypoctoch prenosu sily na bicyklovom pohone som bol troska viac strateny ked som nad tym kedysi davno rozmyslal a teda by som si to musel poriadne pokreslit a poodvadzat, ale par poznamok:

Artix ak spravne rozumiem tvoj posledny koment, tak si predstav 2 situacie
1) zadne koleso je vo vzduchu a ked zanedbas vsetky straty a uvazujes nulovu hmotnost kolesa, tak na potocenie pedalu (a kolesa) potrebujes nulovu silu - zastavis sa az ked doslapnes na najnizsi bod otacania pedalu = slapnes do prazdna na pedali - padas volnym padom
2) si v stojke na kopci, celou vahou stojis na pedali a itak sa nepohnes - zjavne posobis na pedal celou svojou gravitacnou silou
co vravis je, ze ked sa postavim, tak ta sila by niekam mala "ujst", i.e. ciastocne vyuzivas situaciu c. (1) - vpodstate ciastocne slapnes doprazdna. Tak to ale nie je - vezmi si situaciu c. (2) - ak zacnes kopec troch narovnavat, tak sa zacnes hybat - i.e. extra silu vyuzivas na svoje zrychlovanie (az kym nenarazis na odpor vzduchu ked cela tato "stojkova sila" ide na prekonanie odporu vzduchu)
Pravdaze, mozes posobit aj vacsou/mensou silou ako "stojkova sila"

K velkosti prevodov vs "ako tazko sa mi slape": vzhladom na svoju prvu vetu + to ze biomechanika a pocity/vnimanie je nieco este uplne ine, tiez nechcem trepnut sprostosti, ale:
do rychlosti vstupuje pravdaze aj velkost kolesa na ktorom je ozubene koleso uchytene -> zvacsenim kolesa vies docielit vyssiu max rychlost a to myslimze mozes vnimat ako vlastne pridanie tahsieho prevodu. Naopak, zvacsenie zadneho ozubeneho kolesa (pri zachovani prevodoveho pomeru) vlastne docielis to iste ako "zmensenim kolesa". A to by teda malo ist ruka v ruke s vnimanim toho "ako tazko sa ti slape"

na druhu stranu, to ako "tazko" sa slape je troska zavadzajuce, pretoze to evokuje, ze "na to aby som presiel 1km sa narobim viacej". No, v aproximacii ked zanedbame roznu efektivitu pohonu pri roznych "zataziach", na prejdenie 1km treba vynalozit vzdy tu istu energiu, ci uz na lahkom alebo tazkom prevode. (momenty a prenosy sil niesu vzdy jednoduche a jasne ale zakon zachovania energie je vcelku priamociary). (Na jednotku casu nemusis vydat rovnake mnozstvo energie)
11.03.2021 - 22:24:20
00
robkyj napísal:
IMHO je to o tom, že tá prevodovka je stavaná na nejaký maximálny točivý moment. Odporúča sa pomer predného prevodníka a zadného pastorka cca. 2,1:1.
Ten pomer zabezpečí, že prevodovka to ustojí ....

Hm, casovarsky prevod 55x11 prevodovka nestojí? Ze o to ti profíci nevedia...
Ozaj, a co si mame predstavit pod výrazom PREVODOVKA?
11.03.2021 - 23:14:16
00
Nexus internal gear hub ci jak sa to vola, z povodneho dopytu zeby? Tu vyuzivaju profici na casovky? :O
11.03.2021 - 23:22:17
00
skusim zjednodušiť do teoretickej roviny, o čo som vlastne rozmýšlal ja: Predstavte si situáciu, že stojim na kolieskových korčuliach a som upevnený na jeden koniec pružiny. Na jej druhom konci v prvom pripade kameň s hmotnosťou 10kg, v druhom 10 tonová skala. Gravitácia pôsobí v smere rovnobežne s povrchom, nie kolmo dole :-D a gravitacia nech pôsobí iba na mňa, na kamene nie. Zanedbajme valivé i trecie odpory a pod..
Otázka: natiahne sa v druhom pripade pružina viac než v prvom?
asi to je trošku offtopic ale šak je to k téme :-)
12.03.2021 - 07:42:49
00
Daj si slofika.
Fakt nerozumiem tvojmu prikladu a uz absolutne netusim aku to ma spojitost s predoslym...
Ak stojis s kamenom na "vodorovnej" podlozke a gravitacia posobi v smere podlozky --> s kamenom si zvislo --> ak jedno z vas nieje nijak prichytene tak pruzina nema byt preco napnuta a padat budes ty, kamen a aj pruzina. Fakt netozumiem co ma toto spolocne s prenosom sily cez pedal a retaz
12.03.2021 - 09:07:24
00
miesto reťaze som dal pružinu - bolo by tam lepšie viditeľné na napnutie.
Súvisí to s tym, no stress... :-)
Skusim teda zrozumitelnejšie: nachádzam sa v lufte.
Rovno nado mnou je kameň.
Medzi mnou a kamenom je pružina. Ja som uchytený na pružine dolu. Hore (na druhom konci) je upevnená o kamen.
Čiste teoreticky si predstavme, že na kamen neposobi gravitačná sila, ale iba na mňa. Avšak kamem nie je nijak inak prichyteny.
Závisí natiahnutie (predĺženie) pružiny od hmotnosti kameňa?
12.03.2021 - 12:30:45
00
keyboard_arrow_up