Jano1987, žiadny zákon nerieši (nepovoľuje, nezakazuje) prekročenie plnej čiary pri predchádzaní. Chcel som touto iba poukázať, že vypisuješ romány, traktáty a tony pseudoargumentov, ale netušíš, o čom píšeš.
Prekračovanie plnej čiary je riešené v vyhláške, tá má nižšiu právnu silu ako zákon a neschvaľuje ju parlament, ale príslušný minister.
Od začiatku tohto legislatívneho návrhu Tomáša Kindla bol návrh úpravy vyhlášky (povolenie predbiehania cyklistov cez plnú čiaru) súčasťou návrhu a keďže bol zákon prijatý iba včera a ešte dokonca ani nie je zverejnený (ba dokonca ani podpísaný prezidentom), tak ešte minister nemohol zmeniť vyhlášku. To ti však vôbec nebráni vypisovať o tom, že "v zákone ostalo". Takže tvoj dlhý román o tom, ako je to celé zlé, je úplne mimo, pretože skrátka chvíľku trvá, než prebehnú všetky potrebné právne úpravy.
Tým končím, mám užitočnejšiu prácu než vzdelávať diletantov na internetoch.
Pre všetkých, čo sa im nechce hľadať význam plnej čiary (vyhláška 30/2020):
"Ak značka vyznačuje jazdný pruh, je zakázané ju
prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je
potrebné na obchádzanie prekážky cestnej
premávky."
A ešte čo je "obchádzanie" (zákon 8/2009 § 14):
"(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti."
Edit: oficiálne je plná čiara "Pozdĺžna súvislá čiara"
@Jaroh platná vyhláška v ČR vyhlášce č. 294/2015 v §12 - Plná čára (podélná čára souvislá – v1a): Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.
Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.
Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Trocha pojmov aby som bol presný:
1) objíždění (v slovenčine obchadzanie) - stojaca prekážka na krajnici, odstavené auto, atď.
2) přejíždění (predchádzanie) - úkon pri ktorom sa obieha/predbieha pomalšie idúce vozidlo. To je aj traktor idúci 5km/h.
Taká istá právna úprava platí aj ma Slovensku.
Vyhlášku je možné zmeniť aj bez toho, aby došlo k zmene zákona, či vyhlášky, či ako to je formulované, nie som právnik. O tom, že bude odstup od cyklistov definovaný nejakou vzdialenosťou rozhodla poslanecká snemovňa 14.4. 2021. Ubehlo viac ako 5 mesiacov a nikto neriešil úpravu daného pravidla pri v1a, len sa schválil ten odstup. Kľudne to mohli zmeniť ešte pred tým odstupom. Prečo to nespravili? Však šoféri už mohli vtedy obiehať cyklistov v protismere a nemuseli lízať v1a. Ale nezmenili to. Teda platí nasledovné, je zakázané predchádzať cyklistu, ktorý sa pohybuje na ceste ak nedodržím požadovaný odstup a zároveň by som mal hocijakou časťou auta zasiahnuť za značku v1a. Tak je to schválené a nie inak. Policajt, súd, prokuratúra, alebo kto bude riešiť ten priestupok/trestný čin (neviem kam to spadá, nie som právnik) sa bude riadiť podľa toho. Koniec. Bodka. Platiť to má od 1.januára 2022.
Tak super Jano1987 . Máme to zhrnuté aj pre Čechy a Moravu
Dovolím si teda zhrnutie.
Ak nie je dosť miesta na obchádzanie cyklistu, je vhodné aby cyklista zastavil a pustil rýchlejšie idúce vozidlá. Lebo existuje aj sadzobník pokút, kde je na Slovensku pokuta 30 € za "Prekážanie v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovanie plynulosti cestnej premávky".
Český cenník hádam postne Jano1987 .
miesas jablka s hruskami, bicykel nie je vozidlo.
podla toho co pises by traktorom a kombajnom davali pokuty rad za radom, za to ze brzdia premavku. nechapem preco niekto potrebuje mat pravdu za kazdu cenu
Bicykel je vozidlo, podla § 4 106/2018 Z. z., odstavec 8, pismeno b) by sa malo jednat o vozidlo kategorie V.
Inak ta prakticka implikacia s pokutou pre cyklistu za prekazanie v jazde je blbost. V praxi sa tym samozrejme mysli bezdovodne prekazanie.
https://www.epi.sk/zz/2009-8 stačí si pozrieť § 2 odsek m) Nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.
Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.
Postreh zo vcera. Vodnie dielo Cunovo idem smer BA. Plna ciara cyklisi na pravej strane. Predchadzam s 1.5m odstupom cez plnu ciaru na co sa vyberie cyklista z pravej strany oproti mne do prudu v ktorom predchadzam a ide mi suverejne oproti. Brzdim z 50 na 30 a nejako sa tlacim pred predbiehanych cyklistov. Cyklista iduci mne oporit sa velmi cuduje a trocha uhne ku jeho krajnici. Minam cyklistov o centimentre a pokracujem v jazde. Verim ze mi napisete ze som nemal predchadzat cez plnu ciaru. Alebo predvidat ze cyklista stojaci na krajnici sa vyberie oproti mne. Alebo vlastne som tam asi vobec nemal byt, ale aj ja som chcel ist bycyklovat tak som sa musel autom odviest do AT.
Bol som presne ako ukazuje street view. V lavo predchadzal som 3 cyklistov na pravo odomna a z obocky v pravo vysiel chlapik na biku, zrovna ked som bol na zobrazenom mieste. https://www.google.sk/maps/@48.0256523,17.2179572,3a,75y,226.38h,86.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCxd8sgrG_j-H-I0tCqQ9RA!2e0!7i13312!8i6656
Z mojho pohladu, ta plna ciara ma zmysel. Je kopec sitiuacii, kde nemozes vediet, ze ides do krizovatky, a presne taketo situacie sa mozu stat.
https://www.epi.sk/zz/2009-8 stačí si pozrieť § 2 odsek m) Nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f) a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km.h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km.h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.
Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.
narazal som na tu pokutu, cyklistovi nikto pokutu za pomalu jazdu neda, nie ked bude dodrzovat pravidla a bude jazdit ako sa ma. a je jedno ci ide 15km/h alebo 30km/h
Jasne, že nedá. 70 ročná babka na Sobi 20 asi nebude dávať časy a rýchlosti ako Sagan. Problém nastáva ten, že ani v Česku, ani na Slovenku cyklista nie je povinný umožniť rýchlejším účastníkom premávky ich obehnúť, ak treba tak aj tak, že odstavia bicykel na bezpečnom mieste a umožnia všetkým prejsť, aby zmizla kolóna. V Nemecku, kde dali 2m odstup to je napríklad v zákone. Niekto teda myslel. Cez leto som bol na Orave a je tam dosť úsekov, kde je aj na 5-8km súvislá plná čiara (z dobrých dôvodov) a sú tam aj celkom slušné stúpania. Ak tam teraz hodíme cyklistov, nikto ho neobehne a cyklista si môže ísť kľudne aj 5km/h a ak ho stopne policajt, tak povie, že nemá kondičku, je už unavený atď. Nedá sa to brať ako bezdôvodná pomalá jazda. Teraz čo? Všetci pôjdu 5km/h za tým cyklistom a pôjdu hodinu úsek, čo sa normálne robí za 5-10 minút? V lete tam bola dosť hustá premávka a takto som vychytal pár cyklistov a nedalo sa obiehať a keď sa konečne dalo, bola plná čiara. Keď som dobehol cyklistu, boli za mnou 2 autá, keď som ho konečne obehol po skoro 20 minútach, bol za mnou tak 500m vláčik vozidiel, možno aj viac. Takto sa to párkrát zopakovalo. Trasu Tvrdošín-Oravský Podzámok-Parnica-Kraľovany, čo som predtým bežne stíhal za cca 50 minút som išiel niečo cez 1,5h. Je to cca 50km trasa. A to bola obyčajná pekná nedeľa, žiadna hustá doprava, že sa ide do/z roboty. Tak isto už som to tu písal, šiel som bikom z Podunajských Biskupic cez Rovinku do Šamorína v sobotu do obeda. Ak by platil ten 1,5m odstup, tak od tabule koniec Bratislavy po tabuľu Šamorín by ma mohlo obehnúť tak 20 vozidiel. Obehlo nás tak 300-400 vozidiel. Je to cca 10km. Kamoš je pomalý, tak nám to trvalo nejak 45 minút. Autom to je tak 10-15 minút. Čo by to bolo, keby to spravil niekto ráno, či večer keď chodia ľudia z roboty?
Tolerancia žiaľ musí byť. Každý chápe, že cyklistu treba chrániť, na druhú stranu cyklista nie je sám na ceste. To že má čas on, neznamená že ho má ďalších 5000 ľudí. Cyklisti sa tiež sťažujú na pomalých cyklistov, či chodcov na cyklotrasách.
Jáj ale vôbec sa mi nepaci tá masirka okolo odstupu 1,5m.
Nieže by ma nesralo ked ma zblizka niečo lizne ale ak to prejdel ten typ bezmozgu co teraz pri obchadzani ma mentalny problem prejsť plnu čiaru bude vytvarat dalsie stresove situacie.
Ked sa zamyslim kolko kolizii vznikne nedanim prednosti,co je v súčasnosti už nejak uzakonene,tak nejaky paragraf o odstupe poslúži akurat na represivne vyberanie pokut policiou.
Vec sa ma tak, ze clovek je schopny riesit za volantom iba urcity pocet ukonov a spracovat iba urcite mnozstvo informacii. To je znamy fakt preto aj pilotom stihaciek palubny pocitac filtruje informacie podla dolezitosti a nezatazuje ich hlupostami ako kurz alebo stv paliva ked sa na nich zameria raketa. Podobny stav je aj na ceste. Cim viac bude tabil okolo, cim viac bude predpisov ktore treba drzat v hlave, cim viac ucastnikov na ceste, tym bude narastat pocet chyb ktorych sa vodici dopustia. Proste z prehliadnutia, nepozornosti alebo neschopnosti vyhodnotit tolko veci paralelene. Ak chcete bezpecnejsie cesty, zacnite uvazovat ako minimalizovat pocet obmedzeni a predpisov. Ako robit cesty tak aby boli prehladne a intuitivne, nezahltene balastom tabul ci uz dopravnych alebo rekalm. Aby vodic nepotreboval 100 predpisov len na to aby sa vedel dostat z jednej ulice na druhu. A to plati rovnako pre auta aj pre cyklistv. Ked som bol dieta bolo normalne ze sa deti bicyklovali po sidlisku a nikto s tym nemal problem. Stacilo povedat nechod na hlavnu cestu. Dnes chceme od cyklistov pomaly vodicke opravnenie. A ano ma to zmysle lebo v dnesnej dopravnej situacii sa uz bez rozsiahleho poznania predpisov nedostanes ani na vedlajsiu ulicu. Bolo by na case zaradit spiatocku a zacat rozmyslat, ako prizposobit cesty vodicom, nie ako donutit vodicov k vacsej akrobacii na jestvujucich nevyhovujucich cestach.
Len treba si uvedomiť základné veci:
1) 20 rokov dozadu bolo na cestách o viac ako polovicu áut menej. Za komunistov málokto chodil autom do roboty a celkovo bolo málo vozidiel. Verejná doprava bola inak riešená, drvivá väčšina mala robotu pri dome, väčšina robila v rovnakom čase. Teda nemôžme porovnávať čo bolo kedysi. Aj otec spomínal, že keď si spravil tak 40+ rokov dozadu vodičák a spravil nejakú blbosť, ľudia o tom nevedeli, lebo proste auto tade chodilo raz za polhodinu a podobne. Teraz po tej ceste chodia stovky vozidiel.
2) hustota dopravy je tam kde je, tak to tlačí nároky na správanie všetkých účastníkov premávky. Za komunistov keď boli prázdne cesty, tak to nebolo tak problematické, že nejaký cyklista tam ide a šofér musí obehnúť, lebo proste má priestor a nemusí čakať. Teraz to môže v niektorých situáciách znamenať aj 10 minútové meškanie bez problémov. Keď pred 40 rokmi to dal niekto na červenú, tak veľká šanca, že tam nikto iný reálne problém nebol. Teraz vo väčších mestách to kľudne znamená, že tam sú desiatky ľudí a šanca že príde k nehode proste rastie neuveriteľným spôsobom. Preto je aj nárok na cyklistov, že musia ovládať pravidlá. Kým niekde v Hornej-Dolnej, kde prejde za deň 10 áut ak cyklista nedodrží časť pravidiel, tak nič strašné sa stať nemusí. Ale ak sa hodí ten cyklista na Račianske mýto, Trnavské mýto a podobne tak proste musí dodržiavať pravidlá, inak hrozí nešťastie.
3) na cestách je veľa vizuálneho smogu, ale aj vďaka veľkej hustote dopravy, komplikovanejšie cesty a tým, že všetko sa komplikuje, tak rastú aj pravidlá čo treba robiť.
Pridam, prve dve vety Joe su o roznych casovych obdobiach, 20 rokov dozadu (=pred) a za komunistov... /Teda niezeby tu pred 20 rokmi komousi neboli, ale uz bolo >10 rokov po '89/
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Prekračovanie plnej čiary je riešené v vyhláške, tá má nižšiu právnu silu ako zákon a neschvaľuje ju parlament, ale príslušný minister.
Od začiatku tohto legislatívneho návrhu Tomáša Kindla bol návrh úpravy vyhlášky (povolenie predbiehania cyklistov cez plnú čiaru) súčasťou návrhu a keďže bol zákon prijatý iba včera a ešte dokonca ani nie je zverejnený (ba dokonca ani podpísaný prezidentom), tak ešte minister nemohol zmeniť vyhlášku. To ti však vôbec nebráni vypisovať o tom, že "v zákone ostalo". Takže tvoj dlhý román o tom, ako je to celé zlé, je úplne mimo, pretože skrátka chvíľku trvá, než prebehnú všetky potrebné právne úpravy.
Tým končím, mám užitočnejšiu prácu než vzdelávať diletantov na internetoch.
"Ak značka vyznačuje jazdný pruh, je zakázané ju
prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je
potrebné na obchádzanie prekážky cestnej
premávky."
A ešte čo je "obchádzanie" (zákon 8/2009 § 14):
"(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti."
Edit: oficiálne je plná čiara "Pozdĺžna súvislá čiara"
Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.
Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Trocha pojmov aby som bol presný:
1) objíždění (v slovenčine obchadzanie) - stojaca prekážka na krajnici, odstavené auto, atď.
2) přejíždění (predchádzanie) - úkon pri ktorom sa obieha/predbieha pomalšie idúce vozidlo. To je aj traktor idúci 5km/h.
Taká istá právna úprava platí aj ma Slovensku.
Vyhlášku je možné zmeniť aj bez toho, aby došlo k zmene zákona, či vyhlášky, či ako to je formulované, nie som právnik. O tom, že bude odstup od cyklistov definovaný nejakou vzdialenosťou rozhodla poslanecká snemovňa 14.4. 2021. Ubehlo viac ako 5 mesiacov a nikto neriešil úpravu daného pravidla pri v1a, len sa schválil ten odstup. Kľudne to mohli zmeniť ešte pred tým odstupom. Prečo to nespravili? Však šoféri už mohli vtedy obiehať cyklistov v protismere a nemuseli lízať v1a. Ale nezmenili to. Teda platí nasledovné, je zakázané predchádzať cyklistu, ktorý sa pohybuje na ceste ak nedodržím požadovaný odstup a zároveň by som mal hocijakou časťou auta zasiahnuť za značku v1a. Tak je to schválené a nie inak. Policajt, súd, prokuratúra, alebo kto bude riešiť ten priestupok/trestný čin (neviem kam to spadá, nie som právnik) sa bude riadiť podľa toho. Koniec. Bodka. Platiť to má od 1.januára 2022.
Dovolím si teda zhrnutie.
Ak nie je dosť miesta na obchádzanie cyklistu, je vhodné aby cyklista zastavil a pustil rýchlejšie idúce vozidlá. Lebo existuje aj sadzobník pokút, kde je na Slovensku pokuta 30 € za "Prekážanie v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovanie plynulosti cestnej premávky".
Český cenník hádam postne Jano1987 .
podla toho co pises by traktorom a kombajnom davali pokuty rad za radom, za to ze brzdia premavku. nechapem preco niekto potrebuje mat pravdu za kazdu cenu
Inak ta prakticka implikacia s pokutou pre cyklistu za prekazanie v jazde je blbost. V praxi sa tym samozrejme mysli bezdovodne prekazanie.
Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.
Bol som presne ako ukazuje street view. V lavo predchadzal som 3 cyklistov na pravo odomna a z obocky v pravo vysiel chlapik na biku, zrovna ked som bol na zobrazenom mieste.
https://www.google.sk/maps/@48.0256523,17.2179572,3a,75y,226.38h,86.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCxd8sgrG_j-H-I0tCqQ9RA!2e0!7i13312!8i6656
Z mojho pohladu, ta plna ciara ma zmysel. Je kopec sitiuacii, kde nemozes vediet, ze ides do krizovatky, a presne taketo situacie sa mozu stat.
Takže aj bicykel je vozidlo. A cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky. Zároveň je cyklista definovaný zákonom ako vodič. Všetko je v tom odkaze hore. Takže žiadne miešanie hrušiek s jablkami.
narazal som na tu pokutu, cyklistovi nikto pokutu za pomalu jazdu neda, nie ked bude dodrzovat pravidla a bude jazdit ako sa ma. a je jedno ci ide 15km/h alebo 30km/h
Tak to malo byt napisane a to je zasadna cast problemu.
Tolerancia žiaľ musí byť. Každý chápe, že cyklistu treba chrániť, na druhú stranu cyklista nie je sám na ceste. To že má čas on, neznamená že ho má ďalších 5000 ľudí. Cyklisti sa tiež sťažujú na pomalých cyklistov, či chodcov na cyklotrasách.
Nieže by ma nesralo ked ma zblizka niečo lizne ale ak to prejdel ten typ bezmozgu co teraz pri obchadzani ma mentalny problem prejsť plnu čiaru bude vytvarat dalsie stresove situacie.
Ked sa zamyslim kolko kolizii vznikne nedanim prednosti,co je v súčasnosti už nejak uzakonene,tak nejaky paragraf o odstupe poslúži akurat na represivne vyberanie pokut policiou.
1) 20 rokov dozadu bolo na cestách o viac ako polovicu áut menej. Za komunistov málokto chodil autom do roboty a celkovo bolo málo vozidiel. Verejná doprava bola inak riešená, drvivá väčšina mala robotu pri dome, väčšina robila v rovnakom čase. Teda nemôžme porovnávať čo bolo kedysi. Aj otec spomínal, že keď si spravil tak 40+ rokov dozadu vodičák a spravil nejakú blbosť, ľudia o tom nevedeli, lebo proste auto tade chodilo raz za polhodinu a podobne. Teraz po tej ceste chodia stovky vozidiel.
2) hustota dopravy je tam kde je, tak to tlačí nároky na správanie všetkých účastníkov premávky. Za komunistov keď boli prázdne cesty, tak to nebolo tak problematické, že nejaký cyklista tam ide a šofér musí obehnúť, lebo proste má priestor a nemusí čakať. Teraz to môže v niektorých situáciách znamenať aj 10 minútové meškanie bez problémov. Keď pred 40 rokmi to dal niekto na červenú, tak veľká šanca, že tam nikto iný reálne problém nebol. Teraz vo väčších mestách to kľudne znamená, že tam sú desiatky ľudí a šanca že príde k nehode proste rastie neuveriteľným spôsobom. Preto je aj nárok na cyklistov, že musia ovládať pravidlá. Kým niekde v Hornej-Dolnej, kde prejde za deň 10 áut ak cyklista nedodrží časť pravidiel, tak nič strašné sa stať nemusí. Ale ak sa hodí ten cyklista na Račianske mýto, Trnavské mýto a podobne tak proste musí dodržiavať pravidlá, inak hrozí nešťastie.
3) na cestách je veľa vizuálneho smogu, ale aj vďaka veľkej hustote dopravy, komplikovanejšie cesty a tým, že všetko sa komplikuje, tak rastú aj pravidlá čo treba robiť.
Nie vodičom, ale ľuďom.