Zaznamenávam to už niekoľko rokov. Tony Martin bol jeden z prvých priekopníkov, ktorý už pre X rokmi jazdil
plášte s latexovými dušami na časovky. Na webe je taktiež veľa odkazov na štúdie a merania, že plášte s latexovými dušami a tubeless plášte sú rýchlejšie ako roky využívané galusky.
Tu je napríklad vysvetlené, že ani na veľmi kvalitnom a hladkom asfalte nie sú vyššie tlaky v plášťoch prínosom.
https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher-tire-pressure-is-faster/https://www.cyclist.co.uk/in-depth/8131/can-wider-tyres-and-lower-pressures-make-you-fasterToto je článok z roku 2017
https://www.cyclingweekly.com/videos/cycling-tech/clinchers-tubulars-tubeless-tyre-system-fastest-video"Why is tubeless the fastest? Having spoken to engineers, the explanation is to do with friction.
In a tubular system there is friction in the glue layer and between the tyre tread and inner tube. In a clincher you don’t have the glue layer, but you still have the friction of the inner tube.
A tubeless system removes the tube and a large chunk of the friction in the process.
Some tubeless tyres have a thicker carcass, which can be slower, however the Vittoria Corsa Speed has just 1.7mm thickness compared with 2.4mm for the Vittoria Corsa G+.
This is less of a problem as the sealant can prevent flats."