K veci...elektro podla mna je castokrat namahavejsie ako bezny bike, co potvrdzuje aj moj posledny zazitok.
Od zaciatku roka som jazdil len na svojom HT elektre...to je teraz v servise, kde dostava novu sedlovku a brzdy a tak som bol dnes 1x v tomto roku na vyjazde na svojom HT a myslel som si, ze v 2.polovici umrem.
Hore som prisiel tak roztraseny, ze ani ten zjazd som si tak neuzil a mal som pocit, ze dole idem pomalsie ako na elektre.
Pritom je zaujimave porovnanie srdcovej frekvencie.
Na elektre som mal anaerobny interval 10min a 33min aerobny, priemer 20km/h, srdcovka priemer 146 (176max)
HT na tej istej trati 5:15 anaerobny a 33:17 aerobny a priemer 14.75km/h, srdcovka 139 priemr (167max).
Pri tom elektre ak by som sa spoliehal na tepovu frekvenciu som si dal viac do tela ako dnes, hoci pocitovo to mam opacne.
Skusali ste niekedy ist tie iste trate na eletkre vs normalny bike a co vam vychadzalo ciselne a co pocitovo?
Na YT robil podobne porovnanie Trailhunter a tiez mu vysli vysledky, ze na elektre sa narobil viac ako naklasickom HT.
posledný komentár: 10. 10. 2025 o 20:51
Vhodnejší prevod tento neduh nedokáže vyriešiť, pretože žiadny bajk na 27,5" kolesách, nemá pocitovo ťažké prevody, ako majú cestné bicykle. Keď sa už rozbehnem tak, už valím ako guľa aj na ťažkom prevode (po rovnej asfaltke) a prišlapujem vtedy, keď začnem strácať zotrvačnosť.
Keď cítim, že v ķľukách už nie je odpor, prestanem šlapať a nechám sa viezť zotrvačnosťou a tým oddy***** Ebajk má oveľa kratšiu zotrvačnosť a tam sa takto oddychovať na rovine nedá, len šlapať, šlapať a mínať baterku. Pri dlhšej jazde v takto vysokej kadencií, dýcham rýchlo a plytko. Pri pomalšej, napriek záťaži (na klasickom bicykli) dýcham hlbšie a tak sa tak rýchlo neunavím. Pomalá kadencia na ebajku nie je možná, lebo motor pomáha a cítim sa ako pri jazde naprázdno. Odpor v pedáloch na ebajku cítim len pri prvotnom zábere, keď sa motor ešte len rozbieha.
Problém je, že pri vypnutej pomoci sa jazdí ťažko. Pri prekročení 25km/h, ktorú dosiahnem vďaka motoru okamžite, motor vypne a ebajk otažie až tak moc, že proste nevládzem. Nelegálne odblokovanie (pri ktorom sa stráca záruka, ak sa vôbec konkrétny ebajk odblokovať dá), toto nerieši, lebo potom bude jazda na kľukách aj v 35km/h naprázdno, naviac nebezpečná a rýchlejšie sa vybije baterka. Na klasickom bicykli mám priemerku nad 25km/h pri celom výjazde, to znamená že na legislatívou povolenom ebajku, by som celý čas jazdil za svoje. Teda vlastne nie, lebo na ebajku sa ide bez pomoci motora ťažko.
Mám rád, ķeď cítim v kľukách ťažší odpor a môžem šlapať pomaly. Určite poznáte ten nepríjemný pocit, keď idete do kopca na najľahšom prevode, zrazu Vás prekvapí zjazd a máte v nohách pocit, ako pri spadnutej reťazi. Vo vlnovitom teréne je každých pár metrov ten ľahký prevod potrebný, lebo po 10m je ďalší výšlap. Nemôžem zbytočne radiť na ťažký cez 12 pastorkov a hneď na to naspäť na najľahší.
Teraz to riešim zhadzovaním na malý prevodník. Som ľahký a mám malý grip. Na kameni ma s celým bicyklom vo vysokej rýchlosti nadhodí, preto nemôžem využivať rýchli zjazd na následnú zotrvačnú pomoc do ďaľšieho kopca, ako mi poradil 90kg ťažký enduro jazdec.
Pri mojej nízkej hmotnosti je technická jazda náročnejšia, aby som dokázal jazdiť bez šlapania, ako to bolo v prípade, keď pretekár vyhral DH, napriek spadnutej retazi. Som typ človeka, ktorý chce jeden výjazd kombinovať trasou vhodnú na cesťak (jazdiť rýchlosťou cesťáka), ale aj trail. 2 bicykle nepotrebujem a ani tento problém neriešia. A predajca ma začne presviedčať, že mtb nie je určené na cestu. Univerzálne bicykle prestali vyrábať a trail na graveli je o držku.
Ešte výraznejši rozdiel je, ak presadnem z cestného bicykla, v cene 500€, na trail ebajk za 5000€ a vyskúšam ho na asfaltke. Logický ho zhodnotím na základe momentálneho pocitu veľmi negatívne.
Záver:
Môj osobný pocit z potreby motora je, že je na oštaru a je to zbytočná finančná investícia, keď sa nikam neponáhľam, nemám v okolí dlhé výšlapy ako je Kráľova hoľa, alebo Sliezsky dom. Nie je hanba v kopci tlačiť, ak sa nechcem rozbiť. Nikto ma nenúti zostať sedieť v sedle, ani sa s nikým nepretekám. Najradšej jazdím sám. Bojím sa riskovať, dupnúť do toho, aby som dohnal parťáka. Už len pre to, že som sám, neriskujem. Partáci všetci preletia blatom, ja radšej zosadnem a obídem, alebo sa vrátim, ak by som sa cítil unavený a mením trasu podľa svojho uváženia. Nemusím sa nikomu prispôsobovať. Ako sa hovorí, pomaly ďaľej zájdeš.
A o tom že som predavačom u ktorého si kupuješ bicykel - ach svatá sprostoto.
Ale podla popisu este si na tom dost dobre aj na klasickom bicykli (priemer 25 km/h je celkom super na mtb) a tak staci, ked len este par rokov pockas, kym sa technologie ebikeov este zlepsia a potom uz urcite najdes nieco vhodne. Vyrobcovia sa snazia vyplnit kazdu dieru na trhu a je len otazka casu, kedy sa zacnu predavat lahke a rychle elektro downcountry modely.
Vhodnejší ... strasne vela blablabla...... Ako sa hovorí, pomaly ďaľej zájdeš.
Skratka a jednoducho povedane - ebajk je vhodny hlavne do terenu, kde do mierneho kopca len tak lahko hranicu 25 km/h nevytocis (ano da sa, ale ty to nedas). Ak jazdis viac-menej asfalt, je to pre teba zbytocne. Kup si lahky gravelik s tenkymi kolesami, aby si obcas pripadny teren mohol lahko prejst.
Ebajky sú v prvom rade horské bicykle.
Stačí sa len laicky pozrieť na pomer elektro cestných/gravelov a elektro horských.
A sám píšeš, že jazdíš väčšinou asfalt a ešte k tomu roviny. Tam nemá žiadny ebajk zmysel a to hovorím ako zástanca "ťažkých" ebajkov.
Okrem toho ak idem po asfalte a rovine, idem na najťažšom prevode /a to nemám vzadu také "minikoliečko ako ostatní/ na 28km/h, tak si šlapem s minimálnou kadenciou a motor vykazuje odber buď 0 watov, alebo na max. prípomoci vypne na 20W /asi kompenzácia odporu úplne vypnutého motora/.
A presne to som písal aj ja, že motor pri tak malej kadencií nepomáha a z dôvodu že je ťažký, sa šlape ťažko.
Písali to viacerí.
Napr.: ...Motor Ti pomáhá v závislosti na to ako šlapeš, takže ak si lenivý, motor na teba kašle. Ak makáš dopomôže, ale režim EKO len veľmi jemne, na rovine prakticky len dorovnáva hmotnosť oproti normalnému ľahkému bicyklu, pri tej hmotnosti a tých balónoch, akými obúvaju ebajky..
ankhax na graveli je ťažké zjazdovať po veľkých kameňoch a pocit nedostatkov umocnilo ešte ukončenie výroby univerzálov s 2-prevodníkom, s nižšou hmotnosťou.
Ľudia kúpia nevhodnú kategóriu bicykla, chcú čo najväčšiu baterku, akú oznámi predajca, len preto, že sa im v prvej chvíli javí ako niečo lepšie, hoci to nevyužijú a je to naddimenzované, určené do tažkého terénu, pre trenovaných ťažkých jazdcov. Akýkoľvek motor v nich vyvoláva ošiaľ.
Kúpu bicykla treba veľmi dôkladne zvážiť. Oblečenie sa skúša v kabínke, tak aj funkcie a jazdné vlastnosti ebajku si treba pred kúpou veľmi podrobne naštudovať. Žiaľ veľa rekreačných cyklistov toto nezaujíma. Stačí, aby sa spomenul motor, neznalý zákazník siahne viac do vrecka, než keby mu ponúkali ako dar s-works za symbolickú cenu 1000€, alebo klasický bicykel za 500€, ktorý by im na ich účely v pohode stačil. Slovo motor v nich vyvoláva pocit, že to bude jazdiť takmer samo a aj tak to potom to končí pri tej hmotnosti, pri zjazde, úrazmi. Už cepooo vo videu spomínal, že ľudia jazdiaci po gravel cestách kupujú fully a potom chcu od servisu, aby im tam dali tenšie plášte.
A menej solventní napriek kvalitnému karbon bajku na deorečku s kompletným odborným servisom a garančkou zdarma, kupia za tú cenu radšej nejaký Čínsky ebajk, ktorý nebude vedieť ani servis opraviť a zohnať na to súčiastky. Takí ľudia všetko hodnotia len podľa ceny, alebo podľa reklamy obsahujúcej nejakú novinku, akou je práve motor. Príde do práce a vychvaľuje bicykel za 600€, ako keby kúpil nejaký špeciál. Finančne je na tom dobre, keď má kiu sportage, chodí po exotických dovolenkách a majú bazén. Ďaľší kúpi ebajk, tiež chváli a za rok najazdí 250km.