Myslíš to dobre, len poopravím:
To poradie nie je vždy rovnaké, líši sa od hustoty a funkcií osídlenia. V centrách a obytných zónach napríklad iste treba ako píšeš prioritizovať nemotorovú (t.j. pešiu a cyklodopravu) pred motorizovanou., keďže ide o dopravu na krátke vzdialenosti. V málo hustých či priemyslených a pod. zónach pešia doprava nemá až také opodstatnenie, keďže vzdialenosti a charakter ciest sú iné, ako v centrách, ale prioritná by mala byť MHD a cyklo... a tak podobne.
Takže lepšie je písať, že pri využívaní priestoru a financií má byť systémovo prioritizovaná hromadná a nemotorová doprava pred individuálnou automobilovou dopravou.
A nie "na úkor chodcov a cyklistov", ale "v prospech".
Na to som tiež myslel, ale ani tam kde nie je veľa chodcov, tak by mali byť vždy na prvom mieste. Proste vždy sa pozerať na dopravu a riešenie dopravnej situácie v centre miest, turistických oblastí, obytnej zóny, priemyslu, či obchodných centier pravidlom: chodec-cyklista-motorista (teraz neriešim hromadnú ale individuálnu dopravu). V podstate to aj znamená, že v priemyselnej zóne kde je nižšia hustota chodcov, tak nemá byť dovolené zaberať napr. tých zopár chodníkov autami alebo v hustej obytnej zóne auta okupovať všetok verejný priestor, vrátane zelene a chodníkov. Proste individuálna motorizovaná doprava má byť zohľadnená posledná.
Chceš mať auto? Tak v prvom rade sa rozhodni či ho naozaj potrebuješ, a ak áno, či ho máš kde legálne odložiť a to neznamená že máš právo na parkovanie na chodníku pri vchode. Proste aj parkovanie domy sa rátajú. A nemôže byť problém aj keby bol od neho vzdialenosť 1km. Ja by som si chcel kúpiť auto, skôr také víkendové (ale možno by prevzalo aj úlohu hlavného) len nemám ho momentálne kde parkovať tak kúpa asi bude možná až keď si zabezpečím garáž (kľudne aj na opačnej strane mesta) alebo postavím rodinný dom (ale to asi nebude nikdy, mám problém udržať vo funkčnosti aj malý byt ak nechcem bývať v chlieve
). Isto nebudem zaberať 2 parkovacie miesta pri bytovke, hoc miesto by sa našlo ale mne vyhovuje že keď už využijem auto, tak vždy pri bytovke máme x miest voľných.
na úkor / v prospech áno mám to dopletené