No proste ako tu niekto písal v tomto vlákne, poskákať po ňom. Budem ho musieť priebežne nafukovať a pojazdiť. Podľa návodov a videí na internete je centrovanie jednoduché. V praxi je to bohužiaľ ináč.
21.08.2022 - 00:19:19
00
Zavit namaz, potom ide pekne nipel otacat bez skokoveho posunu a nebude ani tolko vykrucat spice. Uvolni vsetky niple aby bolo vidno zavity a daj vsade kvapku lanoveho oleja. To ze ti niple/spice strielali uz pri nafukani kolesa moze byt aj uvolnenim vykrutenych spicov, co bude bud pre slabe prepruzenie a teda si hlavicky neposadali, alebo kvapni aj na hlavicku niplu aby zatieklo na spoj s rafikom. Najlepsie ale vyplet prepruzis prave jazdou, obut pojazdit par metrov a znova to docentrovat.
21.08.2022 - 07:19:54
02
Joe70 Ake spice a niple pouzivas?
21.08.2022 - 08:51:20
01
A aky rafik mas?
21.08.2022 - 11:01:56
00
Sú to kolesá Fulcrum Race 3 DB. Aké sú to špice, niple a ráfik neviem :-)
Teraz som to vyriešil tak, že som na niple strekol WD40, oblepil kombinačky textilnou páskou a a špic pri točení niplom držím kombinačkami. Čiastočne to pomáha. Točím, kým nepočujem prasknutie.
A áno, najlepšie je asi pojazdiť. Doladím to do odchýlky 0,2 mm a kým to nebude hádzať 1 mm nebudem sa toho chytať. Obúvam 30 -32 mm plášte takže to nijako necítim.
21.08.2022 - 22:45:19
01
Pokial sa pouzivaju tenke spice 1,5 - 1,6, tie sa zvyknu pri centrovani krutit. Hlavne ked sa docentruvava, ked uz je v zavitoch bordel. Vtedy je dobre na spice kriedou nakreslit znacky. Potom je krasne vidiet ci a do akej miery sa krutia. Taky spic sa dokaze kludne otocit aj o 180° a pritom zavitom si ani nepohol. Pnutim kolesa sa bud vrati spat, t.j. pootoci sa cely nipel v rafiku alebo sa spic pootoci v nipli a potom sa skokovo zmeni napnutie. Dalsi problem su hlinikove niple. Ak uz su dostatocne skorodovane, pri otacani niplom povoli zavit a radikalne sa zmeni napnutie spice. Ja som napr. po dvoch rokoch chcel len mierne docentrovat a tam ich uz bolo tolko nacatych, ze to nebolo mozne. Musel som vsetky vymenit.
22.08.2022 - 06:36:21
11
Zdravim. Aktualne som si zaobstaral karbonove kolesá s plochým vypletom sapim spice. Je možné, že len pri obuvani duše a plášťa sa mi podarilo koleso rozcentrovať? To mi pride ako vcelku chabé a lahko rozcentrovatelne. A to podotykam som to vycentroval asi na 1mm odchylku a aj s tenzometrom som to premeral. Pri centrovani som samozrejme použil aj drziak na ploche spice, takže sa nekrutili a nezostal tam ani zvyšok pootocenia potencialneho. Je možné, že ten vyplet je chaby kvôli hliníkovým niplom? Prosím poraďte, kto s tým máte skusenosti...
30.09.2022 - 14:22:38
00
Musis poriadne vystresovat vyplet. Podla naboja a typu spicu to hra vacsiu alebo mensiu rolu, ale vo vseobecnosti sa vzdy spic vtlaci do naboja a vytvori si drazku. Tym klesne jeho napnutie a rozcentruje koleso. Aktomu chces zamedzit mas jedinu moznost poriadne vystresovat kolesoa by sa tie spice zarezali do naboja uz pri stavbe a potom uz zostanu bez zmien. Ale s rozumom, podla typu kolesa. Nie kazde znesie co je vo videu.
thumb_up1thumb_down
30.09.2022 - 14:52:38
00
miso499
Veď, keď máš tenzometer, zmeraj napnutie drôtov, či sa nezmenilo.
Tlak vzduchu zacvičí s výpletom tiež.
30.09.2022 - 15:10:25
00
No, tlak vzduchu mi zatocil s výpletom už dvakrát. Trikrát som to centroval už a raz som to bol aj povoziť, aby si to sadlo ako sa hovorí. Vyplet mam s rovnou hlavou, takže tam by to sadanie malo byť minimalne, no aj tak mi to vie rozhadzat aj dofukanie gumy...

Vyslovene som sa s tým celý deň akurát tak hral až som si povedal, že môžem oprdieť malu osmičku. Zakazdym, čo s tým cosi spravim, sa to rozladi, tak pokym to nebudem cítiť pri jazde, tak to necham tak...

Toto keby mi vycentroval v servise, tak zrejme to tam prinesiem o deň, o dva, o tri, lebo sa to takto rozladi a mňa by akurat tak prdlo o zem... Neviem, ci by tomu nepomohli časom mosadzné niple...
30.09.2022 - 17:33:43
00
aJoN napísal:
miso499
Veď, keď máš tenzometer, zmeraj napnutie drôtov, či sa nezmenilo.
Tlak vzduchu zacvičí s výpletom tiež.


Práveže zmenilo. To ma až šokovalo, ako je toto možné pri tom kolese. Preto som sa obrátil sem na to vlákno, či má ktosi podobné skúsenosti a že či s tým mám počítať zakaždým alebo je to len vada môjho kolesa...
30.09.2022 - 22:19:51
00
Podla toho co pises mi napada len jedna moznost. Bud to mas extremne malop napnute a z tenzometra ti vychadzaju z nejakeho dovodu chybne vysledky (pooche spice a nespravna konverzna tabulka ....) alebo su tie rafy zle a nemaju rovnomernu tuhost po obvode. Ked prekroci napnutie nejaku silu zacnu sa krutit/kolabovat. Al to nerobi, ale u karbonu sa to moze stat. Co to je za raf ?

A este jedna vec, tie ploche spice sa krutia ked sa to rozhasi ci ostavaju natoce ako boli ?
30.09.2022 - 22:44:08
00
Iba s chabými skúsenosťami s centrovaním mi to logicky vychádza tak, že:
1. Keď máš ploché špice a pri centrovaní si ich fixoval nejakým "držiakom", odpadá logicky problém s tzv. "stresovaním". Koľko otočíš niplom, toľko sa pootočí na špici. Tento problém so "stresovaním" je pri kruhových špicoch, ktoré sa ťažko fixujú proti pootočeniu.
2. Po nafúkaní sa hodnoty napnutia zmenia. Ale zmenia sa proporcionálne. Má to samozrejme logiku. Keď máš v plášti 80 - 100 PSI logicky to pôsobí na ráfik a výplet.
3. Odchýlka 1 mm v axiálnom aj radiálnom smere mi pripadá ako hraničná pri cestnom kolese.
Ale vyliečil som sa z nejakého naháňania mikrometrov. Kúpil som Park Tool Tension Meter, centrovací stojan, iné digitálne merače a dospel som k tomu, že to netreba tak prežívať. Tie hodnoty sa naozaj stále menia. Pokiaľ to pri jazde nie je vidieť alebo cítiť, tak je zbytočné to riešiť podľa mňa.
30.09.2022 - 23:46:19
00
Viaceri tu spominate zmenu napatia vypletu po nafukani koles. Mozem poprosit to ako lamovi fyzikalne vysvetlit? To sa akoze zmrsti raf a zmensi sa jeho priemer? Alebo posobia parcialne bocne tlaky na raf? Dik
01.10.2022 - 00:12:05
01
Kenai

Stalo sa mi to, že sa mi koleso rozcentrovalo rádovo o dva milimetre po nafúkaní, čo samozrejme už vidno a aj cítiť. Špice sa netočili a po odmeraní tenzometrom som zistil, že niektoré mi prosto povolili.

Napätie som volil také, ako na druhom výplete cca, ktorý mám od výroby. Teda tuhosť som odmeral na jednom kolese a prenášal na druhé. Na karbónový ráf mi to prišlo s 24 špicami, že celkom tuho to uťahujem. Možno ten počet špicov a to, že tam stačí aj minimálny posun spraví, že sa to takto rozladí. Uvidím po jazdení a prípadnom dofúkaní po napr. týždni či dlhšej dobe (ako bude potreba), že čo to spraví.

Kolesá sú tieto: https://pro-body.sk/no-limited-kolesa-pro-race-50-disc-sl/p2900

Ak by som si ďalej nevedel rady, skúsim aj nejaký servis. Ale asi len u odbornejších, kde majú cesťáky a venujú sa tomu...
01.10.2022 - 00:24:52
00
keyboard_arrow_up