Na uvod ako ta myslienka vznikla...ako som (asi naposledy) v NL vychutnaval oblubeny singletrail,premyslal som ake by bolo fajn mat taky isty znaceny trailik aj v blizkosti mojho mesta a ako na to.
A myslim,ze prave SloMBA by mala podporovat a vytvarat taketo aktivity ako sa to uz myslim deje chalanom v Presove.
Takze bude najlepsie ak dame hlavy dokopy a napadmi a skusenostami s uradmi, lesnikmi,vlastnikmi,oznacovanim az po fyzicku upravu terenu to snad dotlacime ku skvalitneniu a vystavbe novych zaujmavych tras,pretoze ako sa vravi-“kde je vola,tam je singletrack“ :p
Osobne mam vyhliadnuty krasny singlertailik,kde su ale popadane stromy a niesom si isty akoby sa tvarili nejaky nahodny lesnici,keby ma tam capli s motorovou pilou
Takze hlavy dokopy,cakam nejake navrhy a skusenosti.
Tento prvy prispevok by som mohol upravovat (samozrejme ako budem mat cas) a vytvorit nejake body podla toho ako kde treba co dohodnut,vybavit...
Takze...?
Navrhujem logicky
1. Vyhliadnutie terenu-trailu, s prihliadnutim na vyuzitie existujucich lesnych chodnickov, ciest
2. Zistenie vlastníka a zistenie jeho názoru na tvoj nápad.
3. Získanie písomného súhlasu vlastníka.
Ak územie nie je v CHKO alebo vyššom ako 1. stupni stupni ochrany prírody, tak si hotový a môžeš začať značiť. Ak územie je v CHKO alebo vyššom ako 2. stupni ochrany prírody, potrebuješ súhlas orgánu ochrany prírody. Takže
4. Žiadost na príslušný obvodný úrad ochrany prírody na budovanie a vyznačenie cyklotrasy (k nemu doložíš aj súhlas vlastníka). Je dobré si to predbežne predjednať na správe príslušnej chránenej oblasti (CHKO, národný park) a žiadosť poslať cc aj im, kedže obvodný úrad ŽP bude od nich pýtať stanovisko.
Keď získaš kladné stanovisko, môžeš začať.
Ak trasa križuje cestu, tak ešte súhlas dopravného inžiniera na okresnom dopravnom inšpektoráte, súhlas správcu cesty (regionálna správa ciest) a súhlas obvodného úradu cestnej premávky (či tak nejako sa to volá). Ak ide trasa do intravilánu, tak súhlas obecného či mestského úradu. Tam všade musíš poslať žiadosti a musíš získať ich súhlasné stanoviská resp. kladné vyjadrenia.
Ak tam na trasu chceš osadiť nejaké pevne do zeme zabudované tabulky, smerovky a pod., tak by mali byť ohlásené na stavebný úrad ako drobná stavba (opäť s priloženým súhlasom vlastníka).
edit: takze hned sme sa trocha pohli
posledný komentár: 20. 11. 2025 o 20:20
posledný komentár: 23. 5. 2025 o 8:07
Navrhujem logicky bod c.1: vyhliadnutie terenu-trailu
-maximálne využiť poľovnícke chodníčky. Je ich dosť a sú aj bodkato vyznačené na mape http://wags.nlcsk.org/LC/Default.aspx
Aj šírkou, aj sklonmi spĺňajú predstavy o singletrackoch. Ich vyčistenie by isto potešilo aj poľovníkov. A finančné aj časové nároky, by sa výrazne znížili. Ale poľovníkov by to asi vytáčalo, keby im v lesnom tichu za ušami pískali brzdy.
-maximálne využiť poľovnícke chodníčky.
No, poľovnícke chodníčky. Svojho času nám lesníci zakázali zaradiť do košického bikemaratónu jeden takýto singletrack-poľovnícky chodníček (tu na fóre ho niektorí volajú "húpačky"). Vraj tam skoro zastrelili cyklistu, lebo si mysleli, že je jeleň. ... ale keby sa SLOMBA zaručila, že tam budú jazdiť len jej členovia, u ktorých je isté, že im je partnerka verná, tak by to možno odsúhlasili.
Samozrejme, tí cyklisti by potom museli nosiť so sebou nejaký certifikát.
Tento prvy prispevok by som mohol upravovat (samozrejme ako budem mat cas) a vytvorit nejake body podla toho ako kde treba co dohodnut,vybavit...
Takze...?
Navrhujem logicky bod c.1: vyhliadnutie terenu-trailu
2. Zistenie vlastníka a zistenie jeho názoru na tvoj nápad.
3. Získanie písomného súhlasu vlastníka.
Ak územie nie je v CHKO alebo vyššom ako 1. stupni stupni ochrany prírody, tak si hotový a môžeš začať značiť. Ak územie je v CHKO alebo vyššom ako 2. stupni ochrany prírody, potrebuješ súhlas orgánu ochrany prírody. Takže
4. Žiadost na príslušný obvodný úrad ochrany prírody na budovanie a vyznačenie cyklotrasy (k nemu doložíš aj súhlas vlastníka). Je dobré si to predbežne predjednať na správe príslušnej chránenej oblasti (CHKO, národný park) a žiadosť poslať cc aj im, kedže obvodný úrad ŽP bude od nich pýtať stanovisko.
Keď získaš kladné stanovisko, môžeš začať.
Ak trasa križuje cestu, tak ešte súhlas dopravného inžiniera na okresnom dopravnom inšpektoráte, súhlas správcu cesty (regionálna správa ciest) a súhlas obvodného úradu cestnej premávky (či tak nejako sa to volá). Ak ide trasa do intravilánu, tak súhlas obecného či mestského úradu. Tam všade musíš poslať žiadosti a musíš získať ich súhlasné stanoviská resp. kladné vyjadrenia.
Ak tam na trasu chceš osadiť nejaké pevne do zeme zabudované tabulky, smerovky a pod., tak by mali byť ohlásené na stavebný úrad ako drobná stavba (opäť s priloženým súhlasom vlastníka).
Toto všetko vedia robiť značkári Slovenského cykloklubu a majú s tým skúsenosti.
obetovať sa, zobrať autá, motyky, sekery, mačety, krovinorez a v postrekovači nariedený bofix + 10 ochotných ludí a ide sa...
Singl má cca 7km ... džungla mohla byť tak na 40% , takže 2,8km... Tri dni poctivej roboty
Kamarat pred nedavnom znacil novy turisticky chodnik (v CHKO), na detailny postup som sa ho nepytal, ale spominal, ze najlepsie je, aby iniciatorom bola obec. Dohodli sa so starostom a vsetka komunikacia v uvedenych bodoch isla v mene obce pod zamienkou rozvoja cestovneho ruchu. To moze pomoct.
A ked mali vsetky povolenia, aj tak prifrcal lesnik na terenaku, hral sa na poloboha a buzeroval ich za to, ze nemaju povolenie na narusenie podneho krytu (osadzali prave smerovnik).
Asi najlepsie bude popytat sa nejako clena miestneho cykloklubu.
http://www.cykloklub.sk/index.php
Kamarat pred nedavnom znacil novy turisticky chodnik (v CHKO), na detailny postup som sa ho nepytal, ale spominal, ze najlepsie je, aby iniciatorom bola obec. Dohodli sa so starostom a vsetka komunikacia v uvedenych bodoch isla v mene obce pod zamienkou rozvoja cestovneho ruchu. To moze pomoct.
A ked mali vsetky povolenia, aj tak prifrcal lesnik na terenaku, hral sa na poloboha a buzeroval ich za to, ze nemaju povolenie na narusenie podneho krytu (osadzali prave smerovnik).
Asi najlepsie bude popytat sa nejako clena miestneho cykloklubu.
http://www.cykloklub.sk/index.php
precital som si to tu cele... moje skusenosti s vybavovanim veci v lese a na uradoch s tym spojenych su velice zle. Je to milion behaciek za milion ludmi a ziskavanie x papierov na ktore sa velmi dlho caka. Staci aby jeden v retazci povedal nie a snaha bol auplne zbytocna. U nas cely No. 1 kopec Povazsky Inovec patri rodine Moderovcov ktora zije niekde v Prahe. Sice tu maju svojho zastupcu ale pochybujem ze ten clovek bude co i len trochu ochotny im koli tomu volat aby suhlasili s tym aby si nejaki tru***** v ich lese budovali dake trate. Obzvlast ked je situacia husta koli motorkarom a stvrkolkarom ktory znicia hocikde hocico. A vsetky cesty su zahradene zavorami z vystrznymi tabulami postavenymi tak ze to na stvorkolke neobides. Ano, motorove stroje do lesa nepatria ale komplikuje to situaciu aj nam. Do tonyho jungle singlacu by som vobec nestuchal z nejakymi oficialitami. Ten singlac je super tak ako je, maximalne by som tam v tichosti par krickov trosku dekoroval a niektore tie jamy pripadne kamene trocha prihrnul hlinou.
To je v poriadku. Na osadenie smerovnika potrebuješ ohlásiť drobnú stavbu a na to potrebuješ súhlas vlastníka. Ak ho nemali, tak sa zelený mužík rozčuloval oprávnene. Ak ho mali, tak si zelený mužík môže ísť pískať.
To je v poriadku. Na osadenie smerovnika potrebuješ ohlásiť drobnú stavbu a na to potrebuješ súhlas vlastníka. Ak ho nemali, tak sa zelený mužík rozčuloval oprávnene. Ak ho mali, tak si zelený mužík môže ísť pískať.
Kedze kazdy kusok lesa ma vlasnika od štátu cez sukromne osoby až po urbariaty na akukolvek cinnost potrebujete ich suhlas. A najvecsi problem je so sukromnymi vlastnikmi a urbariatmi kde su zdruzeni vlastnici lesa a o kazdom oficialnom akte a povoleni rozhoduje nejaky vybor. Je to big komplikejšn.
Ale ked o tom vedel, mohol na to upozornit aj predtym, lebo uz ine povolenia vybavovali.
A to bol len turisticky chodnik vybavovany v mene obce, oficialne schvalenie MTB trasy navrhunutej nezavislou oraganizaciou bude X krat tazsie, alebo hned defaultne zamietnute.
Btw. mohol by si hodit link (ak nieco existuje) na nejake online materialy, ked sa v tom vyznas a mas prakticke skusenosti.
Myslím si, že nič online neexistuje a navyše praktický prístup sa líši od okresu k okresu. Opäť si dovolím zdôrazniť, že bohaté praktické skúsenosti majú značkári SCK. Ja ich ešte moc nemám, ale práve teraz legalizujeme návrhy trás, tak tie skúsenosti pomaly, ale intenzívne získavame
Skutocne je dobre ak za aktivitou stoji Obec a lebo Zdruzenie Obci, lahsie vybavuju formality, osvedcilo sa aj zvolat predjednanie na Obvodnom urade kde sa prednesie navrh a hned sa aj zbieraju predbezne suhlasne stanoviska, je dobre aby sa prvy zacal vyjadrovat clovek ktory suhlasi s budovanim ( ak sa dopredu dohodnes s vlastnikom, pripadne starosta obce ci veduci zdruzenia) ostatni sa lahsie pridaju. Raz sme obsolvovali taketo predjednanie, kde sa prvy ujal slova lesnik a bolo dost nedobre...