poslednou dobou nemame co robit (ironia... ) a tak hutame ,ake najlepsie MTB znacenie by sa na slovensku dalo vytvorit, resp. upravit (po dohode s organizaciami ktore to maju na starosti). Mame totiz pocit,ze sucastny system uz nie celkom dostatocny.
Zaujimavym by mohol byt UK system znacenia : http://www.imba.com/resources/trail_bui ... culty.html
avsak ten by mal byt doplnkom pre nejaky orientacny system..
alebo?!? ==> priestor pre diskusiu, Vase nazory...
vopred dakujem
Peter Ksenzsigh - Slomba
posledný komentár: 23. 5. 2025 o 8:07
suhlasim
takmer vsetky cyklocesty napriklad v Malych Karpatoch, Javorine, Inovci sa presne drzia tohto popisu : http://www.sckbicyglo.host.sk/znacenie_cyklotras_s.htm
"výlučne cyklomagistrály .... pričom sa kladie dôraz na nenáročnosť týchto trás ... okruhy zdravia a rodinné trasy ... " - ziadne kvalitnejsie skutocne MTB trasy, ktore zahrnaju lesne (nespevnene) cesty a chodniky, volne kamene a pod. skor sa jedna o lesne asfaltky, alebo dopravne komunikacie 2. a 3.triedy - co je v podstate pre nas nepouzitelne.
Ako spomina PaloTT, vacsinou preto pouzivame turisticke mapy a chodniky. takze existujuce cyklo mapy a cyklo znacenia nevyuzivame.
Preto si myslim, ze je skor treba plosne zacat v terene (a paralelne na spominane servery a papierove mapy) oznacovat MTB trasy (s uz spominanymi triedami obtiaznosti) na napr existujucich turistickych chodnikoch (napr v spolupraci s KST ako spominal PaloTT).
Nemyslim si, ze vymyslat nove znacenia, a riesit celu backround masineriu, a vyrabat nove single (stavane vylucne pre myslienku singletrailu - s konstatnou obtiaznostou, danou sirkou a dlzkou trailu), je ten "najlepsi napad"ci najpalcivejsi "problem", ktoremu by sa mohla SloMBA venovat v najblizsej dobe.
1. poslat otazku do fora, bola zalezitost asi 5 minut.. to ze sa o tychto veciach bavime s chalanmi pri pive, sem tam sa nejaky clen spyta cez mail, ze co nove, resp. posle svoju pripomienku na temu znacenia, to vsetko je len minimalna ,,strata" casu. nebojte sa,robime aj ine veci,praktickejsie.. prave preto sa pytam tu, aby sa mohlo viac ludi zapojit a casom dopracovat k niecomu, co bude najlepsim kompromisom.... preco kompromis? ak tak citam, tak asi neexistuje jeden jediny system ktory by oznacoval zaroven: obtiaznost a zaroven urcoval o ktoru trasu ide(myslim,ze vsetci rozumieme ze sa jedna o urcenie trasy z lokalneho hladiska...)
2.Tento nedostatok sposobeny obmedzenymi vyjadrovacimi schopnostami jedneho symbolu sa da doplnit doplnkovim znacenim, teda info tabulkou , tak ako to je doteraz... Takze tiez si nemyslim,ze je vhodne vsetko menit od zakladov, niektore veci je naozaj dobre len vylepsit.
3.na otazku ci budovat nove alebo znacit stare sa da odpovedat jedine AJ AJ
Celkovo je v podstate jedno ci je to trojuholnik alebo C-cko,hlavne nech ta sipka ukazuje tak aby to bolo na prvy pohlad jasne.Tak isto farebne rozlisenie tras je ok si myslim a pokial by sa to chcelo doplnit o nejaku obtiaznost,tak mozme pouzit to singletrailove oznacovanie (odkaz na tu stranku tu uz kdesi viac krat bol) alebo nejake cislo(1-10 napr.)...?
IMHO sa to tu vobec nezvrhava, len si nepochopil odkaz tejto diskusie
Ja som sa dozvedel napriklad:
oficialne cyklokloznacenie je robene podla turistickeho vzoru (TZT):
: 4 farby - znacene v terene
: 2 druhy (MTB, cesta) - uvedene na znaceni na stlpikoch (je to vlastne hrube definovanie povrchu trasy)
: Luho spomenul aj 3 stupne obtiaznosti, to sa asi ??? neznaci v terene, ale len v mapach, sprievodcoch???
: predpokladam, ze cyklotrasy maju pre jednoznacnu identifikaciu aj oficialne cislo - podobne ako TZT (je uvedene v mape).
Mas problem novovytvoreny singlac oznacit ako zelena, MTB, extrem?
Treba vlastne viac? Mozno by v praxy pomohli nejake standardizovane info tabule.
Problem vidim viac v tom, ze existujuce znacenie je zamerane na cykloturistiku (cesta, trek), zle znacene v praxy a na inych mapach. Ta teoreticko-metodicka stranka znacenia sa mne osobne celkom pozdava.
Ked uz porovnam s turistikou - cervena TZT je v terene znacne tak isto na hrebeni Zapadych Tatier ako v Cunove pri BA. Pritom rozdiel v narocnosti je obrovsky!!! Tieto "upresnujuce" informacie najdes/vycitas len z map, sprievodcov. A vsetci sa tvaria spokojne (mozno teda okrem "vikendovych" turistov v sortkach a sandaloch na Ostrom Rohaci, ty ale ani pojem mapa asi nepoznaju
TZT ale maju mnohorocnu historiu, MTB znacenie je mlade a dynamicke. IMHO preto namiesto map a brozur by sa malo uberat cestou internetu.
Btw. osobne pod pojmom budovanie tras rozumiem predovsetkym znacenie tras a nie nejake masivne terenne upravy. Lesnych ciest a chodnikov tu mame naozaj dost, treba len o nich vediet.
Moje zhrnutie asi takto: Sam som clovek co preferuje jasne definovane pravidla , ale v cyklo znaceni je bordel hlavne v ich aplikacii v praxy a nie v samotnych pravidlach. Preto nevidim dovod na nejake urgentne rozsirovanie metodiky a uz vobec nie na jej prekopanie od zakladov. Podla mna je metodika(pravidla znacenia) celkom dobra.
Palo, v cykloznačení nie je až taký bordel, resp. ak niekde je, tak to nie je chyba systému, ale konkrétneho značkára. Súčasné značenie "C" je dobré a aj teraz vyhovuje na 90% lokalít Slovenska a keby sa v terénnych úsekoch vhodne doplnilo vyznačením obťiažnosti, tak sa v systéme de iure nemusí nič meniť.
Avšak sú a najmä stále budú pribúdať lokality, kde súčasné "C" značenie nebude stačiť z jedného dôvodu: štyri farby sú málo a pri koncentrovanejšej práci v jednej lokalite môže dôjsť k súbehu alebo križovaniu rovnaej farby. To je podľa mňa jediný nedostatok súčasného "C" systému. Preto by bolo dobré buď pridať farbu (stačila by jedna, možno čierna) alebo písmeno (namiesto "C" niečo iné, napríklad "M"). Treba si pritom uvedomiť, že farba (či už pri pešom alebo cykloturistickom značení) nevyjadruje obtiažnosť, ale spravidla vyjadruje účel a význam danej značenej trasy (a aj to nie je kamenné pravidlo): červená obyčajne označuje diaľkové a hlavné trasy, modrá dôležité miestne trasy, zelená menej dôležité miestne trasy a žltá spojky, skratky, odbočky... Tak isto je to spravidla aj pri cykloznačení, ale v praxi sa to moc nedá dodržať a farby niekedy musia byť "rovnocenné".
Doplnit to by nebol problem, ale treba to definovat.
Co je obtiaznost? Narocnost fyzicka alebo technicka? Nieco vycitas aj z mapy a ako som spominal turistom takato velicina nechyba.
Ako to naviazat na sucasne rozdelenie rekrea, sport, extrem?
Mozno by sa dala specifikovat technicka narocnost ako podtyp skupiny (farba, MTB, EXTREM) napr. podla tej nemeckej stupnice, co som spominal.
Aj rozsirenie farby nie je problem. Taka ruzova je pekna farba, ale v praxy aj siet TZT je husta a stacia im 4. Ak sa ale maju stretnut rovnake farby z viac ako 2 smerov, tak farebny ucel trasy je druhorady, meni sa farba trasy. Ale tiez sa v praxy obcas stretaju rovnake farby znaciek v jednom bode viac z ako 2 smerov a nikto farby nevymysla.
A vadi mi, ze stvoritel tejto temy nedal uceleny a komplexny prehlad aktualneho stavu. Ten by mal byt zakladnym predpokladom na to, aby sa nieco upravovalo. V praxy to aj tak bude treba naviazat na existujuce veci.
http://www.cykloklub.sk/index.php
pridam nejake postrehy z ciech a aj od znackarov: malovane pismeno vydrzi viac ako striekane. pismeno sa tazsie maluje , ako nejaky jednoduchy geo. utvar. preto cesi planuju v spolupraci s klubom ces. turistov nove znacenie, pravdepodobne po vzore UK systemu,teda stvorec postaveny na hrane a viacero farieb.. to samozrejme tiez nejako extra neriesi problem viacerych tras na jednom mieste,co vsak nemame ani u nas... ten sa da IMHO odstranit jedine pomocou info tabule s mapou,clovek si ju napr. odfoti do mobilu a pri zmene farby si kukne co sa deje a ake su jeho moznosti... dalsou novinkou ktoru by nasi cesky kamarati radi zaviedli, by bola spec. farba chodnika, ktora by garantovala jeho schodnost a udrzanost.. teda,ze clenovia cemby sa o dany trail staraju a nie je dovod sa obavat komplikacii na trati...
osobne (mimo slomby
Mam pocit, ze zase na to ides zo zleho konca. Pod spolupracou rozumies ze vymyslite novy system a potom sa budete s nimi dohadovat aby ho zacali pouzivat??? Vela zdaru
Este par mojich postrehov:
V terene medzi razcestiami je hlavna uloha znacky navigovat - identifikovat trasu (farba) a urcit smer trasy. Pripadne doplnene informacie o narocnosti, type trasy su v tomto pripade duplicitne a zbytocne - uplne staci ked budu vhodnou formou uvedene na razcestiach (na smerovych tabuliach).
Napr. fyzicka narocnost trasy by sa dalo upresnit takto:
Na smerovu znacku kde su ciele a vzdialenost v km, by sa na spodok doplnil aj udaj "kumulovane stupanie" a "kumulovane klesanie" v metroch do prveho cielu uvedeneho na znacke.
Uvadzat to do kazdeho ciela asi nie je vhodne - je to vela znakov na znacke.
To ze trasu ma pod patronatom nejaka organizacia (napr. SLOMBA) a zarucuje jej stav by som neriesil farbou trasy, ale tiez len informaciou vhodnou formou podanou na razcestiach a mapach. Nebude predsa preznacovat trasu, ak "patronat" skonci alebo zacne. S tym by potom mohol prist kazdy cykloklub, ze chce vlastnu farbu. To by bola pekna omalovavanka
2bonecrasher: Ako zakladny predpoklad pre pohyb v terene (pokial nie si niekde kde to dobre doznas) povazujem mapu, ci uz analog alebo digital. Info tabule s mapou nemozu nahradzat ulohu osobnej mapy. Tabule vseobecne asi nebudu lacne veci.
Ako so spominal, moc si cyklotrasy nevsimam, lebo su prilis cykloturisticky zamerane (netvrdim ze toto zameranie je zle).
Ohladne map:
V turistickych VKU 1:50000 je cyklotrasa len modry symbol OO umiestneni miestami na lesnu cestu, ziadna ciara ani detaily.
Davnejsie som pozeral nejaku cykloturisticku mapu (tusim VKU 1:100000). Nemala TZT a ani vrstevnice, cykloturistom to mozno staci. Ale pre mna je to dovod aby som ju ignoroval. Nebudem predsa nosit mapu a k tomu jednu pseudomapu
Shocartacke turisticke (1:50000) maju cykloznacku ako fialovu ciaru podobne ako oblast SK na webe www.cykloserver.cz .
Tusim v CR maju aj nejaku novu ediciu 1:60000, kde su TZT a cykloznacky.
Ten cykloserver je novinka. Situacia online obsahujuca cele SK je inak slaba. Web cykloklubu 0 bodov.
Niektore lokalne cyklokluby maju ale celkom serioznu stranku: napr. http://www.tbsjus.sk/ aj ked z pohladu zobrazenia tras by to mohlo byt aj lepsie.
Takze v podstate biker, ktory vlastni len turisticke mapy na cyklotrasy ani moc nenarazi. Sem tam nejaku cykloznacku v lesoch zaregistujem a potom sa cudujem, ako "dobre" je zakreslena do mapy a rozmyslam preco.
Ci si vydavatel mapy jej priebeh uplne nelogicky vymyslel, alebo tvorca trasy, ktory si dal namahu s jej vytvorenim poslal potom blbe podklady???
A preto mozno niekedy nadobnem mylny dojem, ze cyklotrasy su v terene horsom stave, ako je to v skutocnosti.
napr. toto je asi DH trasa
http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/pr ... 1&turist=1
Tiez som v M. Karpatoch zaregistroval plastove cyklosmerovniky, ktore ale boli spravidla polamane
http://www.cyklotrasy-tt.host.sk/index.php?page=120
znama firma z Harmanca (nebudem robit reklamu..
Stavebné povolenie by nebolo potrebné, ani keby sa betónovalo. Treba iba ohlásenie drobnej stavby, čo je podstatne jednoduchší proces, než získanie stavebného povolenia.