CraObs napísal:
fakt ma zaujíma kde pramení tvoj optimizmus :angel:


Nie som optimista. V roku 2035 sa budeme mať o kus horšie ako teraz, nemám žiadne ilúzie.
A nie som ani zástancom toho, že elektromobily spasia svet. Sú iba súčasťou riešenia - ak vôbec ešte nejaké riešenie existuje.
Len skrátka je smiešne písať v roku 2023 o nevýhodách elektromobilov v roku 2035.
15.02.2023 - 08:48:26
00
ddemo napísal:
Ja len dodavam:
- Emisie všetkych automobilov tvoria 8% z celkovej produkcie emisii na svete - ich (kvazi) obmedzenie nepomoze nicomu - ich produkcia sa presuva na vyrobu el. clankov a vyrobu elektriny, takze v konecnom sucte o nebude menej (je mozne ze aj o nieco viac).
- Prakticky zivot s elektromobilmi je dobre odsledovat v Norsku. Dlhe roky celosvetovo viedli v pocte predajov az do januara tohoto roku kedy sa prestali poskytovat velkoryse dotacie. Predaj sa prepadol o zavratnych 96 (ci 98% - uz neviem presne cislo..). Treba si vyhladat ako sa nabija elektromobil medzi 16:00 a 18:00 napriklad v takom Oslo.
- Kazde bezne auto po odjazdeni u prveho majitela bolo vcelku dobre predajne dalsiemu a dalsiemu majitelovi na nasledne pouzivanie. Recyklacia ako vysita, kedy sa uz vyrobena vec pouziva az do skoncenia zivotnosti. Toto u elektromobilov nebude z tak mozne, pretoze zo skoncenou zivotnostou baterii skonci aj zivotnost auta (nikto nebude ochotny investovat znacne prostriedky na novu bateriu do stareho auta). Prikladom moze byt parizsky dvor znamej firmy ktora uviedla lacny maly mestsky elektromobil pred par rokmi... vsetci sa z toho isli zblaznit, vdaka dotaciam statu to vsetci kupovali, jazdili po meste vo velkom s dobrym pocitom ekologickosti... len baterie zacali odchadzat, nove baterky drahe ako slak a tak sa tento dvor zacal plnit tisicami nepouzitelnych elektrovozidielok ktore sa stavaju enormnym eko - problemom pretoze nikto nevie co s takym poctom. Recyklacia sam o sebe draha, Dalsie vyuzitie nulove... :/
Ja osobne nie som uplne proti elektropohonu v autach... len malo sa na to ist inou cestou. ako zdroj pouzit mensiu baterku a k tomu nejaky alternativny a hlavne autonomny zdroj energie. Nieco na sposob palivovych clankov. V tejto dobe sa vyvija kopec zaujimavych ci alternativnych motorov, ktore by vedeli vyrabat emnergiu... Experimentuje sa s Wankelom, kde jedna firma dokazala dost zasadnymi zmenami radikalne zlepsit efektivitu a zivotnost, ktovie ci by nebola moznost ist cestou malej plynovej turbiny ak by ju vedeli nastavit na malu spotrebu a minimalne emisie. Ale koniec uvaham .. eurohujerovci si to aj tak nasmeruju kam chcu.. :/

Nie som slepy fanusik elektromobilov, a nie som vobec nakloneny sposobu ich pretlacania, no ked mam byt objektivny, niektore veci nie su az tak zle ako pises:
- su krajiny, ktore maju naozaj velky podiel eneltriny z obnovitelnych zdrojov, tusim aj Nemecko pocas leta ma cez 50% zo slnka a vetra (ale v zime to moze klesnut aj na 10%). Cize teoreticky aj prevadzka moze byt uspornejsia, vacsi problem vidim v narocnosti surovin na vyrobu
- opatovny predaj sa zatial nejavi ako problem, uvidime ked to bude vo vacsom. Baterie nefunguju tak, ze sa pokazi, tak sa cela kupuje nova. Bateria sa sklada zo stoviek clankov, v servise sa diagnostikuju pripadne chybne, alebo tie s velkym poklesom a menia sa len tie. Cize nemalo by to byt, ze sa kupuje cela nova bateria za 20.000 €. Tie FR startupove auta su ciastocne hoax, boli to auta z car sharingu vyradane ak sa nemylim.
- pokles predaja v Norsku sa neda hodnotit podla 1 mesiaca. Je to uplne logicke, ze ak konci akakolvek podpora, tesne pred koncom rastie predaj , kazdy to chce vyuzit a dalsie mesiace je nasledne nizsi. Nemyslim, ze v Norsku kvoli danovym a inym vyhodam dojde ku narastu predaja spalovacich aut, viacere znacky tam uz spalovaky ani neponukaju, napr ani taky Hyundai
15.02.2023 - 08:51:09
03
Jaroh ale ty nemôžeš pozerať len čisto na to, čo vyrobili. Nemcom 2-3 mesiace dobre fúkal vietor, tak mali dostatok elektriny. Problém je, keď prestanete fúkať. Vtedy im padá sieť a keď padne im, tak celej Európe. Takže vtedy rýchlo musia z Česka a Poľska posielať elektrinu. Ver tomu, že nikoho to neteší. Potrebuješ mať stabilné dodávky. Na Českej televízii o tom bola reportáž, že keď Nemcom dobre fúka, tak v Česku a Poľsku sú nútení vypínať elektrárne, lebo Nemci tlačia ich elektrinu do siete. A potom to musia pracne zapínať. Tu neplatí, že Nemecko je čistým exportérom, len preto, že za celý rok skončilo v pluse.
15.02.2023 - 09:00:33
00
Videli ste niekde na bazáre auto LADA OKA?
15.02.2023 - 09:36:59
00
Jano1987, mne to naozaj nemusíš vysvetlovať. Reagoval som na tvoje tvrdenie, že energia pre autá z fosílnych palív je dnes čistejšia ako energia z elektriky. To je skrátka hlúposť. Ak je 48% guličiek bielych, tak nemôžeš vravieť, že 100% guličiek je černejších, ako čierne. Len pritom pripomínam, že v Nemecku sú aj iné oboviteľné zdroje, ako on-shore vrtuľky (solár 11%, hydro 3%, biomasa 8% a off-shore vrtuľky nejakých cca 5%) a že ak má nedostatok energie, tak nedováža iba z Poľska, ale aj z iných krajín a tam je tiež vždy nejaká časť z oboviteľných zdrojov. A mimochodom, aj v samotnom Poľku, ktoré tu všetci zatracujete, sa nejakých 15% elektriky vyrába z obnoviteľných zdrojov, takže ajkd nemecko zoberie elektriku z Poľska, tak nie je 100% fosílna.
Tým nateraz končím, mám dnes inú robotu ako presviedčať petrolheads. Svoje som si povedal, čaute :-) a pekný deň.
15.02.2023 - 09:53:36
00
Mapka

Prílohy:

Europes-Biggest-Source-of-Electricity-by-Country-2.jpg
Europes-Biggest-Source-of-Electricity-by-Country-2.jpg 239.09 KiB thumb_up0thumb_down

15.02.2023 - 09:53:52
00
Ono asi ani nie je otazka ci sa to dokaze do 2035 "pretlacit", ale ako bude vyzerat v tej dobe mobilita a kto si ju bude moct dovolit. Zatial to vyzera tak, ze najblizsie roky nas caka v lepsom pripade slusna recesia ( ak nie rovno kriza oproti ktorej bude rok 2008 v pohode ), takze bude zaujimave sledovat ako sa vobec budu predavat "spalovaky", hybridy a podobne. Zatial mi to z poslednych cisiel co sledujem z kazdej strany vychadza tak, ze individualnu mobilitu si budu moct pri tomto "tempe" dovolit len bohati a najvyssia stredna trieda a na nas plebs zostanu v lepsom pripade vlaky, mhd a nejake tie zdielane auta. Ale snad sa mylim...
15.02.2023 - 09:58:45
05
matt napísal:
Zatial mi to z poslednych cisiel co sledujem z kazdej strany vychadza tak, ze individualnu mobilitu si budu moct pri tomto "tempe" dovolit len bohati a najvyssia stredna trieda a na nas plebs zostanu v lepsom pripade vlaky, mhd a nejake tie zdielane auta. Ale snad sa mylim...


Bohužaľ najmä na Slovensku je smutnou pravdou, že vlaky sú pre "plebs" a ešte dlho predlho budú. V normálnych krajinách je koľajová doprava (podobne ako bicykle v centrách miest) bežne využívaná aj dobre situovanými ľuďmi. Ako hovorí staré príslovie a porekadlo, rozvinutou nie je tá krajina, kde chudobní majú drahé autá, ale kde bohatí používajú verejnú dopravu. A to na Slovensku ešte dlho nebude.
15.02.2023 - 10:05:24
03
pravda, jednoducho ludia v mestach proste nebudu mat kde nabijat. Vybudovat taku infrastrukturu je nemyslitelne.

ked si predstavis len to, ze nabijacky na sidlisku pre polovicu alebo tretinu aut co je tam teraz. Nemyslitelne.

ad Jaroh:
ano, lenze v normalnych krajinach kolajova doprava ma uplne ine kvality a infrastrukturu. Vlaky nehoria, nezateka tam, nefuka dovnutra sneh, nemaju z okna akvarko a napr. co si matne pamatam, tak v japonsku je priemerne meskanie radovo sekundy.

kvalitna alternativa sa nerobi tak, ze posles ludi jazdit dobytcakmi a naslubujes im, ze ked na tom zarobis, ze budu mat rychlovlaky a super infrastrukturu. Najprv treba vytvorit kvalitnu alternativu, potom je sanca presvedcit ludi vyuzivat ju.
15.02.2023 - 10:14:48
01
Ono celú elektro infraštruktúru podľa vízii Eurosojuzu majú najväčšiu šancu vybudovať na Ukrajine.Proste upracu sutiny a krásne to spravia. Tak isto ako im budeme závidieť najlepších chirurgov minimálne v Európe lebo teraz majú hodne príležitosti sa to naučiť...
15.02.2023 - 10:29:02
00
Jaroh: aj spaľovanie biomasy je spaľovanie a vznikajú pri tom emisie. Len ty miešaš hrušky s jablkami. Ty tvrdíš, že energetický mix je 48% či koľko bez emisný, kým auto 100% emisné. Ja tvrdím, že pri prevádzke na 1km spaľovacie auto vypustí X emisií, baterkové auto vypustí Y emisii, keďže energia je energia a pri výrobe "A" kWh potrebných na prejdenie 1km vzikne Y emisií.

Zubesuch: aj v zahraničí horia vlaky, vyskytnú sa rôzne problémy a podobne. Len sa o tom nemáš ako dozvedieť. Zažil som aj lokálne anglické, rakúske, nemecké, francúzke vlaky, je to plus mínus to isté, čo na Slovensku či Česku. Ďalšia vec Japonci sú šialenci v tomto. Ale tam ťa vlak nepočká. Ak má prísť o 9:43:42 a odísť o 9:44:13, tak tak aj odíde. A tvojou úlohou je stihnúť sa do neho dostať. Na Slovensku koľkokrát počkajú, kým ľudia nastúpia, aj keď už vlak mal byť 3 minúty na ceste.
15.02.2023 - 10:34:07
00
cele je to o tom ake udaje si zoberies, ked dame na klasicky emisný test obycajne auto a elektormobil, tak jasne ze vyhra na plnej ciare, ked ale zaratame aj cely proces vyroby, od tazby na baterky, prepravu a este aj otaznu recyklovatelnost dosluzenych aku je to cele trocha inak.... ani ta siet dobíjacích stanic sa nespravi bez emisne... nehejtujem elektroauta asi ina moznost do budúcnosti moc nie je, len by sa to nemuselo takto verejne hrat na strasne bio eko raw, je to to iste, ak nie horsie ako sucansy petro priemyslel... len sa vyuziva ina forma energie
15.02.2023 - 10:46:18
01
Ach jaj... nedá mi to.

Jano1987, nevkladaj mi do úst, čo nehovorím a nemeň svoje tvrdenia. V pôvodnom tvrdení si nepísal nič také, že "pri prevádzke na 1 km spaľovacie auto vypustí X emisií, baterkové auto vypustí Y emisii, keďže energia je energia a pri výrobe "A" kWh potrebných na prejdenie 1km vzikne Y emisií.", ale si tvrdil, že "teraz má baterkové auto špinavší energetický mix ako spalovacie". To je hlúposť a na to som reagoval, na nič iné.

JoNesbo odpusť mi, že sa mi nechce hľadať zdroje, ale celom životnom cykle (ťažba, produkcia, prevádzka, likvidácia/recyklácia) už dnes majú elektromobily menšiu uhlíkovú stopu (menej emisí), ako spalováky. Nejdem to zdrojovať, ak neveríš, je mi to jedno.
Mimochodom, ad. "ani ta siet dobíjacích stanic sa nespravi bez emisne" (čo je správne): dovolím si predpokladať, že z hľadiska celkového objemu emisí, ktoré sa prechodom na uhlíkovo neutrálnu dopravu usporia, budú emisie z vybudovania nabíjacích staníc zanedbateľné.
Len pre úplnosť: podobne to samozrejme platí aj pri distribúcii. Ak započítavame emisie pri výrobe a distribúcii elektriky pre baterky (čo je správne), tak musíme započítavať aj emisie pri ťažbe, doprave a spracovaní ropy a pri distribúcii bezínu/nafty.
15.02.2023 - 11:16:23
00
Zubesuch napísal:
pravda, jednoducho ludia v mestach proste nebudu mat kde nabijat. Vybudovat taku infrastrukturu je nemyslitelne.

ked si predstavis len to, ze nabijacky na sidlisku pre polovicu alebo tretinu aut co je tam teraz. Nemyslitelne.

ad Jaroh:
ano, lenze v normalnych krajinach kolajova doprava ma uplne ine kvality a infrastrukturu. Vlaky nehoria, nezateka tam, nefuka dovnutra sneh, nemaju z okna akvarko a napr. co si matne pamatam, tak v japonsku je priemerne meskanie radovo sekundy.

kvalitna alternativa sa nerobi tak, ze posles ludi jazdit dobytcakmi a naslubujes im, ze ked na tom zarobis, ze budu mat rychlovlaky a super infrastrukturu. Najprv treba vytvorit kvalitnu alternativu, potom je sanca presvedcit ludi vyuzivat ju.


Zomri máš kvalitne napozerané :y: , ale to sú pikošky nafúknuté práve sociálnymi sieťami. Jazdím vlakom 3-5x/týždeň, BB-ZV jazdia nové súpravy, staré sú len rýchlikové vlaky, ale tak je to aj v Paríži, Bruseli,...
15.02.2023 - 11:30:13
00
staci si pozriet facebook Obmedzenia prevádzky na tratiach ŽSR

spocitas kolko problemov, meskani, odrieknutych spojov je tam za posedny tyzden ja alebo ty?

akvarko v okne su vazne len pikosky, taka ceresnicka na torte tejto "fungujucej" alternativy. Naozaj niekto ocakava, ze clovek ktory riesi biznis za poriadne dukaty sa bude po slovensku prepravovat vlakom? Ja by som tiez neriskoval.
15.02.2023 - 11:39:23
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Nosiče na auto)
keyboard_arrow_up