Zo stavby elektricky chcel ujst zhotovitel, lebo cez pandemiu mu naklady narastli tak, ze sa mu to vobec neoplatilo robit. Ty si mozno uz zabudol co sa vtedy na trhu dialo, ale to je tvoj problem. Mne sa pacil Vallo ktory v nejakom rozhovore toto popisoval a hovoril ze je velmi rad, ze sa im ho nakoniec podarilo ukecat a sice pomaly, ale pokracuje. Pretoze keby odisiel, dalsie roky by sa toho nikto ani len nedotkol a nie ze by bola hotova v 2025. Tento pohar nie je poloprazdny, ale poloplny...
Robím v stavebníctve, v stavebnej projekcii. Viem presne, ako to vyzeralo v stavebníctve. Len pár postrehov, a reálnych vecí, čo sa stalo.
1) Tender na predĺženie mal podmienku, že víťaz je ten z najnižšou cenou. Odhadovaná cena bola 90 miliónov bez DPH, dátum ukončenia podávania ponúk september 2021. Takže covid v plnej sile. Víťazné konzorcium dalo ponuku na 74,5 milióna, už vtedy veľa ľudí poukazovalo na to, že tá cena je nereálna a nedá sa to za ňu postaviť.
2) Víťazné konzorcium si vyboxovalo, že Jantárová cesta, ktorá sa pôvodne mala opravovať spolu s električkou, keďže pri výstavbe sa poškodí, tak sa opravovať nebude. To čo rozbijú, tak tam kydnú betón a hotovo. Choď si pozrieť na to danie cesty do pôvodného stavu pri Technopole napríklad, čo tam vytvorili. To ani Fero za bývalého režimu, svojpomocne robiaci si dvor by to tak zle nespravil. A to nie je jediný príklad.
3) Konzorcium tvorili 4 firmy, Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones S.A., Cedis a Hant BA. Po 2-3 mesiacoch sa prestalo robiť, lebo skokové navýšenie nákladov na materiály (na čo sa už dopredu upozorňovalo, že to problém bude. Mesto viedlo rokovania s konzorciom, len to ich ignorovalo, lebo konzorcium sa začalo rozpadať, najprv odišiel Cedis, potom Hant BA, potom sa konečne s mestom dohodli na dodatku k zmluve
4) V momente, keď sa začalo konečne znova robiť, tak bolo oficiálne priznané meškanie 330 dní. Boli neskôr vytýčené ďalšie míľniky, čo treba splniť, žiaden sa nesplnil a veselo sa mešká ďalej.
5) Aj v čase, keď nebol materiál, zemné práce (výkopy, úprava terénu atď) mohli pokračovať, tých sa predsa zvýšená cena materiálov nedotkla, alebo len v minimálnej miere. Ale nie, bola zastavená komplet akákoľvek činnosť a mesto nespravilo žiadne opatrenia, aby aspoň zemné práce vykonali. Nebola uvalená sankcia nič. Stále sa mešká, robí sa ako u slimákov a mesto sa tvári, že je všetko v poriadku. Pre porovnanie, Lužný most sa staval necelé 2 roky, kým sa dal do úživania, má skoro 3km na dĺžku, šírku 35m. Ten malý most pri Farskom kostole svätej rodiny robia už 8 mesiacov minimálne a stále nie je hotový. Chápem, sú nejaké technologické prestávky, ale keď 3km most je niekto schopný postaviť za ani nie 2 roky, tak ten cca 200m most v Petržalke nemôžu robiť 8 mesiacov. Ten druhý most pri aktuálnej konečnej električiek? 10 mesiacov a ani ešte len debnenie tam nie je, len sa osázali nejaké nosníky. Mesto je s tým spokojné, že sa predsa robí... Choď sa pozrieť na Vajnorskú radiálu, ako tam idú, tam vidíš, že sa robí. V Petržalke to vyzerá ako cez obednú nedeľnú pauzu. Starý most sa robil od septembra 2014 do 21. januára 2016, a to rátam všetky práce, od búrania a až po začiatok kolaudácie
6) Akože mesto platí zhotoviteľovi viac ako 90 miliónov a môžeme byť radi, "ze sa im ho nakoniec podarilo ukecat a sice pomaly, ale pokracuje". To myslíš akože vážne? Keby som pracoval tak, ako to konzorcium, už letím. Keby niekorá firma robila na niektorých našich projektoch, ako to konzorcium, letia a vymáhajú sa od nich také pokuty, že by si sa len divil.
7) posledná vec. Tender bol kritizovaný, len jediné kritérium bola najnižšia cena. Bežne sa to robí tak, že z tendra sa vyradí uchádzač s najvyššou a najnižšou ponukou. Dokonca ako na Slovenku existuje možnosť vyradiť uchádzača, tak dá neodôvodnene nízku cenu. Chceš vedieť, ako na 99% malo byť? Ako to funguje v týchto tendroch, kde rozhoduje len cena? Dáme najnižšiu cenu, vyhráme, začneme stavať a potom postupne a toto, a hento a tam, treba dodatky k zmluve a zrazu si na nejakej priemernej cene až najvyššej, čo sa dala v tendri. Toto je maslo na hlave mesta. Keď videli, že sú problémy, mohli to konzorcium vyraziť a dať zákazku druhej firme s najnižšou ponukou napríklad s tým, že by sa spravil dodatok kvôli stavebným materiálom. Nie, mesto to nechalo stáť 330 dní.