Caute, mám otázku skúšali ste niekto alebo bude fungovať keď budem mať xtr 9100 packu a 9120 4 piestový strmen ?
21.01.2024 - 06:32:13
00
Bude ti to fungovať aj keby si tam dal páku 201 shimano :)
21.01.2024 - 07:23:52
00
Okej, jazdím väčšinou XC ale mám “downcounty” bike sparka a v predu by som uvítal trochu viac brzdnej sily v dlhých strmých úsekoch. Pomôže keď v predu dám 4 piest namiesto 2 xtr alebo to veľmi nepocítim ?
21.01.2024 - 07:35:00
00
Jazdil som paky M9100 a strmene 8120. Nemal som s tym najmensi problem.
21.01.2024 - 08:10:41
00
zmena z 2 na 4 piest určite pomôže,takisto aj výmena za väčší kotúč
21.01.2024 - 08:24:49
11
To ma zaujíma či keď zachovam kotúč 180 a zmením na 4 piest či to reálne pocítim alebo nie
21.01.2024 - 08:27:37
02
áno,bude to cca o 20% silnejšie brzdiť
21.01.2024 - 08:39:27
01
Prosím ta ako si vyrátal tých 20%?
21.01.2024 - 08:57:59
00
E = mc² 🫣
21.01.2024 - 09:17:32
00
Potreboval vyčísliť ako radu na predchádzajúcu otázku. Podľa mňa začal sinus/osobná skúsenosť Kibib :D
21.01.2024 - 09:18:32
00
filipvon
Možno pomôže toto.
MatoKan napísal:
Nazdar, pripojim sa k tejto teme.
Temu brzdy riešim v podstate od kedy mam horsky bike (2016) ... pri svojej váhe 95kg + vybavenie + bike = brzdy dostanú zabrať.
Chalani z mtb.com majú výborne prepracovaný laboratórny setup a metodiky merania účinnosti mtb bŕzd a čerešnička => úplna absencia "ľudského pocitu" dáva jednoznačnú odpoveď na čo sa pýtal:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/
https://ebike-mtb.com/en/group-test-e-mtb-disc-brakes/2/

naviac aj dosť zaváži aj veľkost brzdového kotúča (posledna strana):
https://www.sensorprod.com/news/white-papers/2010-03_ctb/wp_ctb-2010-03.pdf

A musim povedať že papierove testy su jedna vec, druha vec je aký majú brzdy charakter.

z osobnej skúsenoti som mal nasledovne sety:
Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm
SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
XT M8000 (v podstate to iste ako riadok vyššie) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT, Magura; 180,203mm

Začnem od začiatku:
1.) Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm:
boli to original brzdy k mojmu prvemu mtb, brzdili celkom fajn, mali hryzavý charakter. ale achylová päta bola výdrž = stačilo sa pustiť malým kopcom a po troch stlačeniach páky začali vädnúť (v angličtine sa to nazýva "fade") v a princípe prestali brzdiť. Zmeny velkosti kotúča moc nepomohli = vädnutie prichádzalo ešte rýchlejšie a nečakane, bolo to nebezpečné a nemohol som sa ne spolahnuť. Po kratkom čase som sa rozhodol ich vymeniť za:
2.) SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
Obrovský rozdiel oproti Hayes-om, v princípe nevädli, dobrý brzdný výkon, na XC bike to bola fakt bomba = na zvažnice, lesne cesty, bol som max spokojny, vtedy vyšli na cca 140€ aj s platničkami s chladením + služba skrátenia hadíc na mieru
3.) XT M8000 (ešte lepšie 2 piesty) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
tieto prišli s novým celoodpruženým trail bike-om, charakter veľmi podobný ako pri SLX-och, no celoodpruzeny bike + teleskopka dáva vyššiu mieru istoty a tak sa jazdilo dole kopcom rýchlejšie, vymenil som aj pôvodne kotúče na XT = bol to len drobný rozdiel vo výkonnosti ale mali viac hryzavý charakter
4.) XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT SMRT81 / MT800, Magura; 180,203mm
podarilo sa mi zohnať tu na bazare 4 piestové prasa, vymenil som za pôvodne 2 piestové a to je ešte další level vyššie ... v prinícípe už je asi málo lepších bŕzd. Tu fyzika nepusti = velkost kontaktnej plochy kotuc vs platnicky je o 50% vačšia ako u 2piestov (https://images.app.goo.gl/pwUVZCcGmVfqZWpv9). V realite to je, že brzdím iba jedným prstom. V prípade prednej brzdy ak potiahnem páku dvomi prstami znamená to automaticky "frontflip" cez rajdy. Výkon to má predimenzovaný, na rozdávanie, nedajú sa prehriať = nevädnú, 100% účinok za každých okolnosti.

Možno by som ešte chvilku venoval kotúčom ... totiž mal som starší model Shimano XT (SMRT81), brzdilo to úzasne, jenine čo ma iritovalo, že po dlhom brzdení sa kotúč vlnil, potom chvílku šúchal a po chvilke prestal ako vychladol. Nič hrozné. Za honbou k dokonalosti brzdového systému a dlhom zvažovaní som kupil Magury Storm HC. Namontoval, brzdilo to +/- rovnako čo sa týka výkonu, ale na charakter som si teda zvyknúť nemohol. V tomto prípade brzdný účinok nastupoval postupne a nie "hryzavo" ako som bolo u Shimano kotúčov. Skúšal som rozne finty, odmasťovače, brebrúsil som platničky ... ale žiadna zmena => proste je to charakter kombinácie bŕzd a kotúčov. Nakoniec som kúpil nové kotúče Shimano XT MT-800 ... a hryzavý charakter sa vrátil a vrátil sa aj :-) na tvári.

Záver a odporúčania:
Asi nie je jednoznačné čo je lepšie a čo je horšie. A z osobnej skúsenoti tam vidím 2 základné závery:
1.) primárny účel = "bezpečnosť a spoľahlivosť" - či ťa "dovezú" domov celého, či výkonnosť bŕzd postačuje na tvoj region kde jazdíš (hory, roviny, ...), telesná hmotnosť, prípadne nie je na škodu aj nejaká výkonová rezerva.
2.) pocity = "charakter" - akým spôsobom brdíš, štýl brzdenia (či radšej brzdíš dostatočne vopred a predvídavo alebo na poslednú chvílu ;-) ).

Mne trvalo 5 rokov pokým som zistil čo mi presne vyhovuje a čo mi stači, a to sa samozrejme menilo časom ako som sa zlepšoval kondične a aj technicky.
21.01.2024 - 09:36:00
04
myslim ze ti ten 4 piest pomoze. XTR 2 piest je s prtavymi cestnymi platnickami - to bol hlavny dovod co ma od nich odradil.
21.01.2024 - 10:09:50
03
Však XT a XTR 2 piest maju rovnaké platne nie ? Objednal som 4 piest xtr dopredu uvidíme čo to spraví.
21.01.2024 - 10:15:26
00
filipvon napísal:
To ma zaujíma či keď zachovam kotúč 180 a zmením na 4 piest či to reálne pocítim alebo nie
ja som tak na slx prezul prasa na 4p, aj s organikou su silnejsie ako 2p metal
bodaj by nie, je to princip hydraulickeho zdvihaka :)

slx2p plocha piestov 760mm2 22mm
slx4p plocha piestov 808mm2 15+17mm
packa piest 314mm2 10mm (ak dobre viem)
21.01.2024 - 14:20:47
00
filipvon napísal:
To ma zaujíma či keď zachovam kotúč 180 a zmením na 4 piest či to reálne pocítim alebo nie

pocítiš ... ja som tak (na starom bajku) v predu menil deore 6100 za 6120 strmeň a bola to citelna zmena (kotuč zostal rovnaký - SM-RT76 - 200mm)
21.01.2024 - 14:54:25
01
keyboard_arrow_up