po kolko km v priemere menite retaz
0-1000 11% [ 18 ]
1000-2000 37% [ 63 ]
2000-3000 25% [ 42 ]
3000-5000 16% [ 28 ]
nemenim retaz menim bicykel :-) 11% [ 19 ]
Celkový počet hlasov : 170
Potom by jazdil velkeho alebo maleho spaniela a podla petergovej uvahy by dochadzalo k nizsiemu opotrebeniu retaze. Mne z vasich uvah vysla jedna (definitivna?): bud opotrebis prevodniky alebo pastorky (pokial nejazdite spominanych spanielov), takze aj tak musis investovat.
17.08.2006 - 09:50:26
00
Peterq, nehnevaj sa, ale Newton sa obracia v hrobe.
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!
Z toho tvojho tvrdenia by sa dalo aj odvodiť, že ak prehodíš na ľahší prevod menším prevodníkom a tým pôsobíš na reťaz väčším ťahom, tak by si mal ísť rýchlejšie... Vyskúšaj a zistíš, že to tak nie je.

Podľa môjho názoru, ak pôsobíš na kľuku nejakou silou, napr. pri postavení sa na pedál váhou 70 kg (ja 90), tak oporou vytvorenej páky je stredová oska a druhá strana páky, ktorá by znásobovala pôsobiacu silu je pedál druhej kľuky. Avšak na reťaz pôsobiš silou 70 kg a nezáleží na tom, či máš veľký alebo malý prevodník. Páku kľuky môžeš zväčšiť len predľžením kľuky - pri predĺžení kľuky zo 170 na 175 mm sa táto sila zväčší asi o 3%.
17.08.2006 - 21:22:30
00
No ale mozes aj skratit rameno na ktorom je retaz. Inak neviem presne o com sa tu vlastne toci ale pri kruhovom prevode sa pouziva krutiaci moment a jednotka Nm. Skus to vysvetlit viac laicky, mozno potom pochopim.
17.08.2006 - 21:35:58
00
A čo ovplyvňuje životnosť reťaze?
1. Údržba
Prach, jemný piesok a mazivo tvoria brúsnu pastu, ktorá obrusuje čapy jednotlivých článkov. Tým, že sa obrusujú, sa reťaz naťahuje a natiahnutá viac obrusuje zuby na prevodníkoch aj kazete.
2. Kríženie reťaze
Všimnite si, že reťaz pri "španielovi" sa najviac ohýba na hornej strane, tesne predtým ako sa začne dotýkať prevodníka. Ten uhol môže byť snáď aj viac ako 5 stupňov. Pri takejto jazde sa čapy obrusujú nepravidelne, pretože väčšia sila pôsobí na okraji čapu. No a potom keď sa ide normálny prevod, tak styčná plocha čapov je menšia a o to rýchlejšie sa obrusujú.
3. Zaradený prevod
Reťaz sa dotýka približne 3/5 obvodu prevodníka alebo pastorka. Čím menší prevodník alebo pastorok, tým je menšia styčná plocha reťaze a prevodníka (pastorka), menej zubov zaberá a tým viac sa zuby opotrebovávajú, výkon sa rozkladá na menej zubov. Zároveň, ak na 22-zubovej šajbe zaberá 12-13 zubov a na 42 zubovej 25-26, tak každý čap na reťazi sa pri prechode ohýba o väčší uhol, vzniká väčšie trenie a tým aj obrusovanie.
Skúsenosti hovoria, že napriek tomu, že prevodníky sú zo zliatiny hliníka a tým aj z mäkšieho materiálu ako oceľové kazety, vydržia dlhšie - práve pre väčší obvod a tým menšie zaťažovanie zubov.

Silové jazdenie neovplyvňuje výrazne životnosť reťaze - reťaz musí vydržať záťaž niekoľko ton a aj keď ideš zo sedla a ešte sa aj silíš zapieraním sa do riadidiel a druhou nohou ťaháš hore, tak pôsobíš silou maximálne 100 kp (pri váhe 70 kg). Takže či dávaš bežne výkon 150 wattov alebo 250 wattov, tým neovplyvníš životnosť reťaze.
Skôr by sa dalo povedať, že životnosť reťaze ovplyvňuje frekvenčné jazdenie - lebo na prejdenie rovnakej vzdialenosti musíš viac krát otočiť kľukami a väčším počtom otáčok sa viac obrusujú čapy reťaze.
Pravdepodobne však je to vyrovnané - väčší tlak na čapy pri nižšej intenzite alebo nižší tlak pri vyššej intenzite.
17.08.2006 - 21:50:13
00
Peterq, nehnevaj sa, ale Newton sa obracia v hrobe.
Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!


Ak sa Newton obracia v hrobe, tak asi kvôli nevedomosti niekoho iného... nebudem menovať.
Keď tlačíš určitou silou na kľuky tak na nich vytváraš nejaký krútiaci moment. Podľa toho, aká je zaradená píla, taká sila sa bude prenášať reťazou.
Podobne ako sa krútiaci moment na kľukách premení na silu v reťazi, opačným spôsobom sa sila ťahu reťaze na zadnom kolese premení na krútiaci moment toho kolesa - v závislosti od pastorku je tento moment väčší alebo menší a spôsobí to, že sa buď pohneš (moment je dostatočne veľký pri zaradenom veľkom pastorku), alebo sa nerozbehneš (moment nestačí, lebo tam máš 11-ku pastorok). A to všetko pri rovnakom ťahu v reťazi.

Z toho tvojho tvrdenia by sa dalo aj odvodiť, že ak prehodíš na ľahší prevod menším prevodníkom a tým pôsobíš na reťaz väčším ťahom, tak by si mal ísť rýchlejšie... Vyskúšaj a zistíš, že to tak nie je.


To, že pôsobí väčšia sila, skutočne spôsobí to, že ideš rýchlejšie. Avšak je to obmedzené tým, ako rýchlo si schopný šliapať do pedálov. Ak by si si spravil porovnanie rozbehu na ľahkom prevode a ťažkom tak by si zistil, že prvé metre na ľahkom prevode ideš rýchlejšie než na ťažkom. Avšak ďalšie zrýchlovanie je obmedzené rýchlosťou ako dokážeš šliapať - nie si schopný dodávať dostatočný výkon (z fyzikálneho hľadiska), takže už ďalej nezrýchluješ.
Iný príklad z reálneho života je auto.
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.

Nejaké ďalšie otázky?
17.08.2006 - 22:43:37
00
Co to tu vsetci rozoberate? Hlavne ze to funguje :lol: Ajtak treba retaz menit a to vam musi stacit.
17.08.2006 - 23:23:10
00
Iný príklad z reálneho života je auto.
Na jednotke sa máš na kolesách cca. 4-5x vyšší krútiaci moment než napr. na 5-ke, to znamená, že tam máš väčšiu silu, čo môžeš pocítiť na lepšej akcelerácii. Ideš však pri typickom spôsobe jazdy na jednotke rýchlejšie než na 5-ke? Asi nie, a takisto ti pritom zrejme nevadí, že pri jazde na 5-ke pôsobí na kolesá niekoľkonásobne menšia sila než na jednotke, takže podľa tvojich úvah by si mal ísť na 5-ke pomalšie než na jednotke.

Toto je blbost, maximalny krutiaci moment je uvedeny pri istych otackach a pochybujem ze je to na jednotke. Vsetko zalezi na tom ako su jedntlive prevody urobene. A taka spiatocka je castokrat silnejsia ako jednotka.
Opakujem, ze na pilu a kluky posobia ine sily ako na retaz (hlavne v inom smere). Taktiez opakujem, ze sa mi nepozdava myslienka obrusovania retaze o zuby nakolko po sadnuti su vo vzajomne fixovanej polohe, retaz sa predsa o zuby len zachytava, tento vplyv nebude rozhodujuci.
18.08.2006 - 15:34:24
00
Toto je blbost, maximalny krutiaci moment je uvedeny pri istych otackach a pochybujem ze je to na jednotke.


V parametroch auta sa vždy uvádza krútiaci moment motora, ktorý je nezávislý od toho aký je zaradený rýchlostný stupeň. Zjavne si pletieš krútiaci moment motora na kľukovom hriadeli s krútiacim momentom, ktorý je na kolesách.

Pomôcka: medzi motorom a kolesami je prevodovka.
18.08.2006 - 15:59:00
00
Ok, na jednotke mas velky krutiaci moment, preto sa koleso lahko pretacaju. Ked vsak udres na dvojke spravne otacky, aj vtedy sa pretocia.
Pomocka: prevody v prevodovke mozu byt urobene rozne.
18.08.2006 - 16:03:57
00
Nemyslel som, že reťaz sa obrusuje o zuby - to skôr reťaz pri španielovi obrusuje zuby na prevodníku, ale bočným vychýlením sa obrusujú boky čapov (zvnútra). A vnútorné obrusovanie robí vyťahovanie reťaze, pri krížení reťaze je rýchlejšie.
18.08.2006 - 21:47:46
00
Presne tak. 8)
18.08.2006 - 22:40:48
00
kolko stoji asi taka mierka ? na retaz? :wink:


da sa kupit za nejakych 170ks,-
21.08.2006 - 10:09:29
00
... Prvá blbosť - postavíš sa na pedál a nepohneš sa (do kopca), keď nahodíš menšiu šajbu, tak sa pohneš. Podľa teba preto, lebo páka kľuky znásobuje silu na menšom prevodníku. Hm, a čo keď tak dáš väčší pastorok na kazete a prevodník necháš rovnaký. Tiež sa pohneš - ale ťah na reťazi je predsa rovnaký?!?!

Hmmm, asi tych 7 semestrov matiky a 2 semestre fyziky mi dali zadara... Vsak sa uz konecne zamysli sedliackym rozumom!!! Ked sa po preradeni pohnes (zaradenim mensieho prevodnika - uvaha sa tykala radenia na prevodnikoch), tak si asi musel vyvinut vacsiu silu na retazi (= vacsi tocivy moment na kolese) :!: , inac by si sa totiz do uvedeneho hypotetickeho kopca nepohol!!!. V pripade radenia na pastorkoch davam za pravdu Audinovi a aj zaver vplyvu zaradenych prevodov na namahanie retaze tahom je taky, ze je vhodnejsie radit najprv na max. povolene pastorky s ohladom na krizenie retaze a az tak mensie prevodniky (vid. "retazovy paradox"). Mimochodom, vobec nepochybujem, ze na zivotnost retaze maju vplyv aj vsetky ostatne faktory uvedene v inom Tvojom prispevku. Ja som sa zameral len na vplyv zaradenych prevodnikov versus sila napinania retaze, co som v uvahe aj uviedol (tzn. ze vplyvy, ako je krizenie, neuvazujem). Je to obvykla prax, ze sa v rozbore beru do uvahy len 2 parametre (napr. zavislost y na x, y=f(x), 2D grafy), inac je pocet vplyvov taky velky, ze sa neda urobit prehladny zaver. Naviac sa niektore vplyvy v tomto pripade (krizenie, opotrebovanie spinou) nedaju kvantifikovat.
Mam overene z praxe z mojho okolia, ze silovo jazdiaci biker (t.j. ktory nepreradi do kopca na lahsi prevod, ale postavi sa do pedalov a taha silou), najazdi na retazi statisticky cca 7000-7500 km, kdezto iny len napr. 2500 - 3000 km. Skusal som si to vysvetlit (aj pre seba), preco tomu tak moze byt.
Nechcem neustale obhajovat fyzikalne zakonitosti paky, fakticky ma to uz nebavi. Ak ma Audino zaujem, tak nech v tom pokracuje aj v mojom mene. Vdaka.
28.08.2006 - 23:30:35
00
Stará téma, ale pobavil som sa. :D
22.12.2010 - 00:25:09
00
pripojim sa k teme aj ja

ti co pisu ze menia kazdych 1000km je to ich problem ked ich to bavi
priklanam sa k tym co menia retaz aspon od 5000km nahor
osobne 9000km vsetko komplet nove od 02/10 a dodnes nic nepreskakuje
urcite v tom hra nieco aj cistenie a spravne radenie(su aj taki co v kopci
preradia o 2-3 pastorky nahor naraz a nevadi im ze ***** retaz) :puke:
keby ze jazdim nejke blato vodu dirt DH(co vsak nehrozi) tak by som tu retaz cistil
a nie vyhadzovat kazdy mesiac love :cash: na novu
nam cestakom to vsak nehrozi

a este naokraj ten kto jadzdi do2000km/rok tak mu to moze byt jedno
22.12.2010 - 18:11:10
00
keyboard_arrow_up