napisal som dake slusenosti s nabijanim moho smartfonu kvoli GPS navigacii...
naspodku je link na clanok.
Elektráreň na kolesách.
Cely môj bike&GPS život sa niesol v znamení batériového stresu - teda
aspoň od dôb PDA....V časoch prvých smartfónov ( v mojom prípade WM a
HTC/SDA ) v kombinácii s BT myšou mi tých 8 - 12 hodín výdrže stačilo.
Avšak s prechodom na WM PDA prišiel pokles na 3-5 hodín.
A tak začal nákup druhých batérii, veľkokapacitných batérii, večerný a
nočný stres s nabíjaním - hlavne pri viacdňových výletoch. To všetko v
časoch keď sa už dávno mali použivať batériové elektrárne na cukrovú
vodu....teda aspoň podla informáciach o úžasných objavoch neviemakých
vedcov počas celých predošlých 10 rokov.
V tejto realite boli v tom čase (pred cca 2 rokmi) pre mňa vhodné len
dve cesty, tzv "Rechargeable battery pack"
(http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=upb10)
a kombinácia nabíjačky s USB výstupom (Varta -
http://datacomp.sk/nabijacka-varta-professional-usb-2xr06-2700-mah-nimh-2xr03-1000-ma_d71560.html)
a sada dobíjacích akku. Keďže mi išlo aj o cenu a variabilitu (treba
predsa niečim napájať aj svetla) vyhrala to nakoniec tá druhá
alternatíva.
Za cenu niečo pod 40E nabíjačka plus ďalších 40 za hromadu akku.
Energetická nezávislosť sa tým značne zvýšila ale večerný nabíjací
stres nie...
Bolo by sa treba posunúť zase o krok ďalej. V tých časoch (jar 2010)
som začal podrobnejšie sledovať informácie o dynamách v prednom náboji
( http://www.nabendynamo.de/ ). Jediné čo ma stále odrádzalo od nákupu
bola vysoká cena, nutnosť komplikovanejších zásahov do bicykla a málo
dostupných reálnych skúsenosti s prevádzkou. Tak som sa nakoniec
rozhodol pre takú polcestu - klasické dynamo a E-WERK (
http://www.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html ). Cena cca 130E bola
síce dosť vysoká ale už nebolo inej alternatívy a tak ostalo už len
vyriešiť problém s dodávkou na územie SK.
Kým som tento problém vyriešil, objavila sa na internete informácia o
podobnom produkte od Nokie (
http://europe.nokia.com/find-products/accessories/all-accessories/power/chargers/nokia-bicycle-charger-kit/specifications
) ktorý mal byt uvedený na trh za cenu pod 20E na Vianoce 2010. Keďže
už bola polovička leta a USB nabíjačka zatiaľ fungovala rozhodol som
sa "trochu" počkať...Z Vianoc bol nakoniec marec 2011 a z 20E bolo
nakoniec 30E plus 7E za redukciu na microUSB keď sa mi konečne dostal
tento zázrak do rúk (
http://www.sysnet.sk/nokia-dc-14-nabijacia-sada-na-bicykel/ ).
Keďže som mal už dávno nakúpenú zásobu dynám (vypredaj Tesco 1ks=1E)
pustil som sa do bastlenia dynama a DC-14. V balení síce je aj dynamo
priamo od Nokie ale má kontaktnú časť kovovú, pravdepodobne je na pneu
ktoré majú špeciálne drážkovanie pre dynamá, čo som teda na tých
mojich nevidel. Keďže štandardné úchytky dodávané k dynamám nepočítali
s hrúbkou mojej prednej vidle presunul som ho zatiaľ na zadné koleso.
Prvý test ma trochu sklamal - po asi hodine nabíjania mobil vypísal
chybu a najbližšiu pol hodinu mi bolo dynamo zbytočné, potom chvíľka
nabíjania a zase výpadok. Nakoniec sa ukázalo, že problém bol v
teplote - prvé jazdy som robil podvečer a v tých dňoch bolo v BA cca
-8 pod nulou. Neviem či je to problém len môjho SAMSUNG OMNIA II
(1500mAh) alebo je to tak všeobecne. Keď sa trošku oteplilo, problémy
prestali. Po asi 7 testovacích jazdách ( cca 300km ) mam asi takéto
skúsenosti:
1. Naozaj to funguje !
2. Treba ísť rýchlejšie ako cca 12km
3. Na Nokii chýba vypínač - ak sa rýchlosť pohybuje niekde v rozmedzí
6-12km (spomalenie pred križovatkou, prechod pre chodcov...)
dochádzalo na mojom mobile k viacnásobnému prepínaniu medzi normálnym
režimom a nabíjaním, čo spoľahlivo zblblo moju baterku a mobil ukázal
že je plne nabitá. Prichádzajúci hovor alebo SMS niekedy dokázali
zrušiť nabíjanie. Po odpojení a opätovnom pripojení dynama nabíjanie
pokračovalo.
4. Mobil sa nabije z cca 10% na 85% za 2 hodiny súvislej jazdy
(zapnuté GSM,synchronizácia emailov,vypnutá obrazovka).
5. Na viac ako 93% sa mi ho nepodarilo dobiť.
6. Pri zapnutom GPS(Oziexplorer)+GSM+synchronizácia mailov+vypnutá
obrazovka ešte stále dochádza k dobíjaniu o cca 1% za 5-10 min pri
trvalej rýchlosti nad 20 km.
7. Keď k tomu pridám ešte trvale zapnutú obrazovku s Oziexplorerom,
mapovým podkladom a trackovaním trasy dostávam sa naopak k cca 1%
poklesu za 5min jazdy nad 20km
8. Samozrejme zapnuté dynamo má vplyv na celkový výkon cyklistu -
odhadol som to niekde medzi 5-15% podla druhu terénu.
9. Zišlo by sa aj nejaké "diaľkové" ovládanie samotného dynama, niečo
na spôsob vypínania prednej vidlice.
10. na mojich MAXISSoch bola už po cca 120 km vydratá nepekná drážka
od dynama ( viď foto) - čo bola ale moja chyba, pravdepodobne iba nespravny uhol montáže.
A tak na záver len poviem - NOKIA, vďaka za tento skvelý nápad !!!
http://www.fony.sk/index.php?podstranka=recenzie&zobrazenie=clanok&cislo_clanku=1351&cislo_kategorie=15&akcia=pridat_prispevok
posledný komentár: 16. 7. 2020 o 21:48
posledný komentár: 25. 11. 2016 o 12:49
posledný komentár: 29. 2. 2016 o 7:16
a pomaly smerujem k dynamam v prednom naboji...
aj ked samozrejme su ludia ktori tvrdia ze solarko jak ruka im nabije mobil za 2 hodiny.....
ale to su asi ti isty kt tvrdia ze daky aktualny smartfon so spustenou mapovou aplikaciou im pri trackovani a obcasneho pozerania mapy + GSM vydrzi bez problemov 10 hodin...
Xperia Go, Locus Pro a zapnuta navigacia po nahranej trase s obcasnym pozretim displaya (tak raz za hodinu) a samozrejme zapnutym GSM po 6,5 hodinach jazdy (teplota cca 25°C) baterke ostalo 58%. Tych 10 hodin by to podla mna zvladlo
Btw. S nedavnym upgradom na android 4 sa badatelne zlepsila vydrz baterie
No mne dakota vydrží cca 8 hod. Jas na minimum, nečumím do displeja celý čas, neviem čím to je
6-12km (spomalenie pred križovatkou, prechod pre chodcov...)
dochádzalo na mojom mobile k viacnásobnému prepínaniu medzi normálnym
režimom a nabíjaním, čo spoľahlivo zblblo moju baterku a mobil ukázal
že je plne nabitá. Prichádzajúci hovor alebo SMS niekedy dokázali
zrušiť nabíjanie. Po odpojení a opätovnom pripojení dynama nabíjanie
pokračovalo.
Vyriesis to pridanim kondenzatorov, nabiju sa ti pocas slapania a ked spomalis tak sa bude vyuzivat ich kapacita aby sa neprerusil tok nabijania
Matuso-o, tak toto si riadne strelil capa.
I keď teoreticky máš pravdu, len tipujem, že potrebnú kapacitu na tento účel by si musel voziť v prívesnom vozíku. Však skús to pre zaujímavosť spočítať.
I keď teoreticky máš pravdu, len tipujem, že potrebnú kapacitu na tento účel by si musel voziť v prívesnom vozíku. Však skús to pre zaujímavosť spočítať.
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=103418&name=panasonic-ecg-eec-s5r5v105
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=31807&name=panasonic-goldcap-5-5v-1-f
tieto kondiky maju 1 farad, viac ako 5.5V tam aj tak nebude a velkostne su na tom skoro ako baterka do tachometra
podla mna by to pocas slapania nejake vychylky korigovat moholo
http://www.sony.sk/product/napajaci-zdroj-usb/cp-els
Stačí si kúpiť vhodný DC/DC converter, k nemu na vstupe pripojiť napájací konektor (protikus k tomu na battery packu) a na výstupe USB konektor (samicu). Konektory sú za babku v rádioamatérskej predajni a konvertor napr. tu: http://dx.com/p/vmp3201-5v-high-efficiency-dc-dc-module-47813
Battery packy sa dajú dokúpiť aj do rezervy: http://www.lightmalls.com/4-18650-battery-set-for-bicycle-light
http://www.lightmalls.com/8-4v-4400mah-6x18650-battery-set-for-t6-bicycle-light
http://www.lightmalls.com/8-4v-10000mah-4x26650-battery-set-for-led-bike-light
http://dx.com/p/8-4v-5500mah-external-6-x-18650-li-ion-battery-pack-black-171643
Battery packy sa nabíjajú nabíjačkou, ktorá bola dodaná k svetlu. Ak by nepasoval konektor, treba si vyrobiť redukciu z vhodných konektorov zakúpených v rádioamatérskej predajni.
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=31807&name=panasonic-goldcap-5-5v-1-f
tieto kondiky maju 1 farad, viac ako 5.5V tam aj tak nebude a velkostne su na tom skoro ako baterka do tachometra
podla mna by to pocas slapania nejake vychylky korigovat moholo
Nuž priznám, že som Goldcap neuvažoval, napriek tomu, že sa s nimi bežne v praxi stretávam. Myslím, že sú nie určené do takejto prevádzky. Neviem určite a nejdem to teraz študovať.
Tak predpokladajme, že by to zvládli. Ďalej predpokladajme nabíjanie jedného LiIon článku z 5V prúdom 100mA (je to dosť málo, ale nech je úvaha v tvoj prospech) Hodil som čísla dokopy a vyšlo mi:
Jeden 1F Goldcap by to vykryl na 12 sekúnd. 10 kúskov by to predĺžilo na 2 minúty, ale za cenu cez 30 eur. Opakujem, že neviem či by tie kondíky tú prevádzku prežili. Sú primárne určené na zálohovanie maličkým prúdom.
Ja som uvažoval bežné veľké elektrolyty o kapacite povedzme 3300 mikrofaradov. Tých by bolo treba na 12 sekúnd 300 kusov a na tie 2 minúty 3000 kusov. Preto som hovoril o tom prívesnom vozíku.
Dúfam, že som sa nesekol v počítaní. Však si to skontroluj.