Poznal som ho. Volal sa Ondrej Papanek. Par krat som s nim aj s jeho spoluziackou zo strednej (s tou jazdim aj teraz) bol na nejakych vyjazdoch (Pajstun a pod.) a aj v meste. Dokonca som s nim raz siel na
biku az k jeho domu na Dlhe Diely ked sme sa vracali po celodennom vyjazde a mne sa este nechcelo ist domov. Bol to spravny a pohodovy chalan.
Vidlica (znacka Ballistic) sa mu zlomila na orientacnom preteku MTBO v jednom zjazdovom useku. Zlomila sa v stlpiku pri korunke. Pamätam si este ako sme sa o tej vidlici rozpravali raz cestou na Pajstun z Kosariska a aj hore na Pajstune ked sme odpocivali. Kupil si ju dodatocne a dal si ju namontovat na bike. Bavili sme sa aj o tom, ze uz je najvyssi cas ju aj rozobrat, vycistit a premazat - jazdil ju asi druhy ci treti rok a nikdy ju nemal rozobratu, ale to nebol dovod zlomenia stlpika. Vidlica ako taka bola spolahliva. O dovode sme sa rozpravali tiez, len sme vtedy este nevedeli, ze to bude neskor znamenat jeho smrt aj napriek tomu, ze nosil prilbu... Tak, ako si to pamätam z toho co mi hovoril, tak ked si ju kupil a dal namontovat, tak museli zo stlpika odsustruzit, lebo to nesedelo s hlavovym zlozenim alebo s ramom (uz neviem) a to bol aj dovod zlomenia o tri roky neskor. Vtedy sme este boli mladi a neskuseni a vsetci sme si mysleli, ze odsustruzenie zo stlpika je skoro bezna vec pri montazi a ze ked to montuje niekto, kto to robi bezne, tak ze to je urcite normalne. Vobec sme sa nezamyslali nad tym, ci sa neodsustruzilo privela alebo nie - proste sme tak nejak doverovali, ze ked to robi niekto, kto sa vyzna, ze je to OK. Mylili sme sa...
Tu je vysledok analyzy z Vyskumneho ustavu zvaracskeho ako ho publikovala Pravda 20.01.2001:
Ondrov tragický úraz zavinila kovová rúrka, ktorá spája rám bicykla s vidlicou. Pred tromi rokmi si dal na svoj horský bicykel namontovať odpruženú vidlicu taiwanskej výroby. Podľa analýzy, ktorú vypracovali vo Výskumnom ústave zváračskom (VÚZ) v Bratislave, bolo príčinou zlomenia zúženie pôvodného priemeru rúrky s následným stenčením steny. "Keďže otvor na ráme bol menší ako priemer rúrky na vidlici, bolo potrebné rúrku stenčiť. Pri stenčovaní sa však zrejme medzi nástroj a stenu rúrky dostala nejaká malá tvrdá častica. Mohla to byť aj oceľová pilina. A tá vytvorila v stene rúrky drážku," povedal prof. Ing. Ján Bošanský z VÚZ. Z drážky postupne vznikla trhlinka, ktorá sa pri zaťažení pomaly zväčšovala. "Mohlo sa to stať kdekoľvek inde. Bolo iba otázkou času, kedy sa to zlomí," dodal prof. Bošanský. Na zaver to najhorsie:
Ondro mal prilbu, ale padol priamo na tvar, takze v podstate bola zbytocna. Padol v tazko dostupnom terene a privolana helikoptera tam nemohla pristat, avsak kusok odtial bolo nejake terenne auto, ktrore by ho mohlo rychlo zviezt na dostupnejsie miesto -
majitel auto poskytnut odmietol... Asi by to Ondrovi nepomohlo (mal vazne poskodenie mozgu), ale ten clovek by si napriek tomu zasluzil sudny proces...
Skuste sa nad tymto pribehom niekedy zamysliet a ked dostanete chut tuningovat
bike (svojvolne zvysovanie zdvihu vidlice, rozne nestandardne upravy jej vnutornosti, dovybavenie biku jazdenymi komponentami o ktorych povode neviete skoro alebo vobec nic), tak si uvedomte, ze riskujete svoj zivot kvoli par korunam... Ondrovi uz nikto nepomoze, ale ak vy takymito upravami dobrovolne riskujete, tak je to bezodna ludska hlupost...
Tu je Ondrova spomienkova stranka - prezite s nim kusok jeho zivota a uvedomte si, co mozete stratit ked sa snazite z
vidlice s maximalnym uvadzanym zdvihom 80mm spravit co i len 100mm verziu... (dimenzovanie materialu vyrobca robi asi naschval väcsie, aby bol komponent spolahlivy, ze? :idea:):
http://www.geocities.com/ondrejpapanek/