Zdravím všetkých bajkerov.

Mám v pláne posunúť treking, ktorému sa intenzívnejšie venujem posledné dva roky, na inú úroveň. Pomalšia jazda a poľné cesty ma už tak netešia a čoraz častejšie vychádzam aj na cesty, kde rýchlosť nemám a pri dlhších trasách tak veľmi potrebujem. Už jazda v slabšom vetre, t.j. od 10 km/h ma spomaľuje na 20 km/h. Počas jesene až na neznesiteľných 15 km/h. Žijem na Žitnom ostrove, ktoré je pomerne veternou oblasťou. Kondička by nemala byť problém, za jedeň deň na cestách zvládnem aj 70 km okruh.

Takže hľadám riešenie, ktoré by mi zabezpečilo na rovine bez nadmernej námahy priemernú rýchlosť minimálne 30 km/h, pričom by som sa chcel pohybovať aj na 35.

Pre menej pohodlný posed čistokrvných cestných bicyklov s "baranmi" by som ako ideálnu alternatívu videl vo fitness biku. Pozdáva sa mi modelová rada Speeder od výrobcu Merida, ktoré sa pri hmotnosti do 10 kg cenovo zmestia do vyhradeného finančného rozpočtu 850 EUR.

https://www.merida-bikes.com/en/bike/79/speeder-100
https://www.merida-bikes.com/en/bike/76/speeder-300


Čo myslíte, dá sa to? Ak sú moje predstavy trochu mimo realitu, majte prosím pochopenie :-)

Zopár možno podstatných informácií o mne:

Vek: 33 rokov
Výška: 176 cm
Váha: 93 kg

Bike: Kellys Cliff 70 (2017)
Počet najazdených km (za 30 dní): cca 600
Priemerné rýchlosti medzi 20 - 24 km/h (výstup z aplikácie Strava)


Naposledy upravil marosf dňa 05.07.2019 - 09:46:08, celkovo upravené 1 krát.

05.07.2019 - 00:56:40
00
Zopár mojich názorov :

- nečakaj že Ti prechod na cesťák horibilne zvýši priemerku
- ja osobne by som vôbec neriešil nejaký fitness bike, gravel alebo iný hybrid. Prakticky by si dostal to čo máš teraz ale na tenších plášťoch (tie nahodíš aj na tento Tvoj), cestnú kazetu (tú tiež nahodíš aj na tento svoj ) , pevnú vidlu (aj tú nahodíš na tento svoj ) a v prípade gravel biku - to je prakticky trekking/cross bike s pevnou vidlou a s baranmi. Ak sa chystáš jazdiť len po asfalte, riešil by som jednoznačne čistokrvný cesťák.
- "menej pohodlný posed čistokrvných cestných bicyklov s "baranmi" ".....toto sa hovorilo ešte pred 30-timi rokmi kedy bol na trhu favorit a nič viac. Dnes máš na výber hafo cesťákov s geometriou pre rekreačné jazdenie. Navyše "barany" majú neporovnateľne viac možností úchopu než hociaké iné MTB riadítka. Navyše sú vynikajúce aj pri Tebou spomínanom protivetre.

V minulosti som riešil podobný problém....mal som MTB ale bavila ma cesta. Cesťák som nechcel, obával som sa posedu, pevnosti...tak som prerábal najskôr MTB na fitness bike, potom som kopec € vrazil do crossu. Nič platné, stále to bolo pomalé, ťažké. Nakoniec som prekonal "strach z neznámeho :) ", vyskúšal cesťák a už jazdím prakticky len na ňom. ;)
05.07.2019 - 08:46:21
00
Barany su na cestakoch z dvoch dovodov - jednak je to neporovnatelne pohodlnejsie na dlhe jazdy ako rovne riaditka, mozes striedat uchopy a drzat ruky v smere jazdy je vacsinou pohodlnejsie ako ich mat kolmo. A druha vec je prave ten vietor - vies sa dat v protivetre do nizsej polohy. Na fitness biku rychlejsi o moc nebudes.
05.07.2019 - 09:50:06
00
Cestak ti priemerku z 20km/h rozhodne nezdvihne na 30km/h. Cakaj zvysenie priemerky o max 5km/h - v idealnom pripade.

Myslim ze o priemerke 35km/h na cestaku ak teraz mas na trekingu v protivetre 15km/h mozes zatial len snivat.
05.07.2019 - 10:05:33
02
Ďakujem za reakcie. Trochu ste zbúrali moje predstavy o približovaní sa ku svižnejšej jazde na biku :-)

O to viac keď som tu čítal recenziu na gravel https://www.mtbiker.sk/clanky/11298/test-marin-nicasio-vstupte-do-sveta-gravelu.html, kde autor článku popisuje prechod z MTB až na rýchlosti 40 km/h :-) Nie, až taký naivný nie som, preto ako som písal, moje očakávania by boli mať priemerku okolo 30 km/h, no najmä hľadám riešenie ako pri slabom vetre neísť trasu dlhú 15 km s vypätím všetkých síl v snahe udržať aspoň tých 20 km/h. Pripúšťam aj to, že problémom môže byť moja váha, kde aj kebyže by môj bike vážil 0g, tak budem stále o dosť ťažší ako 70 kg jazdec na 10 kg cesťáku.


* len pre zaujímavosť, na Youtube som našiel podarené video porovnávajúce cestné bicykle s oblúkmi a rovnými riadidlami

05.07.2019 - 11:33:31
00
marosf napísal:

O to viac keď som tu čítal recenziu na gravel https://www.mtbiker.sk/clanky/11298/test-marin-nicasio-vstupte-do-sveta-gravelu.html, kde autor článku popisuje prechod z MTB až na rýchlosti 40 km/h


Aj Ty na crosse dosiahneš v určitý moment a určitom čase za určitých podmienok rýchlosť 40km/hod. Ale to nie je priemerka.

Ja mám tiež cca 2 kilometrový rovinatý úsek v závetrí- prejazd cez dedinu tu nablízku- kde na cestnom bicykli predbieham autá ktoré idú v dedine 50km/hod....a aj napriek tomu mám na konci jazdy priemerku horko-ťažko 25km/hod . Ale sú tu borci ktorí mávajú priemerky cez 30 , ale to ja už takto na krv nejazdím. Mňa skôr baví pridávať si prejdené kilometre na jeden šup...80,90,100,120 km ,..... .Priemerku a čas neriešim :) . Ohľadom toho možno poradí niekto iný.
05.07.2019 - 12:28:45
00
Ahoj, odporúčal by som zvážiť "normálny" cestný bicykel, ktorý bude mať ale širšie plášte (viac pohodlia a univerzálnosti).
Oproti crossu by mal byť výrazne rýchlejší. Barany sú podľa mňa v pohode aj na dlhé výlety.

Nedávno som tu dával v inej téme (https://www.mtbiker.sk/forum/post1496561.html#p1496561) odkaz na Fuji Sportif, ten má rôzne varianty a možno by nejaká zaujala:
https://www.wigglesport.de/fuji-sportif-21-road-bike-2019/
https://www.wigglesport.de/fuji-sportif-15-disc-road-bike-2019/
...
05.07.2019 - 12:57:16
00
Pytat sa na fitness na tomto fore je strata casu, kedze tu je obrovska prevaha ludi ktori su presvedceni ze barany su vrchol dokonalosti a ak ich niekto nechce tak je to len otazka zvyku. Ja mam uz 4 roky fitness Canyon Roadlite (foto: https://imgur.com/PHTYyK4), som s nim totalne spokojny, jazdim ho ako gravel az cross (niekedy aj totalne rozbite polne/gravel cesty) a barany mi vobec nechybaju. Jazdim okolie Bratislavy, hlavne Rakusko, vzdialenosti 50-130 km, nikdy som nemal problem s chybajucimi moznostami uchopu (ale mam gripy Ergon s 'kridelkami' a rozkami, obycajne gripy asi bol problem). Jediny vyznam baranov by bol v aerodynamickej pozicii, ale to neriesim, jazdim rekreacne, rychlost pri ktorej predbieham kazdeho okrem ziletkarov mi uplne staci. A rovne 60 cm riaditka su k nezaplateniu na rozbitych cestickach, vsleijaky ten gravel v okoli Prellenkirchen, Hundsheim atd...
06.07.2019 - 10:50:25
04
Ďakujem Goratrix aj za tvoj príspevok. Tvoje využitie fitness biku sa najviac približuje mojim predstavám. Zaujímalo by ma, aké používaš plášte a v akej šírke aby to bolo použiteľné aj mimo asfaltu. Čo som si tak pozeral, dobrým kompromisom medzi cestami a offroadom by mohli byť Schwalbe G-One Allround. Sú však trošku širšie (35 mm).
06.07.2019 - 13:11:45
00
Hej, mam Schwalbe G-One Allround 35 mm, su vidiet aj na tej fotke. Do ramu by sa mi zmestili aj 40 mm, tak mozno ked ojazdim tieto tak vyskusam... original som tam mal 28 mm a zlepsenie pohodlia pri 35 mm je velmi vyrazne.
06.07.2019 - 13:24:43
00
V našom bežnom svete udržať priemerku na vzdialenosti takých 60+km nad 25km/h už chce mať istý tréning. Mať priemerku nad 30km/h už chce pravidelný tréning. Aj ja na mojom Favorite dokážem dať cca 40km/h krátkodobejšie tak na 1-2km, ale musím sa dostať do správneho tempa, vietor musí byť priaznivý, aj keď idem po rovine (reálne to je mierne klesanie, pár promile, ale cítiť to). Čakať, že trekového biku s priemerkou 15-20km/h sa dostanem výmenou biku na 30 je nonsens. Reálne to je možné vtedy, keď jazdíš na starom vraku, ktorý už plače po service a premazaní jednotlivých častí a strate osmičiek na kolesách. Aj cross bike môjho otca, keď sme ho dali do servisu, lebo proste katastrofa, občas som na ňom jazdil do roboty, takže som trasu robil za cca 30 minút a došiel som spotený ako prasa po servise už mi to trvalo len okolo 26 minút a nadrel som sa oveľa menej. Aj otec si to všimol. Priemerka z 17km/h sa mu zdvihla na cca 20km/m a je oveľa menej uštvaný.

Ja osobne mám bike s baranmi aj prerobený starý cesťák na fitness bike. Plus mínus rovnaká geometria len iný úchop. Na oboch bikoch mám plášte o šírke 28, ma Favorite Continental Ultra sport 2 a na fitness biku Maxxis Detonator. Ak to porovnám, tak Continental je väčší a širší, na to, že stojí 20€ sada max spokojnosť. Na oboch bikoch jazdím po BA a okolí. Favorit mi príde pohodlnejší, či to bude tým, že rám je celkovo mäkší ako na fitness biku (tiež oceľový rám, ale duralová vidla, rám je Carraro, na druhú stranu je tuhší a mám z neho lepší pocit, aj keď je menej pohodlný). Aj kvôli tomu preferujem ten fitness, navyše po BA sú praktickejšie rovné riaditka, radenie rýchlostí mám ako na horskom biku, lepšia manévrovatelnosť, lepší dosah na brzdy, lepšia stabilita pri brzdení, lebo širší úchop (mám 660mm flat bar). Na oboch som už skúšal trasy okolo 60-80km. Tým že na fitness biku nemám rohy, tak pri baranoch je viac možností úchopu, v prípade silného vetra sa viem viac skloniť a ver, že to, že budeš nižšie o 20-30cm určite pocítiš. Za mňa, ak by som mal v pláne jazdiť mimo mesto po dlhých cestách, tak by som bral barany. Ak by som veľa času s tým trávil aj v meste, tak fitness bike. Ak by som mal priestor, pre 2 biky, tak si obstarám taký aj taký. Plášte o šírke 28 mi prídu v pohode, možno by som kvôli pohodliu max 32, ale 28 mi prídu tak akurát. Ale v pricípe, či barany alebo flat bar na vzdialenosti tak do 80-100km je podľa mňa jedno. Asi som tu napísal dosť veľký guláš, ale snáď ti to pomôže.
12.07.2019 - 10:36:22
02
ja som na tom tiež nejak podobne ako ty, mám cross bike a na budúcu sezónu plánujem kúpiť Gravel... je to proste prechod medzi crossom a cesťákom... čistokrvný cesťák skôr nie, aj keď budeš jazdiť len asfalt... pri tvojej aj mojej nadmierečnej váhe je to na slovenské cesty peklo... (pretože cesťák má proste nabombované pneu na 8 atm, to je ako kameň) a možno jedna zmena, kúpil by som odpruženú sedlovku... aj na crosse mám teraz nahodené 35x700 polocestné pneu a je to poznať, keď ich natlačíš na 5-6 atm. tak to po asfalte ide jedna radosť...

problém s rýchlosťou je, že odpor vzduchu narastá kvadraticky... takže ak niekde ideš priemerne 20kou a chceš ísť 30kou... nie je to 50% plus... treba vynaložiť oveľa viac energie... prechod z crossu na cesťák ti pridá tak 5 km max skôr 3 km, ďalšia pomoc oproti crossu môžu byť tretry a spdčka, kde môžeš ťahať nohou aj smerom hore čo tiež vie pridať 2 - 3 km a s vetrom ti poradia len tie barany... ja som to riešil tak, že mám 110 mm predstavec, ktorý sa dá nastaviť od +40 do -30 stupňov, takže ak idem do kopcov dávam si ho na +10+20, ak idem po rovine trasu tak ho dávam na -20 -30 podľa toho ako "nepohodlne" sa mi chce sedieť...

Gravel, ak nechceš jazdiť iba čisto asfalt, ti dáva možnosť ísť rýchlo na asfalte, ale ísť aj po poľných a ľahkých lesných cestách... lebo šírka pneu býva okolo tých 35 - 37 mm
13.07.2019 - 08:23:56
00
madbugie napísal:
ďalšia pomoc oproti crossu môžu byť tretry a spdčka, kde môžeš ťahať nohou aj smerom hore čo tiež vie pridať 2 - 3 km

tak pisali ci to je tvoja skusenost? spd pridaju velky prd na priemerke. tahat nohou hore? skus si pedalovat jednou nohou. po 100m prides na to ze nohou vela nenatahas smerom hore. spd pomozu tak akurat aby pri kadencii>100 noha nelietala kade tade a pomozu pri sprinte a v kopcoch ked sa postavis. tolko moja skusenost.
13.07.2019 - 08:50:49
00
Ja som pozeral nejaké video anglického bajk portalu, a tam porovnávali kadečo a takto im to nejak vyšlo, merané údaje... Dvaja cyklisti, trek vs lacný cesťák vs drahší cesťák s tretrami bez tretier atď

našiel som ten portál na youtube GCN - global cyclink network... ale majú tam more videí, neviem to nájsť...

niečo takéto, len tam merali aj rýchlosti... aj tu tuším došli k záveru, že na rovine a v šprinte 15-30% rozdiel a pri klesaní sú klipy lepšie riešenie , v stúpaní až tak nie tam sa benefit pohyboval na úrovni 5% (teda ak som tomu dobre porozumel 300 W oproti 315 W pri rovnakej frekvencii a heartrate)

https://www.youtube.com/watch?v=AkMCYYNTWUY
13.07.2019 - 09:50:35
00
madbugie zamkni si na tvojom sucasnom bike vidlu ak sa ti da (alebo vymen za pevnu) a odmeraj si priemerku, bude vyssia, Suntour Nex nie je odpruzena vidlica,ale zavazie
tiez lepsie kolesa/pneu pomozu, ale to na kazdom bicykli
a ked uz mas poriadne pedale a topanky (popularna chyba je jazdit v bezeckych topankach) tak ti spd nepridaju nic, spd/platformy su vec osobnej preferencie


Naposledy upravil elpha dňa 13.07.2019 - 11:11:11, celkovo upravené 1 krát.

13.07.2019 - 11:01:31
00
keyboard_arrow_up