Lokalizácia
Formulár sa odosiela
arrow_leftpgal365 napísal:
Čaute,akurát mám bike od kaktusbike v reklamácií.Ubehli už 30 dní a bike nikde.Nedá sa im dovolať,žiadna reakcia na mail ani sms.Dal som to na SOI,ale neviem ako to dopadne.


01.07.24 vstúpil do platnosti nový zákon o "ochrane" spotrebiteľa, v ktorom sa zrušilo viacero povinností predajcov a to vrátane povinnosti vybavovať reklamácie v maximálnej zákonom stanovenej 30 dňovej lehote. Do občianskeho zákonníka bol zavedený pojem odstrániť vadu v "primeranej lehote" a nakoľko to je právne neurčitý pojem, vybavenie reklamácie môže trvať kľudne povedzme aj polroka a môžeš sa už sťažovať akurát tak na lampárni. Takže SOI ti už s reklamáciou nepomôže. Taktiež majú predajcovia po novom právo zamietať reklamácie priamo od stola, podľa toho ako sa vyspia a keď sa ti to nepáči môžeš si dať spraviť odborný posudok na svoje náklady a následne až keď ty preukážeš výrobnú vadu predajcovi si môžeš vymáhať náklady na posudok a žiadať, aby vybavil reklamáciu inak. BTW aktuálne sa najviac oplatí akémukoľvek predajcovi okamžite zamietať reklamácie.


Ľudia sa môžu poďakovať Sulíkovi, ktorý ten zákon vypracoval a následne Ficiakovi, kedy došlo k jeho schváleniu. Po novelizácii trestného zákona je toto ďalšia chuťovečka pre občanov.

Treba nakupovať tovar v ČR, tam k zrušeniu 30 dňovej lehoty pri novelizácii zákona nedošlo.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:19:05
00
Dobrý deň,platí to aj v prípade,keď je tovar kúpený pred menej ako 1 rok? Lebo v tom prípade musel predajca preukázať,že som vadu spôsobil ja.Bicykel mal problém hneď od začiatku.Riešil som problém hneď po 1 servisnej kontrole,po 1 mesiaci od kúpy.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:31:50
00
Platí to už pri všetkých reklamáciách. Povinnosť predajcu vypracovať odborné posúdenie povedzme v nejakom autorizovanom servise pri zamietnutí reklamácie do 1 roka od kúpy bola zrušená. Predajca už môže reklamáciu zamietnuť na základe svojich dojmov, okamžite od stola a musí Vám to písomné oznámiť. Takáto právna úprava dostáva ľudí do nevýhodnej pozície, nakoľko si v prípade nesúhlasu budú musieť dať vypracovať odborný posudok (nie lacný) na svoje náklady u nejakého znalca a následne sa naťahovať predajcom. Predtým sa predajcovi často neoplatilo zamietnuť reklamáciu, nakoľko by ho to vyšlo drahšie, ak by si dal vypracovať odborný posudok ako keby reklamáciu uznal.


Naposledy upravil Filthy dňa 25.10.2024 - 16:46:51, celkovo upravené 1 krát.

Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:43:11
10
arrow_leftFilthy napísal:
Ľudia sa môžu poďakovať Sulíkovi, ktorý ten zákon vypracoval a následne Ficiakovi, kedy došlo k jeho schváleniu. Po novelizácii trestného zákona je toto ďalšia chuťovečka pre občanov.

O spominanej zmene v zakone pocujem prvy krat. Vdaka za info. Zaujmave, ze medialne bolo okolo toho uplne ticho.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:46:35
00
Viacmenej bolo okolo toho ticho. Prezentovalo sa to v médiách len tak letmo v pár tlačových správach, ktoré boli prebraté z MHSR.

Tieto tlačové správy, ale boli úplne strohé a najmä manipulatívne, kde sa vyzdvihlo iba pár zanedbateľných pozitív, ktoré nový zákon prinesie a všetky negatívne, ba až škodlivé vplyvy sa novinármi jednoducho odignorovali. 🤷
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:57:49
00
Podľa novej právnej úpravy, obchodník po prijatí reklamácie spotrebiteľovi poskytne doklad o vytknutí vady produktu v ktorom určí primeranú lehotu na vybavenie reklamácie, ktorá nemôže byť dlhšia ako 30 dní. Po jej vybavení dá obchodník spotrebiteľovi doklad o vybavení reklamácie iba v prípade ak reklamáciu zamietol. V doklade obchodník obchodník uvedie dôvody zamietnutia reklamácie.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 16:59:01
00
Tu máš konkrétne zákonné ustanovenie.

,,Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu v súlade s § 507 ods. 1 odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť."

§ 507
,, (1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže nadobúdateľ požadovať jej bezplatné odstránenie. Scudziteľ vadu odstráni v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady."

A teraz môžeme polemizovať o tom, čo je to objektívny dôvod , pre ktorý predajca neodstráni(l) vadu v 30 dňovej lehote, kto a na základe čoho bude posudzovať, čo medzi objektívne dôvody patrí a čo naopak nie, a aká je primeraná lehota na odstránenie vady vo vzťahu k danému objektívnemu dôvodu a vo vzťahu ku konkrétnemu výrobku a jeho vade.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 17:52:17
00
to vsak znamena ze dostanes vopred info, ze to bude na zaklade dovodu-x trvat >30dni.
ak to nestihne ani vtedy:
Obchodník ma informoval, že reklamáciu nestihne vybaviť v lehote, ktorú uviedol v potvrdení o vytknutí vady. Môžem odstúpiť od zmluvy?

Spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy v prípade, že obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote. V určitých prípadoch môže byť nedodržanie oznámenej lehoty odôvodnené, napríklad ak je na odstránenie vady potrebná výmena súčiastky a dodanie novej súčiastky sa oneskorilo z objektívnych dôvodov. Ak však z informácie obchodníka vyplýva, že vada nebude odstránená v primeranej lehote (čo znamená primeraná lehota je vysvetlené v predchádzajúcom texte), spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 18:34:32
01
Bavíme sa tu o tom, že podľa aktuálne platnej právnej úpravy maximálna 30 dňová lehota na vybavenie reklamácie de iure aj de facto už neexistuje. Zákon ustanovuje povinnosť predajcovi odstrániť vadu v primeranej lehote a predpokladá sa, že predajca to nebude zneužívať a vady bude odstraňovať čo najrýchlejšie a maximálne v 30 dňovej lehote. Ale my žijeme na Slovensku a vieme ako to chodí. Predajca ti oznámi akúkoľvek lehotu, ktorá je podľa neho objektívne potrebná na odstránenie vady, počas ktorej ty budeš bez výrobku, za ktorý si si zaplatil bez náhrady a ty môžeš čakať kým milostivý obchodník vyhlási alebo je z okolností zrejmé tzn. že uplynula lehota, že vadu neodstráni v primeranej lehote, aby si dostal svoje peniaze späť. Samozrejme iba za predpokladu, že ti reklamáciu rovno nezamietne. A to sa netýka iba vád spotrebných tovarov, ale napríklad aj vád automobilov alebo nehnuteľností.


Naposledy upravil Filthy dňa 25.10.2024 - 19:14:39, celkovo upravené 1 krát.

Zobraziť komentár 25.10.2024 - 19:08:34
00
Ja poznám aj mnoho poctivých obchodníkov, ktorí radšej vybavia reklamáciu aj nad rámec zákona, len aby bol zákazník spokojný. Je totiž ľahké si pokaziť meno a ťažšie si dobré meno získať a udržať v dnešnej dobe sociálnych sietí.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 19:12:11
010
viem kam mieris, ale... myslim si ze pravna uprava vznikla najma kvoli tlaku ze ludia chcu co najlacnejsi tovar..
to znamena vsetko tahat priamo z ciny bez nejakych eu medziskladov a dovozcov.
tym padom vsak nebude mozne vyhoviet 30d lehote.
dat objektivny dovod ktory by ustal aj pred pripadnym sudom, to nebude jednoduche.
proste neobstoji >30d dovod "lebo som rano vstal lavou nohou a zena mi rano nedala" taky papier by hned siel na urcite institucie :D
ps-vzdy su nejake online hodnotenia predajcov, ak zacnu flakat stratia dalsich zakaznikov, alebo aj niekto im tam posle kontrolu..
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 19:40:30
00
Tých objektívnych dôvodov bude stále pribúdať. Hlavne u drahších bajkov a elektrobajkov. Slovensko je malý trh (a stávame sa aj čiernou dierou EU) takže servisné centrá sú väčšinou v zahraničí. Naši servisáci niekedy čakajú na výmenu alebo opravu batérií alebo dodanie komponentu do motorov aj viac ako mesiac. A to nepočítam dobu zaslania do a zo zahraničia, niekedy aj viac ako 7 pracovných dní
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 19:53:24
00
No, lenže podľa predošlej úpravy mali ľudia právnu istotu, že obchodník vybaví ich reklamáciu najneskôr v 30 dňovej lehote. V opačnom prípade mali zákonný nárok na odstúpenie od zmluvy, alebo na výmenu tovaru, čo obchodníkov pri nejakých opravách motivovalo vybavovať reklamácie v lehote. Navyše, ak nedodržali lehotu dostali pokutu, ktorá má okrem iného výchovný charakter a eliminuje takéto správanie na trhu. Treba si uvedomiť, že bežní ľudia nemajú peniaze ani právne povedomie, aby sa chodili naťahovať kade tade po súdoch s obchodníkmi, kvôli nejakým "objektívnym dôvodom", za ktorými častokrát stoja právnici. Keď chceli dať dlhšiu lehotu na reklamácie, mali to spraviť ako v ČR, kde platí maximálne 30 dňová lehota, ak sa človek nedohodne s obchodníkom na dlhšej lehote a nie predhodiť ľudí na milosť alebo nemilosť obchodníkov. Ak je obchodník a človek normálny vždy sa vedia dohodnúť.

Cieľom EÚ je vraj, aby sa výrobky primárne opravovali a nie nakupovali stále nové a nové. Práve takáto právna úprava je podľa mňa kontraproduktívna, nakoľko ľudia, ktorým obchodník zamietne reklamáciu povedzme nejakej elektroniky si radšej kúpia nový tovar, ako by si mali platiť drahé odborné posúdenie a išli sa doťahovať niekde na súd, aby im obchodník opravil výrobok, alebo vrátil cash.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 20:12:50
00
To som fakt nevedel.Samozrejme, že sa skorumpované média tomúto vôbec nevenovali.Riešia len čo majú prikázané.Pekne zase oklamali ľudí.Slovensko je ráj pre podvodníkov.
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 20:20:13
10
Hmm.. s niecim sa da suhlasit, s inym nie. V zasade ale zakon o ochrane spotrebitela bol postaveny uplne jednostranne a top somariny tam aj tak ostali. Vedeli by sme aj my zo strany obchodu pisat romany kde nabriefovani zakaznici doslova zneuzivali zakon a jedinym riesenim podla zakona bola a je sudna cesta. Takze nie je vsetko cierno biele. Ja sa napr ako obchodnik tesim. Ak to zacne konkurencia ofajcievat dobre pre nas. Na druhej strane ak nam pride po 11 mesiacoch smradlava, spinava znosena topanka vieme ako to vybavime...
Zobraziť komentár 25.10.2024 - 20:20:27
04
keyboard_arrow_up