Rýchlosť a zábava od našich západných susedov – Superior 2019

Stálica na tuzemskom trhu, Superior, sa púšťa do sezóny 2019 so širokou ponukou horských bicyklov. V nej dominujú najmä športovo orientované 29“ modely - či už s pevnou zadnou stavbou, alebo tie celoodpružené.

História

Po prvýkrát sa logo Superior objavilo na trhu v roku 1993, ako odpoveď na potrebu spoľahlivých, ľahkých a moderných horských bicyklov. Samotný názov „Superior“ vychádza z izomorfného latinského pojmu superior, znamenajúci vyšší, byť nad niečím. Zakladatelia tým chceli dať najavo ich snahu ponúknuť jazdcom niečo lepšie, než prináša konkurencia – byť krok pred nimi. Na takéto vyjadrenia ale musíte mať dostatočné argumenty.

Každý z navrhovaných bicyklov bol výtvorom dizajnérov, inžinierov a v neposlednej rade súčasne jazdcov, tak, aby naň mohli byť pyšní. Pri tejto práci sa dozaista nechcete sklamať – naopak, chcete byť lepšími, rýchlejšími a silnejšími. Potrebujete myslieť vopred a byť pripravení. Vďaka jasnej predstave o tom, čo chcú dosiahnuť, vždy vedeli, ako by mali bicykle Superior vyzerať.

Ako jeden z prvých európskych výrobcov v roku 2003 do svojej ponuky zaradili 29“ stroje ako základ pre XC bicykle. To znamenalo nielen pretvorenie dizajnu rámov naprieč celou kolekciou, ale taktiež zmenu pohľadu na spôsob jazdenia na horských bicykloch – skutočne výkonnostného jazdenia. V tíme Superior boli pripravení na rapídne zmeny, akou bola táto. A spolu s nimi aj ich bicykle.


Sídlo Superior je situované v priemyselnej zóne Areál Tatry neďaleko Ostravy. Tu sa nachádza výrobná hala spoločne s kancelárskymi priestormi. Investovanie značných prostriedkov do ich vlastného podniku im poskytlo unikátnu možnosť ovládať všetky aspekty produkcie a vývoja vlastných riešení.

Výrobná hala je v blízkosti Beskydských hôr, ich ihriska, ktoré poskytuje príležitosť testovať ktorýkoľvek návrh, myšlienku a cieľ, o ktorý sa snažia. Doslovne povedané, vidíte pred sebou stúpanie či zjazd, ktorý chcete pokoriť spoločne s riešením, ako na to. Ale kúzlo Superior neostáva len na tomto mieste.

Jazdci tímu Superior XC Team šíria úspechy na pretekoch po celom svete, vkladajú nemalé množstvo síl a úsilia k tomu, aby sa Superior dokázal posúvať ďalej, k stále vyšším priečkam. Dívanie sa do minulosti a súčasne aj do budúcnosti ukazuje, že Superior v tempe nespomaľuje. Práve naopak, neustále zrýchľuje.

Modely Superior

Je pravdou, že v ponuke Superior by ste vysokozdvihové modely hľadali len ťažko. Aj táto na prvý pohľad nevýhoda, má svoje pozitívum. Užšie pole pôsobnosti poskytuje vývojárom priestor, dôkladnejšie sa venovať jednej línii.

Inými slovami, predsa len sa môžete spoľahnúť na smerovanie v prevažne „chrtích“ kategóriách. Tu sa zdvih pohybuje na úrovni 100 mm (vpredu a aj vzadu) s čím súvisí aj geometria rámov. Vo finále získame celok, najväčšmi blízky vytrvalcom a tým, ktorí sa snažia o prekonanie KOM-u v každom možnom kopci.


Teória je jedna vec, prax druhá. Superior vďaka angažovaniu sa vo viacerých pohároch cross-country – českom, slovenskom a dokonca aj svetovom, jednak získava potrebné informácie k vytváraniu stále progresívnejších modelov, na strane druhej sa jeho meno vyslovuje v spojení s najprestížnejšími horskými podujatiami. Medzi jazdcov Superior patrí Jan Vastl, Fabian Giger, Felicitas Geiger, Linda Indergand alebo Karla Štepánová.

MTB Race – Alu

Teraz poskočíme už do samotnej „pretekárskej“ výzbroje. V nej nájdete na výber z hliníkových a karbónových modelov, výlučne s 29“ kolesami. Hliníkové verzie sú zo zliatiny X6 Ultralite, ktorá má znížiť hmotnosť pri zachovaní tuhosti rámu. Súčasne ostávame pri klasickom rýchloupínaku vzadu (najvyššia špecifikácia má pevnú os) a vnútornom vedení laniek, ale s Pressfit stredom. Nájdeme tu 3 modely v cenovom rozpätí 949 – 1 399 €.

Geometria je prispôsobená jeho primárnemu účelu – dosiahnuť presnosť ovládania, adekvátny prenos sily a odtlmiť aspoň tie najväčšie nerovnosti. Zásluhu na tom má hlavový uhol na hodnote 70,5 – 71,5 (veľ. S-XL) stupňov, krátka zadná stavba si 434 mm a dlhší reach – 446 mm (veľ. L).

Z trojice ponúkaných variantov sa najdostupnejšou javí XP 909. Rám zo zliatiny Alu X6 Ultralite je osadený vidlicou RockShox 30 Silver TK so 100 mm zdvihom, Poplock uzamykaním a klasickým rýchloupínakom. Sada spočíva na Shimano Deore a SLX Shadow, čím ponúka jazdcovi 20 prevodov. Čo sa týka kolies, tie sú označené výrobcom One s nábojmi Shimano M6000. Na nich sa odvaľujú plášte Schwalbe Rapid Rob v kevlarovej verzii. Ostatné komponenty dodáva One. Celkovej hmotnosti 12,8 kg prislúcha cenovka 949 €.


Strednou cestou je variant XP 919, osadený sadou Shimano SLX s 22 rýchlosťami a kazetou 11-42. Vidlica je v podaní RockShox 30 Silver s Poplockom a 100 mm zdvihom. Aj v tomto prípade sú kolesá kombináciou ONE a Shimano M6000. Obutie zabezpečuje Schwalbe s Racing Ray vpredu a Racing Ralph vzadu, pri rozmere 2,25“. Výsledná hmotnosť: 11,8 kg. Cena: 1 099 €.


Najvyšším hliníkovým vyhotovením je XP 939. I keď sa zakladá na rovnakom ráme, avšak s pevnými osami, jeho osadenie sa do istej miery líši od predchádzajúcich variácií. Jednou zo zmien je vidlica RockShox Recon RL so 100 mm zdvihom, Onelock Sprint ovládaním uzamykania a pevnou osou. Hoci prevodov ubudlo, značí to len príslušnosť k pretekárskej “náture”.

12 rýchlostí v podaní SRAM GX Eagle s kazetou 11-50 prinášajú úbytok hmotnosti a dostatočný rozsah. Kolesá sú pod taktovkou DT Swiss 370 nábojov a One ráfikov. Aj tu sa objavujú plášte Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph v rozmere 2,25“. Tradične sú sedlovka, predstavec a riadítka od One vo verzii Race Ultralite/Superflat. Hmotnosť 11,5 kg korešponduje s cenou 1 399 €.


Viac informácii o týchto alebo iných modeloch, či výrobcovi samotnom, nájdete na stránkach výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene PR článok

BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene

Dnes sa pozrieme na nemeckú značku BULLS, ktorá je menej známa v našich končinách, ale rozhodne má potenciál zaujať.
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Hľadáš nekompromisný bicykel do prichádzajúcej maratónskej sezóny, s ktorým si užiješ výlet hrebeňom aj moderné cross-country trate? Máme pre teba skvelý tip.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
keyboard_arrow_up