Žilinčania už týždeň využívajú nový bikesharing

Žilinčania už týždeň využívajú nový bikesharing

Žilina sa zaradila medzi slovenské mestá, ktorých obyvatelia a návštevníci môžu využívať službu zdieľaných bicyklov.

Slávnostné spustenie bikesharingu pod značkou BikeKIA, ktorého súčasťou bol aj sprievodný program, prebehlo koncom marca. Žilinčania majú k dispozícii 120 bicyklov na 20 stanovištiach. Dokovacie stanice sú rozmiestnené prevažne v centre a širšom centre mesta tak, aby pokryli dôležité dopravné uzly. Záujemcovia o službu sa môžu bezplatne zaregistrovať prostredníctvom webu alebo aplikácie, dostupnej bezplatne pre Android a iOS. Následne si môžu prostredníctvom smartfónu požičať bicykel zo stojana. Bikesharing v Žiline je bezplatný po dobu jednej hodiny. Ak chce cyklista využívať bicykel dlhšie, stačí ho vždy do 60 minút vrátiť a v prípade potreby si požičať ďalší.



Súčasťou staníc sú stojany na bicykle a informačný panel s popisom systému – návodom na požičanie a vrátenie bicykla. Každý bicykel má zabudovaný GPS lokalizátor.

Realizácia


Systém zdieľaných bicyklov v Žiline zafinancovala Nadácia Kia Motors Slovakia v roku 2018 sumou viac ako 320 000 €. Za túto sumu bolo zrealizované osadenie dokovacích staníc, zakúpili sa bicykle, stojany, hardvér a softvér, časť peňazí išla na vývoj aplikácie a webstránky. „S mestom Žilina budeme po dobu piatich rokov spolufinancovať údržby systému, a teda rozvoz bicyklov, ich čistenie, opravu a uskladnenie. Okrem toho budeme zo strany nadácie aj naďalej hradiť náklady spojené so zákazníckou linkou, poistením a aktualizáciou softvéru,“ vyjadril sa Branislav Hadár, správca Nadácie Kia Motors Slovakia. Popri financovaní projektu vybrala Nadácia i dodávateľa systému, spoločnosť ARRIVA, ktorá má skúsenosti s prevádzkovaním tohto systému aj v meste Nitra.



Doplnok verejnej dopravy


Cieľom bikesharingu je zvýšiť záujem obyvateľov a návštevníkov miest o cestovanie verejnou dopravou. Zároveň im pomáha uprednostniť ho pred individuálnym cestovaním osobnými autami. Tento projekt umožní používať bicykle aj tým ľuďom, ktorí ich nevlastnia alebo nemajú svoj bicykel k dispozícii ako napríklad univerzitní študenti či turisti. „Bikesharing nám prinesie novú formu mobility, komfortnejší a zdravší spôsob prepravy. Aj vďaka verejným zdieľaným bicyklom si budú môcť Žilinčania, ale i návštevníci nášho mesta uľaviť od preplnenej mestskej dopravy či čoraz častejších kolón áut,“ uviedol primátor Žiliny Peter Fiabáne. Doplnil, že počas prvotnej fázy projektu bude mesto využívanie jednotlivých staníc analyzovať a následne vyhodnotí rozmiestnenie staníc a v prípade potreby bude túto sieť upravovať, prípadne dopĺňať.

Tak si to poďme otestovať…


Ako by to vyzeralo, ak by som si ako rodená Žilinčanka túto novú službu nevyskúšala na vlastnej koži. Najbližšiu stanicu mám z domu dostupnú cca 5 minút chôdze. K stanici som prišla “pripravená” len v tom zmysle, že som si doma stiahla aplikáciu a zobrala si so sebou kreditnú kartu. Potešil ma pohľad na stanicu úplne plnú nových bicyklov.



Po treťom pokuse aktivovať účet cez kreditnú kartu som vytočila číslo infolinky, ktoré som našla na informačnom paneli. Pani na opačnej strane ma nepotešila informáciou, že práve moja banka je posledná, s ktorou to ešte nemajú technicky doriešené. Odhodlaná, že si to predsa len chcem vyskúšať, volám kamarátke, za ktorou som mala na bicykli prísť. Bola ochotná mi požičať svoju kartu, tak sme si dohodli stretnutie na ďalšej stanici v žilinskom lesoparku. Ale žiaľ na tejto stanici nebol dostupný žiadny bicykel a zopakovalo sa to na dvoch ďalších.



Štvrtý pokus bol už úspešný, odblokovanie cez aplikáciu veľmi jednoduché, bicykel pohodlný. Je vybavený troma prevodovými stupňami, zvončekom, osvetlením a predným “košíkom”, ktorý je na môj vkus dosť malý. Ale našťastie disponuje poistnou gumičkou, vďaka ktorej taška z neho nevypadne.



Chápem zvýšený záujem ľudí o nové bicykle, ale keďže som takmer celú plánovanú trasu musela prejsť po vlastných, tak prvý dojem u mňa nebol práve najlepší. Informovala som sa cez Facebook, ako plánujú riešiť takéto problémy a dostala som odpoveď, že ich technici priebežne monitorujú stav staníc a distribuujú bicykle podľa potreby. Navyše vám aplikácia ukáže, koľko dostupných bicyklov sa na jednotlivých staniciach nachádza.

Keďže zvyknem dávať druhé šance a povinnosti ma “zaviali” do centra mesta, tak som si cestu domov chcela skrátiť vďaka zdieľanému bicyklu. Tentoraz všetko prebehlo úplne hladko a dokonca som doma bola oveľa rýchlejšie, ako by mi to trvalo pomocou verejnej dorpavy.



Správny účel


Mnoho známych mi najmä po prvom víkende prevádzky tejto novinky hovorilo, že sa ľudia na bicykloch vozili po hrádzi a v okolí mesta. Verím, že sa jedná len o “hurá” efekt a ľudia pochopia, na čo skutočne sú tieto biky určené. Považujem to za výbornú alternatívu k verejnej doprave a autám, vďaka ktorej odľahčíme naše mesto. Na rekreačné účely je to na môj vkus príliš ťažký bicykel a už len jeden kopček na našom sídlisku mi dal celkom slušne zabrať . Treba si dať pozor pri odovzdávaní bicykla, nakoľko zlé zamknutie spôsobí, že vám prenájom v aplikácii neukončí a za každých ďalších 60 min zaplatíte 20 €, čo už je celkom slušne drahý taxík .

Viac informácií nájdete na tomto odkaze.
Zdroj fotografií: BikeKIA, autorka
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

S láskou k cyklistike...

S láskou k cyklistike...

Ahoj, volám sa Tomáš a cítim averziu voči vytrvalostným športom. Takto by som sa možno predstavil hocijakému cyklistovi alebo bežcovi do roku 2016.
Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

Veľa toho nenajazdí, ale napriek tomu má bicykle za pár tisíc. Čo všetko má Andrej vo svojej historickej zbierke a ako sa k tomu dostal?
Máš čas? Nemám, ale stíham...lebo chcem

Máš čas? Nemám, ale stíham...lebo chcem

Ako mamka 4 detí (s dvojročnými odstupmi) dobre viem, čo to obnáša, starať sa o ne. No i my maminy potrebujeme chvíľu len pre seba, oddych, ktorým načerpáme sily do ďalších dní. Každý si pod tým predstaví niečo, čo ho baví. A mňa vždy bavil šport.
keyboard_arrow_up