Kontrola a údržba nábojov
Je tu druhý diel nášho seriálu o opravách a nastavení bikov s podtitulom 'Prečo sa to netočí?' Ak na svojom biku nemáte zapúzdrené ložiská na nábojoch, je viac ako pravdepodobné, že sa budete musieť čas od času pozrieť na náboje zblízka. Tento návod poradí, ako na to.
V dnešnej časti sa pozrieme z blízka na kónusové náboje kolies a ich údržbu. Začneme tým jednoduchším; predným.Na to aby sme náboj otvorili-rozobrali, potrebujeme špeciálne kónusové kľúče.
Vyznačujú sa svojou malou hrúbkou, spravidla 2mm, ktorá nám umožní zastrčiť ich do úzkej medzierky medzi kontramatkou a telom kónusu.
Pred začatím práce poriadne očistíme telo náboja, odstránime gumové prachovky, ktoré zakrývajú ústie osky do náboja, a ak ide o kotúčový náboj, môžeme pre istotu demontovať kotúč, aby neostal zamastený od náhodného
kontaktu s vazelínou.
Po odstránení gumených prachoviek sa nám otvorí prístup k vonkajšej časti kónusov, ktorá je tvarovaná pre nasadenie kľúča, na prednom náboji spravidla veľkosti 13mm, ale môžu sa vyskytnúť aj atypické náboje s inou veľkosťou kónusov.
Na demontáž osky budeme potrebovať kľúče dva: kónusový a vidlicový s veľkosťou rozmeru kontramatky. Kľúče založíme na svoje miesto a
postupujeme tak, že kónus kľúčom pridŕžame a kontramatku odkrúcame od kónusu.
Medzi kónusom a kontramatkou sa môžu nachádzať podložky rôznej hrúbky, usporiadané zdanlivo chaoticky, ale tie práve držia gumenú prachovku tam kde má byť, preto si zapamätáme ich konfiguráciu, alebo si ich odložíme bokom v usporiadaní v akom boli na oske.
Pri demontáži kónusu z osky dole dávame pozor, aby sa nám nerozutekali guličky, ktoré sú ukryté za ním. Po demontáži kónusu nám už nič
nebráni vo vybratí osky z tela náboja, guličky vysypeme do pripravenej nádoby.
Kvôli lepšiemu prístupu k miskám môžeme z tela náboja demontovať aj plechové prachovky, ale s citom, lebo pri neopatrnej manipulácii ich môžeme poškodiť.
Očistíme kónusy, aj vnútorné misky v náboji a skontrolujeme opotrebenie.
Zameriame sa na hladkosť povrchu: akékoľvek nerovnosti spôsobujú zadrhávanie náboja a nemožnosť nastavenia hladkého chodu. Poškodený kónus vymeníme jednoducho, horšie je to s miskou v náboji, kde je častokrát jedinou možnosťou výmena náboja. Niekedy sa stane, že v servis e majú nepoškodenú misku z náboja rovnakého typu, ktorý bol vymenený z dôvodu inej závady a vtedy sa dá vymeniť práve len poškodená miska, vylisovaním a následným zalisovaním. Ohnutie osky odhalíme jednoduchým trikom, váľame ju po rovnej doske stola. Ohnutú vymeníme za rovnú.
Pozornosť venujeme aj samotným guličkám, tiež môžu byť poškodené, a ak je tak, vymeníme ich za nové rovnakého rozmeru. Po výmene opotrebených dielov nanesieme do náboja primerané množstvo vazelíny, do ktorej naukladáme guličky, tie potrieme vrstvou vazelíny a
zakryjeme plechovou prachovkou.
Vazelínou zľahka potrieme aj vnútorné plochy kónusov a opatrne vsunieme osku do tela náboja tak, aby guličky ostali na svojom mieste." title=" Na osku naskrutkujeme kónus a prstami - bez kľúča dotiahneme pokiaľ sa neoprie o guličky. Nasadíme všetky podložky, ktoré boli medzi kónusom a maticou. Potom naskrutkujeme na osku kontramaticu, pokiaľ sa neoprie o kónus. Nasadíme kľúče a ladíme hladkosť chodu náboja. Táto činnosť si vyžaduje dostatočnú dávku trpezlivosti. Ak sa oska točí s odporom, držíme kontramaticu a ku nej točime kónus. Ak má oska vôľu, zmenšíme ju prikrútením kónusu do vnútra náboja. V zásade je prijatelnejšia malá vôľa ako tuhý chod, kde pri otočení oskou
cítime odpor.
Keď sme s ladením chodu hotoví, nasadíme gumené prachovky, kotúč a nakoniec aj samotné koleso do vidlice.Ak máme náboj fixovaný v ráme maticami, pri ich doťahovaní používame dva kľúče, každý na jednom konci náboja, aby sa nestalo, že montážou náboja do rámu uvolníme alebo zatiahneme kontramatice.
Postup pri rozoberaní zadného náboja kolesa je rovnaký, len najprv potrebujeme demontovať kazetu, prípadne voľnobežné viackoliečko, podľa typu náboja.
Kazeta:
Voľnobežné viackoliečko:
Na túto operáciu potrebujeme ďalšie špeciálne nástroje - sťahováky, ktoré vložíme, ak máme kazetový náboj, do zárezov na zamykacej matici kazety, poistíme rýchloupinákom. Ďalším špeciálnym - bičíkovým kľúčom (v prípade núdze kusom starej reťaze) omotaným okolo pastorkov tieto pridŕžame proti pootočeniu, za súčastného povoľovania uzamykacej matice sťahovákom proti smeru točenia hodinových ručičiek.
Alebo, ak máme na náboji naskrutkované voľnobežné viackolečko tak zasunutím sťahováku do prostriedku tela koliečka a jeho odkrútením proti smeru hodinových ručičiek, na čo niekedy treba mimoriadne veľkú silu, pretože pri zábere do pedálov je volnobežné koliečko neustále zaťahované.
Keď sa nám demontáž pastorkov podarí, postupujeme už rovnako ako pri prednom náboji, akurát budeme potrebovať väčší kónusový kľúč, jeho presný rozmer si zistíme premeraním. Pri kazetovom náboji môžme skontrolovať utiahnutie orecha k telu náboja, drží ho dutá skrutka s vnútorným šesťhranom, ktorou prechádza oska.
Veľa šťastia pri práci " title="
Komentáre Zobraziť komentáre (29)